Lopetin ystävyyssuhteen ystävään, joka aikoo polttaa koko raskausajan, kivittäkää rauhassa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ystävä on siis jo pitkällä ja edelleen polttaa askin päivässä eikä edes halua/aio lopettaa tai vähentää. Kyse ei ole siitä etteikö hän pystyisi, lopetti tupakoinnin täysin esikoistaan odottaessa ja on sen lisäksi muissakin elämäntilanteissa joskus lopettanut seinään. Itse sanoi, että pystyisi kyllä muttei halua, koska ei pidä sitä kuulemma niin pahana. Hän polttaa siis paljon, mutta on aina ollut niin vahva, että halutessaan kykenee naps vaan lopettamaan/vähentämään.

Saa paheksua. Mulla ei vain ole enää mitään yhteistä tuon ihmisen kanssa. Kuvottaa koko ystävä ja hänen toimintansa. Ymmärtäisin paremmin, jos ei oikeasti pystyisi lopettamaan tai olisi tosi riippuvainen ja kykenisi vain vähentämään, mutta tätä en sulata.

Tuollaisille ihmisille pitäisi näyttää sitä ultrakuvaa,miten sikiö sätkii tupakan takia..Siitä tulee niin paha olo,että väkisinkin lopettaa eikä erehdy vähättelemään haittoja enää.

[QUOTE="vieras";25374957]Tuollaisille ihmisille pitäisi näyttää sitä ultrakuvaa,miten sikiö sätkii tupakan takia..Siitä tulee niin paha olo,että väkisinkin lopettaa eikä erehdy vähättelemään haittoja enää.[/QUOTE]

Eipä kaikkia näytä sekään liikuttavan, valitettavasti.

En aio enää olla missään tekemisissä ko. ihmisen kanssa. En tiennyt, että Suomesta vielä tänä päivänä löytyy ihmisiä, jotka kiistävät asian kauheuden eivätkä edes yritä lopettaa.

Oiskohan ystäväsi niin riippuvainen tupakasta että ei voi lopettaa, mutta ei vain itsellekkään sitä myönnä? Sitten on hyvä itselleen uskotella ettei se ole niin paha asia. Nimittäin mulla on myös ystävä, joka selittelee tupakointiaan vain sillä, että pääsee ulos hengähdystauolle. Hän kieltää jyrkästi olevansa nikotiiniriippuvainen vaikka on noin 10 vuotta polttanut. Naurettavaa.

Mun ystäväni on polttanut kaikkien raskauksien aikana. Vähentänyt kyllä, mutta silti. Mutta ei meidän ystävyys siihen ole kaatunut. Päinvastoin, musta tuli nuorimman lapsen kummi. Lapset ovat terveitä, normaalisti kehittyneitä lapsia. Ei hän siitä asiasta ylpeä ole, mutta lopettaminen oli vain liian vaikeaa. Mutta mikä mä olen tuomitsemaan toista tässä tilanteessa? En mäkään ole äitinä täydellinen. Eikä se ainakaan lapsen tilannetta paranna, jos äidin kaikki ystävät kaikkoavat.

Itse en ole raskausaikana polttanut, lopetin ennen raskautta enkä ole koskaan jatkanut. Mutta mä ymmärrän, miten vaikea siitä on päästä irti.

Mun ystäväni on polttanut kaikkien raskauksien aikana. Vähentänyt kyllä, mutta silti. Mutta ei meidän ystävyys siihen ole kaatunut. Päinvastoin, musta tuli nuorimman lapsen kummi. Lapset ovat terveitä, normaalisti kehittyneitä lapsia. Ei hän siitä asiasta ylpeä ole, mutta lopettaminen oli vain liian vaikeaa. Mutta mikä mä olen tuomitsemaan toista tässä tilanteessa? En mäkään ole äitinä täydellinen. Eikä se ainakaan lapsen tilannetta paranna, jos äidin kaikki ystävät kaikkoavat.

Itse en ole raskausaikana polttanut, lopetin ennen raskautta enkä ole koskaan jatkanut. Mutta mä ymmärrän, miten vaikea siitä on päästä irti.

Tupakoiva äiti on aika kaukana täydellisestä äidistä, etenkin jos ei edes yritä tai halua lopettaa. Ei kukaan ole täydellinen äiti, mutta saisi olla edes riittävän hyvä äiti. Jatkaisitko ystävyyttä ihmisen kanssa, joka toistuvasti löisi lastaan? Jos et niin miksi raskaana tupakointi on pienempi paha? Raskausaikana tupakointi on pahimpia asioita, joita äiti voi lapselle tehdä. Ihan yhtä paha asia kuin jo syntyneen lapsen pahoinpitely. Sen lisäksi, että sikiöllä on riski saada monia terveysongelmia ja kymmenkertaiset vieroitusoireet synnytyksen jälkeen, se kärsii koko raskauden jatkuvasta hapenpuutteesta ja mietipä miten paljon se kärsii fyysisesti siitä myrkkymäärästä...sikiö on pienempi kuin yksittäinen tupakka niin voi vain kuvitella, miten paha olo sille tulee joka tupakoimiskerralla...

Kaikkien raja kulkee jossain. En minä olisi ystävä sellaisenkaan ihmisen kanssa, joka käyttäisi jatkuvasti väkivaltaa jo syntyneitä lapsiaan kohtaan tai muuten kaltoinkohtelisi pahasti. Varmasti sinäkin tiedät jotain tekoja, joita tehneiden ihmisten kanssa et olisi missään tekemisissä. Minusta ei pitäisi hankkia ollenkaan lisää lapsia, jos ei ole pystynyt lopettamaan tupakointia muidenkaan raskauksien kohdalla. Sikiö kituu ja kärsii koko raskausajan, se on liian julma kohtalo. Minusta ei tosiaan tarvitse olla täydellinen äiti, jotta voi kauhistella tekoja, jotka satuttavat sikiötä/lasta äärimmäisen pahasti.

Mun ystäväni on polttanut kaikkien raskauksien aikana. Vähentänyt kyllä, mutta silti. Mutta ei meidän ystävyys siihen ole kaatunut. Päinvastoin, musta tuli nuorimman lapsen kummi.

Siis susta tuli lapsen kummi ja teistä tuli entistä parempia ystäviä siksi että tämä ystäväsi tupakoi????

Ja hienoa ap. Loistava kannanotto, jos mulla olisi ystäviä "liikaa" niin tekisin samoin!

[QUOTE="vieras";25374957]Tuollaisille ihmisille pitäisi näyttää sitä ultrakuvaa,miten sikiö sätkii tupakan takia..Siitä tulee niin paha olo,että väkisinkin lopettaa eikä erehdy vähättelemään haittoja enää.[/QUOTE]

Näistä aina puhutaan täällä, mutta kukaan ei koskaan linkitä sllaista. Tai en ole ainakaan nähnyt. Onko tuollaisia ultrakuvia ja -videoita siis olemassa?

Jos on pahasti riippuvainen, pitäisi mielestäni yrittää kaikki mahdolliset keinot lopettaa tai edes vähentää. Hakea mahd. paljon apua ammattilaisilta ym. Jos ei halua edes yrittää vähentää ja on täysin välinpitämätön asian suhteen kuten entinen ystäväni, ei siinä ole mitään puolusteltavaa.

Itse olen ex-tupakoitsija, poltin reilut 10 vuotta ja lopetin. Sorruin muutaman vuoden kuluttua taas polttamaan ja jälleen lopetin, nyt ollut polttamatta 3 vuotta.

EN TODELLAKAAN YMMÄRRÄ miten se lopettaminen voi olla niin vaikeaa, ettei pysty.
Jos minunlaiseni lähes itsekuriton ja muutenkin melko laiska siihen pystyy muuten vaan, pitäisi se olla lasten leikkiä äidille jolla lapsi motivaationa.

Minusta se ei ole oleellista, onko lapsi synnyttyään terve. Toki sekin on tärkeää, mutta se on jo riittävän kamalaa, että se lapsi on kärsinyt koko raskausajan.

Se on oma päätöksesi. En ihmettele. Tosi itsekkäältä kuulostaa toi ystäväsi.
Yksi sukulaiseni poltti samoin kaikkien kolmen lastensa kaikki raskaus- ja imetysajat, ylikin askin päivässä. Kaikilla lapsilla on ilmennyt erilaisia ongelmia myöhemmin. Yhdellä on astma ja jonkinnäköisiä kehitysviivästymiä, tämä lapsi syntyi keskosena. Toinen on tosi pienikokoinen eikä vaan kasva. Vanhimmalla on oppimis- ja käytöshäiriöitä ja on jäänyt kahdesti luokalleen.
Hulluinta, että tämä nainen lopetti tupakanpolton pari vuotta sitten RAHAN takia. Erosi miehestään ja huomasi että rahat ei riitä mihinkään, kun polttaa yli askin päivässä. Se oli hänelle riittävä motiivi lopettaa =0

Se sikiö kyllä hapenpuutteen vuoksi vähentää liikkumista, eikä sätki..

Itse poltin raskausajan. Siis toki vähensin ja välillä olin polttamatta. Jos joku mun ystävistä olis mut lempannut sen takia niin sen kun. Tietäisinpä sitten ettei ko. ihminen kannustaisi missään muissakaan vaikeissa asioissa.

[QUOTE="joo";25375570]
Hulluinta, että tämä nainen lopetti tupakanpolton pari vuotta sitten RAHAN takia. Erosi miehestään ja huomasi että rahat ei riitä mihinkään, kun polttaa yli askin päivässä. Se oli hänelle riittävä motiivi lopettaa =0[/QUOTE]

Itse taannoin yritin lopettaa RAHAN takia. Mikä siinä on niin outoa? Itellä meni 6 euroa päivässä röökiin. Ja ajattelin että se on mun lapseltakin tavallaan pois, sauhutan hänenkin rahojaan taivaan tuuliin. Vaitettavasti pystyin oleen vaan kuukauden polttamatta.

[QUOTE="vieras";25375358]Näistä aina puhutaan täällä, mutta kukaan ei koskaan linkitä sllaista. Tai en ole ainakaan nähnyt. Onko tuollaisia ultrakuvia ja -videoita siis olemassa?[/QUOTE]

No tuskin misään youtubessa on sentään.Itsekin näin jossain tv-ohjelmassa joskus vuosia sitten sellaisen lyhyen pätkän ja teki todella pahaa.Itsekin nimittäin poltin esikoista odottaessani.Vähensin kyllä,mutta eipä se siitä yhtään vähemmän pahaksi muutu.Onneksi poika on terve ja kaikki hyvin.Olisi vain se pätkä pitänyt nähdä paljon aikaisemmin niin olisin oikeasti tajunnut mitä teen.Päivääkään ei mene,ettenkö asiaa häpeäisi.

Itse taannoin yritin lopettaa RAHAN takia. Mikä siinä on niin outoa? Itellä meni 6 euroa päivässä röökiin. Ja ajattelin että se on mun lapseltakin tavallaan pois, sauhutan hänenkin rahojaan taivaan tuuliin. Vaitettavasti pystyin oleen vaan kuukauden polttamatta.

On se jos ei lasten terveys yhtään motivoi, ainoastaan se kun tupakointiin alkaa menemään liikaa rahaa.
Kun odotti tota joka syntyi keskosena, niin lääkäri sanoi että olisi syytä lopettaa röökaaminen koska istukassa oli kalkkeutumaa. Sekään ei ollut riittävä syy , kiskoi vaan edelleen tupakkaa aamusta iltaan.

Se sikiö kyllä hapenpuutteen vuoksi vähentää liikkumista, eikä sätki..

Itse poltin raskausajan. Siis toki vähensin ja välillä olin polttamatta. Jos joku mun ystävistä olis mut lempannut sen takia niin sen kun. Tietäisinpä sitten ettei ko. ihminen kannustaisi missään muissakaan vaikeissa asioissa.

Onko hei hiukan eri asia yrittää vähentää kuin olla ihan hälläväliä-asenteella.

Niinpä niin..synnitön heittäkööt ensimmäisen kiven...enpä sinua pitäisi edes ystävänä. Vaikka sen tupakoinnin on joskus pystynyt lopettamaan helposti niin ei se tarkoita että sen aina pystyy lopettamaan seinään. Oletkos puhunut ihan suoraan tälle ihmiselle asiasta?

[QUOTE="mama";25375669]Niinpä niin..synnitön heittäkööt ensimmäisen kiven...enpä sinua pitäisi edes ystävänä. Vaikka sen tupakoinnin on joskus pystynyt lopettamaan helposti niin ei se tarkoita että sen aina pystyy lopettamaan seinään. Oletkos puhunut ihan suoraan tälle ihmiselle asiasta?[/QUOTE]

Mulla ei ole yhtäkään tuohon verrattavissa olevaa syntiä, kiitos vain. Eli täytyy olla täydellinen tuomitakseen pahat teot? Voisitko sinä olla ihan millaisen ihmisen ystävä tahansa? Eli teki mitä pahaa tahansa, pysyt ystävänä? Ystävääni tai siis entistä ystävääni ei kiinnosta tupakoinnin vaikutukset sikiöön, ei hän halua edes lopettaa. Tunnen hänet ja tiedän varmasti.

Naurettavaa tuomita ihminen, joka ei hyväksy ja siedä kaikkea. Eli on ihan ok pistää välit poikki ihmiseen, joka tietoisesti kohtelee toisia huonosti eikä näe toiminnassaan vikaa ja yritä korjata sitä.

Yhteistyössä