Lopettaisinko ehkäisyn?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuusku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nuusku

Vieras
En tiedä onko palstan valinta kohdallaan, mutta parissuhteeseenhan tämäkin liittyy, ja täällä taitaa olla vähän vilkkaampaa kuin tuolla "klinikalla".

Olen harkinnut hormonaalisen ehkäisyn lopettamista kokonaan. Olen käyttänyt eri "tuotteita" n. 15 vuotta, Nyt käytössä rengas.
Syy: Halut on olleet kateissa jo jonkin aikaa, valmisteita on vaihdeltu, tuloksetta. Kokeiltu on pillereitä, (esim. Trikvilar ja Meliane) sekä nyt siis rengasta(Nuvaring). Mieli alkaa olla aika maassa ja kohta varmaan suhdekin koetuksella, vaikka mies on todella ymmärtäväinen ollutkin. Ajattelin siis kokeilla kokonaan hormonien lopettamista ja miettiä muita keinoja. Piuhatkin saisin jo ikäni puolesta poikki joten sekin on harkinnassa. Jotenkin vaan mietityttää, kun on noin kauan noihin hormoneihin tottunut turvautumaan, teholtaanhan ne ovat hyviä, mutta mitäpä iloa on tehosta, kun ei muuten kiinnosta:(

Eli millaisia kokemuksia teillä on ollut hormonaalisen ehkäisyn eli pillerien, renkaan tai kierukan käytön lopettamisesta? Lähinnä haluihin, mutta myös mielialaan, ihon kuntoon ihan mihin tahansa... Mitä nyt arvelette että ois koitunut tuosta lopettamisesta. Jotta päästiinkö ns. plussan puolelle vai palasitteko ehkä takaisin?
Entä mhin ehkäisyyn siirryitte?

Onko muuten kellään tietoa tuosta renkaasta, onko se ns. matala-hormooninen vai ei? Lääkärin puheista ymmärsin että ei olisi...

Olen ymmärtänyt että hormoni-kierukka ei mulle sopisi, en nimittäin ole synnyttänyt ja kohtukin on normaalia pienempi (h-kierukka on kuulemma suurempi kuin kupariversio) Lääkäriltä ehkä pitäsi tuosta kysyä vielä tarkemmin.
Toiset sanoo että parantaa haluja ja toisilta kuulemma vie loputkin... Kaikki on niin yksilöllistä.

Mulla myös hormonikierukka eikä kuukautisia ole ollut 7 vuoteen, mikä ihanuus! Ei tarvitse muistaa ottaa mitään pilleriä eikä ole mitään huolta.

Kyllä sen voi laittaa synnyttämättömällekin, hormonin määrä on minimaalinen verrattuna pillereihin kun se vapautuu suoraan kohtuun. Kannattaa ainakin kysyä, ehdottomasti suosittelen.

En enää koskaan suostuisi käyttämään hormonaalista ehkäisyä. En siis ikinä enää. Mieheni on samaa mieltä. Kolme vuotta sitten lopetin pillereiden ja laastareiden kanssa seilaamisen ja elämä on paljon parempaa. Kyllä ne vaikutti itselläni niin paljon haluihin ja mielialaan yleensäkkin, että en olisi uskonut. Olin ihan unohtanut, että olen luonteeltani näin iloinen ja positiivinen ihminen. Ehkäisyä käyttäessäni olin huomaamattani muuttunut äkäiseksi ja masentuneeksi. Aina tuntui, että elämä potkii päähän, vaikkei mitään syytä olisi ollut. Migreeni hävisi myös melkein kokonaan, sekä väsymys.

Kolme vuotta ollut käytössä emätinpuikko hormooniton. Patentex oval ja siihen olen enemmän kuin tyytyväinen!

Alkuperäiselle kerrottakoon, että Nuvaring-ehkäisyrengas on matalahormoninen ehkäisykeino. Se ei siis imeydy elimistöösi yhtä suuresti ja vaikuta mielialoihisi samanlailla, yhtä voimakkaasti kuin pillerit tekisivät.
Se on ns.depot-valmiste, kuten myös Evra-laastari.
Evran huonoksi puoleksi voi mainita laastarin huonon vedenkeston. Laastarinalus täynnä vettä, ei ollut varma olo. Itselläni nykyisin rengas ja olen enemmän kuin tyytyväinen.

Sinuna alkaisin etsimään nyt ratkaisua jos oikeasti halusi ovat täysin kaikonneet. Ota yhteyttä vaikka perhesuunnitteluneuvolaan, sieltä opastavat sinua eteenpäin.

Patentex oval on lääkevalmiste, jota olen myös itse kokeillut ja todennut sopimattomaksi emättimen luonnottoman kuumenemisen johdosta, sen aiheuttaa siis kemiallinen reaktio, kun emätinpuikko sulaa. Myöskään spontaania seksiä sen kanssa ei voi harrastaa, sillä puikko vaatii n.15min aikaa sulaakseen ja muodostaakseen ehkäisevän vaahdon. Toki monelle valmiste sopii ja on kasvattanut suosiotaan huomattavasti.

Hormonikierukasta voi myös kertoa sen, että siinä on sama vaikuttava keltahormoni kuin esim.minipillereissä. Tämä hormoni ei sovi kaikille. Minullekkaan. Varsinkin jos alkuperäinen epäilee pillereistä johtuvia mielialamuutoksia, libidonmuutoksia yms, niin tällöin hormonikierukkakin alkaa olemaan aika huono vaihtoehto, varsinkin kun puhutaan 5v aikajaksosta.

Näinpä... Sinänsä ihmetyttää että kun suunnittelen hormoni-ehkäisyn lopettamista, aika moni on "markkinoinut" tuota hormoni-kierukkaa. Olen siis tästä samasta aiheesta kysellyt muiltakin keskustelupalstoilta.

Harkitsen nyt vahvasti että lopetan ehkäisyn ja katson, onko siitä mitään vaikutuksia. Mikäli ei, palaan takaisin renkaaseen ja sitten pitää miettiä lääkärin kanssa vaihtoehtoja. Mikäli taas -kuten toivon- vaikutuksia ilmenee, täytynee siirtää ehkäisyvastuu vaihteeksi miehelle, eli saa kipaista ostamaan kortsuja;) Katsotaan sitten eteenpäin, laittaisko ne piuhat poikki.

Renkaaseen olen muuten ollut hyvin tyytyväinen, se on niin helppo ja huoleton eikä (muita?) sivuvaikutuksia ole ilmennyt. Paitsi että kuukautiset ovat niukentuneet ja lyhentyneet hurjasti, mikä ei todellakaan haittaa!;)
En päässyt viimeksi omalle gynelleni, vaan olin uuden ihmisen pakeilla, ja hän jotenkin sekavasti puhui tuosta renkaasta, niin jäin ihmettelemään että oliko se sittenkään matalahormoninen... Oli mies-gyne kysessä.

Jostain syystä on kohdalleni sattunut useampi mieslääkäri/-farmaseutti, joka jotenkin "katsoo kieroon" kun kerron käyttäväni rengasta.(Sitä suositteli aikoinaan nainen) "Et ole ajatellut takasin pillereihin vaihtaa??" ym. Onko muille tullut tällaista eteen, vai onko tuo vain sattumaa?

Ehkä haluttomuutesi johtuu ihan jostain musta syystä kuin ehkäisystä.

Minulla ei ainakaan ollut pitään vaikutusta haluihin, kun lopetin hormoonivalmisteet ja laitoin piuhat poikki. Ihan yhtä samanlaiset halut kuin ennenkin, eli ei ole.

Itse mietin pitkään pillereiden lopettamista. Olen syönyt pillereitä melkeinpä putkeen 13 vuotta. Kokeiltuani vaikka mitä merkkejä aikoinaan, löysin Harmonetin, joka oli ehdottomasti minulle paras. Muista tuli itkukohatuksia, päänsärkyä= migreeniä, kamalat kuukautiskivut jne. Harmonet vei kivut TÄYSIN, en lihonut, kaikki hyvin siis. Harmonet on myös merkki, jota suositellaan jos halut ovat kadoksissa. Itsellä tätä ongelmaa ei ollut.

Aloin silti miettimään millainen olen ilman mitään hormonia, muuttuisiko kehoni ja haluni. Lopetin pillerit (käytän vain kumia nyt) jouluna. Mielettömän kovat kuukautiskivut alkoivat. Menkkojen väli on todella lyhyt vaikkakin säännöllinen, ja vuoto kestää yli viikon. Koko naama kunnon finnejä täysi, samoin rinta. Finneistä en ole ikinä kärsinyt!

Hassua oli huomata, että ovulaation aikaan kärsin tosi kovista "menkkakivuista". Kesti hetken ennenkuin tajusin tämän johtuvan ovulaatiosta. Halut ovat myös eläimelliset ovulaation aikaan! Töistä ei meinaa tulla mitään kolmeen päivään ovulaation aikaan, syön kaikkia miehiä katsellani. Ennen ja jälkeen menkkojen seksi ei voisi vähempää kiinnostaa, ei haluta yhtään.

Eli tämän kokemuksen jälkeen (nytkin 5 jättifinniä pitkin naamaa, enkä yhtään laihtuneena) aion palata takaisin hormonien puuduttavaan maailmaan. Routa porsaan kotiin ajaa. Mutta kaikki on siis yksilöllistä!

Ystävälläni taas mekat eivät alkaneet laisinkaan pillereiden lopettamisen jälkeen. Lääkäri käski aloittaa pillerit taas, tai jos haluaa raskaaksi niin aloittaa keltarauhashormonien syönnin.

Vähän hirvittää kyllä miten mullakin tuo iho reagoi. Nuorempana (ennen pillereita ym) se nimittäin oli tosi huonossa kunnossa. Ei haluttaisi palata siihen, kun nyt iho voi niin hyvin. Samoin kuukautiset oli aika runsaat ja kierto lyhyt.

Kaikki todella on niin yksilöllistä. Siksi kaipasinkin kokemuksia kuultavakseni, on sitten vähän kuin varautunut kaikkeen.

Mutta tuo mitä kirjoitat tuossa kolmannen kappaleen alussa... ;)
Sen jos joskus vielä saisikin kokea...

Söin aikanaan ehkäisypillereitä reilut 7 vuotta, ja koin että haluni olivat kokolailla kateissa. Pillereiden lopettamisen jälkeen kului puolisen vuotta tai ehkä vähän kauemminkin, kunnes hormonitoiminta oli ns. normalisoitunut (halut palanneet, lopettamisesta seuranneet finnit kadonneet). Pillerittömään olotilaan (ehkäisy kondomilla) olin tyytyväinen, seksin suhteen huomattavasti entistä halukkaampi etc. Tuonkin Harmonetin havainnon olen todennut, että "normaalitilassa" ne halut tosiaan aika paljon vaihtelevat kierron mukaan, ja saattavat hetkittäin olla varsin eläimelliset. ;-)

Nyttemmin taas vakisuhteessa ehkäisyn tarve on säännöllisempi, mutta hormoneita en enää halua, joten kokeilussa on kuparikierukka. Alun kipuilu ja tiputteluvuodot tuntuvat nyt 3 kk:n jälkeen tasoittuneen, ja ainakin toistaiseksi olen sitä mieltä että kuparikierukka saattaa olla hyvä ehkäisyvaihtoehto minulle. Ikää on 30v eikä synnytyksiä takana, mutta ihan ongelmitta gyne kierukan ainakin minulle asensi.

Hormonaalisen ehkäisyn käytön lopetettuani meni puolitoista vuotta menkkojen tasaantumiseen ja samaisen ajan olen kärsinyt järkyttävästä määrästä finnejä... Maanataina menossa naamalääkärille, kunpa olisin tajunnut mennä jo aikaisemmin... =(

Lopetin noin vuosi sitten pillereiden (yasmin) syönnin, syötyäni niitä vähän yli vuoden.

En vain halua syödä mitään ylimääräisiä lääkkeitä tai hormoneja, sen vuoksi lopetin.

Menkat tulivat muistaakseni suunnilleen ajallaan, ja nyt ihan ok, ei mitään ongelmia kierron kanssa. Ei sen enempää tai vähempää finnejä/näppylöitä kuin aikaisemmin. Pillereiden aikaan vuoto oli vähäistä, ennen pillereitä vuodin aika runstaasti. Nyt vuotoa enemmän kuin pillereiden aikana, mutta selvästi vähemmän, kuin ennen pillereiden aloittamista.

Nyt ehkäisynä kondomi, miehelläni ei ole mitään sitä vastaan. Ei mitään valittamista, enkä todennäköisesti tule palaamaan pillereihin, vaikka ne niin käteviä ovatkin: menkat alkaa silloin kuin "pitääkin".

Kuten vastauksista huomaat, yksilöllisiä asioita. Eihän sitä tiedä miten omalla kohdalla vaikuttaa, ennen kuin kokeilee! You go gal!

Haluton nainen pistää aina kaiken hormoonien syyksi, oli hormooni sitten mitä tahansa ja kaikkea kokeiltu niin sama vaikutus :))))

Ehkäpä sterilisointi sitten poistaa halut myös, koska..koska.. hmm. ei ole niitä hormooneja :))))

Syytä ei ees yritetä etsiä omasta elämästä.

Ei kun seksiterapeutille, sanon minä!

Siis... Nyt en ihan ymmärtänyt... Miten niin steriloinnin jälkeen ei ole hormoneja?

Tässähän sitä syytä juuri etsitään, ihan omasta elämästä. Muuten menee hyvin, mutta aika moni tuttava on jo näistä täälläkin mainituista syistä siirtynyt muihin ehkäisymenetelmiin. Hormonaalisessa ehkäisyssähän "pumppaat" koko ajan kehoosi aineita jotka eivät sinne siinä määrin kuulu.

Jos tästä ei ole apua, sittenon varmaan kokeiltava se terapeuttikin. Jotenkin tuntuu vaan luonnollisemmalta jättää pois nämä ylimääräiset aineet. Kun, kuten sanottu, muuten tuntuu elämä olevan kunnossa.
Vai mihin asioihin sitten kehoittaisit kiinnittämään huomiota?

Käytin useita vuosia pillereitä ennen lasten syntymää ja siinä välilläkin. Lapsiluvun täytyttyä eli ollessani 30v laitatin putket kiinni. Seksihaluni ovat aina olleet runsaat. Ei niitä pillerit mihinkään vieneet, ei myöskään putkitus. Eiköhän se ole jostain muusta kiinni se haluttomuus tai halukkuus.

Ehkä sinulla, Ranja!
Ainakin itselläni pillerit kuivattivat limakalvoja siinä määrin, ettei seksi enää tuntunut yhtä mukavalta kuin ennen ja näin kiinnostuskin asiaan katosi. Halut (ja kosteus) ovat kyllä ilmaantuneet aivan toisella tavalla nyt, kun en enää mitään ylimääräisiä hormoneita popsi.

Sama juttu täälläkin kuin edellisellä (Tintillä)!
Mutta todella ne muutokset ei tule heti pian pillereiden lopettamisen jälkeen vaan saattaa kestää kuukausia ennenkuin hormonitoiminta "normalisoituu". Joten malttia.

"Nuvaring-ehkäisyrengas on matalahormoninen ehkäisykeino. Se ei siis imeydy elimistöösi yhtä suuresti ja vaikuta mielialoihisi samanlailla, yhtä voimakkaasti kuin pillerit tekisivät."

tämä ei ainakaan omalla kohdallani pitänyt paikkaansa, ilo ja halut katosivat ja lopulta myös pitkäaikainen suhde. Ymmärtääkseni hormoniehkäisy rakentaa aina keinotekoisen "kuukautiskierron", ja naisen omat hormonit jäävät sen alle. Ts. elimistö luulee pillerihormonien puolesta olevansa koko ajan raskaana, eikä silloin tietenkään seksiä tarvita, eli ei tee mieli.

Kannattaa lukea vaikka netistä, mitä estrogeeni naiselle merkitsee, se on paljon muutakin kuin seksihormoni. Matalahormonisissa pillereissä on sitäkin vähän.

Vinkki ehkäisyyn: kokeilkaa lateksittomia kondomeja (esim avanti), ne ovat paljon ohuempia ja kestävämpiä ja tuntoherkkyys miehellä hyvä.

Luonnotontahan tuo hormoonivalmisteiden käyttö lopultakin on. Jos lapsilukusi on täynnä ja olet siitä aivan varma, niin luonnolisin keino on laitattaa klipsit piuhoihin. Jos halut eivät palaa viimeistään vuodessa kannattaa syytä haluttomuuteen alkaa etsimäänjostainmuualta. Silloin ainakin tiedät itse, että mistään aineista ei ole kyse, vaan halut/haluttomuus, kaikki on juuri sitä mitä sinä luonnollisesti haluat. Muutoinkaan vuosikausien hormoonien imeytyminen kehoon ei voi olla pelkkää plussaa, niin varmaa kuin se ehkäisynä onkin.

Luontaistuotekaupoista saa erilaisia tuotteita joilla naistenkin haluja voi lisätä, mutta parhaiten ne toimivat ilman ylimääräisten hormoonien vaikutusta.

Sterilisointi vain on iso päätös, joka kannattaa harkita tarkkaan. jos siihen päätyy ja on sinut itsensä kanssa sen jälkeen niin suosittelen. Itselläni kesti jokunen kuukausi etten tuntenut itseäni naiseksi,kun ei enää ollut mahdollisuutta tulla raskaaksi. Tämä oli vain psykologinen juttu, joka kyllä meni ohi, onneksi.

Arvaisin että olen itse myös sen luontoinen, että jotain tuollaista "psykologista" saattais tulla kuvioon mukaan. Mutta kokeillaan nyt vaikka sitten noilla lateksittomilla kortsuilla ensin. Kiitos vaan hb:lle vinkistä, eihän noista enää tiedäkään, kun on niin kauan vakisuhteessa pelannut näitten "hortsujen" kanssa;) Saa alkaa ihan uudestaan tutustumaan valikoimiin.

Täytyy sitten vaan malttaa mielensä. Olen melkoinen hätä-housu ja varmaan jo ihan maani myynyt jos ei ala parissa kuukaudessa mitään muutosta näkymään. Voishan sitä sit varmaan ostaa luontais-kaupasta jotain troppia, jos niistä kerran apua on? En ole koskaan kokeillut...
Mutta ensin ihan "kylmiltään";)