Lopettaisinko ehkäisyn?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuusku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse lopetin pillerit noin 1,5kk sitten. Menkat ovat tällä hetkellä paljon runsaammat kuin pillereiden aikaan. Seksihaluista voin sanoa sen, että ne on palanneet jäädäkseen, koska kosteus tuli takaisin. Pillereitä syödessä limakalvot olivat niin kuivat, että seksi tuntui kovin vastenmieliseltä. Myös virtsatientulehduksia onnistuin saamaan helpommin kuivien limakalvojen vuoksi. Ainut huonopuoli on nämä oudot, runsaat kuukautiset. Onko muilla kuukautisvuoto tullut erilaiseksi pillereiden lopettamisen jälkeen?

Käytin hormonaalista ehkäisyä (Mercilon, Yasmin ja Nuvaring) noin 5 vuotta. Aluksi kaikki oli hyvin, ei tullut mitään sivuvaikutuksia. Sitten noin 2 vuoden käytön jälkeen aloin saada raivokohtauksia, mielialani oli apea, mikään ei tuntunut miltään ja pillereiden taukoviikolla särki jatkuvasti päätä, limakalvot olivat rutikuivat ja pelkkä ajatuskin seksistä ällötti. Pillerimerkkiä vaihdettiin ja päänsäryt sekä turvotus katosivat mutta kaikki muut sivuvaikutukset pysyivät.

Annoin hormoniehkäisylle vielä viimeisen mahdollisuuden, aloitin renkaan käytön. Sain elämäni ensimmäisen (ja toistaiseksi viimeisen) hiivatulehduksen. Rengas alkoi kolmannen käyttöviikon lopulla valua itsestään ulos. Mieliala ei parantunut lainkaan. Viimeinen niitti oli se, kun verenpaineeni alkoi kohota vaikka olin juuri mm. aloittanut säännöllisen liikunnan. Lääkäri oli vaan sitä mieltä, että seurataan seurataan ja jos kohoaa, aloitetaan lääkitys... Kiva alle 3-kymppisenä syödä verenpainelääkkeitä!

Nyt olen ollut ilman hormoniehkäisyä noin 5 kuukautta. Kuukautiskierto on pysynyt säännöllisenä, eikä kipuja tai vuodon runsastumista ole ollut. Näppylöitä tulee naamaan hieman aikaisempaa useammin ja hiukset rasvoittuvat, mutta se pysyy aisoissa oikeilla ihon- ja hiustenhoitotuotteilla. Ennen lähes rutikuiva vartalon iho on paremmassa kunnossa kuin vuosiin.

Tuntuu siltä, kuin olisin herännyt jostain puoliunesta tai houretilasta. Olen iloinen, nauravainen oma itseni. Jaksan kiinnostua ja innostua asioista. Oudot itku- ja raivokohtaukset ovat historiaa. Ja mikä parasta, seksihalut ovat palanneet (vaikka mies on sama). Myös pikapanot onnistuvat, enää ei tarvita ikuisuuksien esileikkejä että paikat kostuisivat tarpeeksi. Halut vaihtelevat kuukautiskierron mukaan, ovulaation aikoihin olen jopa kiimainen.

Itse olen hormoniehkäisyn lopettamiseen erittäin tyytyväinen. Käytämme nyt kondomia, mutta mies ei siitä valita. Miehen omien sanojen mukaan halukas ja välillä jopa kiimainen (sekä muutenkin iloinen ja aktiivinen) nainen on niin suuri ilo, ettei sitä kondomitkaan pilaa. =)

Lopettamisen haittapuolina toisin esille sen, että kuukautisia ei enää pysty helposti siirtämään eivätkä ne ala enää kellon tarkkuudella tiettynä päivänä. Myös finnit harmittavat hieman, sillä en ole ikinä kärsinyt minkäänlaisista iho-ongelmista.

Mutta summa summarum: olen todella tyytyväinen elämääni ilman hormoneja. Ja tulevaisuudessa yritän pärjätä mahdollisimman pitkälle ilman niitä. Kynnys hormoniehkäisyn uudelleen aloittamiseen on ainakin kasvanut roimasti.

Minni: Mukava kuulla positiivisia kokemuksia. Saa nähdä miten itsellä käy.
Ei ole tullut mieleen että voiskohan toi mun kuivahtanut iho(kin) olla yhteydessä noihin hormoneihin. Enpä laittais pahakseni, jos sekin vois paremmin.
Tuntuu, että toivon liikaa tältä "projektilta", mutta minkäs teet kun se toivo herää.. ;)

Kokeilin nuorempana (noin 20-vuotiaana) paria eri ehkäisypillerimerkkiä. Kaikista niistä aiheutui hillitöntä aknea, jopa karvaisuutta (esim. reisiin!) ja seksihalut katosivat täysin. Ei siis ihme, että luovuin pillereistä. Käytin useamman vuoden kondomia ennenkuin tein lapset.

Lasten synnyttyä olen käyttänyt tavallista kuparikierukkaa ehkäisyyn. En ole halunnut hormonikierukkaa, vaikka se on kuulemma turvallisempi kuin pillerit, koska hormoni liukenee juuri sinne missä ehkäisyä tarvitaan eikä siis olen niin voimakasta kuin nieltävät e-pillerit. En ole kuitenkaan uskaltanut hormonikierukkaa käyttää juuri siksi, että tavallisista pillereistä oireet olivat niin mielettömän voimakkaat.

Tavalliseen kuparikierukkaan olen ollut tyytyväinen. Sama kierukka on nyt kuudetta vuotta ja ilmeisesti tänä vuonna tulee eteen vaihto uuteen. Alussa oli nipistelyä alavatsalla ja tiputteluvuotoa, mutta mulla oireet poistuivat noin 4 vkossa. Arvostan myös sitä helppoutta verrattuna joka päiväiseen pillerin muistamiseen. Kierukka on kertaostoksena suhtkoht kallis, mutta yhtä päivää kohti laskettuna se on halpa.

Alkuperäinen kirjoittaja nuusku:
Olen harkinnut hormonaalisen ehkäisyn lopettamista kokonaan. Olen käyttänyt eri "tuotteita" n. 15 vuotta, Nyt käytössä rengas.
Syy: Halut on olleet kateissa jo jonkin aikaa, valmisteita on vaihdeltu, tuloksetta. Kokeiltu on pillereitä, (esim. Trikvilar ja Meliane) sekä nyt siis rengasta(Nuvaring). Mieli alkaa olla aika maassa ja kohta varmaan suhdekin koetuksella, vaikka mies on todella ymmärtäväinen ollutkin. Ajattelin siis kokeilla kokonaan hormonien lopettamista ja miettiä muita keinoja. Piuhatkin saisin jo ikäni puolesta poikki joten sekin on harkinnassa. Jotenkin vaan mietityttää, kun on noin kauan noihin hormoneihin tottunut turvautumaan, teholtaanhan ne ovat hyviä, mutta mitäpä iloa on tehosta, kun ei muuten kiinnosta:(

Eli millaisia kokemuksia teillä on ollut hormonaalisen ehkäisyn eli pillerien, renkaan tai kierukan käytön lopettamisesta? Lähinnä haluihin, mutta myös mielialaan, ihon kuntoon ihan mihin tahansa... Mitä nyt arvelette että ois koitunut tuosta lopettamisesta. Jotta päästiinkö ns. plussan puolelle vai palasitteko ehkä takaisin?
Entä mhin ehkäisyyn siirryitte?

Onko muuten kellään tietoa tuosta renkaasta, onko se ns. matala-hormooninen vai ei? Lääkärin puheista ymmärsin että ei olisi...

Jos sulla on oireita, joiden epäilet johtuvan hormonaalisesta ehkäisystä niin lopeta ihmeessä. Kumeihin tottuu nopeasti ja ne ovat loistava ehkäisykeino. Itse lopetin aikoinaan pillerit kun mulla oli masentuneisuutta, haluttomuutta, itkukohtauksia, käsittämättömiä raivareita jne. Olo muuttui kuin iskusta. Ekan kuukauden jälkeen tuntui taas että tunteillani on joku syy. Oli kuin olisin unesta herännyt. Päätin että ei enää ikinä pillereitä.

Olin viisi vuotta ilman hormoniehkäisyä. Sitten oli tullut nuvaring markkinoille ja aknelääkkeen saantimääräykset tiukentuivat. Hormoniehkäisyä oli käytettävä jos mieli saada aknensa paranemaan. Kokeilin sitten pelonsekaisin tuntein Nuvaringia, kun olin vielä reissuun lähdössä ja menkat ois osunu juuri siihen kohtaan. Nuvaring on tasoittanut mielialojani huomattavasti. Elämä on tasapaksua. Seksihaluja se ei ole hirveästi vähentänyt enkä varsinaisesti ole masentunut. Olen nyt vuoden käyttänyt Nuvaringia ja olen ihan suht tyytyväinen. En oikeen mielellään olisi ilmankaan, koska mulla on ilman hormoneja hirveät kuukautiset joihin on pakko ottaa pakettikaupalla ibuprofeiinia ja sain mahani hajalle sillä. Lääkäri ei suostunut määräämään parempaa särkylääkettä ja käski vaan syödä paketillisen buranaa päivässä kuukautisten aikana. Nykyään mua närästää tosi helpolla, joten särkylääkettä en uskalla ottaa jos ei oo ihan pakko.

Nuvaring nimen omaan on matalahormoninen. Siitä hormoni liukenee limakalvon läpi suoraan verenkiertoon, joten hormonimäärä voi olla matalampi kuin jos hormoni otetaan suun kautta ja vain osa imeytyy suolesta. Lisäksi rengas luovuttaa hormonia tasaisemmin, pilleri aiheuttaa joka kerta piikin hormonitasoihin sen ottamisen jälkeen. Siksi rengas on tuntunut sopivan monille.

Kokeile ihmeessä olla ilman hormoniehkäisyä. Ja ole ilman ainakin puoli vuotta jotta oma hormonitoimintasi ehtii asettua tasaiseksi. Ei sillä kokeilulla ainakaan mitään menetä

Alkuperäinen kirjoittaja Harmonet:
Hassua oli huomata, että ovulaation aikaan kärsin tosi kovista "menkkakivuista". Kesti hetken ennenkuin tajusin tämän johtuvan ovulaatiosta. Halut ovat myös eläimelliset ovulaation aikaan! Töistä ei meinaa tulla mitään kolmeen päivään ovulaation aikaan, syön kaikkia miehiä katsellani. Ennen ja jälkeen menkkojen seksi ei voisi vähempää kiinnostaa, ei haluta yhtään.

Tuo on niin totta! Kun mä en käytä pillereitä tai rengasta, tunnen paljon enemmän olevani elossa. Kuukautiskierto vaikuttaa elämään. Alkukuusta olen elinvoimainen. Kun ovulaatio lähestyy muutun tosi kiimaiseksi. Kaikki miehet näyttää niin houkuttelevilta ja haaveilen villistä ryhmäseksistä vaikka vessassa.

Ovulaation jälkeen olo tasaantuu. Muut miehet kiinnostaa vähemmän. Alan takertua omaan mieheen ja kaipaan läheisyyttä ja hellimistä.

Mulla on siis joka kuukausi kaksi eri vaihetta. Alkukuusta hillitön menovaihe, joka huipentuu ovulaatioon. Silloin tekee mieli vaan lähteä johonkin kauas, olo on tosi rauhaton ja kaikkivoipa, kaikki miehet kiinnostaa. Loppukuusta olen pesänrakentaja, joka kaipaa poikakaverin kainaloon.

Kun käytän rengasta, mulla on vaan jatkuvasti toi pesänrakennusvaihe päällä. Sinällään olo on helpompi kun kuitenkin olen vakisuhteessa. Olen jatkuvasti samaa mieltä eikä mua revitä kahteen eri suuntaan. Kaipaan kuitenkin sitä elinvoimaisuuden ja vahvuuden tunnetta. Ja välillä hillitöntä kiimaa.

Täällä ilmoittautuu yksi pillereiden lopettaja. Napsin Melianeja/Merciloneja
yhteensä reilu 3 vuotta, jonka aikana kyllästyin migreeniin, apeuteen,
kuivuuteen, haluttomuuteen ja tasapaksuisuuteen. Siksipä lopetin niiden syömisen ja nyt pärjäämme avomieheni kanssa kondomeilla. Ennen pillereitä kuukautiseni olivat epäsäännölliset ja runsaat, joten epäilin että muutos samaan on lopettamisen jälkeen edessä. Ilokseni oon kuitenkin huomannut, että lopetuksen jälkeen ne ovatkin pysyneet säännöllisinä ja siedettävinä. Haittapuolena on hiusten helpompi rasvoittuminen.
Mutta kaiken kaikkiaan suosittelen siis hormonaalisen ehkäisyn lopettamista, jos sinusta siltä tuntuu. Vaikka pillereillä niitä etujakin on, ihmettelen miten gynet pitävät "sääntönä" sitä että pitäisi niitä syödä, teinistä vaihdevuosiin asti... Ei kiitos, nautin mielummin elinvoimaisen tunnerikkaasta luomuelämästä!! :)