***LOPPUKEVÄÄN 2010 HOIDOISTA PLUSSANNEET***

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja illusia76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
illusia76 Olen tässä yrittänyt soittaa neuvolaan, mutta ajanvarauksessa ei ole ketään paikalla. Aikoja saa varattua vasta maanantaina :/ Ja oma äitiysneuvolan terveydenhoitaja ei vastaa, kun tietenkin sillä on asiakkaita :headwall: Kaikesta sitä pieni ihminen saa stressin itelleen kehitettyä! Miksiköhän mulle ei neuvolaa varatessa sanottu mitään nt-ultran varaamisesta? En voi millään tietää, kun ekaa kertaa olen kuitenkin tässä tilanteessa! Me on päätetty, ettei me haluta sitä veriseerumiseulaa, joten sen kanssa ei tarvi stressata.

Kuka tietää, miten tarkkaa ton nt-ultran ajan kaa on? Voiko sitä ottaa myöhemmin ja miten käy, jos sitä ei saa otettua tietyllä ajalla? Kyselee tietämätön Nemi :ashamed:

Huomasin tuolta oman kunnan äitiysneuvolan sivuilta vielä, että kaikilla eka neuvola on yleensä vasta 10 viikolla. Mulla ensi viikolla olis 11 viikko menossa, juhannus sotkee aikatauluja. Jospa täällä ois sitten eri käytäntö noiden ultrien kaa ja nt-ultran saa silloin kun sen tarvii (toivoo hän!)

Nemi parin päivän päästähän se sinun neuvola on. Minulla ekassa neuvolassa laittoivat lähetteen sinne sairaallaan nt-uktraan. Kyllä kai sinnä on sitä aikaa useamman vkon aikana.

Itsellä pahaolo ja painon lasku jatkuu :( . Syöminen on vaikeaa, olen syönnyt vähän ja näin välttynyt oksentamasta. Mietin olisko parempi syödä väkisin ja oksentaa????

Hyvää juhannusta kaikille :flower:

Nemi77, eiköhän ne siellä ekassa neuvolassa selvitä nuo ultra-ajat. :) Kyllä varmasti ehditte mukaan!

ON: Meillä oli toissapäivänä ensimmäinen neuvola. Siellä oli kesäsijainen, mutta kokenut sellainen. Tämä nainen oli oikein mukava ja jäi vielä jännittämään, millainen se "oma" sitten on.

Aloitimme ultraamalla ja hetken oli kauhun paikka, kun kesti löytää pikkuisia. Ensimmäisen etsimiseen menevällä ajalla en vielä niin kauheasti panikoinut, kun pystyin ajattelemaan, että ei tuo tiedä, mistä suunnasta alkaa etsimään. Mutta kun toisenkin hakemiseen meni aikaa, tuli pieni paniikki, ettei vaan sille ole käynyt köpelösti. Mutta kaveri piileskelikin osin toisen takana. :) Molemmilla oli vahva syke ja "vilkuttelivat" ruudulla. Minä en sitä nähnyt, kun tila on tuolla sellainen, ettei siitä sängyltä näe näyttöä - mutta mies näki ja hymyili onnellisena. Minä sitten katselin vaan sitten suhruista kuvaa. :)

Väsymys alkaa mulla helpottamaan, mutta pahoinvointi ei niinkään. Tästä on hyvä lähteä juhannusta viettämään. :D

Mä muuten ostin kans mammahousuja - ja ihana on syödä, ku ei mahaa ala heti sattumaan, kun edes maistaa ruokaa. :D

Nauttikaahan elämästä ja odotuksesta!

Hei,mahdunko mukaan tänne?

PetKat hyvä että molemmat pienet näkyi ultrassa:)

Minulla myös on edelleen pahoinvointia,ummetusta ja väsymys on todella kovaa.Nukun pitkät yöunet ja päivälläkin yritän nukkua aina kun mahdollista.Nyt vähän jännittääkin palata lomalta töihin kun heti ensi viikolle on laitettu pitkiä päiviä.Muutenkin tässä lomalla olessani olen voinut olla oman vointini mukaan ja syödä kun siltä on tuntunut ja mikä on maistunut kun kaikki ruoka ei tosiaankaan maistu.Myös ummetus on ikävä vaiva,mutta siihenkin vaikuttaa paljolti se mitä syön.Toivottavasti tämä väsymys alkaa pian helpottaa ja saisi nauttia tästä raskaudesta.
Anteeksi nyt tämä kauhea valitus :ashamed:

Terkuin Pipa 9+2 :heart:

Juhannukset juhlittu =) Join alkoholitonta punkkua, joka oli ihan juotavaa. Oli kyllä yhden juhlien vieraan ilme näkemisen arvoinen, kun nappasin yöllä auton avaimet käteen ja lähettiin miehen kanssa ajeleen kotiin :laugh: Ilmeisesti se oli luullu mun juovan ihan normi punkkua. (Ei haluttu kertoa oudommille ihmisille mitään raskaudesta.)

Sain nt-ultranki varattua, se on 19.7. Kätilö sanoi, ettei ole liian myöhään vaikka silloin on jo 13+2 (jonkun laskukaavan mukaan, ite vieläkin ihan sekaisin noista laskukaavoista :ashamed: ) Keskiviikkona on sitten eka neuvola, ihanaa vihdoinki!! Pahaolo on ainakin väliaikaisesti helpottanut eikä väsymyskään ole enää niin totaalista (toivottavasti tilanne säilyiski tällasena!)

Tervetuloa pipa87 mukaan :flower: ja onnea plussasta! Mullakin ollut ummetusta ja turvotusta. Ruokavaliosta en saanut apua, mutta duphalac-jauhe on auttanut ummetukseen. Toivottavasti sullakin olo helpottuu!

PetKat Ihanaa, että molemmat pikkuset näkyivät :heart: :heart: ja että sykkeetki näkyivät! Voi, kun minäkin näkisin pian pienen. En vaan tiiä ultraako ne neuvolassa vai pitääkö oottaa ultraan 19.7 saakka :/

Lueskelin tässä muuten aika mielenkiintoista juttua synnytykseen liittyen, hieman ajoissa liikenteessäkö :ashamed: , mutta sattui silmään keskustelu Epi-no Delphine Plus välilihan venytys laitteesta.

http://www.pedihealth.fi/product_catalog.php?c=14

Ei mua ainakaan vielä synnytys pelota (pääsiskin sinne asti!), mutta kiinnostaa kyllä.

Moi!

Hienoa Nemi, et olet saanut varattua sen ultran =) On yksi huoli vähemmän. Me oltiin anoppilassa juhannus ja siellä ei juoda alkoholia ollenkaan joten eipä kukaan ihmetellyt kun limsaa juotiin ;)
Ei sitten kuitenkaan kerrottu vielä raskaudesta kun miehen siskolla on vauveli syntymässä näinä päivinä, niin jännittävät nyt sitä. Ehtiihän sitä kertomaan sen nt-ultran jälkeenkin. Töissä kerroin tänään kahdelle parhaalle työkaverille ja olivat ihanan innoissaan. Toiselle tuli heti vauvakuume itselleenkin =) Sanoivat ettei työnteosta tule muutaman kuukauden päästä mitään kun haluavat vain paijata mun mahaa
:laugh: (ovat siis parikymppisiä seurustelevia nuoria nämä työkamut)

Kävin tänään tk:n labrassa alkuraskauden verikokeissa eli sekin on nyt tehty.
Sen kyllä huomasin nyt viimeistään tänään kun kävin alennusmyynneissä vaatteita etsimässä torstaista etelän matkaa varten, että mun rinnat on jumalattoman isot :o Isot ne on normaalistikin, mutta nyt ne on valtavat eikä mulle mahtunut rintavarustuksen kohdalta mitkään vaatteet vaikka muuten olis ollutkin sopivat :p Ja mies huomautti kauppareissulla, että sun vatsahan on kasvanut..ja niinpäs tuo taitaakin olla! Ei se kai pelkkiä kesäkiloja ole kun en millään saa sisäänvetämällä sitä kumpua pois niinkuin yleensä. Sitä oottaa jo et kasvais kunnon kumpu :D

on tämä yhtä vuoristorataa :D eilen valittelin ukolle kun ei ole oireita että ei sielä mahassa ketään ole..Tänään ollu taas jumalattoman huono olo, rintoja kivistää, turvottaa vaikken oo paljoo syöny,pissalla saa juosta tämän tästä.yks aamu sain kauhean masennuskohtauksen kun farkut kiristi lanteilta.Saa nähdä meneekö ensi viikolla työhousut kokoa 42 vielä kiinni.

Hui! Oltiin tiputti sivulle kaksi!

Täällä kanssa samaa ongelmaa, et housut kiristää masun kohdalta! Pakko jättää nappi auki :laugh: Ennen mahan kohdalla oli kuoppa niin nyt ihan pieni kumpare,mut ei sitä kukaan muu huomaa kun minä ja ukko.

Oon taas vaihteeks pari päivää saikulla. Lauantaina kokeilin mennä töihin, mut oksensin loppuvuorosta puolen tunnin välein, ei edes vesi pysynyt sisällä. Viikonloppuna taas uusi yritys. Aika nihkeesti myönsivät sairaslomaa!

Mulla ei vielä huomaa mitään kumparetta, kun aina on ollu vähän alavatsalla pientä kohoumaa ;)

riksu82 Ihme hommaa kyllä, että antavat nihkeesti sairaslomaa :o Miten voi olettaa, että jaksaa olla töissä, jos ei edes vesi pysy sisällä?? Ei kai kukaan oksennustaudissakaan ole töissä! Tulee mieleen, että onko lääkäri itse kärsinyt raskauspahoinvoinnista (eipä tietenkään jos ei ole lapsia tai on mies)? Mutta siis vaikeehan sellasen ihmisen on uskoa / ymmärtää, joka ei ole itse kokenut samaa! Olen kuullut kommentteja, että ei kai se nyt niin pahaa voi olla se pahoinvointi. Aamulla varmaan vähän öklöttää jne :kieh: Voihan se joillakin olla noin lievää laatua, mutta kaikilla ei! Pistää vihaksi, että hirveessä huonossa olossa pitäs vaan kärvistellä töissä! Tsemppiä sulle riksu hirmuisesti, että olo helpottaisi ja pahoinvointisi ei kestäisi noin pahana koko raskautta!

Huomenna eka neuvola, JEE! Toivottavasti mies saa vaihdettua työvuoronsa, että pääsee mukaan! Kyllä se meinas, että ei pitäis olla vaikeeta. Tänään on ollu useaan otteeseen sellasia teräviä pistoksia alavatsalla molemmin puolin ja säteilly sit nivusiin. Oiskohan ne niitä kohdun kasvusta johtuvia kipuja? =)

Tosi kurja kun myöntävät nihkeesti sairaslomaa :/ Toivottavasti riksu82 sun olo helpottuu!

Nemi77 mullakin tuntuu aina välillä teräviä pistoksia alavatsalla.Välillä kestää vain hetken ja sitten joinakin päivinä kipua tuntuu pitkin päivää,toivottavasti nämä kivut johtuu kohdun kasvusta.

Eilinen työpäivä meni hyvin,vaikka yö ja aamu ei mennyt niin hyvin.Nukuin todella huonosti yön,ehkä jännitin miten töissä jaksan. Aamulla söin aamupalan ja sitten tulikin niin huono olo että oksensin kaiken pihalle,mieskin ihan pelästyi.Minulla ei siis ole ollut vielä koskaan näin huono olo.etovaa oloa on ollut ja pientä oksentelua...Vatsakaan ei toiminut eilen ollenkaan.no onneksi tänä aamuna ei tarvinnut oksentaa ja vatsakin on taas toiminut.

Nyt ulos nauttimaan ihanasta kesäpäivästä! =)

Ensimmäinen päivä piiiiitkään aikaan, kun en ole vain maannut. Istuin ulkona kälyn kanssa kahvittelemassa monta tuntia, tein jopa miehelle ruokaa ja menin vielä pihahommiin!!! Siis aivan ennen kuulumatonta. Tähän saakka olen vain maannut puolihorteessa vapaapäivät, vaikka pahoinvointi ei tuota riksu-paran kärsimää luokkaa olekaan ollut.
Nyt sitten tietysti huolettaa, että onko kaikki hyvin edes, kun olen yhtäkkiä näin energinen? Koitan järkeillä, että olen nyt vähentänyt Lugeja parin viikon ajan ja eilen meni viimeinen. Kai sekin vaikuttaa, kun sivuoireissa mainitaan väsymys ja pahoinvointi.

Doppleria olen kokeillut pariin otteeseen, mutta en ole varma löysinkö sykkeen vai jotain muuta. Semmoinen tumtum-ääni siellä oli, mutta se peittyy osittain viuhviuh-äänen alle, niin vaikeaa saada selvää. En ole silti stressiä siitä repinyt, nyt on niin aikaiset viikot, että ei välttämättä kuulukaan vielä.

Nemi minäkin olen tuosta laitteesta lukenut ja mielenkiintoinen on mielestäni.

Pikkuperho hyvä, että osaat olla stressaamatta niistä sydän äänistä. Minä ole ajatellut tuo doplerin tilata, kun olen käynny nt ultrassa, jos kaikki on siellä hyvin tai ehkä odotan myös ne verikokeiden tulokset vielä.

Riksu voimia pahanolon keskelle. Minulla on vomakasta pahaaoloa ja yökäilen vedet silmissä, mutta oksennukselta olen toistaiseksi välttynyt. Loma alkoi onneksi tällä vkolla. On ihan riittävän vaikeaa olla pahoinvoivana töissä puhumattakaan, jos joutuisi oksentamaan kuten sinä! Toivottavasti alkaa olo helpottamaan tai saat riittävästi sitä sairaslomaan.

Ekassa neuvolassa käyty. Ei ollu oma neuvolatäti, mutta mukava kuitenki =) Meinas pikkuinen säikäyttää äidin ja isän, kun sykettä ei heti kuulunut. Hoitaja sanoi, että ei se aina heti kuulu. Mentiin sit ultraan ja siellä pikkuinen kovasti potki ja huiskutti kättä meille :heart: Mun sykekki laski heti. Veriarvot ja paine ok, mutta pissassa leukosyytit 2+ :/ . Hoitaja epäili hiivatulehdusta ja itseasiassa oireita onki ehkä vähän nyt havaittavissa. Huomenna käyn aamusta antamassa uuden näytteen. Pikkasen toi huolettaa :| Kävi sit ilmi, että mun terveystalolta saama ultra-aika on liian myöhään :/ , silloin on jo 14+0 viikkoja. Hoitaja kyllä sanoi, ettei se mitään haittaa ja että myöhäisessäkin ultrassa voidaan kattoa melkein samoja asioita, mutta hieman eri kohdista. Hieman kyllä harmittaa, että antoivat sitten väärin ajan, vaikka sanoin ajat oikein! Mutta hoitaja sanoi, että mitään aihetta huoleen ei ole, kun olen kuitenki jo kahdessa ultrassa käyny ja kaikki on ollu hyvin. Huomiseksi sain jo lääkärineuvola-ajanki =)

Täälä yks joka kävi hätävarjelunliioittelu ultrassa".Kaveri vastas koneen mukaan viikkoja 11+1 vaikka tod se on 10+5.Olipa helppottavaa nähdä kuinka se jytäs sielä yksiössä kuin viimeistä päivää.Hematoomakin oli pienentyny puoleen ,enää 2cm.
sikiöseulan verikokeessa kävin viikko sitten , ensi viikolla on lääkärineuvola ja seur vkolla nt ultra.
Onko kellään muulla järkkyä turvotusta?eilenkään en paljoo syöny, ja silti se turvotus on järkkyä..Ananastakin oon syöny ja eikös sen pitäis poistaa nestettä.Kahvi ei maistu.Siten kun juo niin saa kyllä 20 kertaa juosta vessassa

Moikka kamut,

Pitkästä aikaa linjoilla. Toivottavasti juhannus meni kaikilta mukavasti. Täällä odotetaan kovasti puolentoista viikon päästä alkavaa lomaa!!

Olin tänään karmillan tapaan hätävarjelu-ultrassa. Mua on huolestuttanut kovasti toinen pikkuinen , joka oli vähän pieni ja halusin vielä käydä tarkistamassa, että kasvaa omaa tahtiaan. Näin teki ja molemmilla kaikki hyvin. Lääkäri käski mun nyt rentoutua a sitä yritän parhaani mukaan.

Ai niin, lääkäri sanoi, että kotidopleria ei sitten kannata kovin usein käyttää, koska se aiheuttaa jotain kuumentumaa, joka voi olla vahingollista sikiölle. Mähän olen käyttänyt joka päivä!! ja iski pieni paniikki, mutta lääkäri sanoi, että en ole vielä aiheuttanut mitään sikiölle, mutta pitää vähentää jatkossa. Sekin mielenrauha pitää siis nyt löytää jostain pään sisältä ja yritää kuunnella max kerran viikossa.

Täytyy palailla taas töiden pariin. Kaikille jaksuja! Kirjoittelen harvakseltaan, mutta kovasti seurailen teidän kuulumisianne :)

Nemi, karmilla ja tytti ihanaa, teillä kaikilla oli niin hyvät kuulumiset!

Minulla on nt ultra ensivko to vielä yritän sinne pinnistää, vaikka kovasti tekisi mieli mennä jo aikaisemmin ultraan.

Tytti sanoiko se lääkäri sinulle, että se 1 x vko on ok kuunnella niitä sydänääniä kotidoplerilla? Dopleria himoitseva täällä miettii.

Karmilla turvotusta minulla ei ole kuin joskus vatsassa, onko sinulla sitä turvotusta koko kropassa?

Oivikki ja Suoma

Oivikki lääkäri ei sanonut mitään tiettyä aikaa, sanoi vaan ettei kovin usein kannata kuunnella. Itse ajattelin nyt tuota max kerran viikossa ja jos saattuu jotian mikä epäilyttää. Mulla vaihtuu raskausviikot aina tiistaisin, joten jos sen ottaisi kuuntelupäiväksi :)

Moikkas, palattu täälläkin kesäreissuilta sorvin ääreen

Nemi, tytti ja karmilla ihania kuulumisia teillä
Riksu ja Oivikki edelleen ei voi muuta kuin toivottaa jaksuja kärsimiseen.

Töihin paluuta helpotti huomattavasti, kun päästiin tänään sinne nt-ultraan, ja kaikki oli hyvin! En meinannut uskoa ensin, eli olin kai stressannut aika lailla :| , mutta kyllä se sitten iski tajuntaan, että siellä se viisisenttinen nyt jumppaa. Hurja meno oli koko ajan ja niskapoimukin oli normaalin rajoissa. :heart: Tuli sitten todistettua, että vaikka pahoinvointi ja ummetus loppuisivatkin (ja mahapömppäkin ehti kadota) niin raskaus jatkuu, tosi hyvä niin! Nyt pääsee kertomaan perheellekin.

Paiju & Sissi 11+2

Paiju Ihanaa, että kaikki oli hyvin :heart: Ja ihania hetkiä teille, kun saatte kertoa perheelle ihanat uutiset =)

Sain eilen varattua hammaslääkäriin tarkastusajan. Edellisestä kerrasta on venähtänyt aikaa :ashamed: Mulla on ollut ainoastaan 1 pieni reikä 1-luokalla ja sen jälkeen ei ole ollut reikiä. Nyt aattelin mennä tarkistuttaan tilanteen, koska raskaus voi altistaa reikiintymiselle. Ajan sain kyllä vasta 16.8, mutta seuraava olis mennykki jo 11.10 asti! Olen kyllä yrittänyt pitää nyt hyvää huolta hampaista ja ikenistä. Hammastahnaa, -lankaa, suuvettä ja xylitol-purkkaa ja pastilleja menee aika kiitettävästi. Jospa välttyisin pahemmilta "tuhoilta" hammaskalustossa.

Mullakin on pahaolo ja vatsan turvotus vähän helpottaneet =) Ja tuntuu, että virtaakin on enemmän, paitsi eilinen keikka kaupungilla helteessä väsytti kyllä aika pahasti.

Paiju kiitos. Ihanat tulokset sait ultrasta, onnea :heart: . Nyt ilo uutisia kertomaan perheelle.

Nemi hyvä, kun puhuit tuosta hammaslääkäristä, minunkin piti se tarkastus aika tilata! Huomenna sitten, nyt tästä olen lähdössä torille. Ihanaa, että sinulla on pahaolo ja turvotus helpottaneet.

Oivikki ja Suoma

Mä tappelin kanssa ton hammalääkäri asian kanssa! Kunnasta tarjosivat aikaa jonon kautta eli 6kk päähän! Sanoin et ei se silloin paljoa auta! Sit soitin kaikki lähimmät yksityiset läpi ja kaikki sanoivat etteivät ota ruuhkan takia uusia asiakkaita. Vihdoin ja viimein sain ajan 28.9 hieman toisesta kaupungista!!! Että oli vaikeeta! Sit soitin viä kiukkusen puhelun kunnalle! :)

Tänään kävin neuvolassa hakemassa saikkulapun ja kysyi samalla et voisko se kuunnella sydänäänet ja siellähän ne kuuluivat. Sydän hakkasi yli 160! Huh mikä helpotus!

Maanantaina on sit virallinen neuvola ja np-ultra! (Jos selviän viikonlopun 25 työtunnista...)

Moi,

Ajattelin, että olisi kiva olla mukana siitä, koska kenelläkin on laskettuaika ja montako kyydissä jne. tehtäisiinkö sellainen helppolista, mita voidaan aina pitää mukana parin sivun välein, niin ei tarvisi kenenkään alkaa aina päivittämään, vaan jokainen voisi muuttaa omia tietojaan tarvittaessa.

Väännään tähän helpon listan, jos on huono ajatus, niin ei tätä tarvi jatkaa :)

Nimi....................ikä.........hoito........LA.................montako tulossa
Tytti....................28.........2.IVF........28.12.2010...kaksoset, esikoiset

ei mulla muuta :)

Tuo tytin ehdottama lista on kiva idea! Lisätkää itsenne vielä lasketun ajan mukaan aikajärjestyksessä, niin on kaikista selkein.

Onnittelut kaikille ultrassa kävijöille, hyviä uutisia vaan satelee =)
Samaten sydänäänet kuulleille onnittelut :heart:

Mulla on neuvolalääkäri ensi viikolla. Viikkoja on silloin kasassa 11+4 ja toivon niin kovasti, että ne sydänäänet sieltä jo löytyisi. En viitsi edes tuolla dopplerilla kokeilla, kun en taida niitä löytää..

Nimi....................ikä.........hoito........LA.................mo ntako tulossa
Tytti....................28.........2.IVF........28.12.2010...kaksoset, esikoiset
Pikkuperho.........28.........2.IVF.........21.1.2011..... yksi, esikoinen

Yhteistyössä