Loppuraskauden masennus, voinko itse aloittaa lääkkeiden syönnin 3kk tauon jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voimia mulle?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voimia mulle?

Vieras
Olen rv 41+0. Nyt viikon verran masentanut valtavasti ja olen saanut paniikkikohtauksia. Näihin olen vuosien ajan syönyt Sepram 20mg yhdesti päivässä ja oireet pysyneet pois. Lääke piti lopettaa 3kk ennen lask.aikaa ja lopetinkin. Ihan hyvin meni tähän asti ilman lääkkeitä, mutta nyt on tullut oireet takas ja voimakkaampina kuin ennen. Pelkään ylitse kaiken että jos pahenee, niin saan vielä sen synnytyksen jälkeisen masennuksen... Olen aiemmassa raskaudessa myös lopettanut 3kk ennen la:ta ja jatkanut lääkettä synnytyksen jälkeen neuvolan terkkarin "luvalla". Silloin ei tarvinnut lääkärin "lupaa", kun tauko lääkkeisiin oli loppuraskauden takia. Nyt tekisi mieleni jatkaa lääkkeiden syöntiä heti, mutta pitäiskö mun saada jostain varmistus tai "lupa" jatkaa? vai oletteko joku itse jatkanut lääkkeiden syöntiä??

Vastatkaa joku joka tietää, haluaisin avun mahdollisimman pian tähän kenkkuun oloon.. Lääkkeitä minulla on kaapissa, että voisin heti aloittaa uudelleen ne...

Tärkeintä on että hoitohenkilökunta tietää lääkityksestä, koska sillä voi olla vaikutusta vauvaan, osaavat tarkkailla. Mutta mielestäni sä voisit soitella synnärille mitä tehdä, synnytys saattaa olla lähellä ja en osaa sanoa siihen miten se vaikuttaa vauaan jos just nyt yhtäkkiä lääkityksen aloittaa.

Itse yrittäisin sinnitellä. En luottaisi edes terveydenhoitajan sanaan. Sitalopraami voi aiheuttaa vauvalle vieroitusoireita. Sinuna juttelisin asiasta asiantuntevan lääkärin kanssa. Jos vaikka olisi tarjolla turvallisempia vaihtoehtoja.

Raskaus
Sitalopraamin käytöstä raskauden aikana ei ole saatavilla kontrolloitua kliinistä tutkimustietoa. Saatavilla oleva sitalopraamin käyttöä koskeva epidemiologinen tieto ei anna aihetta olettaa, että sitalopraamin käyttö raskauden aikana lisäisi epämuodostumien riskiä. Muiden SSRI-lääkkeiden käytöstä on kuitenkin saatu ristiriitaisia tuloksia sen suhteen, lisääntyykö epämuodostumien riski. Sepramia ei tulisi käyttää raskauden aikana, mikäli käyttö ei ole selvästi välttämätöntä, ja silloinkin vasta, kun hyödyn ja haittojen suhde on huolellisesti punnittu.

Sitalopraamin lisääntymistoksisuutta koskevissa tutkimuksissa rotilla on havaittu alkioon ja sikiöön kohdistuvia toksisia vaikutuksia, mutta epämuodostumien ei ole havaittu lisääntyneen (ks. Prekliiniset tiedot turvallisuudesta).

SSRI-lääkkeiden käyttö viimeisen raskauskolmanneksen aikana saattaa aiheuttaa vastasyntyneelle vieroitusoireita, joihin kuuluvat myös hermostoperäiset käyttäytymishäiriöt. Synnytykseen saakka SSRI-lääkkeitä saaneiden äitien vastasyntyneillä lapsilla on raportoitu seuraavia vaikutuksia: ärtyvyys, vapina, kohonnut verenpaine, lisääntynyt lihasjänteys, jatkuva itku, imemis- ja nukkumisvaikeudet. Ne voivat olla merkkinä joko serotonergisistä vaikutuksista tai vieroitusoireista. Vastasyntyneen tilaa on seurattava, jos äiti on käyttänyt sitalopraamia raskauden loppuvaiheessa. Jos SSRI-lääkkeitä käytetään raskauden aikana, niiden käyttöä ei saa lopettaa äkillisesti.

Imetys
Sitalopraami erittyy äidinmaitoon. Näin ollen imetystä ei suositella hoidon aikana.

Lähde: PF

Masennuslääkkeillä menee joka tapauksessa viikko-pari ennen ku teho alkaa tulemaan, joten ihan akuutiksi avuksi siitä ei ole. Ota maanantaina heti yhteyttä lääkäriisi, tai vkonloppuna päivystykseen, jos et pysty olosi puolesta odottamaan.

Yhteistyössä