Loppuraskauden painonnousu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bibo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Bibo

Jäsen
27.06.2007
372
0
16
Mulla on tässä 6 viikon aikana noussut paino 5kg, neuvolatäti sanoi maanantaina kun siellä kävin, että on liikaa nyt noussut ja pitää alkaa seuraamaan, ettei vaan tulisi raskausmyrkytystä, muita oireita ei ole. Koko raskauden aikana paino on nyt sitten noussut 12kg, eli onhan toi 5kg aika paljon siitä. Mites teillä? Onko näin loppuraskauden aikana paino noussut kauheesti ja näin nopeaan? Mielestäni en ole syönyt sen ihmeellisemmin nyt kun aiemminkaan. Kauhee turvotus mulla on päällä kuitenkin ja luulen, että siitä osa kiloista onkin. Öisin kädet ihan puutuneina ja turvoksissa ja myös päivällläkin...Olen nyt rv.36.

Mulla ei ole kokemusta kyllä tuosta.. eikös monesti lopussa paino hieman sit laske? mulla on takana 3 raskautta, ekassa tuli paino 8kg, toisessa 6,5kg ja viimeisessä 6kg (pka painoi yli 4kg) ja jokaisessa viimeisissä neuvola käynneissä paino on saattanut mennä alaspäivn jonku verran. Viimeisissä mull oli lievä raskausmyrkytys, mut sitä hoidettiin levolla vain..

Mulla nous paino myös loppuraskaudessa vinhaa vauhtia,en nyt muista sen tarkemmin,mutta sanomista siitä tuli.Enkä minäkään mielestäni sen ihmeemmin syönyt kuin muulloinkaan..Turvotustakin oli aika reippaasti..
Painoa tuli 18 kiloa joista 12 lähti pois tosi nopeasti synnytyksen jälkeen

Mulla tuli alussa aika nopeeta painoa - hirvee nälkä oli kokoajan. Sitten keskiraskaudessa ei paljoa muuttunut ja nyt lopussa rv 35 taas tulee jonkinverran. Mutta nyt on alkanu kauhee turvotus nilkoissa, ihan hirveen näköset jalat, nilkat ja tuo jalanpäällinen varpaista nilkkoihin ihan pulleana. Sandaalit ei meinaa mennä jalkaan kunnolla vaikka löysää niitä. Mikä tähän avuksi? Ja mistä tää johtuu kun muita oireita ei oo...

Mulla paino tuli siinä keskiraskaudessa ja hidastui loppua kohti. Mutta se on niin odottaja kohtaista! Ihmettelen noita neuvola tätejä jotka hätääntyy heti jos mennään yli sen "sallitun" 12 kiloln painonnousun, varsinkin jos on alkujaan normaalipainoinen odottaja....

Vierailija! Mulla on just samaa turvotusta, sandaalit eivät mahdu jalkaan, nilkat/kädet ihan puuduksissa ja turvonneet. Ei kyl yhtään kivaa tää. Mulle neuvolassa puhuivat, että aina on raskausmyrkytyksen vaara kun on puutumisia/turvotuksia tosi paljon ja jos paino pompsahtaa tosi paljon yhtä äkkiä. Turvotukseen pitäisi auttaa vesimeloni, ananas, mansikat ainakin, poistavat nestettä. Ja juo paljon vettä! Itse olen näin tehnyt ja siltikin kauhee olo, koko ajan mietin onko normaalia, että kättä särkee näin paljon (siis todellakin särkee, ei puutunut vaan ISO, KOVA särky ).

Painoa alkoi tulemaan joskus rv.22 ja siitä lähtien tasaista nousua, paitsi nyt sitten pompsahtanut.

Alkuperäinen kirjoittaja TuhmaHauva:
Mulla paino tuli siinä keskiraskaudessa ja hidastui loppua kohti. Mutta se on niin odottaja kohtaista! Ihmettelen noita neuvola tätejä jotka hätääntyy heti jos mennään yli sen "sallitun" 12 kiloln painonnousun, varsinkin jos on alkujaan normaalipainoinen odottaja....

Joo, mulla kun tässä on nyt vaihtunut neuvolatäti. Ensin oli yksi, jäi sairaslomalle, sitten tuli toinen, oli mulla kerran ja jäi lomalle, nyt tuli juuri varmaankin valmistunut (sain itse nauvoa sille pari asiaa kun ei tiennyt...eli jotenkin aika ei-luottavainen olo... ) ja hän sanoi, että nyt paino noussut liikaa...luulisi, että 5kg 6vko:n aikana ei välttämättä nyt niin liikaa edes olisi? Turvotusta kun on varmasti suurinosa.

Alkuperäinen kirjoittaja Bibo:
Vierailija! Mulla on just samaa turvotusta, sandaalit eivät mahdu jalkaan, nilkat/kädet ihan puuduksissa ja turvonneet. Ei kyl yhtään kivaa tää. Mulle neuvolassa puhuivat, että aina on raskausmyrkytyksen vaara kun on puutumisia/turvotuksia tosi paljon ja jos paino pompsahtaa tosi paljon yhtä äkkiä. Turvotukseen pitäisi auttaa vesimeloni, ananas, mansikat ainakin, poistavat nestettä. Ja juo paljon vettä! Itse olen näin tehnyt ja siltikin kauhee olo, koko ajan mietin onko normaalia, että kättä särkee näin paljon (siis todellakin särkee, ei puutunut vaan ISO, KOVA särky ).

Painoa alkoi tulemaan joskus rv.22 ja siitä lähtien tasaista nousua, paitsi nyt sitten pompsahtanut.

Mutta kun musta tuntuu että kun nyt kun oon juonu paljon, vissyä menee ninn tää turvotus on alkanut nilkoissa.
Aiemmin en näin paljoa oo juonu vettä - tai tääkin nyt siis vissyä, mä en saa juotua pelkkää vettä kuin lasillisen, pari. Mehua tms. kylläkin, sokeroimatonta yleensä.
Ja nytkin jos juon vissyä paljon kuten eilen aamulla kun oli kova jano, niin käyn pissalla sitten ihan tolkuttomasti. En vois lähtä mihinkään kun parinkymmenen minuutin päästä/välein pitää käydä lorottamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mutta kun musta tuntuu että kun nyt kun oon juonu paljon, vissyä menee ninn tää turvotus on alkanut nilkoissa.
Aiemmin en näin paljoa oo juonu vettä - tai tääkin nyt siis vissyä, mä en saa juotua pelkkää vettä kuin lasillisen, pari. Mehua tms. kylläkin, sokeroimatonta yleensä.
Ja nytkin jos juon vissyä paljon kuten eilen aamulla kun oli kova jano, niin käyn pissalla sitten ihan tolkuttomasti. En vois lähtä mihinkään kun parinkymmenen minuutin päästä/välein pitää käydä lorottamassa.

Joo, toi on ärsyttävää kun joutuu koko ajan ramppaamaan vessassa sitten. Illalla ei uskalla juoda aivan älyttömiä määriä kun tietää sitten miten kiva yö on edessä. Mulla ei ollut minkäänlaista turvotusta vielä tossa joskus rv.30 (nyt siis rv.36 ), mutta nyt sitä on ja tosi paljon. Onko oikeesti normaalia jos turvottaa ihan kauheesti? Kun tuntuu, että oikeesti vasen käsi hajoaa kun on niin kipeenä välillä.

HUH! Kokeilimpa huvikseni astua puntarille, kävin ennen aamupalaa jo. Nyt sitten uudestaan (aamupalan söin vajaa tunti sitten ) ja paino on noussut kilon!!! Ei hit...pitääkö olla tosissaan huolestunut nyt? Onko normaalia, kertokaahan mulle jos vaan tiedätte...

Siis en usko että tuo painosi nousee noin nopesasti syömällä, varmasti kovat turvotukset :hug:
Oliko sulla häikkää verenpaineen kanssa tai päänsärkyä tms. ettei oo mitään raskausmyrkytystä....?
Juu ja se on muuten tuuripeliä noitten neuvolatätien kanssa, onneksi mulla on ollu sama esikon kanssa ja nyt tän uuden odotuksen kanssa ja se täti on myös lasten neuvolatäti. Tuntee meidät kuin taskunsa :D

Siis en usko että tuo painosi nousee noin nopesasti syömällä, varmasti kovat turvotukset :hug:
Oliko sulla häikkää verenpaineen kanssa tai päänsärkyä tms. ettei oo mitään raskausmyrkytystä....?
Juu ja se on muuten tuuripeliä noitten neuvolatätien kanssa, onneksi mulla on ollu sama esikon kanssa ja nyt tän uuden odotuksen kanssa ja se täti on myös lasten neuvolatäti. Tuntee meidät kuin taskunsa :D

Verenpaineen alapaine oli nyt viimeksi 94 kun aiemmin ollut 89 tms ja siitä se täti sanoi, että on hiukan koholla. Päänsärkyä ei oo ollu (tai no joo, hiukan tosi pientä, ei mitään isompaa, ja tosi tosi välillä vaan, ei haittaa? )

Verenpaineen alapaine oli nyt viimeksi 94 kun aiemmin ollut 89 tms ja siitä se täti sanoi, että on hiukan koholla. Päänsärkyä ei oo ollu (tai no joo, hiukan tosi pientä, ei mitään isompaa, ja tosi tosi välillä vaan, ei haittaa? )

Esim. valkuaista ei ole virtsassa ollut yhtään ja siitä se täti sanoi, että luultavasti tulisi sitä jos olisi raskausmyrkytys, mutta katsellaan.

Hmmm... Oishan ne neuvolassa huolestunu jos ois aihetta (?) EI muuta kun torilta mansikoita ostamaan ja ananasta sekaan ja sitä kun syöt niin pitäsi nesteitä poistua :D Ja juo paljon vettä!

Joo, kyl mä tässä oonkin juonut ja iltaisn oon vetänyt vesimelonia :) Jospa se tästä..kai tää kuuma ilma tekee myös turvotuksia.

Niinhän se tekee. Ite olin kuin michelin mies viime elokuussa kun olin viimesilläni esikon kanssa ja hellettä oli monta viikkoa lähes sen 30 astetta... Kyllä helpotti kun sai synnytettyä :whistle:

No eihän tässä munkaan toivottvasti tarvitse kauaa kärvistellä, reilu 2-6vko, eli kyllä kai se nopeaan menee. Huolestuu vaan omasta olosta ja miettii onko kaikki ok. eipä ole kokemusta raskaana olemista aiemmin :)