onko normaalia rv 34

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kadi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kadi

Vieras
Kun ei kokemusta ole millainen tämän loppuraskauden kuuluisi olla niin kysynpä täältä...
Mulla nyt rv 34. Olen normaalipainoinen (bmi ennen raskautta 22), raskausdiabeetikko (insuliinia laitan 3x päivässä). Paino on noussut rv32 mennessä 5kg. Nyt kuitenkin viimeisen viikon aikana paino on noussut 1kg viikossa. Jalat ja kädet ovat aivan voimattomat, tuntuu että jalat painaa ainakin tonnin. Turvotusta on aamusta alkaen sormissa ja nilkoissa hiukan, lisääntyy päivän aikana. Pissa ollut tähän asti puhdas ja paineet alhaiset. Tämänhetkisestä en tiedä. Olo on huono, en osaa oikein selittää miten mutta on paha olla. Vatsa on kasvanut viimeisen viikon aikana todella paljon. Hengästyn todella helposti, aivan kuin kunto olisi yhtäkkiä hävinnyt johonkin kokonaan.
Pitäisikö mun soittaa huomenna neuvolaan vai onko tämä ihan normaali olotila loppuraskaudessa?

Vaikeaa sanoa. Kyllähän se olo muuttuu tukalaksi lopussa, vauva kasvaa kovaa vauhtia painoa tällä hetkellä. Tuota turvotusta yritä saada vähemmälle juomalla esim 1 1/2 litraa vettä päivässä, jos et sitä jo ole tehnyt. Nosta jalat välillä ylös ja lepäile.

Vaikea sanoa onko normaalia.
Esikoisesta minulla oli ihan kamala turvotus rv27 lähtien ja ihan normaalia turvotusta.

Nestettä paljon ja vaikkapa ananasta, mansikoita ym. nestettä poistavaa. Tässä sitten se ehdottoman tärkeä, että muistaa siis juodakkin reilusti.

Kannattaa käydä tarkastuttamaan terkkarissa pissat, turvotukset ja paineet, ettei ole mitään raskausmyrkytykseen viittaavaa.

Hei

Saattaahan tämä hellekin tehdä tehtävänsä. Mulla oli helteet täyttä tuskaa, nestettä kertyi vaikka teki mitä ja oli tosi voimaton olo.

Mutta kannattaa käydä tarkistuttamassa neuvolassa tilanne. Saat sieltä kotiisikin verenpainemittarin ja virtsan proteiinitestit, niin voit kotona tarkkailla jos on raskausmyrkytysepäilyjä. Keskussairaalasta joskus aikoinaan sanottiin, että siellä pitää lähteä käymään jos paineet menevät yli 160/90-100.

T.Heinäkuussa synnyttänyt...

Ei mitenkään tavatonta näillä keleillä ja kun painonnousu on ollut vähäistä, niin se saattaa kyllä pompsahtaakin lopussa. Mut tosiaan turvotusta on helteillä viimeiset kuusi viikkoa, sen voin luvata. Jos arveluttaa, niin käy neuvolassa mittauttamassa rr ja antamassa pissanäyte.

Alkuperäinen kirjoittaja sirpaleina:
Hei

Saattaahan tämä hellekin tehdä tehtävänsä. Mulla oli helteet täyttä tuskaa, nestettä kertyi vaikka teki mitä ja oli tosi voimaton olo.

Mutta kannattaa käydä tarkistuttamassa neuvolassa tilanne. Saat sieltä kotiisikin verenpainemittarin ja virtsan proteiinitestit, niin voit kotona tarkkailla jos on raskausmyrkytysepäilyjä. Keskussairaalasta joskus aikoinaan sanottiin, että siellä pitää lähteä käymään jos paineet menevät yli 160/90-100.

T.Heinäkuussa synnyttänyt...

Tätä on siis ollut jo viikon ja ei täällä ainakaan ole viikkoa hellettä ollut kun viimeisestä hallayöstäkään ei ole viikkoa.

Juon muutenkin paljon vettä, noin 2.5l-3l päivässä, olen aina juonut.
Täytyy huomenna soitelle neuvolaan, katsotaan mitä sanoo.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Vaikea sanoa onko normaalia.
Esikoisesta minulla oli ihan kamala turvotus rv27 lähtien ja ihan normaalia turvotusta.

Nestettä paljon ja vaikkapa ananasta, mansikoita ym. nestettä poistavaa. Tässä sitten se ehdottoman tärkeä, että muistaa siis juodakkin reilusti.

Kannattaa käydä tarkastuttamaan terkkarissa pissat, turvotukset ja paineet, ettei ole mitään raskausmyrkytykseen viittaavaa.

Diabeetikolle ananasta, hyvä neuvo. Nostaa sokerit todella ylös ja nopeasti ja yhtä nopeasti tulee sokerit myös alas...

Sinuna soittaisin huomenna neuvolaan. Hellettä ei kyllä todellakaan ole ollut vielä viikkoa ja jos oireita on ollut jo viikon.
On myöskin aivan väärä luulo että sikiö kasvaa nyt painoa vauhdissa. Sikiö kasvaa sen 150-250g viikossa, ei siis loppuaikana kasva enempää kuin keskiraskaudessakaan. Äidin painon ei myöskään tulisi loppuraskaudessa nousta kiloa viikossa, ei missään vaiheessa raskautta. Tällaiset painonnousut ovat aivan äidin omalla syömisellä aiheutettuja mikäli muuta syytä painon nousuun ei löydy.
Raskausdiabeetikkona sinulla on suuri riski saada raskausmyrkytys.
Lisäksi jos turvotusta on aamusta alkaen eli jo ennen sängystä ylösnousemista ei se voi helteestä johtua. Raskausmyrkytyksen turvotus on nimenomaan sellaista mikä on koko vuorokauden eikä sellaista joka ilmenee päivän kuluessa.

Alkuperäinen kirjoittaja www:
kannattaa käydä näytillä, ei noilla viikolla vielä niin tukalaa pitäis olla
Raskauksiakin on erilaisia. Tässä raskaudessa mulla on ollut vastaava olo jo puolilta välin. Aiemmat raskaudet on olleet helppoja, tämä taas yhtä tuskaa monin tavoin. Onneksi vielä pahimmilta on vältytty.

Ap. voi olla normaalia tai voi olla olematta, molemmat ihan yhtä mahdollisia mutta koska raskausmyrkytys ei ole leikinasia ja on helposti tsekattavissa niin suosittelen minäkin että käyt tsekkauttamassa :)

Yhteistyössä