Loppuraskaus ja vältettävät asiat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mitä niitä oli, muistelen joskus lukeneeni - vai onko ne vaan legendaa...

Saiko saunoa vai saattoiko se käynnistää synnytyksen?

Oliko niin ettei enää lopussa saisi kurkotella pitkään, esim. ripustaa verhoja kun napanuora voi mennä vauvan kaulan ympäri?

Oliko muita ja onko ne edes totta?

Ja missä vaiheessa loppuraskautta, koko viimenen kolmannes vai ihan pari viikkoa ennen laskettua aikaa?

Saako uida vaikka kuinka viimesillään?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Oliko niin ettei enää lopussa saisi kurkotella pitkään, esim. ripustaa verhoja kun napanuora voi mennä vauvan kaulan ympäri?

Ja missä vaiheessa loppuraskautta, koko viimenen kolmannes vai ihan pari viikkoa ennen laskettua aikaa?

Saunoa kai saa jos vaan jaksaa mutta jos limatulppa on irronnut niin uida ei vissiin saa.

Ja tuosta verhojen ripustamisesta en osaa sanoa mutta mitään kovin painavaa ei sais nostella loppu raskaudesta.

Mä oon miettiny, että kuinkahan huono juttu oli se kun viimesenä päivänä ennen äitiyslomaa nostelin täysinäisiä kaljakoreja....ei ainakaan tullut silloin mitään kipuja.

Uimisesta minulle sanoi lääkäri esikoisen odotuksen loppumetreillä (silloinkin keskellä kesähelteitä) että kunhan en likaviemärin vieressä tai sinilevässä ui, niin saa uida vaikka olisi paikat jo alkaneet auetakin. Uskoin tuohon ja hyvin on selvitty. Itse olen välttänyt uimista nyt vaan alkukesän kylmissä vesissä muutenkin vähän turhan runsaiden supistelujen takia (nyt siis menossa rv 30).

Uida saa jos ei kohdunsuu ole avautunut, muuten olen luottanut siihen että kroppa kyllä kertoo mikä ei ole hyväksi.

Suht normaalia elämää olen elänyt jo 4 kertaa ihan viimeisille asti, kitannut seiniä laskettuna päiväna ja ajanut itse autolla käynnistykseen :D

tuo kurkottelujuttu on totta; pitää välttää muutakin kurkottelua vaativaa ts. verhojen laitto, ikkunoiden pesu tms..Juuri tuon napanuoran luiskahtamisvaaran vuoksi ja myöskin siksi, että kurkottelu aiheuttaa turhaa painetta ja rasitusta kohtuun.

No se kurkottelu ainakaan ei ole hyvästä, näin ainakin sanotaan, että voi mennä napanuora kaulan ympäri tai istukka revetä. En tiiä onko legendaa. Meillä oli muutto ennen toisen lapsen syntymää ja tulihan siinä kurkoteltua, napanuora oli kerran kaulan ympärillä... Mene ja tiedä sitten, johtuko tuosta.

Vauva on "valmis" viikosta 36, joten keskenmenoa et enää voi sen jälkeen aiheuttaa ja jotkut tekee fyysisesti raskatakin työtä raskauden loppuun asti, eikä ne vauvat sieltä putoile!
Kyllä ne normaali tapauksessa on pelkkää legendaa ja jos on riskiraskaus, saa kyllä tapauskohtaiset ohjeet.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tosta verhojen ripustamisesta on ainakin mulle sanottu, ettei sais kurotella. Voi istukka irrota (?) Näin oon ainakin kuullu!

Uimiseen en osaa sanoo mitään, mut tohon saunomiseen...
Mä saunoin loppuajasta, ku heikkopäinen. Luulin et käynnistäs synnytyksen... Eipä käynnistäny kolme viikkoo meni silti ylitte! :D

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Mä oon miettiny, että kuinkahan huono juttu oli se kun viimesenä päivänä ennen äitiyslomaa nostelin täysinäisiä kaljakoreja....ei ainakaan tullut silloin mitään kipuja.

No ei siitä mitään haittaa varmasti ollut, synnytyksenhän se voi käynnistää, mutta viimeisinä päivinä siitäkään ei ole kai mitään haittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Vauva on "valmis" viikosta 36, joten keskenmenoa et enää voi sen jälkeen aiheuttaa ja jotkut tekee fyysisesti raskatakin työtä raskauden loppuun asti, eikä ne vauvat sieltä putoile!
Kyllä ne normaali tapauksessa on pelkkää legendaa ja jos on riskiraskaus, saa kyllä tapauskohtaiset ohjeet.

Tuo kurkottelu nimenomaan rasittaa loppuraskaudessa kohtua ja istukkaa, ei suoranaisesti vauvaa. Repeämisvaara on olemassa.
Eli jos voi välttää kurkottelua normaaliraskaudessa,loppusuoralla, niin hyvä on. Jos on taas periaate että tekee silloinkin mitä lystää, niin sekin on oma valinta. Riskit on kuitenkin hyvä tunnistaa eikä niitä kannata legendaksi väittää.

Yhteistyössä