Loppuuko maito?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neuvoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neuvoton

Vieras
Meillä 4 kuukauden ikäinen vauva. Parin kuukauden iässä jouduin aloittamaan lisämaidon antamisen, kun omasta ei enää tullut kylläiseksi. Ensin silloin tällöin, sitten päivittäin. Noin kolmen kuukauden ikäisenä alkoi hylkiä rintaa päivisin. Mikään ei auttanut, vaan raivari oli kaamea. Maitoa olisi kyllä tullut. Yöllä vauva söi tissiä mukisematta. Päiväsaikaan sitten lypsin 1-2 kertaa, ettei maidon tulo tyystin lakkaisi. Nyt perheessämme on riehunut vatsatauti. Kun vauva sairasti sen rajuna, hän ei jaksanut imeä tissiä ollenkaan. Minä en myöskään jaksanut lypsää, kun vauva nukkui käytännössä koko ajan sylissäni. Yöllä taas vähän imi. Sitten sairastuin itse, enkä jaksanut ajatellakaan lypsämistä. Vauva imi vähän öisin. Tänään yritin lypsää, mutta maitoa tuli hyvin vähän enää. Olen kolmatta päivää lähes ravinnotta, sillä mikään ei pysy sisällä. Vauva onneksi voi hyvin ja syö pullosta ihan reippaasti. Nyt kysymys kuuluukin, että lakkaako maidon tuotantoni aivan kokonaan vai voinko jollain konstilla saada sen normaaliksi, kunhan pystyn taas syömään normaalisti? Ja neuvoja, miten saisin vauvani imemään myös päiväsaikaan. Nyt en sitä halua edes yrittää, sillä maitoa tuskin tulisi kovin herakasti ja vauva turhautuisi. Hyvät neuvot ovat nyt kalliit!

Toivottavasti vatsatautisi loppuu pian! Juo nyt ja jatkossakin niin paljon nesteitä kun vain suinkin alas menee, se auttaa maidon tuotantoon. Ja pidä lasta rinnalla paljon, se edistää maidon herumista! Tarjoa aina ensisijaisesti rintaa lapsesi nälkään!!! Maitoa kun erittyy tasan sitä tahtia kun sitä meneekin, eli mitä useammin lapsi imee, sitä enemmän se maito erittyy. Jokaikinen pulloruokinta vähentää maidon tuloa (kysynnän ja tarjonnan laki). Muista, että se mitä saat pulloon lypsettyä on aina vähemmän kuin mitä lapsesi saa imettyä suoraan rinnasta!

Minulla ei ole tarjota hyviä neuvoja kuinka vauvan saisi rinnalla viihtymään, mutta päätin kertoa että lähes samassa tilanteessa ollaan pian neljän kuukauden ikäisen pojan kanssa. Erona tilanteillamme on se että nyt emme ole kipeinä ja yöllä poika syö kohtuu hyvin rintaa mutta päivällä ei halua ollenkaan syödä rintaa vaan vaatii pullo maitoa. Meilläkin kyllä sairaudesta alkoi tämä rumba. Sairastin kohtutulehduksen synnytyksen jälkeen.

Siinä ei juuri sinnikkyys ole auttanut, kun olen yrittänyt saada poikaa syömään rintaa. Siinä vain hermostumme molemmat, enkä halua turhaan huudattaa lasta siksi annan suosiolla maidon pullosta. Lypsy kertoja päivässä tulee neljästä kuuteen jaksamisen mukaan. Luonnollisesti oma maito ei riitä vaan annan vastiketta lisänä. Nyt olenkin miettinyt jo lypsyjen vähentämistä ja vähitellen lopettamista. Neuvolasta sanoivat pojan ollessa kaksi kuukautta että voisin jo lopetella, mutta halusin vielä jatkaa. On ollut aika raskasta tehdä imettäviin äiteihin verrattuna kolmin kertainen työ. Syötän lapsen, lypsän ja pesen pullot ja rinta pumpun. Pikkuhiljaa alkaa kaipaamaan aikaa muuhunkin kuin lapsen hoitoon.

Lohdutuksena voin sanoa, että (näin hurjan tietävänä, yhden lapsen äitinä ;) )että ainakin multa lakkas tulemasta maitoa lypsämällä, kun vauva oli n.3-4kk. Silti imetin vauvaani 11,5kk.
Valitettavasti en osaa tän enempää neuvoa, mut tsemppiä sulle kovasti!!!

Yhteistyössä