Loukkaannuinko turhasta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Herkkis sisko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Herkkis sisko

Vieras
Olemme vähän etäisissä väleissä pikkusiskoni (tosin jo 34v) kanssa,koska itse elän 3 lapsen kanssa yh-eloa ja hän hyvin suojattua ja perusturvallista,lapsetonta parisuhde-elämää. Koen,että siskoni ei ymmärrä elämäntilanteestani mitään ja juuri sain hänen mieheltään kuulla,kuinka minä en voi ymmärtää siskoni masennusta vanhempiemme kuoleman vuoksi,enkä juuri muutakaan. Suoraan ei siskoni kanssani puhu mistään koskaan.
Nyt lapseni oli vakavasti sairaana. Siskoni oli isoäitimme luona kylässä. Isoäidin kanssa puhun lähes päivittäin ja hän tiesi huolestuttavasta tilanteesta. Lähes mykkäkoulussa minulle oleva siskoni laittoi minulle kuitenkin tekstiviestejä mummin luota,että soitelkaa tänne,hän ei jaksa alakuloista mummia ja mummi piristyy lasteni soitoista. Sanaakaan pikaisen paranemisen toivotuksista saati tsempeistä tai voimahaleista ei ollut.
Minusta siskoni on hyvin empatiakyvytön. Mä olen huolesta pakahtumispisteessä ja tarvitsisin olkapäätä,mutta minulle kaatuu vastuu mummistakin,vaikka olisi luullut,että n.kerran vuodessa tapahtuva siskoni vierailu olisi piristänyt.
plääh.Kai olen itse vain niin väsynyt,yksinäinen ja herkkänahkainen. Odottaisin tukea siskoltani,en aina jaksaisi olla pilari ja ymmärtäjä hänelle.

Juu. Molemmilla on omat hankaluudet ja molemmat odottavat enemmän toiselta kuin toinen pystyy antaa.
ehkä myös kateutta ja katkeruutta kun kuvitellaan että toisella on helpompaa.

Onko siskosi viettänyt teillä aikaa kun lapset pieniä?

oma siskoni sanoo aina kun käy miten aika kuluu nniin nopeasti. silloin hän näkee sen, että lasetn kanssa ei laiskotella ja työtä onpaljon. varsinkin jos olisi keskenään lasten kanssa. vieressä katsomalla ei tajua toisen väsymystä.

Esikoisen kanssa sisko oli silloin tällöin. Nykyään ottaa kaksi vanhinta noin kerran vuodessa viikonlopuksi ja tekevät jotakin kivaa. Koskaan ei soita,miten menee,mutta soittaa,jos tarvitsee apua esim.verotusasioissa,vakuutuksissa yms. Ihmissuhdekatastrofeihini hän on kommentoinut,että jokainen on oman onnensa seppä ja peiliin olisi katsominen - mitä olen todella paljon tehnytkin. Liian kilttinä olen ottanut vastaan hirveää kohtelua,alkoholismia,narsismia.Sisko ei näistä tiedä,ei usko,eikä ymmärrä.Siskolla alkoi kesäloma jo kuukausi sitten. Ei ole tarjonnut apua tms. Hänen miehensä on kuitenkin pyydellyt esikoistani tädin seuraksi mökille,että täti pääsisi sinne,kun ei yksin viitsi mennä. Itse olen odottanut esikoisen lomaa kuin kuuta nousevaa,kun arki on niin kiireistä ja kiva saada pikkukoululainen lomalle.
Jotenkin vain tuntuu,että hän näkee vain itsensä.Ehkä hän kokee mut samoin,vaikken tajua miten.

Hm. ehkä koululainen voisi viettää aikaa myös mökillä, jos luotat siskoosi että vahtii ? ja jos ylipäänsä haluat antaa lapsen.

Hän varmaan näkeekin vain itsensä. Ehkä kärsii lapsettomuudesta?

Ikävä juttu ja sinäkin vaikutat tulevan katkeraksi hänelle, kun hän ei tiedä sinun elälmästä.
Aivan sama juttu omassa elämässä. Asun kaikista sukulaisita kaukana, eivät he tiedä mitä elämä on. Odotetaan toiselta enemän mitä toinen haluaa antaa, ja sellainen jolla näennäisesti kaikki hyvin, on rahaa ja aikaa, ei halua antaa mitän. Hän odottaa itse saavansa. vähän kuin siskosi.

Kyllä se taitaa niin olla, että aika monelle käy niin, että kun elää vain itselleen ja parisuhteelleen tarpeeksi kauan, ihmisestä tulee suoraan sanottuna itsekäs. Olet todennäköisesti oikeassa, siskosi pystyy näkemään vain itsensä, eikä ajattele sinua ja jaksamistasi. Mitäpä jos kysyisit häneltä suoraan, mitä han ajattlee minkälaista sinun elämäsi on yksin kolmen lapsen kanssa?

siskosi ajattelee ehkä olevansa yksinäinen ihminen (kun ei kerta ketään kaveria mökille).

hän ehkä vain ajattelee että sinulla asiat hyvin kun sinulla lapset mutta ei näe sitä työtä ja vastuuta ja huolta joka äidillä on. ei lapseton voi ymmärtää. ei sitä väsymystä ja työn määrää joka on ädiillä joka tekee kaikkensa lastensa tähden.

ja toisaalta ainakin itse olen liian ylpeä että en pysty kenellekään anella, että tule auttamaan. olen väsynyt.

mutta ehkä sinä voisit kertoa hänelle millaista sinun elämä on ja pyytää apua? kaikki eivät ole yhtä ylpiéitä kuin minä. ylpeys on minun kuolemansyntini.

Miten teistä kasvoi niin erilaiset?kohdeltiinko teitä eri tavalla? sinusta tuli liian kiltti ja alistuva. siskosi taas valitsi itselleen ylihuolehtivan puolison ja siskosi vaikuttaa aika itsekäältä.

Itsekin ihmettelen,kuinka erilaisia olemmekaan. Itse olin keskimmäinen ja tyttö,vastuunkantaja ja vanhemmistakin huolehtija jo pienenä,tosin tästä ei siskoni tiedä juuri mitään.Hän eli suojatumpaa elämää.

Olen yrittänyt siskolleni kertoa,mutta hänellä on joko itsellä liian raskasta, liian kiireistä, liikaa huolia tai sitten hän kuittaa kaiken sillä,että itse olet tiesi valinnut. Hän ei ole kiinnostunut tai jos onkin,ei osaa sitä näyttää. Ja se satuttaa kyllä minua.

Yhteistyössä