loukkaannuinko turhasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokkikoulu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokkikoulu

Vieras
Eli tilanne on tämä. Olen äitiyslomalla, vielä ei ole pienokainen syntynyt. Olen siis kotosalla, olen nyt ottanut päävastuun kodin hoitamisesta (pyykkäilen, siivoan, teen ruokaa, järjestelen paikkoja jne.). Ennen nuo asiat kaikki on tehty yhdessä miehen kanssa sillä olemme molemmat olleet töissä. Mies on siis edelleen töissä.

Eilen tein ruokaa itselle ja miehelle kun mies pääsi töistä. Olisin varmaankin tehnyt ruuan aikaisemmin jo itselleni (oli nälkä), mutta odottelin että mieskin pääsee töistä ja ajattelin että hänellä myös on nälkä. Niin kuin olikin. Mutta heti nähdessään tekemäni ruuan, nenä meni ruttuun sillä ruoka ei miellyttänyt (keitettyjä perunoita, kasvispihviä ja kastiketta, jälkkäriksi mustikkamuffinsseja ja vanilijakastiketta). Kommenteista tuli myös selväksi mitä mieltä ruuasta oltiin. Kiitosta ei myöskään kuulunut ruuan jälkeen.

En itsekkään pidä kaikista ruuista eikä kaikesta tarvitsekkaan pitää. Loukkaannuin, koska olin häntä ajatellen tehnyt ruuan. Hän kuitenkin tuomitsi ruuan vaikka ei ollut edes maistanut. Hän itse tekee iltaruuaksi einespitsoja tai pakastepiirakoita, eipä juuri muuta. Hän on myös valittanut, kuinka kokee itsensä lihavaksi ja että pitäisi syödä terveellisemmin. Syön toki itsekkin eineksiä välillä, mutta olen ajatellut tekeväni tässä lomalla ollessani hyvin tavallista kotiruokaa. olen tehnyt esim. makaroonilaatikkoa, jauhelihakastiketta, broilerikastiketta jne. Joskus vaikka viikonloppuisin tehdään sitten pihvejä ja kermaperunoita tms. herkkuja.

Ajattelinkin, että tästä lähtien teen itselleni ruuan, tuota perusruokaa, ja teen sen silloin kun itselläni on nälkä. Tehköön mieheni sitten sen ravitsevan pitsan pakkasesta kun tulee töistä. Mitäpä tuota passaamaan.. :(

Loukkaannuinko turhasta?

Ei ole aikuismaista käyttäytyä noin. Ei munkaan mies tykkää ihmeemmin kasvisruoista, jos niitä teen, maistaa, mutta ei kyllä syö. Eipä kyllä valitakaan.

Usein teen sellaista ruokaa, joka maistuu kaikille. Mites se sun mies, syökö se noita perinteisiä kotiruokia, makaronilaatikkoa, perunaa ja kastiketta tms?

Kyllä loukkaannuit.. tee jatkossa ns. perinteistä kotiruokaa. Miehet tykkää yleensä perunasta ja kastikkeesta yms. Ei minunkaan mies koske kasvispihveihin yms. kasvisruokiin.

Meillä mies kerran ärpätti jostakin ruuasta mitä tein, en nyt muista mitä oli, mutta ei kuulema tykännyt. Sen kerran olen hälle sanonut että jos ei kerran minun laittama ruoka kelpaa niin on ilman tai tekee itse. Piste. Ei ole sen kerran jälkeen arvostellut. Mies on silleen "ykstotinen" että tykkää nimenomaan perusruuista, ja niitä yleensä teenkin, ihan jo tuon esikoisenkin takia että hälle maistus kanssa. Meillä ei siis pahemmin mitään tacoja tms syödä.

miehellä voi olla sen verran "iso" nälkä että ajattelee että ei se kasvispöperöin lähde.
Ja olikohan raskaushormonit pinnassa ja itselläsi lisäksi väsymys ja verensokeri vaikka alhaalla joka pahoitti mielesi vielä enemmän mitä todellinen tilanne?
minä tykkään syödä itse jotakin ruoka mitä muu perhe tai varsinkaan mies ei syö ja näitä teen kyllä ihan vaan lisukkeeksi itselleni joskus enkä tahallani kiusaa perhettä inhokkiruuilla.

Meillä kyllä syö mies mutisematta sen mitä eteen laitetaan (paitsi jos siinä on soijarouhetta tai kuminaa...), myös kasvisruuat. MUTTA kävi se mulle vinkumaan perunan keitosta, olin kuulemma laittanut liian erikokoisia pottuja samaan kattilaan, että enkö ymmärrä ettei ne kypsy samaan aikaan.... Ymmärän juu, mutta ei sitä kiireessä (ruokaa olin laittamassa 14 henkilölle) kaikkea huomaa;)

Ja ellei se ruoka kelpaa, mitä eteen laitetaan, syököön minun puolesta vaikka kiviä pihalta!:D

Niin, tuli mieleen että sitten kun teille lapsi syntyy ja kasvaa, oppii nirsoilun varmaan sitten isältään. Ja kalliiksi tulee valmisruoat. Mitä se miehes on lapsuudenkodissaan syönyt? Meillä mies tykkää lähes kaikista ruoista. Jopa kaikki omituisimmatkin soijapöperöt (minä kasvissyöjä) maistuvat. Ainoa mistä usein tulee valittamista, on suola. Sanoo tosin kohteliaasti silloin että muuten tosin hyvää, mutta ite oisin laittanu enemmän suolaa. :D Mies tosin kokkaa ite mieluusti myös, tekee 99% liharuoista täällä ja minä joskus harvoin teen jotain lihaa, on vain vaikea kun ei voi ite maistaa.

Ostas kaupan pakastealtaan soijanugetteja ja -makkaroita. Älä sano mitä ne on ja kato maistuuko. Jos maistuu, sano että niissä ei ole lihaa. Jos se muuttais mielipidettä lihatonta ruokaa kohtaan.

eikö teillä itsellä ole inhokkiruokia? Minä en itse maksalaatikkoa saa alas millään. enkä kamalasti tykkää tästä suomalaiskansallisesta kesäherkusta eli grillimakkarasta. Eli jos minulla kamala nälkä olisi (kuten varmaan työpäivän jälkeen voi olla) niin nyrpistäisin nenää minäkin jos maksista olisi (ja mies taatusti tietäisi etten tykkää, itse tykkää ja vanhin lapsista tykkää ).
Monet miehet ei kamalasti kasvisruokaa arvosta.Ja jos miehellä oli tosiaan kamala nälkä ja verensokerit alhaalla eikä "kontrolloinut" käytöstään (eikö kenellekään itselle satu tuota väsyneenä ja sokerit alhaalla)
en tahdo loukata sinua ap, mutta mietin tätä pikkuisen miehen näkökulmasta.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
eikö teillä itsellä ole inhokkiruokia? Minä en itse maksalaatikkoa saa alas millään. enkä kamalasti tykkää tästä suomalaiskansallisesta kesäherkusta eli grillimakkarasta. Eli jos minulla kamala nälkä olisi (kuten varmaan työpäivän jälkeen voi olla) niin nyrpistäisin nenää minäkin jos maksista olisi (ja mies taatusti tietäisi etten tykkää, itse tykkää ja vanhin lapsista tykkää ).
Monet miehet ei kamalasti kasvisruokaa arvosta.Ja jos miehellä oli tosiaan kamala nälkä ja verensokerit alhaalla eikä "kontrolloinut" käytöstään (eikö kenellekään itselle satu tuota väsyneenä ja sokerit alhaalla)

Vaikka en olekkaan ap, on pakko kommentoida. Miksi yleensäkkään "elää" sellanen käsitys että kasvisruoka ei olisi "miesten ruokaa"?? Minä en syö lihaa, enkä kalaa ja meillä on koko perhe "tottunut" syömään kasviksia. Kunnon kasvisruoka on ihan yhtä täyttävää ( ja hyvää ) kun se pihvikin ja sopii myös miehen mahan täytteeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Vaikka en olekkaan ap, on pakko kommentoida. Miksi yleensäkkään "elää" sellanen käsitys että kasvisruoka ei olisi "miesten ruokaa"?? Minä en syö lihaa, enkä kalaa ja meillä on koko perhe "tottunut" syömään kasviksia. Kunnon kasvisruoka on ihan yhtä täyttävää ( ja hyvää ) kun se pihvikin ja sopii myös miehen mahan täytteeksi.
jo mies ajattelee noin, niin yritäpä kääntää hänen päänsä! Omani en ole reippaasti yli 10 v yhdessäolon aikana saanut oppimaan syömään sieniä enkä simpukoita. ei syö niin ei syö enkä kiusaa sillä.
Samalla tapaa kuin on kasvisruokafanaatikkoja niin voi olla "kieltäytyjiä" eikä sille mitään voi.
miten muuten menee kasvispihvin (ihan tavallisen johon ei ole dumpattu soijaa mukaan) kaloriarvo verrattuna "oikeaan" pihviin? ja miten niistä saa näläntunteen ihan oikeasti pois. Miehellä kun voi olla erilainen nälkä kuin naiselle kun päivän mittaan voi olla töissä erilainen energiankulutuskin-
itse syön kasvisruokaa töissä kerran pari viikkoon mutta en pelkällä kasvisruualla alkaisi kasvavaa poikaa ja miestä "kiusaamaan".

Ja jos ei syönyt mies, niin ei syönyt, kannattaako siitä oikeasti hirveää haloota nostaa

míten kauan ap olette samasta ruokapöydästä miehesi kanssa syöneet? Alkuun voi mies kohteliaisuudesta syödä mitään vaan mutta arjen myötä asiat tulee esille ja varsinkin väsyneenä kun ei kontrolli enää pelaa. ja ei toista välttämättä saa opetettu syömään kaikkea

ootko varma et miehes ees tykkää kasvispihveistä? eiks kannatas tehä sellasta ruokaa josta tiedät miehesi pitävän ja sit yhessä laitatte ja sovitte tollasista "erikoisemmista" ruuista! taitaa raskaushormonit teettää vähän herkäks, kyl se siitä.. teet vaa ruokaa kuten ennen ja mies sit syö jos haluu!

Olen tosin aina tehnyt ruuan valmiiksi kun mies on töistä kotiin tullut (mulla ollut aina aikaisempi työaika, ja nyt olen kotona ollut jo pitkään) ja toki on muutaman kerran osunut sitten sellainen ruoka josta mies ei ole pitänyt.
Kerran ei kertakaikkiaan voinut syödä, silloin pyysi anteeksi ettei maistu.

Tiedossa olevia ruokia joista mies ei välitä teen silloin kun hän ei ole kotona, enhän itsekkään pidä kaikesta.
Olemme yrittäneet opettaa lapsille että mikään ruoka ei ole pahaa, eikä pöydän ääressä istuta naamat rutussa, jos ruoka ei maistu niin ei maistu ilman että siitä tehdään numeroa.

En käsitä, miksi aikuiselta ihmiseltä pitäisi sallia tuollainen käytös ruokapöydässä. Oli väsynyt tai ei. En ymmärrä tuollaisia miesten puolustajia ja paapojia, kuulostat ihan siskoni anopille: "Miehet sitä ja Miehet tätä, ei sille mitään voi, kun se on Mies..." Haloo, millaista esimerkkiä tuollainen Mies näyttää lapselleenkin tulevaisuudessa. En mä ainakaan kattelis tuollasta käytöstä, kun itse on nähnyt vaivaa ruuan eteen.

Kannattaa varmaan nyt miettiä miten teidän perheessä syödään. Käytännössä päätös on sinun. Millaisille tavoille opetat lapsesi ja samalla miehesi? Jos arvostat sitä että syötte yhdessä suht terveellistä ruokaa, tee niin miehen kiukutteluista välittämättä.

Myöhemmin tulee lasten kanssa tilanteita, jolloin ruuasta tulee sanomista ja jos silloin otat kaiken henkilökohtaisena loukkauksena, elämästä tulee raskasta. Tiedän tämän, koska yhä tahkoan saman asian kanssa.

Jos teillä on miehen kanssa yhteinen ruokatalous, siitä on sinullekin hyötyä. Raskauden edetessä ja imetysaikana voi tulla tilanteita, jolloin olet valmis syömään mitä tahansa ruokaa, kunhan se laitetaan sinulle valmiiksi.

Voi olla että miestä kiukutti joku muu asia ja sinä sait olla syntipukkina. Tai sitten hän vaan kaipasi omaa rauhaa työpäivän jälkeen eikä olisi jaksanut ruokailuseurustelua.

Alkuperäinen kirjoittaja -:

jo mies ajattelee noin, niin yritäpä kääntää hänen päänsä! Omani en ole reippaasti yli 10 v yhdessäolon aikana saanut oppimaan syömään sieniä enkä simpukoita. ei syö niin ei syö enkä kiusaa sillä.
Samalla tapaa kuin on kasvisruokafanaatikkoja niin voi olla "kieltäytyjiä" eikä sille mitään voi.
miten muuten menee kasvispihvin (ihan tavallisen johon ei ole dumpattu soijaa mukaan) kaloriarvo verrattuna "oikeaan" pihviin? ja miten niistä saa näläntunteen ihan oikeasti pois. Miehellä kun voi olla erilainen nälkä kuin naiselle kun päivän mittaan voi olla töissä erilainen energiankulutuskin-
itse syön kasvisruokaa töissä kerran pari viikkoon mutta en pelkällä kasvisruualla alkaisi kasvavaa poikaa ja miestä "kiusaamaan".

Ja jos ei syönyt mies, niin ei syönyt, kannattaako siitä oikeasti hirveää haloota nostaa

Ei kannata nyt mitään haloota nostaa, enkä noita kaloriarvoja ala ( nyt ainakaan ) vertailemaan. Mutta sen vielä kysyn että: jos minä ja mieheni esim. hakataan ja kannetaan halkoja koko päivä, miten miehen nälkä eroaa minun nälästä? Miksi minun vatsa täyttyy kasvispihvistä, mutta miehen ei? Kuulostaa... No, omituiselle.

Mutta mun puolesta asia jääköön tähän. P.s. Eikä meillä mies ( eikä lapset ) näe nälkää:)

Ja sitä paitsi, vaatii ainakin 10 maistamiskertaa, ennen kuin suu tottuu uusiin makuihin. Tämän säännön mukaan toimin lasteni kanssa: jos ei sittekään maistu, todetaan, ettei tämä nyt ollut lempiruokaa, mutta aina ei voi olla sitä lempiruokaa ja silti pitää syödä.

Täällä on tää asetelma taas meneillään, että jos harmaa kirjoittaa jotakin murheita miehestään tai muusta, jotkut mustat käyvät dissaamaan aloittajaa... Jos ap haluat sympatioita, kannattaa kirjautua ja kirjoittaa mustana!

Yhteistyössä