loukkaannuinko turhasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokkikoulu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Haloo:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
eikö teillä itsellä ole inhokkiruokia? Minä en itse maksalaatikkoa saa alas millään. enkä kamalasti tykkää tästä suomalaiskansallisesta kesäherkusta eli grillimakkarasta. Eli jos minulla kamala nälkä olisi (kuten varmaan työpäivän jälkeen voi olla) niin nyrpistäisin nenää minäkin jos maksista olisi (ja mies taatusti tietäisi etten tykkää, itse tykkää ja vanhin lapsista tykkää ).
Monet miehet ei kamalasti kasvisruokaa arvosta.Ja jos miehellä oli tosiaan kamala nälkä ja verensokerit alhaalla eikä "kontrolloinut" käytöstään (eikö kenellekään itselle satu tuota väsyneenä ja sokerit alhaalla)
en tahdo loukata sinua ap, mutta mietin tätä pikkuisen miehen näkökulmasta.

En käsitä, miksi aikuiselta ihmiseltä pitäisi sallia tuollainen käytös ruokapöydässä. Oli väsynyt tai ei. En ymmärrä tuollaisia miesten puolustajia ja paapojia, kuulostat ihan siskoni anopille: "Miehet sitä ja Miehet tätä, ei sille mitään voi, kun se on Mies..." Haloo, millaista esimerkkiä tuollainen Mies näyttää lapselleenkin tulevaisuudessa. En mä ainakaan kattelis tuollasta käytöstä, kun itse on nähnyt vaivaa ruuan eteen.

Näinpä. Jos mies ei arvosta naisen tekemää ruokaa, hyvin nopeasti lapsetkin oppivat nirsoiksi. Jos meillä muksut ja mies ois sillä kannalla, että heti ruoan nähtyään osoittavat että pahaa on, en tykkäis hyvää. Tiedän miehiä, jotka eivät kasvisruokiin koske ja minä kasvissyöjänä syön pupuilta ruoat jne. ;) No, muiden syömiset eivät mulle kuulu, mutta silti hiukan näen punaista jos joku on sitä mieltä, ettei kasvisruoat sovi syötäväksi, vaikka eivät ole maistaneet ko. ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
eikö teillä itsellä ole inhokkiruokia? Minä en itse maksalaatikkoa saa alas millään. enkä kamalasti tykkää tästä suomalaiskansallisesta kesäherkusta eli grillimakkarasta. Eli jos minulla kamala nälkä olisi (kuten varmaan työpäivän jälkeen voi olla) niin nyrpistäisin nenää minäkin jos maksista olisi (ja mies taatusti tietäisi etten tykkää, itse tykkää ja vanhin lapsista tykkää ).
Monet miehet ei kamalasti kasvisruokaa arvosta.Ja jos miehellä oli tosiaan kamala nälkä ja verensokerit alhaalla eikä "kontrolloinut" käytöstään (eikö kenellekään itselle satu tuota väsyneenä ja sokerit alhaalla)

Vaikka en olekkaan ap, on pakko kommentoida. Miksi yleensäkkään "elää" sellanen käsitys että kasvisruoka ei olisi "miesten ruokaa"?? Minä en syö lihaa, enkä kalaa ja meillä on koko perhe "tottunut" syömään kasviksia. Kunnon kasvisruoka on ihan yhtä täyttävää ( ja hyvää ) kun se pihvikin ja sopii myös miehen mahan täytteeksi.
jo mies ajattelee noin, niin yritäpä kääntää hänen päänsä! Omani en ole reippaasti yli 10 v yhdessäolon aikana saanut oppimaan syömään sieniä enkä simpukoita. ei syö niin ei syö enkä kiusaa sillä.
Samalla tapaa kuin on kasvisruokafanaatikkoja niin voi olla "kieltäytyjiä" eikä sille mitään voi.
miten muuten menee kasvispihvin (ihan tavallisen johon ei ole dumpattu soijaa mukaan) kaloriarvo verrattuna "oikeaan" pihviin? ja miten niistä saa näläntunteen ihan oikeasti pois. Miehellä kun voi olla erilainen nälkä kuin naiselle kun päivän mittaan voi olla töissä erilainen energiankulutuskin-
itse syön kasvisruokaa töissä kerran pari viikkoon mutta en pelkällä kasvisruualla alkaisi kasvavaa poikaa ja miestä "kiusaamaan".

Ja jos ei syönyt mies, niin ei syönyt, kannattaako siitä oikeasti hirveää haloota nostaa

Ei kannata nyt mitään haloota nostaa, enkä noita kaloriarvoja ala ( nyt ainakaan ) vertailemaan. Mutta sen vielä kysyn että: jos minä ja mieheni esim. hakataan ja kannetaan halkoja koko päivä, miten miehen nälkä eroaa minun nälästä? Miksi minun vatsa täyttyy kasvispihvistä, mutta miehen ei? Kuulostaa... No, omituiselle.

Mutta mun puolesta asia jääköön tähän. P.s. Eikä meillä mies ( eikä lapset ) näe nälkää:)

ei nälkä vaan energian kulutus. Miehet kuluttavat enemmän energiaa ja varsinkin raskaassa työssä. Kasvisruualla voi esim raavaan raksamiehenkin maha täyttyä mutta oikein valmistettuna.Ei siinä paljon tyhjäenergiset raasteet tai vastaavat auta(esimerkkinä vain).

http://www.netikka.net/kristiina.raden/Energiankaytto.htm

tuossa ihan löytyy siitä tietoa
sekä tässä muuta tietoa
http://www.netikka.net/kristiina.raden/Energiankul_oikea.htm

mutta ap:lle.. olipa lapsellinen reaktio mieheltä :hug: Vaikkakin kaikki eivät voi kaikista ruuista tykätä niin odottaisi kuitenkin korrektimpaa käytöstä kuin nenän nirpistely.

Olisin nostanut kissanpöydälle ennen/jälkeen syömisen..ja selvittänyt että mikä siinä mättää.

No en nyt tiedä oisko tuosta niin hirveesti pitäny loukkaantua, raskaus tietty vaikuttaa.
Onhan niitä ruokia mitä ei todella tee mieli syödä, eikä liiemmin tykkää.
Eikä nuo miehet nyt aina osaa ajatella että joku asia loukkaa toista.

Kiitos kommenteista ja ajatuksista.

Mies oli siis jo syönyt yhden lämpimän aterian työpaikallaan. Se on hyvin tukeva ja hyvä, sisältää leipää, salaatteja ja jälkkärin, eilen oli ollut kuulemma pääruokana broileria. Eli oli syönyt jo yhden liha-aterian. työ ei ole fyysisesti raskasta vaan pääasiassa istumista.

Korjaan myös sen: mies kyllä söi, tosin aika pienen annoksen. Mutta "naama rullalla". Kysyin lopuksi oliko pahaa tai eikö tykännyt, sanoi, että ei ollut pahaa. Eli se oli vain asenteesta kiinni, hän ei halua syödä kasvisruokaa ja lisäkkeeksi keitettyjä perunoita. Siis myös noista keitetyistä perunoista olen jo aikaisemmin kuullut pientä nurinaa. Silloin seurana oli lihakastike.

Ymmärrän toki, että kaikesta ruuasta ei pidä. En pidä minäkään. Mutta se, että on asenteellisesti jotain ruokaa vastaan, vaikka ei ole edes maistanut, on minusta väärin. Se, jos ruoka oikeasti ei menisi alas, ei sille mitään voi. Mutta urputtaminen esim. keitetyistä perunoista on minusta typerää. Röstiperunat kyllä menis kuulemma..

Tuotakin mietin tosiaan, mikä tulikin esille kommenteistanne, että millaisen esimerkin hän antaa tulevalle lapselle/lapsille. Ehkä on aika ottaa kissa pöydälle ja keskustella asiasta ja kasvatuslinjoista..

Ja tosiaan vielä lisäys. Tiedän esim., että mieheni ei pidä raa'asta kalasta. Se on ihan ok, ei sille mitään voi, ja en tule laittamaan hänelle "hienoa" sushi-ateriaa tms!

Alkuperäinen kirjoittaja kokkikoulu:
Alkuperäinen kirjoittaja Liinuska74:
Mitä vikaa keitetyissä perunoissa on?

Kertoisin jos tietäisin!

Tarjoile raakana seuraavan kerran ja kysy, olisko sittenki miellyttävämpää, jos ne keittäis?
Jos mies "kokkaa" vain valmispitsoja, miten on pokkaa vaatia vaimolta aina jotain hienouksia?

..tuo kasvisruuille nirpistely, varsinkin miehillä tuntus olevan tätä.
Kasvisruokahan on todella terveellistä ja tarpeellista eikä esim. punaisessa lihassa ei ole mitään mitä ei saisi muualta eli turhaa tavallaan.hyväähän se on tietysti suurimman osan mielestä.
Suomalaisten ruokavaliot on vaan niin yksitoikkoisia ja pinttyneitä että yleensä näitä kasvisruokia vierastetaan ja varsinkin tämmöset old school junttura miehet luulee ettei semmosesta pupun ruuasta voi tulla kylläiseksi :)
Musta tää olisi kodeissa ihan hyvä keskustelun aihe ja vois vähitellen ujuttaa kasvispitosempia ruokia mukaan että makuaistikin tottuis ja monipuolistuu.
voin taata kokemuksesta että hitto että tulee enemmän energiaa ja monetkin vaivat(varsinkin vatsan alueen eli mm. ruuansulatus) häviää... ja elinikää tulee lisää.

no,mutta joo tää nyt meni vähän aiheen vierestä.vastaan kuitenki kysymykseen että olipa aika lapsellista mieheltäs. :D

Meillä on kyllä sellainen systeemi, että syömme toistemme laittamia ruokia ihan kiltisti, vaikka ne eivät juuri sitä omaa mieliruokaa olisikaan.

Minusta on törkeää, jos vanhemmat opettavat lapsilleen, että ruoalle voi nyrpistellä. Se on uskomattoman epäkohteliasta sitä kohtaan, joka on nähnyt vaivan ja ruoan laittanut.

On myöskin tylsää opettaa lapsille ennakkoluuloja tiettyjä ruokia kuten kasvisruokia kohtaan - niitäkin on aivan älyttömän monenlaisia, ja ihan varmasti jokaiselle löytyy jotakin.

Kun lapset pienestä pitäen saavat erilaisia ruokia ja joutuvat niitä maistamaan (eivät siis väkisin syömään isoja annoksia), he tottuvat erilaisiin makuihin eivätkä nirsoile. Miehelläsi tämä on kaiketi jäänyt väliin... :)

Sitäpaitsi tuo ruoka kuulosti aivan älyttömän hyvältä, minulla kun on kamala nälkä! :)

Hmm. Etkö tunne miehesi ruokamieltymyksiä? Meillä tehdään hyvin usein (minä teen) kaksi eri ruokaa :D

Eli toisaalta ehkä loukkaannuit turhasta ja toisaalta et, vähän riippuu tilanteesta. Että tiesitkö miehesi inhoavan kasvispihvejä (meillä varmasti olis nyrpeänä, jos sille niitä yrittäisin pääruoaksi tarjota :whistle: )

On se kumma kun ei ihmisillä enää nykypäivänä ole käytöstapoja!!!! Jos joku on laittanut sinua ajatellen ruokaa niin sitä syödään! Jos ei maistu niin sitten noustaan pöydästä ja viedään ruoka pois sen kummemmin yököttelemättä!!!

Jos ei tykkää, niin tehköön itse ja sama homma tietty molemmin päin...ja vaikkei suurinta herkkua aina oliskaan, niin silti voi varmaan syödä, jos siis ei ihan oksu lennä jo pelkästä ajatuksesta :whistle:

Mulla oli kerran sellainen idioottimies joka käyttäytyi näin: Olin tehnyt ruuaksi italianpataa, pussista. Mies kysyi että mitä ruokaa on ja sanoin että pataa pussista. Ja arvatkaa mitä mies sanoi? "Joo en syö." Se vitun idiootti istui pöydässä just uunista otettu pata edessään ja käyttäytyi kuin joku ääliö. Ei olla enää yhdessä. Joo vaikka olis kuinka shittiä pussipata niin vois silti käyttäytyä...

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
...

Meillä tehdään hyvin usein (minä teen) kaksi eri ruokaa :D
...

No huhhuh, en todellakaan alkaisi tekemään kahta eri ruokaa! Aikamoisen vaivan näet!

Eli kuten aikaisemmassa viestissä oli, tiedän mistä ruuasta mieheni ei pidä. Kuten raaka kala. Sitä en tule laittamaan, vaikka kalasta itse pidänkin. Se on ihan ok. Itse en pidä pinaatista, mutta jos mieheni laittaisi ruuaksi esim pinaattilättyjä, yrittäisin syödä sen mitä pystyn ja kiittäisin kuitenkin. Ja ilman mitään valituksia. Jos nälkä jäisi, söisin vaikka leipää lisää tms.

Alkuperäinen kirjoittaja DdT:
Mulla oli kerran sellainen idioottimies joka käyttäytyi näin: Olin tehnyt ruuaksi italianpataa, pussista. Mies kysyi että mitä ruokaa on ja sanoin että pataa pussista. Ja arvatkaa mitä mies sanoi? "Joo en syö." Se vitun idiootti istui pöydässä just uunista otettu pata edessään ja käyttäytyi kuin joku ääliö. Ei olla enää yhdessä. Joo vaikka olis kuinka shittiä pussipata niin vois silti käyttäytyä...

:laugh: Voin kuvitella ton tilanteen, vaikka en luojan kiitos ole itse ikinä nähnyt mitään tuollaista.

Alkuperäinen kirjoittaja kokkikoulu:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
...

Meillä tehdään hyvin usein (minä teen) kaksi eri ruokaa :D
...

No huhhuh, en todellakaan alkaisi tekemään kahta eri ruokaa! Aikamoisen vaivan näet!

Eli kuten aikaisemmassa viestissä oli, tiedän mistä ruuasta mieheni ei pidä. Kuten raaka kala. Sitä en tule laittamaan, vaikka kalasta itse pidänkin. Se on ihan ok. Itse en pidä pinaatista, mutta jos mieheni laittaisi ruuaksi esim pinaattilättyjä, yrittäisin syödä sen mitä pystyn ja kiittäisin kuitenkin. Ja ilman mitään valituksia. Jos nälkä jäisi, söisin vaikka leipää lisää tms.

Neljä vuotta yhteiseloa ja olen hiljattain alkanut melkein kasvissyöjäksi, enkä voi miestä pakottaa syömään papuja sun muita joita hän on aina inhonnut. Ei ole iso vaiva ;)

Aa, ok, tietysti on eriasia jos on ihan joku erityisempi ruokavalio, esim on kasvissyöjä. :)

Mutta tässä meidän tapauksessa normaalisti syödään lihaa ja nyt oli vain sattumoisin vaihteeksi kasvispihvi ja ne keitetyt perunat. :/

Se, mikä tässä tästä tilanteesta tekee ehkä sen kaikista inhottavimman, on, että tämä on uutta minulle. Aikaisemmin olen opiskellut ja ollut töissä, toisin sanoen keskittynyt uraan kodin sijasta. Nyt kun olen kotona, mielestäni minulle kuuluu suurempi osuus kodin hoidosta. Yritän nyt parhaani olla "kotiäitinä", tehdä hyvää ja terveellistä ruokaa. En näytä siinä siis kovin hyvin onnistuvani.. :'(

Alkuperäinen kirjoittaja DdT:

Tästä tulee niin mieleen, kun aikoinaan yhden exän kotona sen äiti selitti mulle, kuinka heillä ei IKINÄ syödä mitään puolivalmista/valmisruokia, heillä kun ei lapset edes tykkää niistä. Ja niin vaan seuraavana viikonloppuna siellä paistettiin illalla pakastepizzaa uunissa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Haloo:

En käsitä, miksi aikuiselta ihmiseltä pitäisi sallia tuollainen käytös ruokapöydässä. Oli väsynyt tai ei. En ymmärrä tuollaisia miesten puolustajia ja paapojia, kuulostat ihan siskoni anopille: "Miehet sitä ja Miehet tätä, ei sille mitään voi, kun se on Mies..." Haloo, millaista esimerkkiä tuollainen Mies näyttää lapselleenkin tulevaisuudessa. En mä ainakaan kattelis tuollasta käytöstä, kun itse on nähnyt vaivaa ruuan eteen.

en paapo mutta kun en itsekään syö maksalaatikkoa ja juo maitoa niin en voi vaatia keneltäkään muulta että kaikkea mahdollista söisi. Ja perheessäni toki tiedän mistä kukin tykkää ja pyrin laittamaan ruokaa joka kelpaa kaikille. Tänään tosin mies ja kakkonen pinaattikeittoa (mies teki) ja nuorin söi pakasteesta omaa lasagneaan. En vaadi nuorimman maidottomuuden vuoksi sitä että perheen miesväki ei joskus saisi herkkuaan.

Yhteistyössä