Loukkaantuisitko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
No senkus pistät. Et kyllä suoraan sanottuna vaikuta kovinkaan vierasystävälliseltä emännältä..
Pakkohan se ei ole kuin itsensä huomioida, mutta minusta on kohteliasta olla erilaisia vaihtoehtoja.

Eli jos vieraita on 15 ja kaikki muut, paitsi kaksi syövät mielellään mun tarjoilua, niin näiden kahden takia pitää keksiä jotain muuta? Miksi, koska samaiset ihmiset ovat tarjonneet mulle mitä lystäävät?
Tuntuu, ettei sinulla ole kovin ystävällisiä ajatuksia näistä kahdesta henkilöstä. Miksi kutsut heidät juhliisi? Itse voi olla (ainakin yrittää) kohtelias vaikkeivät muut sitä olisikaan.

Ei voi jättää kutsumatta, lähisukua. Eikä mulla ole heitä vastaan yhtään mitään, mutta en jaksaisi alkaa kahden aikuisen, krantun ihmisen takia tekemään erikoisjärjestelyjä, koska hekin ovat monesti mulle tarjonneet jotain mistä en niin kovin paljon ole tykännyt. Mun mielestä jos homma toimii toisinpäinkin niin, niin miksi mun pitäisi miettiä juuri heidän mieltymyksiään tarjoilujen suunnitelussa. Muiden vieraiden joukossa löytyy taas joku jolle ei kelpaa joku toinen vaihtoehto jne eli saisi olla sen seitsemää sorttia, jos kaikkia alkaisi miettiä. Tää kanasalaatii kelpaa enenmmistölle, siksi sitä.

Kyl määki jos toikin!! :laugh: Olisi kuitenkin ihan fiksua sinulta tehdä salaattipohja ja kaksi eri lisukevaihtoehtoa. Voit sitten mainita, että haluat ajatella vieraitasi ja kun tiedät etteivät kaikki kanasta välitä, annat vaihtoehdon. Ehkä sinunkaan ei seuraavalla kerralla tarvitse sitä homejuustoa väkisin syödä. Mutta ehkei teidän suvussanne ole tapana pikkuasioissa toisia huomioida, joten tee kuten parhaaksesi näet.

Jos tiedän että joku ei tykkää jostakin niin silloin hänelle on vaihtoehto. Esim jsut toi että otat salaatin erikseen ennen kanan lisäystä tai pasteijaa heille.

Jos vaikka ottaisivat opiksi. Näytä nirppanokille sukulaisille, että tarjoamalla vaihtoehdon hyvä emäntä huomioi KAIKKI vieraat. Nouse heidän pikkumaisuuden yläpuolelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Yap:
No kun painotat tuota että hekin ovat tarjonneet sellaista mistä sinä et välitä niin kovin vasta vedolta tuo vaikuttaa. Mutta tietenkin teet niinku itte tykkäät.

No en minä missään kostomielessä ole vartavasten sitä tarjoamassa. Mutta siitä nyt vaan sattuu tykkäämään suurin osa vieraista ja myös me itse. Mietin vaan, että onko näillä nirsoilijoilla varaa loukkaantua, koska ovat itse tosiaan aina tarjonneet oman makunsa mukaan miettimättä mistä kukakin tykkää. Eikä aikuisten kohdalla mun mielestä tarvii miettiäkään. Olen itse vastaavassa tilanteessa syönyt kohteliaasti vähän, vaikka tiukkaa on tehnytkin.

No kun painotat tuota että hekin ovat tarjonneet sellaista mistä sinä et välitä niin kovin vasta vedolta tuo vaikuttaa. Mutta tietenkin teet niinku itte tykkäät.

No en minä missään kostomielessä ole vartavasten sitä tarjoamassa. Mutta siitä nyt vaan sattuu tykkäämään suurin osa vieraista ja myös me itse. Mietin vaan, että onko näillä nirsoilijoilla varaa loukkaantua, koska ovat itse tosiaan aina tarjonneet oman makunsa mukaan miettimättä mistä kukakin tykkää. Eikä aikuisten kohdalla mun mielestä tarvii miettiäkään. Olen itse vastaavassa tilanteessa syönyt kohteliaasti vähän, vaikka tiukkaa on tehnytkin.

No varmaan sen verran kun sulla itteläkin kun selkeesti muistat mitä ovat tarjonneet.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
no mun mielestä tää tehään kostamistarkoituksessa, niin ei oo kovin aikuismaista.
pienellä vaivalla saisit heillekkin suolaista, älä alennu samalle tasolle.

Kuten jo sanoin, en ole kostamassa yhtään mitään. Aika monta kertaa saisin tehdä heille kelpaamattomia ruokia, että oltaisiin tasoissa, jos kostolinjalle lähtisin :kieh:

Onko makean kanssa sama juttu? Kaikki vieraat varmaan tykkää erilaisista täytekakun täytteistä, jos alan galluppia tehdä etukäteen eli 15 erilaista kakkua pöytään tai jokainen kokoaa kakkupalansa itse ja täytteet eri kippoihin pöydälle vai? meillä opetettan jo pienille lapsillekin, et kaikkea maistetaan ennen kuin sanotaan en tykkää ja sitäkään ei kailoteta ruokapöydässä, jos joku ei kelpaa. Sitten ollaan ilman ruokaa, jos näin on ja piste.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Mnusta aikuisten makumieltymyksiä ei sillä tavalla tarvitse ottaa huomioon, että hyi kun en tykkää siitä tai tästä. Allergiat on asia erikseen.

Mun mielestä allergiatkin on vähän sellainen juttu, että jos rajoituksia on paljon, niin omat eväät mukaan. Mulla on kaksi allergista lasta, enkä todellakaan oleta, että heitä varten aletaan leipoa viljattomia ja munattomia leivonnaisia kahvipöytään. Kyselen yleensä etukäteen minkä tyyppistä tarjoilua on luvassa ja otan lapsille tarvittaessa samankaltaisia eväitä mukaan.

meidän suvussa on erillaisia allergiota paljon ja äidilläni kihti,,minä teen näille erkoisruokavalioo noudattaville omat emmeet,ja joitakin tarjottavia voi yhdistää niin että kaikki nämä allergikot voi syödä samaa,,mutta todella tekisin itsekkin noin kuin sinä että jos lapsella olis paljon rajotteita niin ottaisn omat tarjottavat mukaan..

Olen yleensä 15-20 hengen juhliin tehnyt muutamankin salaattivaihtoehdon siltä varalta että jotakuta vierasta ei miellytä kana, kala tai jokin muu ruoka-aine. Aina ei muuten ole kyse allergiasta jos joku välttää jotakin ruokalajia, itselläni esim. toiset ruoka-aineet oireilee kamalana närästyksenä. Jos järjestän pienet illallisjuhlat niin silloin pyrin välttämään kokonaan ruokia joista joku ei tykkää jos ne tiedän, paisti kun siskoni tulee miehensä kanssa, silloin teen siskon miehen mieltymysten mukaan ja sisko saa syödä tai olla syömättä ;) :D

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Olen yleensä 15-20 hengen juhliin tehnyt muutamankin salaattivaihtoehdon siltä varalta että jotakuta vierasta ei miellytä kana, kala tai jokin muu ruoka-aine. Aina ei muuten ole kyse allergiasta jos joku välttää jotakin ruokalajia, itselläni esim. toiset ruoka-aineet oireilee kamalana närästyksenä. Jos järjestän pienet illallisjuhlat niin silloin pyrin välttämään kokonaan ruokia joista joku ei tykkää jos ne tiedän, paisti kun siskoni tulee miehensä kanssa, silloin teen siskon miehen mieltymysten mukaan ja sisko saa syödä tai olla syömättä ;) :D

Hih, sinullakin tuo kiva kirjoitusvirhe, minä useimmiten kirjoitan paisti, kun pitäisi kirjoittaa paitsi :D

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Sinulla on varmaan tarjolla muutakin kuin tuota kanasalaattia. Syövät siis niitä juttuja mistä pitävät :). Ei aikuisten takia tarvi niin kamalasti säätää.

Niin just! Jätä kana sen verran isoiksi paloiksi, että ne pystyy helposti jättämään salaattikulhoon. <- tossa olen aika hyvä, kun olen itsekin melkoisen kranttu! Tuo onnistuu hyvin etenkin, jos tarjoilut ovat seisovassa pöydässä eli kukin ottaa mistä tykkää eikä niin ,että ensin syödään suolainen ja sitten yhdessä makeat.

Mulla on allergiset lapset ja heille vien aina omat eväät. Sitten meneekin sormi suuhun, kun meille tulee allergikkoja ja he odottavat, että heillekin on vastaavat tarjoilut kun muille. Hommaa vaikeuttaa se, kun ei voi millään pysyä perässä vieraiden allergioista ja sallituista ruuista.

Älä stressaa, hyviä juhlia!

No varmaan sen verran kun sulla itteläkin kun selkeesti muistat mitä ovat tarjonneet.

Tapaamme aika usein ja ollaan oltu tekemisissä jo vuosia. En toki muista joka ikistä ruokaa mitä eteen on laitettu siellä, mutta muistan, että kaikista en ole niin erityisesti välittänyt ja silti olen kohteliaasti ainakin maistanut.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
no mun mielestä tää tehään kostamistarkoituksessa, niin ei oo kovin aikuismaista.
pienellä vaivalla saisit heillekkin suolaista, älä alennu samalle tasolle.

Kuten jo sanoin, en ole kostamassa yhtään mitään. Aika monta kertaa saisin tehdä heille kelpaamattomia ruokia, että oltaisiin tasoissa, jos kostolinjalle lähtisin :kieh:

Onko makean kanssa sama juttu? Kaikki vieraat varmaan tykkää erilaisista täytekakun täytteistä, jos alan galluppia tehdä etukäteen eli 15 erilaista kakkua pöytään tai jokainen kokoaa kakkupalansa itse ja täytteet eri kippoihin pöydälle vai? meillä opetettan jo pienille lapsillekin, et kaikkea maistetaan ennen kuin sanotaan en tykkää ja sitäkään ei kailoteta ruokapöydässä, jos joku ei kelpaa. Sitten ollaan ilman ruokaa, jos näin on ja piste.

miksi kysyt vierailtasi mitä tarjoot?? teet ne tarjottavat jotka haluut ja se kelle ne ei maistu mistäkin syystä niin olkoon ilman,teet sen kanasalaatin ja ronkkikoon ne kanat pois jos ei kelpaa... :xmas:

Mä en loukkaantuis. Mä oon kait sitten kanssa huono emäntä mutta mun mielestä aikuisten ihmisten pitää osata syödä kaikkea. Henkilökohtaisesti mua ärsyttää ihmiset jotka nirsoilee ruoan suhteen. En pidä itsekään kaikesta mutta en silti lautaselle ruokaa jätä vaikka ruuasta en pitäisi. Miten sellaisten ihmisten lapset oppivat syömään nirsoilematta. noh meni aiheen vierstä hieman, mutta os jotain ei pysty syömään niin voi sitten olla syömättä jos toinen vaivautuu ruokaa laittamaan.

No kyllä mäkin ottaisin siitä salaatista erilleen kahdelle sit annoksen ja siihen vaikka sitä tonnikalaa lisukkeeksi. Mut mä oonkin nössö ja liian kiltti.. En ikinä laita banaanimössöäkään täytekakkuun vain siksi, että yks juhlissa kävijä ei voi sitä sietää! :ashamed:

Mun mielestä sinun pitää ottaa mieltymyksen huomioon, jos ne kerran noin hyvin tiedät. Älä pidä juhlia, jos oikeesti on noin vaikeeta. Ei ole kova homma tehdä/ostaa pari pasteijaa nirsoille. Ja jos heidät nyt huomioit, sano vielä että tässä teille nämä pasteijat/eri salaatti kun TIEDÄN ettette tykkää kanasta ja ajattelin että näin teillekin tulee hyvä mieli.

Tuon jälkeen kun menet heille niin LUULISI että sinulle on tehty eripöpöröt.

Mun mielestä tuollainen piilo kieroilu on ehkä ilkeetä, mutta toimii yleensä paljon paremmin kuin suora v*******lu.

Kyllä mä teen aina kaikille sopivaa syötävää jokaisessa vihtoehdossa, niissä puitteissa kun allergiat/erityisruokavaliot/makumieltymykset tiedän. Itselläni on allergioita ja tiedän mitä on olla juhlissa kun ei ole viitsitty mitään laittaa vaikka ruokjavaliosta tietääkin. tästä syystä aina teen jokaiselle sopivaa, jos ei yhteistä niin jotain omaa korvaavaa. Monet ystävämme ottavat myös erityisruokavaliot huomioon, mutta joukkoon johtuu myös niitä "voithan kerätä ne pois mistä et tykkää" (ja mun kohdalla kun kyse ei ole siitä etten TYKKÄÄ esim. fetasta, en vaan saa syödä mitään maitotuotteita).

Hih, sinullakin tuo kiva kirjoitusvirhe, minä useimmiten kirjoitan paisti, kun pitäisi kirjoittaa paitsi :D

Juu kirjoitan niin nopeasti että ehdin useasti painaa näppäimiä eri järjestyksessä, tuo sana ei meinaan ole ollenkaan ainoa jonka kirjoitan kiireessä väärinpäin. Joskus korjailen noita virheitä mutten nyt jaksa kun kommentoit siihen :D

Juu kirjoitan niin nopeasti että ehdin useasti painaa näppäimiä eri järjestyksessä, tuo sana ei meinaan ole ollenkaan ainoa jonka kirjoitan kiireessä väärinpäin. Joskus korjailen noita virheitä mutten nyt jaksa kun kommentoit siihen :D

Ja ruoastahan tässä puhuttiinkin :D

eiks saman tein tee salattia muuten hiukan enempi ja laita osaan vaikka kinkkusuikaleita???
saahan ne toki siitä salaatista syödä ne kaikki muut aineet vaikkei siitä kanstakaan tykkäisi!!
meillä ainakin teen tiettyjä juttuja esim synttäreille ja ihmiset jotaka tulee valitsee mitä syövät!
ite oon syöny sieniä ja valkosipulia juhlissa ja normaalisti en niitä söisi!! mitä minä valittamaan toisten tarjoisuta!!
toki kyllä silloin kun muutaman kaverin kesken kokoonnutaan ja tiedän ettei yksi syö possunlihaa ollenkaan niin en pizzaa sillon tee kinkusta tai jauhelihasta ellei se ole nautaa...

Mnusta aikuisten makumieltymyksiä ei sillä tavalla tarvitse ottaa huomioon, että hyi kun en tykkää siitä tai tästä. Allergiat on asia erikseen.
Näin. Mutta sen ottaisin kuitenkin huomioon, jos joku ei syö vaikkapa juuri sitä kanaa eettisyyden takia. Toisen eettistä valintaa kunnioitan, mutta aikuisten nirsoutta en ymmärrä alkuunkaan. Kun aikuinen nyppi vieraspöydässä pullasta rusinat pois, eikä kyse ollut allergiasta, niin kyllä minun suuni loksahti auki. :o

Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Mun mielestä sinun pitää ottaa mieltymyksen huomioon, jos ne kerran noin hyvin tiedät. Älä pidä juhlia, jos oikeesti on noin vaikeeta. Ei ole kova homma tehdä/ostaa pari pasteijaa nirsoille. Ja jos heidät nyt huomioit, sano vielä että tässä teille nämä pasteijat/eri salaatti kun TIEDÄN ettette tykkää kanasta ja ajattelin että näin teillekin tulee hyvä mieli.

Tuon jälkeen kun menet heille niin LUULISI että sinulle on tehty eripöpöröt.

Mun mielestä tuollainen piilo kieroilu on ehkä ilkeetä, mutta toimii yleensä paljon paremmin kuin suora v*******lu.

Minusta nirsoilun takia ei tarvii nähdä ylimääräistä vaivaa. Vieraiden joukossa on myös pieniä lapsia ja jos jollekin on jotain erilaista, alkaa taatusti rutina mäkin haluun tota ja lopulta niitä pasteijoita sais olla koko porukalle. Tiedän, ettei mulle siellä ole jatkossakaan mitään erikoistarjoulua mun nirsoilun takia. Tietävät erittäin hyvin mikä mulle kelpaa ja mikä ei ja siitä huolimatta tarjoavat mistä ITSE tykkäävät. Jos minä nyt teen samoin, niin miksi se on sitten niiiiin väärin ja minä olen huono ihminen? Eräs kaverini leipoo aina kasvispiirakkaa ja syön minä sitäkin, vaikka en niin erityisesti tykkää. Ei ole tullut mieleenkään vetää palkokasvia nenukkaan ja huomauttaa, että minähän en tämmösiä rehuja syö.

Alkuperäinen kirjoittaja Santtu:
(ja mun kohdalla kun kyse ei ole siitä etten TYKKÄÄ esim. fetasta, en vaan saa syödä mitään maitotuotteita).

Mäkään en voi syödä fetaa (maitoa), mutta noukin ne sitten pois annoksestani tai jätän sinne salaattikulhoon eli ronkin sen verran siinä vaiheessa kun sitä lautaselleni otan. En oleta, että mua varten jätetään fetat laittamatta, jos kaikki muut niitä voi syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja Räpätäti:
No kyllä mäkin ottaisin siitä salaatista erilleen kahdelle sit annoksen ja siihen vaikka sitä tonnikalaa lisukkeeksi. Mut mä oonkin nössö ja liian kiltti.. En ikinä laita banaanimössöäkään täytekakkuun vain siksi, että yks juhlissa kävijä ei voi sitä sietää! :ashamed:

No mun mielestä olis noloa, jos jossain juhlissa alettain mua varten tarjota jotain erilalista kuin muille ja suureen ääneen kerrottais, että mun nirsoilusta johtuen mulle on tehty omat ruuat. Vaikkei sitä edes noin sanottaisi, niin näkishän muut kuitenkin, et mulla on tonnikalaa ja muilla vaikka kinkkua ja sit ihmettelisivät.

Yhteistyössä