Löysin tiistaina punkin sohvaltamme ja nyt taaperon kädessä puremajälki ja semmonen punainen alue ympärillä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äääääääh!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äääääääh!!!

Vieras
Välillä se punainen on haaleampi ja välillä näkyy paremmin... Semmoinen pyöreä alue.. en tiiä onko rinkula vai ei.... Punkkia en lapsen kädessä ole huomannut. Huomasin tän eilen ja yö meni miettiessä mahdollisia borreliooseja ym.. =(
Pitäiskö mennä lääkäriin kuitenkin vai odotella häviääkö tuo punanen? Jos on borrelioosi niin häviääkö rinkula vai pysyykö ja kuinka kauan... Oon yrittäny soitella tk:on mutta ei yllättäen vastata...

Punkki tullut varmaan kissan mukana sisälle.

[QUOTE="...";24632271]Tiedät aivan hyvin että pitää mennä lääkäriin. Mene sitten yksityiselle jos ei muualle pääse[/QUOTE]

tottakai tiedän... nää punkit on just ne mitä pelkään varmaan eniten. Ärsyttävää kun lapsen omalääkärikin on just semmonen, "syö buranaa-lääkäri"...

Tuttavalla kroosnistunut borrelioosi. Ei todellakaan mikään pikkujuttu. Työkyvytön. Mene heti viemään se lapsi lääkörille, mutta älä sillä omalääkörille joka määrää vain buranaa..

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24632282:
no ylisuojelevana äitinä, mä veisin omani lääkäriin ja suosittelen sinunkin viemään, vaikka et ylisuojeleva olisikaan

no olen kyllä varsin ylisuojeleva.. harmittaa vaan että pitää myös ehtiä tänään ip töihin... jos en saa aikaa ennen sitä niin uskallanko jättää asian mummin hoidettavaksi?
Ja sitten kun satun tietämään että lääkärit ei välttämättä ota tosissaan näitä punkkiasioita.. Antavatko antibiootit varmuuden vuoksi, jos sitä vaadin? Ja kaikista taudinkantajapunkinpuremista kun ei sitä rinkulaa edes tule.... Kylllä mä oon näihin punkkiasioihin perehtynyt.. kunhan kyselen..

Jos ma oisin sa (ja siis asuisin Suomessa jossa nakojaan ei paase edes lapsen kanssa suoraan laakarille :(:( ) Ma ottaisn lapsen ja marssisin terveyskeskukseen ja nappaisin ensimmaisen sairaanhoitajan ja kysyisin etta milta tama nayttaa vaatiiko laakarillemenoa. Vinkuisin niin kauan etta saisin vastauksen.

[QUOTE="vieras";24632343]Jos ma oisin sa (ja siis asuisin Suomessa jossa nakojaan ei paase edes lapsen kanssa suoraan laakarille :(:( ) Ma ottaisn lapsen ja marssisin terveyskeskukseen ja nappaisin ensimmaisen sairaanhoitajan ja kysyisin etta milta tama nayttaa vaatiiko laakarillemenoa. Vinkuisin niin kauan etta saisin vastauksen.[/QUOTE]

no tk on tossa melkein vieressä, mut mitäpä se auttaa mennä ku just sanovat etteivät anna lääkäriaikaa jos punanen alue ei ole 5 päivässä kasvanut 5 senttiä...

Ei vois taas enempää vtuttaa!

no tk on tossa melkein vieressä, mut mitäpä se auttaa mennä ku just sanovat etteivät anna lääkäriaikaa jos punanen alue ei ole 5 päivässä kasvanut 5 senttiä...

Ei vois taas enempää vtuttaa!

No eikös tuo voisi olla merkki siitä, että lapsella ei ole hätää? Ja jos noin kovasti asia ottaa kupoliin, niin mars mars yksityiselle, ne ottaa kyllä sinne vaikkei olis yhtään mitään rinkulaa...

No eikös tuo voisi olla merkki siitä, että lapsella ei ole hätää? Ja jos noin kovasti asia ottaa kupoliin, niin mars mars yksityiselle, ne ottaa kyllä sinne vaikkei olis yhtään mitään rinkulaa...

punkin puremia ei oteta vakavasti. kaikista tautia kantavista punkeista ei tule edes rinkulaa.. olen kuullut että pikkulapsille ja raskaanaoleville annetaan antibiootit ihan varmuudenkin vuoksi.. ainoa ongelma on nyt se etten ole nähnyt punkkia lapsen kädessä, mutta joku häntä on kuitenkin purrut tai pistänyt..

Mä oon sen verran hölmö noitten hoitajien ja lääkäreiden suhteen, että jos ovat sanoneet että täytyy kasvaa 5cm rinkulaksi, niin mä oisin helpottunut siihen saakka, kunnes se alkas kasvaa. Mä vaan jotenkin luotan aina hoitohenkilökunnan sanaan, vaikkei varmasti ikinä oo varmuutta, tietääkö kys henkilö mistä puhuu.

Mut toi punkki-juttu on niin ajankohtanen, että varmasti on THL:n toimintaohjeet ollu tätillä tai setällä, joka on sanonut sulle nuo ohjeet.

No minä kyllä voisin sen verran valkoisen valheen livauttaa, että sanoisin tk.hon punkin purren lasta ja nyt kädessä on rinkula ja näyttää siltä, että se kasvaa.

Oon kans ihan borrelioosihysteerikko ja kun omaa alstani puri punkki olin viikon ihan paniikissa. Onneksi sillä kertaa rinkulaa ei tullut.

Punkin pitää olla pureutuneena yli 24 tuntia, että bakteeri siirtyy (punkkihan pysyy paikoillaan imien verta, ei hypi puremassa).En kyllä veisi heti lääkäriin. Aikamoista ylireagointia täällä!Seuraisin rauhassa kotona.Oireina:Punoitus, joka leviää iholla rengasmaisesti muutamassa viikossa ja jossa on selvä reunavalli.?Päänsärky, kuume ja lihaskivut

mäoon kans semmonen hysteerikko et soitin yksiytyiselle ja ne sano heti et pitää tulla hakemaan antibiootit. Eli nyt helpotti!
Sanoin myös etten ole punkkia lapsen kädessä nähnyt, mutta tää nainen sanoi että punkkien kanssa ei ole leikkimistä.
Huoh! Mä oon vaan pillitäny täällä koko aamun.. no ehkä tää raskaus vähän herkistää

Alkuperäinen kirjoittaja tuhlaajatytär;24632648:
Punkin pitää olla pureutuneena yli 24 tuntia, että bakteeri siirtyy (punkkihan pysyy paikoillaan imien verta, ei hypi puremassa).En kyllä veisi heti lääkäriin. Aikamoista ylireagointia täällä!Seuraisin rauhassa kotona.Oireina:Punoitus, joka leviää iholla rengasmaisesti muutamassa viikossa ja jossa on selvä reunavalli.?Päänsärky, kuume ja lihaskivut

No niinpä. Ja punkki kuitenkin pysyy paikalla kauan (monia päiviä jopa?), ei se yhtäkkiä vain irtoa ja vaihda paikkaa. Joten oletettavasti olisit huomannut sen punkin. Sinuna varmaan odottaisin sitä rinkulaa jota oletettavasti ei tule.

Mutta toki jos on ihan pakko, niin mene vain yksityiselle. Se varmasti rauhottaisi sinua. En pidä tuota terveyskeskuksen tehtävänä.

Alkuperäinen kirjoittaja tuhlaajatytär;24632648:

Pääsääntöisesti tuo onkin totta, että punkin pitää olla pureutuneena vuorokausi, ennen taudin siirtymistä. Jos kuitenkin punkin poistaa "väärin" se saattaa oksentaa ja tauti siirtyy tätä kautta puremaan riippumatta siitä kuinka kauan se on ollut ihossa.

Ja joo myönnän. Oon tässä punkkiasiassa hysteerikko. Oon seurannut vierestä kahta hyvin ikävää borrelioosi-tapausta. Hyvä nyt siis, että ap.n lapsi pääsee lääkäriin.

Mulle tuli yks kesä jalkaan sellainen punainen ympyrä. En todella ollut käynyt metsässä tms. enkä huomannut missään vaiheessa mitään punkkia nähnyt. Työkavereiden painostuksesta menin käymään työterveyslääkärillä, joka yleensä on näitä "buranamiehiä". Rinkulasta sanoi heti, että borrelioosilääkitys aloitetaan välittömästi, koska vasta-ainetestissä kestää. Borrelioosihan se oli, todella vahva oli lääkekuuri ja vatsa meni lääkkeistä sekaisin 6 kuukaudeksi. Vältyin kuitenkin ikäviltä muilta ongelmilta (kuten halvaukset yms.) kiitos työkavereiden ja buranalääkärin. Mutta minullakin rinkulan halkaisija oli varmasti sen 5 cm. Iso vahva punainen ympyrä. Mene kuitenkin lääkäriin jos mietityttää. Itse olisin silloin odotellut lääkäriin menoa, mutta onneksi menin. Punkin lähteeksi epäiltiin just kaverin kissaa, jota olin pari päivää käynyt ruokkimassa.

Punkin puremakohtaan ilmestyy normaalistikin läpimitaltaan 2–3 cm oleva punoitus. Se ei kuitenkaan kerro borrelioosin siirtymisestä vaan on tavanomainen ihoreaktio pistokseen.

Riski on sitä suurempi mitä kauemmin punkki on kiinni ihossa. Bakteerit vaativat useita tunteja kiinnioloaikaa siirtyäkseen punkin mahasta ihmisen iholle ja verenkiertoon. Punkin paksuus voi kertoa sen kiinnittymisajasta. Verta täynnä oleva punkki on saattanut ehtiä siirtää bakteerin ihmiseen.
Mutta huom. niitä on sellaisia punkkeja, jotka ovat niin pieniä ettei niitä edes huomaa

Puutiaisaivotulehdus voi tarttua punkin lyhyestäkin vierailusta, kun taas borrelioosia aiheuttavan bakteerin siirtyminen punkista ihmiseen on sitä todennäköisempää, mitä pidempään punkki on kiinnittyneenä ihoon.

Yhteistyössä