Löytyiskö kohtalotovereita, vauvalla sydämessä sivuääni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pihteinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pihteinen

Vieras
Eilen oltiin siis ihan perus neuvolakäynnillä tuon 8kk tytön kanssa. Lääkäri kuunteli sydänääniä ja kuunteli ja kuunteli ja vielä kerran kuunteli.. Kysyi sitten että onko ennen sanottu tästä sivuäänestä täällä sydämessä?

No ei ole sanottu, meinasi vielä että on synnynnäinen vika eikä kukaan vaan ole sitä aikaisemmin kuullut. Pulssit oli sekä kainaloista että nivusista ok, mutta joulukuun alussa mennään nyt sitten sairaalaan tarkempiin tutkimuksiin. Jos oikein ymmärsin niin sydämen ultraääni siellä tehdään sitten.

Sen verran lohdutti että koska tyttö kasvaa tosi hyvin ja on virkeä ja energinen niin tod. näk. ei ole mikään kovin vakava vika. Ja kai sitä olis samantien menty pillit soiden sairaalaan jos hengenhätä kyseessä olisi..

Te joiden vauvoilla on myös ollut sivuääni/ääniä, kertoisitteko kokemuksianne?

Meillä löydettiin pojalta jo synnärillä sivuääni joka ultrattiin. Sydämessä oli kaksi reikää, jotka iän myötä pikkuhiljaa umpeutui. Nyt poika siis 5 vee ja viimeinen polikäynti oli nyt syksyllä.

oli kanssa sivuääni,ultrattiin ja oli ihan minireikä jossakin välissä. mun mielestä ei ollut siis ihan edes kunnon reikä ja nyt 6-vuotiaana kun tarkistettiin on mennyt umpeen!!

Joo meillä pelästyttiin kans sivuääntä löysivät sen ekasta lääkärin tutkimuksesta ja välillä se on hävinnyt ja välillä sitä taas kuullaan. Nyt poika 4 v ja sitä ei enää kuulu. Meijän pojalta mitattiin verenpainetta ja tehtiin sydänfilmi ja ei mitään epäilyttävää löytynyt. Kuulin sit et sivuääni on joillakin kuullut viel 7 vuotiaanakin eikä oo tarvinnut lisätutkimuksia. Jos kasvaa ja kehittyy normaalisti ekat vuodet ei paniikille aihetta.

Molemmilla oli. Toisella havaittiin heti syntymän jälkeen sairaalassa ja toisella kanssa 8 kk lääkärineuvolassa. Itsekseen hävisi molemmilta. Aika yleistä ja lähes aina vaaratonta.

Kiitoksia kaikille! Tuli vaan niin puskista tuo siellä eilen että väkisellään meinaa hermostuttaa. Hyvähän se todella on että tutkitaan! Tuntuu vaan niin oudolta ettei sitä sitten muka kukaan olisi aiemmin kuullut jos on syntymästä asti ollut..

meillä esikoisella oli, tosin huomattiin jo laitokselta kotiutustarkastuksessa. Muistaakseni 5-vuotiaaksi asti kävimme lastenklinikalla kontrolleissa. Ihan ok, ei mitään ja kasvoi itsekseen kiinni. Ainoa miten vaikutti meidän elämään oli profylaksi (tms)- ohje, eli jos isompia leikkauksia tms olis tehty olisi pitänyt ennakkoon antaa jokin lääkekuuri.
Meillä kanssa kasvu ok ja nyt on jo iloinen ja vilkas 9-vuotias.. :)

Useimmat sivuäänet onkin ihan "normaaleja" eli kuulema aika monelta saattaakin jäädä huomaamatta. Eikä siis aiheuta toimenpiteitä sen kummemmin.

Tutkimuksista sen verran, meillä ultrattiin ja otettiin ekg.
Ja aina meillekin jaksettiin vastailla kaikkiin "tyhmiinkin" kysymyksiin.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja at:
meillä esikoisella oli, tosin huomattiin jo laitokselta kotiutustarkastuksessa. Muistaakseni 5-vuotiaaksi asti kävimme lastenklinikalla kontrolleissa. Ihan ok, ei mitään ja kasvoi itsekseen kiinni. Ainoa miten vaikutti meidän elämään oli profylaksi (tms)- ohje, eli jos isompia leikkauksia tms olis tehty olisi pitänyt ennakkoon antaa jokin lääkekuuri.
Meillä kanssa kasvu ok ja nyt on jo iloinen ja vilkas 9-vuotias.. :)

Useimmat sivuäänet onkin ihan "normaaleja" eli kuulema aika monelta saattaakin jäädä huomaamatta. Eikä siis aiheuta toimenpiteitä sen kummemmin.

Tutkimuksista sen verran, meillä ultrattiin ja otettiin ekg.
Ja aina meillekin jaksettiin vastailla kaikkiin "tyhmiinkin" kysymyksiin.. :)

Kiitokset sinullekin!

No juu, minä vielä saan hermoni hillittyä mutta mies on sellanen panikoija jos lapsista on kyse.. Kerroin tuon uutisen hälle eilen kun neuvolasta kotiuduttiin ja yön asiaa vatvottuaan hän soitti aamulla neuvolaan ja kysyi että kuoleeko tuo lapsi nyt sitten..

Mulla itselläni on. Vauvana huomattiin, ja edelleen se sieltä kuuluu.
Vikat tarkistukset oli ennen täysikää, nyt oon 40.
Tuttavan lapsella kans kuulu, ei laitettu edes tutkimuksiin, koska sano, että tod näk menee ohi. Saivat kontrolliajan uudestaankuunteluun, ja sillon sitä ei enää kuulunut. Oisko välissä ollut joku 4kk.

Meillä on jokaisella lapsella löydetty sivuääni sydämestä. Vanhimmalla vasta 4 v:nä ja nuorimmalla alle 1 v:nä. Keskimmäinen on ainoa, jota tutkittiin enemmän, koska oli ongelmia painon kanssa. Sivuääni löydettiin hänellä 1.5 v:nä. Nuorin oli ainoa, jonka sivuääni on löydetty neuvolassa, muilla muilla lääkäreillä.

meidän pojalla huomattiin heti synnärillä. sitä ultrattiin pariin otteeseen. vsd, eli kammioiden välisessä seinässä reikä. ei mitään käytännön haittaa, menee iän kanssa umpeen.

Alkuperäinen kirjoittaja pihteinen:
Kiitokset sinullekin!

No juu, minä vielä saan hermoni hillittyä mutta mies on sellanen panikoija jos lapsista on kyse.. Kerroin tuon uutisen hälle eilen kun neuvolasta kotiuduttiin ja yön asiaa vatvottuaan hän soitti aamulla neuvolaan ja kysyi että kuoleeko tuo lapsi nyt sitten..

Sitä vartenhan neuvolat on että voi kysyä.. :)
Ja useinhan se ammattilaisen mielipide auttaa "panikoiviin".. ;)

Tosiaan itse ainakin ymmärsin että on niin yleisiä että hyvinkin pieni ääni saattaa jäädä kuulematta.

Muistan kyllä kunka shokki se oli, etenkin kun oli esikoinen kyseessä. Ja vaikka kuinka lääkärit toitotti että ei mitään hätää niin ainahan sitä mietti että jos kuitenkin..
Se on siitä kumma tää vanhemmuus että aina huolehtii.. :)

Tsemppiä kovasti sinnepäin!

Meidän neidillä huomattiin 3kk:n ikäisenä vsd, 9kk:n operoitiin, kun reikä oli suuri ja kasvu erittäin hidasta, syöminen uuvuttavaa, kylmät raajat ja suun ympärys sinertävä jatkuvasti.
Nyt neiti 12v. aivan terve ja kasvanut hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja at:
Alkuperäinen kirjoittaja pihteinen:
Kiitokset sinullekin!

Sitä vartenhan neuvolat on että voi kysyä.. :)
Ja useinhan se ammattilaisen mielipide auttaa "panikoiviin".. ;)

Tosiaan itse ainakin ymmärsin että on niin yleisiä että hyvinkin pieni ääni saattaa jäädä kuulematta.

Muistan kyllä kunka shokki se oli, etenkin kun oli esikoinen kyseessä. Ja vaikka kuinka lääkärit toitotti että ei mitään hätää niin ainahan sitä mietti että jos kuitenkin..
Se on siitä kumma tää vanhemmuus että aina huolehtii.. :)

Tsemppiä kovasti sinnepäin!

Kiitoksia!

Niin meillekin toitotettiin että todennäköisesti on "hyvälaatuinen" sivuääni, eikä vaadi mitään toimenpiteitä. Mutta kun omasta lapsesta on kyse niin "hyvänlaatuinen" ja "sydämen sivuääni" samassa lauseessa ei ihan vakuuta.

Mutta kun lapsi voi tosiaan hyvin niin en huolestu tämän enempää ennen sitä tutkimusta. Onneksi sekin aika saatiin noin pian.

Meidän pojalla on. Ei sille ole mitään tehty eikä edes tutkittu. Kuuluu toisinaan, mutta ei aina, on niin heikko.

Itse asiassa minullakin on. Huomattiin vasta hiljattain terveystarkastuksessa. Muista syistä minulle oli tehty sydämen ultraääni puolta vuotta aiemmin (oli normaali ), joten lääkäri arveli, että sydämeni on vain voimakas.

meillä kans kuultiin sivuääni tuossa iässä,tytöllä oli asd ,eli eteisväliseinäaukko (8mm) sekä keuhkovaltimon ahtauma,olin niin paniikissa ensin sivuäänestä ja sitten diagnoosista,luin kaiken mahdollisen tiedon ja kyselin keskustelu palstoilla,onneksi se sitten helpotti :)

Suurin osa sivuäänistä on tosiaan viattomia,meillä nuorimmaisella on sivuääni kanssa,sydänlääkäri sAnoi että on oikea tuulikannelsydän,eli noita kanneljänteitä paljon :)

Toivottavasti kaikki hyvin kun pääsette tutkimuksiin :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän neidillä huomattiin 3kk:n ikäisenä vsd, 9kk:n operoitiin, kun reikä oli suuri ja kasvu erittäin hidasta, syöminen uuvuttavaa, kylmät raajat ja suun ympärys sinertävä jatkuvasti.
Nyt neiti 12v. aivan terve ja kasvanut hyvin.

Kuinka usein/paljon tyttönne suun ympärys sinersi? Mun pojalla (3kk) toisinaan on suun ympärys sinertävä, ja jalat ja kädet viileät aika usein. Perjantaina neuvola, siellä aattelin ottaa kyllä asian puheeksi. Hyvin kuitenkin kasvaa ja on virkeä ja tyytyväinen vauva.

Meidän pojalla huomattiin sivuääni heti laitoksella, seuraavan kerran kun asiaa
tarkastettiin puolen vuoden päästä, ääni kuului vieläkin, joten laittoivat lääkärille
ultrattavaksi ja ottivat ekg.n. Lääkäri tutki ja sanoi että reikä sellaisessa kohdassa
sydäntä ettei siitä ole eikä tule olemaan haittaa jatkossakaan, tuumasi vielä että
he eivät moiseen olisi edes puuttuneet.
Poika kasvanut ja voinut hyvin nämä 9kk. =)

meillä muuten isoin ulkoinen vaikutus vsd+keuhkovaltimonahtaumassa oli superpunaiset omppuposket,siis lapsen posket olivat koko ajan punaiset,ihan kuin ois ollu pitkään ulkona viimassa :) tämä lähti pois kyllä kun reikää ei enää ole :)

Yhteistyössä