Ls-ilmoituksen teko.. Mitä ootte mieltä onko aihetta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "anni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"anni"

Vieras
Oon jo pitkään pohtinut sekä itsekseni, että toisen naapurin kanssa että kun täs on naapuriyhtiössä sellanen noin 4-5v tyttö jota oon(/ollaan) miettinyt et pitääkö siitä kukaan huolta..

Niin onko sellainen ls-ilmoitukseksi tarpeeksi hyvä syy?

Tyttö olis sekä viime kesänä, että edellisenä, aina pihalla vaikka alusvaatteillaan. Kerran bikineissä +13 kaatosateessa. Saattaa tulla 20.15 alusvaatteissa soittaan ovikelloo ja kysyyn leikkikaveria. Tyttöä ei kukaan koskaan kaipaa esim syömään tai muutenkaan kotiin. Tuntuu, että kun päiväkoti on kiinni niin ei kukaan huolehdi hänestä. Vanhempia ei näy koskaan, vaikka asutaan tälläsellä paritaloalueella jossa kyllä kaikkien muiden lasten vanhempia näkee joskus pihalla.

Eikö ole vähän outoa, ettei noin pientä lasta kysytä koskaan ees syömään kotiin?
Muuten on kyllä iloinen ja puhdas lapsi. Vaatteet näyttää aina siistiltä, mut siltä ku lapsi olis itse ne valinnut, sillä ne ei juuri vastaa ulkolämpötilaa vaan on tosi pienissä vaatteissa vaikka olis kylmä sää.

Minusta voisi aluksi käydä vanhempia tapaamassa eli jos tyttö tulee teille epäsopivasti pukeutuneena, niin käväiset soittamassa heidän ovikelloaan ja kerrot tilanteen. Sille en pistäisi painoarvoa, että vanhempia ei näy pihalla ja ruoka-ajatkin on normaaliperheissä joskus epäsäännölliset. Ei tarkoita silti, ettei lapsi ruokaa saisi tai ettei pidettäisi huolta.

No oon mä kysynyt, et tietääkö sun äiti että oot näin myöhään pihalla ja noissa vaatteissa? Ei kuulemma tiennyt.
Sitä en oo tajunnut kysyä, mitä äiti tekee, mut tiedän et kotona vanhemmat on olleet.

[QUOTE="vieras";27113959]Minusta voisi aluksi käydä vanhempia tapaamassa eli jos tyttö tulee teille epäsopivasti pukeutuneena, niin käväiset soittamassa heidän ovikelloaan ja kerrot tilanteen. Sille en pistäisi painoarvoa, että vanhempia ei näy pihalla ja ruoka-ajatkin on normaaliperheissä joskus epäsäännölliset. Ei tarkoita silti, ettei lapsi ruokaa saisi tai ettei pidettäisi huolta.[/QUOTE]
Esim. jos toisella vanhemmista on adhd, niin sattuu kaikenlaisia kömmähdyksiä. Lapsen hyvinvointi ei silti niistä vaaraannu.

Ole itse aktiivisempi seuraavalla kerralla ja ota yhteys vanhempiin. Ystävällisesti menet heille ja sanot, että teidän likka tuli meille, että onko karkuteillä ym. Sitten näet vastauksesta vähän, että missä mennään.

[QUOTE="vieras";27113959]Minusta voisi aluksi käydä vanhempia tapaamassa eli jos tyttö tulee teille epäsopivasti pukeutuneena, niin käväiset soittamassa heidän ovikelloaan ja kerrot tilanteen. Sille en pistäisi painoarvoa, että vanhempia ei näy pihalla ja ruoka-ajatkin on normaaliperheissä joskus epäsäännölliset. Ei tarkoita silti, ettei lapsi ruokaa saisi tai ettei pidettäisi huolta.[/QUOTE]

Juuri niin. Ihmetyttää tuo hinku ekana mennä tekemään ls-ilmoituksia. Kannattaa keskustella ensin vanhempien kanssa. Kaikki ei elä saman kaavan mukaan ja silti lapsella voi asiat olla hyvin.

Mitäs sit ootte mieltä ku samainen tyttö on vähän villi mielikuvitukseltaan.
Mm. tarjonnut karkkia muille lapsille kertoen että "Nää on sit lääkkeitä, niitä ei saa oikeesti ottaa mut voitte te salaa ottaa." Mietin mistä 4-5-vuotias keksii tollasia lääkejuttuja ees puhua jos ei oo kotona kuullut??

Näitä ihme juttuja on 2-vuoden aikana tapahtunut paljon, kaikki jutut vähän outoja. Herännyt nyt vaan sen 8-v Erikan tapauksen vuoksi miettimään, onko tämä sellainen tilanne että naapurina pitäisi puuttua?

Lasta ei nyt enää taas näy niiin paljon kuin kesällä. Se katoaa aina päiväkodin alettua. Kesällä on aina sen pari kk:tta täs pihalla aamusta iltaan.

[QUOTE="anni";27114012]Mitäs sit ootte mieltä ku samainen tyttö on vähän villi mielikuvitukseltaan.
Mm. tarjonnut karkkia muille lapsille kertoen että "Nää on sit lääkkeitä, niitä ei saa oikeesti ottaa mut voitte te salaa ottaa." Mietin mistä 4-5-vuotias keksii tollasia lääkejuttuja ees puhua jos ei oo kotona kuullut??[/QUOTE]

Niin. No. Äiti/isä on sanonut ottaessaan lääkkeitä (panadolia ym.) että nää on lääkkeitä ja näitä ei saa ottaa.

Ekana tuli mulla mieleen.

En nyt suuremmin tuota lääkejuttua ihmettelisi. Kyllä meillä kotona on kerrottu lapsille 5v ja 4v, ettei lääkkeitä saa ottaa ja niihin ei saa koskea. Helpostihan lapsi siitä keksii tuollaisen jutun. Ihmettelisin enemmän sitä, jos lapsi ei tietäisi, ettei lääkkeitä saa ottaa. Leikeissä tapahtuu monenlaisi kummallisuuksia.

[QUOTE="anni";27114012]Mitäs sit ootte mieltä ku samainen tyttö on vähän villi mielikuvitukseltaan.
Mm. tarjonnut karkkia muille lapsille kertoen että "Nää on sit lääkkeitä, niitä ei saa oikeesti ottaa mut voitte te salaa ottaa." Mietin mistä 4-5-vuotias keksii tollasia lääkejuttuja ees puhua jos ei oo kotona kuullut??
[/QUOTE]

Hmm, minusta se ei ole erityisen "villiä" mielikuvituksen juoksua, jos leikkii, että karkit on lääkkeitä ja lääkkeitä ei saa ottaa. Leikeissä voi tehdä asioita, joita ei tekisi oikeasti, esim. ottaa "salaa" niitä lääkkeitä. Kyllähän monet lapset leikkivät sotaakin ja leikisti ampuvat toisiaan, vaikka oletettavasti eivät ole koskaan sellaisessa tilanteessa olleet.

Ei kai kukaan nyt tosissaan kirjoittele tuollaista kuin ap - eihän vaan?

[QUOTE="vieras";27114095]Veikkaan, että nyt tulkitset kaikki lapsen hassut jutut tiettyjen lasien takaa, kun olet kerran leimannut tulevan välinpitämättömästä perheestä.[/QUOTE]

Luultavasti näin on. Tai sitten koko juttu on keksitty/väritetty.

Jos olet huolissasi (itsekin olisin) niin voithan ottaa yhteyttä lastensuojeluun ja kysyä mitä mieltä he olisivat. Voit myös soittaa päiväkotiin ja kertoa huolesi (jos tiedät missä tyttö hoidossa) tai alueesi neuvolan terveydenhoitajalle. Ettei kävisi niin että kaikilla lievä huoli mutta kukaan ei pidä huolta niin isona ettei reagoi! Itse juttelisin tytön kanssa mutta en suinkaan vanhempien, jos oikeasti laiminlyönti tai päihdeongelmaaniin tuskin he sitä ensimmäiseksi naapurille kertovat. Ja jos heistä jatkossa tehdään ilmoitus niin voivat alkaa rettelöidä kanssasi jos älyävät että olet ollut kiinnostunut heidän asioistaan.
Ja olen itse joutunut tekemään lastensuojeluilmoituksia joten ei se käytännössä vaikeaa ole. Tee siten ettet joudu harmittelemaan asiaa myöhemmin.

Ihmettelin eräälle sostyöntekijälle sitä, kun kerrostaloalueella kaupungissa 4-vuotias tyttö ulkoilee yksin ja hänestä jo pelkästään se olisi ollut ls-ilmoituksen paikka. Eli tuo, että tyttö on jatkuvasti yksin ulkona ja heikosti puettuna, on todellakin paikka ilmoituksella. Ihan turhaan tuossa kohtaa kenenkään miettiä, että vanhemmille naapurin puhumaan meneminen auttaisi.

Meidän ja naapurin lapset on mieluusti nakupelleinä tai lähes keleistä riippumatta. Onneksi tunnetaan toisemme ettei tarvitse ilmoja tehdä.
Mutta oikeasti jos sinä olet epävarma missä mennään niin koeta saada selkoa tilanteeseen.

Niin..
Mä luulen kans, et ei ne vanhemmat mulle ekana mitään paljastaisi vaikka kotona joku hullusti olisikin. Ja ku ei tää oo mikään herken mielijohde, vaan täs on jo 2-vuotta seurattu huolissamme et eikö siitä tytöstä oikeesti kukaan pidä huolta. Ei koskaan kukaan sen perään kysele, vaikka kello olis ja mitä.. Ja siis vaikka se tyttö olis aamu kymmenestä ollut pihalla niin ei sitä välttämättä koko päivänä esim haeta syömään. Outoa on myös, ette kukaan muukaan ole tälläistä nähnyt ja huolissaan on myös muut ihmiset tässä naapurustossa - en vain minä.

Siis oikeastiko te niin paljon sitä tyttöä päivän aikana tuijotatte, että voitte sanoa noin? Että katseen alla on koko päivän ja muka ei syö koko päivänä mitään? En kyllä usko. Johan se olisi sairaalloisen alipainoinenkin, jos koko ajan noin käy.

leikkii meidän ja naapurien lapsien kanssa, aamusta iltaan. kyllähän sitä väkisinkin näkee jos joku omalla pihalla pyörii. enkä mä kyttäämällä, vaan ihan rehellisen huolissani.
juu toki se lapsi varmasti joskus syö, mut kyllä mun mielestä normaalissa perheessä edes joskus noin pientä tyttöä pyydetään sisälle esim syömään, nukkumaan tms. eiks oo vähän outoa ettei 2-vuodessa vanhempia ole näkynyt koskaan, ei ikinä.
ja asumme siis tiiviisti rakennetulla paritaloalueella jossa kyllä kaikkien muitten noin 30 lapsen vanhemmat on tulleet edes ulkonäöltä tutuksi juurikin sillee, et on nähnyt ku ne huutelee jälkikasvuaan syömään tms.

itse joskus lapsena menin naapuriin soittelemaan ovikelloa aluskerraston kera. Ei vaan tullu pieneen mieleeni että aikuiset vaativat jotain muutakin päälle. Omasta mielestä noikin olivat vaatteet. Kotna olleessa kun sai pukeutua vapaammin

Kyllä minulle nyt olisi heti ensimmäisenä tullut mieleen että jos nelivuotias tulee soittelemaan ovikelloa iltakasilta niin saattaisin veisin kädestäpitäen kotiovelle. Eli jos ovat vanhemmat välinpitämättömiä niin sama tuntuu kyllä pätevän naapureihin jos oikeasti tuota touhua on kaksi vuotta katseltu eikä kukaan ole koskaan edes yrittänyt käydä vanhempien puheilla.

Yhteistyössä