Luetteko lapselle iltasadun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nereida
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei oikeastaan lueta iltasatua. Meillä on kaksi lasta 3v ja reilu 1v ja menevät jotakuinkin samaan aikaan nukkumaan. Pieni ei vielä malta pitkiä satuja kuunnella joten meillä on käytössä lorupussi. Päivällä sen sijaan luetaan paljon kirjoja.

Luen /mies lukee. Esikoinen lukee nykyisin pääosin itse iltalukemisensa, sääli sinänsä. Mutta joskus hiipii vaivivihkaa kuuntelemaan kun luen nuoremille siskoille. Haaveissani on lukea lomareissulla hänelle Narnia- kirjoja.

mä en, kun ei se jaksa kuunnella. Tosin katsellaan kirjoja ja jutellaan niistä kuvista muuten, mitä niissä on ja mitä lapsi näkee jne. Mutta ei niitä tekstejä lueta, lapsella menee hermot ja paiskaa kirjan mäkeen.

Mies lukee ja sen jälkeen mä laulan ja ootan vieressä että nukahtavat. Lukevat siellä aika pitkään, puoli tuntia yleensä. Muulloinkin luetaan mutta vähemmän kun päivät on niin puuhaa täynnä, ettei oikein tule sillon mieleen että vois lukeakin.

Luetaan kyllä muuten, mutta nykyään ei enää säännöllisesti lueta iltasatua.
Isommat lapset joskus lukevat pienemmille, ja joskus pikkuväki keskenään kertoo toinen toisilleen iltasatuja päästään.
Ja joskus laitetaan netistä iltasatu halukkaille kuuntelijoille yhteisesti tulemaan. :)

Minäkin luen. Usein luetaan iltapäivällä, odotellessa miestäni töistä, ruoan valmistuksen lomassa. Myös illalla luetaan ennen sänkyyn menoa. Luemme lapselle iltasadun vuoro iltoina mieheni kanssa. Sohvassa köllötetään usein kaikki, kirjaa lukemassa, tai lapsen huoneessa fat-boylla löhöten :)

Meillä luetaan 2,5-vuotiaalle yksi kirja päiväunille mennessä ja yksi iltaunien aikaan. Ja noin joka toinen päivä muutenkin. Valitsee itse luettavat kirjat - välillä loruja, välillä satuja. Ja lorupusseillaan myös aika usein.

Mä oon lukenut/katseltu yhdessä lapsen kanssa iltasatukirja siitä saakka kun lapsi oli 6kk. Ihana rutiini, jossa rauhoitutaan ennen nukkumaan menoa. Muutenkin iltaisin lueskellaan aina kun muksu haluaa. :)

me otettiin kirjat käyttöön joskus 1 vuotiaana. Nyt 3 vuotiaana edelleen joka ilta rauhoitutaan kirjojen äärelle. Varaan ihan reilusti aikaa sängyssä loikoiluun ja kirjojen katseluun. Vieläkään ei jaksa kuunnella tarinoita. LÄhinnä käydään läpi mitä kaikkea kirjassa on. Ja jutellaan mitä päivällä tehtiin. Varaan tähän noin tunnin aikaa. Sitten nukahtaa heti rauhallisena viereen, kun valot sammuttaa. Ei mitään sängystäpoisjuoksemisruljanssia ole koskaan ollut. Nukkuu vielä mun vieressä yöt.

Joo, kuopus sai synttärilahjaksi kirjan jossa joka päivälle pieni pätkä tarinaa. Muutenkin lueskellaan, jotain muuta. Meillä on myös pari kirja+cd:tä, missä voi kuunnella ja katella samaan aikaan ite.

Meillä luetaan kirjoja päivällä ja lorupussi myös käytössä. Tyttö 3 v ja poika 1,5 v menevät iltapalan ja hampaiden pesun jälkeen sänkyyn ja nukahtavat itsestään 5 min. sisällä. En ole koskaan kummallekaan ennen nukkumaanmenoa mitään kirjoja lukenut, rauhoittuvat itse iltarutiinien aikana. Toinen tyttö vasta 2 kk mutta en usko että tarkoituksellisesti hänellekkään alan iltasatua kertomaan. Ehkä sitten kun ovat isompia esim. 5-6 vuotiaita tai jos alkavat iltasatua kysymään.

Yhteistyössä