luimme iltasatua ja kun satu loppui

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaikkea sitä lapsikin kyselee mutta näin varhaises
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaikkea sitä lapsikin kyselee mutta näin varhaises

Vieras
kääntyi puhe lemmikkieläimiin ja minun aiemmin omistamiini eläimiin.lapsi uteli minne ne on nyt mennyt jne...vastasin että ovat kuolleet kun ovat olleet niin vanhoja.lapsi siihen että mihin ne on mennyt.Vastasin että maan alle ikiunta nukkumaan,kyselyä jatkui.lapsen suu meni mutrulle ja itkuakin tirautti mä en halua mullan alle.Ja ei uni tuu yms..vastasin lapsen esittämiin kysymyksiin rehellisesti.Onko normia että 3,5v utelee jo tarkoin tälläisiä asioita?Tuntui itsestäkin ns"surulliselta vastailla kun toinen niin mietteissään.Vaihdettiin puheen aihetta ja nyt nukkuu hyvin

No totta kai on normaalia. Sinulla on fiksu ja älykäs lapsi, joka haluaa vastauksia valtavan suuriin kysymyksiin. Ja sinä olet rohkea, kun et heti lipsu tilanteesta pois vaan pysyt lapsen rinnalla hämmästelyn ja surun ajan.

Älä IKINÄ puhu lapselle kuolemisesta nukkumisena tai nukahtamisena tai unena! Lapsi ei kykene käsittämään asiaa oikein ja voi pahimmillaan alkaa pelätä nukahtamista ja nukkumista.

Eikä sinne maan alle mennä, vaan sinne haudataan ja se on aivan asia erikseen. Tuo selityksesi kuulostaa siltä, että ykskaks vaan pitää mennä pötköttämään maan alle ja samalla kuolee.

Alkuperäinen kirjoittaja siiri:
kyllähän ne kaikkea kyselee, tuo mullan alle voi olla kyllä TOSI pelottavan kuuloinen ja minusta kauhea.
Eikö olisi kannattanut sanoa että taivaan kotiin ym.ym.

Miksi puhua soopaa, jos ei itse siihen usko?

Mutta ikiuni on pelottava ajatus, jospa ei itse aamulla herääkään?

meillä myös 3v. on kysellyt kuolemasta, on pohtinut että missä papan äiti ja isä on kun on kerrottu että he ovat olleet tosi vanhoja ja jo kuolleet. kyllä se vaikea paikka on kun toinen on vielä pieni, kyselee kovasti ja asia on iso ja vaikea. itse oon kertonut että he on menneet taivaaseen. vaikeaa voi olla sitten kun minun äidin vanhemmat kuolevat, sillä he ovat kuitenkin lapselle tärkeitä ihmisiä. parempi kuitenkin puhua siitä rehdisti lapsen kanssa, ettei siitä sitten tule lapselle mörkö.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä-85-:
Itsekin olisin varmaan sanonut että, ne on menneet taivaaseen enkeliden luo.

Jos oikeasti uskot siihen, asia on ok. Ja olet valmistautunut siihen, että jatkokysymyksiä seuraa ja niihinkin on vastaukset, hyvä. Miksi enkelit halusivat viedä XXXX:n? Eikö Jumala voi tehdä itselleen omaa XXXXa, jos kerran halusi sen/hänet?? Miksi Jumala on ilkeä?Jne.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:

Jos oikeasti uskot siihen, asia on ok. Ja olet valmistautunut siihen, että jatkokysymyksiä seuraa ja niihinkin on vastaukset, hyvä. Miksi enkelit halusivat viedä XXXX:n? Eikö Jumala voi tehdä itselleen omaa XXXXa, jos kerran halusi sen/hänet?? Miksi Jumala on ilkeä?Jne.

:whistle: vaikeita kysymyksiä kaikki! Aikanaan isompana saisi sitten paremman vastauksen.

Meidän poika (oli kyllä jo 4 vuotta) alkoi hihittää isoisäni hautajaisissa kun arkku laskettiin ja totesi: "Eihän se pappa mee taivaaseen, sehän meni maan alle, siitä tulee myyrä." Mitäpä tuohon sitten vastaamaan? :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja siiri:
kyllähän ne kaikkea kyselee, tuo mullan alle voi olla kyllä TOSI pelottavan kuuloinen ja minusta kauhea.
Eikö olisi kannattanut sanoa että taivaan kotiin ym.ym.

Miksi puhua soopaa, jos ei itse siihen usko?

Mutta ikiuni on pelottava ajatus, jospa ei itse aamulla herääkään?

no pienelle voi vielä kertoa kauniisti, kun pelotella että mullan alle ja ikiuneen..vanhempana kyllä päättää sitten itse mitä uskoo ja mitä ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
Meidän poika (oli kyllä jo 4 vuotta) alkoi hihittää isoisäni hautajaisissa kun arkku laskettiin ja totesi: "Eihän se pappa mee taivaaseen, sehän meni man alle, siitä tulee myyrä." Mitäpä tuohon sitten vastaamaan? :laugh:

:) aika paha

:whistle: vaikeita kysymyksiä kaikki! Aikanaan isompana saisi sitten paremman vastauksen.

juuri näin

Niinpä... Vaikeita ovat.

Mutta pääasia on, että aikuinen vastaa rehellisesti oman käsityksensä mukaan ja vain esitettyihin kysymyksiin. Ja vastaa seuraavaksikin saman periaatteen mukaan.

Minä vastasin että koirien taivaaseen on Jaska mennyt. En viitsinyt kauhean tarkasti alkaa selostamaan. Mutta että eläinlääkäri auttoi Jaskan kuolemaan jotta se voi mennä koirien taivaaseen. Nykyisin poika puhuu että Jaska on taivaan lennossa, ja hyvä niin.

Yhteistyössä