Luitteko: Jukka Rintalan iltapuku 10-vuotiaalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja evita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Onko näitten kuuluisien suunnittelijoiden (Suomenkin mittakaavassa) asujen tärkein ominaisuus se, että se suunnittelijan nimi on tiedossa? Siis pitääkö se siis tuoda esille, ainakin lehdissä on paljon juttuja nyt naisista puvuissaan.

No minulle ainakin se lienee se tärkein. Jos ei erikseen kerrota, että tämä on Rintalan tai minkä hyvänsä, niin en ihan varmasti erota sitä muista vanhoista lakanoista tehdyistä retkuista. :D

Uskoisin, että Suomessa on vain vähän ihmisiä, jotka erottavat ns. tavallisista iltapuvuista tietyn huippusuunnittelijan suunnitteleman puvun.

Taidan olla samaa mieltä, mietin vaan sitä, että mikä siinä oikeasti on se tärkeä asia, se nimi vai se asu? Ja kun nyt sitten otetaan tämä asia lapsien pukeutumiseen mukaan, niin lisää vaan hämmennyn :D

Taidan olla samaa mieltä, mietin vaan sitä, että mikä siinä oikeasti on se tärkeä asia, se nimi vai se asu? Ja kun nyt sitten otetaan tämä asia lapsien pukeutumiseen mukaan, niin lisää vaan hämmennyn :D

Siinä lehtijutussa minusta erikoista oli ehkä kaikkein eniten se, että joku tosiaan haluaa kertoa koko maailmalle teettävänsä lapsenlapselle Jukka Rintalan puvun.

Jos puku olisi ollut se olennainen asia eikä se, että se on ns. huippusuunnittelijan tekemä, eihän tämä isoäiti olisi puhunut koko Rintalasta eikä varmaan puvustakaan mitään.

Ehkä juuri tämän takia siitä syntyi jonkinlainen snobistinen leima tämän asian ylle. Että millainen viesti se on jollekulle niistä 5400 samaan juhlaan menossa olevasta lapsesta, joiden vanhemmat ehkä nostavat työttömyystukia ties kuinka monetta vuotta ja joutuvat asioimaan sosiaalitoimiston kanssa elääkseen.

En siis tarkoita sitä, että ei saisi teettää vaikka Cuccilla lapselle vaatteita, mutta se, että niistä kerrotaan julkisesti... Siinä on jotakin selittämättömän tökkivää...

Aika isot otsikot yhdestä puvusta. Jos mummo ja lapsi molemmat olivat ratkaisuun tyytyväisiä, niin mikäs siinä. Onhan mummo saattanut pukua varten säästää pitkäänkin, ja haluaa nyt iloisena kaikille kertoa, että ostivat. Yhtä hyvin joku tällainen juttu, kuin esim. joku tyyris lelu. Miksi kaikkea pitää aina paheksua, vaikka ehkä vähän mautonta koko maailmalle (=iltis) asiasta toitottaakin? Löysätkää kiristävää otsanahkaa, se on vain vaate...
edit. Edistää myös kotimaista työllisyyttä, toisin kuin halpisketjujen lapsityövoimakudelmat.

MInulle on yksi suloisen hailee teettaako joku lapselleen puvun vai ei,,, minua kaivertaa tassa asiassa vain se, etta kuinka tammoinen 'tieto' on lehdessa? Siis missa sen uutis arvo on? Kuka on asiasta lehdelle kertonut: isoaiti vai suunnittelija?

Ai no tossahan se tulikin jo selvaksi Evitan ylemmassa kommentissa,,, :D

Alkuperäinen kirjoittaja Schmetterling82:
Aika isot otsikot yhdestä puvusta. Jos mummo ja lapsi molemmat olivat ratkaisuun tyytyväisiä, niin mikäs siinä. Onhan mummo saattanut pukua varten säästää pitkäänkin, ja haluaa nyt iloisena kaikille kertoa, että ostivat. Yhtä hyvin joku tällainen juttu, kuin esim. joku tyyris lelu. Miksi kaikkea pitää aina paheksua, vaikka ehkä vähän mautonta koko maailmalle (=iltis) asiasta toitottaakin? Löysätkää kiristävää otsanahkaa, se on vain vaate...
edit. Edistää myös kotimaista työllisyyttä, toisin kuin halpisketjujen lapsityövoimakudelmat.

Minusta tästä ei ollut muualla kuin Helsingin Sanomissa juttua, en nähnyt iltapäivälehdissä.

Minä esitin tuolla aiemmin niitä asioita mitä minulle tuli siitä mieleen (sosiaalinen epätasa-arvo yms.), mutta en ala niitä toistaa. Ne eivät näemmä tunnu olevan asia, joka muille tulisi tästä tapauksesta mieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Gloria Mundi:
MInulle on yksi suloisen hailee teettaako joku lapselleen puvun vai ei,,, minua kaivertaa tassa asiassa vain se, etta kuinka tammoinen 'tieto' on lehdessa? Siis missa sen uutis arvo on? Kuka on asiasta lehdelle kertonut: isoaiti vai suunnittelija?

Ai no tossahan se tulikin jo selvaksi Evitan ylemmassa kommentissa,,, :D

No moi, miten menee? Joulua valmistellessa...?

No moi, miten menee? Joulua valmistellessa...?

Lumen keskelta vilkuttelen
:wave:

Koulut oli peruttuna eilen kun tuli taas taivaan taydelta,,, mutta tanaan paasivat 'onnelliset' taas kouluun. Juupa, valmisteluja pitais tehda, mutta olen tassa keskittynyt ampumaan itselleni ja isoille pojille konserttilippuja Madison Square Gardeniin parin viiko paasta. Loppuunmyyty esitys on mutta takuulla jostain viela liput siihen hommaan. :D

Jokos sulla on joulu valmiina? =)

kun on elämänsä (ehkä) työtä tehnyt ja lapsen lapselle haluaa jotain antaa niin mikä jottei kunhan ei ihan iltapuku tyyppinen tai liian koreileva ettei lapsi joudu silmätikuksi.
Ja itsenäisyys muutenkin on varmaan tärkeämpi tuon ikäisille.
tämä oma sukupolvi kun ei mitään osaa kunnioittaa ja arvostaa, ei edes sitä että ollaan itsenäinen valtio ja kaikki mitä täällä on, on joku meille antanut/tehnyt. Toki on poikkeuksia mutta harvassa ne näyttää olevan!

kun on elämänsä (ehkä) työtä tehnyt ja lapsen lapselle haluaa jotain antaa niin mikä jottei kunhan ei ihan iltapuku tyyppinen tai liian koreileva ettei lapsi joudu silmätikuksi.
Ja itsenäisyys muutenkin on varmaan tärkeämpi tuon ikäisille.
tämä oma sukupolvi kun ei mitään osaa kunnioittaa ja arvostaa, ei edes sitä että ollaan itsenäinen valtio ja kaikki mitä täällä on, on joku meille antanut/tehnyt. Toki on poikkeuksia mutta harvassa ne näyttää olevan!

Minusta tästä ei ollut muualla kuin Helsingin Sanomissa juttua, en nähnyt iltapäivälehdissä.
Ach, niinpäs olikin =) Muistelin nähneeni iltapäivälehdessä, mutta idea oli sama, että halusivat asiasta kertoa.

Minä esitin tuolla aiemmin niitä asioita mitä minulle tuli siitä mieleen (sosiaalinen epätasa-arvo yms.), mutta en ala niitä toistaa. Ne eivät näemmä tunnu olevan asia, joka muille tulisi tästä tapauksesta mieleen.
Hmm, no en tiedä miten se kenenkään toisen tilannetta auttaisi, vaikka jättäisivät Rintalaleningin ostamatta. Suomalaisen työllisyyden tukeminen voi päinvastoin pienin askelin jopa parantaa (jos siihen vain panostettaisiin..!) Ja ehkä tylyä sanoa, mutta jos joku vähävaraisempi -edelleen ei tosin ole itsestäänselvää, että mummo on rikas!- tuosta kateelliseksi tulee, niin se on kyllä hänen ongelmansa :whistle:

Siinä lehtijutussa minusta erikoista oli ehkä kaikkein eniten se, että joku tosiaan haluaa kertoa koko maailmalle teettävänsä lapsenlapselle Jukka Rintalan puvun.

Jos puku olisi ollut se olennainen asia eikä se, että se on ns. huippusuunnittelijan tekemä, eihän tämä isoäiti olisi puhunut koko Rintalasta eikä varmaan puvustakaan mitään.

Ehkä juuri tämän takia siitä syntyi jonkinlainen snobistinen leima tämän asian ylle. Että millainen viesti se on jollekulle niistä 5400 samaan juhlaan menossa olevasta lapsesta, joiden vanhemmat ehkä nostavat työttömyystukia ties kuinka monetta vuotta ja joutuvat asioimaan sosiaalitoimiston kanssa elääkseen.

En siis tarkoita sitä, että ei saisi teettää vaikka Cuccilla lapselle vaatteita, mutta se, että niistä kerrotaan julkisesti... Siinä on jotakin selittämättömän tökkivää...

totta, mutta. Mietin juuri tätä että miksi isoäiti ei saisi olla ylpeä voidessaan teettää rakkaalleen pukua. Joo ehkä pröystäilevää mut so?

Miksi Suomessa on sellainen kulttuuri että toisen suruun otetaan osaa mutta ei iloon?

Esim suurin pudottajassa, joku laihdutti 3kg, toinen tyttö vähän enempi. Se joka laihdutti enempi oli tottakai hurjan onnellinen kun ei joutunut oudootus uhkaan.- Toine njoutui ja oli vihainen kun toinen illakoi kun hänellä oli suru. SIIS TÄH?
miks ihmeessä pitää ottaa huomioon vaan se joka nyt joutuu pettymään? Eix iloisella oo samat oikeudet iloita kun toisella murjottaa? miks murjottaja ei voisi olla iloinen toisen puolesta?
Se on yleisempää muissa kulttuureissa. Iloitaan toisen ilosta, koska otataan hyvä mieli mistä saadaa.

tässä puku jutussa sama. Miksi pitäisi ottaa huomioon vaan ne työttömät? Miksi varakkaan pitäis hävetä rahaansa? mitä sille rahalle pitäisi tehdä?
Tehdä niska limas töitä ja sitten ostaa kaikkille?

Itse en todellakaan ole rikkas ja köyhästä perheestä lähtösin. Tiedän kyllä että usein ne joilla on rahaa reilummin on tehnyt sen eteen ehkä mielestäni liikaakin töitä ja näin menettänyt jotain muuta. Ehkä aikaa lasten kanssa.

Asioill aon mona puolta ja antakaa nyt mummon teettää se puku.
Onhan se hyvä et puvun suunnittelija saa elantonsa ja kannatetaan suomalaisuutta ;)
toivottavasti en kirjottanu sekavasti kiireessä

Ach, niinpäs olikin =) Muistelin nähneeni iltapäivälehdessä, mutta idea oli sama, että halusivat asiasta kertoa.

Hmm, no en tiedä miten se kenenkään toisen tilannetta auttaisi, vaikka jättäisivät Rintalaleningin ostamatta. Suomalaisen työllisyyden tukeminen voi päinvastoin pienin askelin jopa parantaa (jos siihen vain panostettaisiin..!) Ja ehkä tylyä sanoa, mutta jos joku vähävaraisempi -edelleen ei tosin ole itsestäänselvää, että mummo on rikas!- tuosta kateelliseksi tulee, niin se on kyllä hänen ongelmansa :whistle:

Niin kuin ehkä huomasit, niin pointtini ei ollut se, että ei saisi tukea suomalaista suunnittelijaa. Pointtini oli siinä, miten meillä varakkuutta tuodaan esille.

Onhan meilläkin erinomaiset tulot, mutta silti yritän omalla esimerkilläni kasvattaa jälkikasvuni jonkinlaiseen vaatimattomuuteen ja varakkuuden korostamattomuuteen. Toivon, että muut muistavat heidät muista asioista kuin heidän kalliista vaatteistaan, leluistaan tai harrastuksistaan.

Ok, hyvä periaate. Hankala sanoa mitään, kun ei tiedä perheen taustaa, mutta kyllä mielestäni on sallittua iloita vaikka syy olisikin materialistinen =). Ja että kaverit muistaisivat, _vaikka_ jollakin olisikin enemmän. On usein vaikeampi hyväksyä toisen menestys kuin se, että jos asiat menevätkin huonosti. Se on sääli.
Mutta tää kai tästä aiheesta mun osaltani.

Ok, hyvä periaate. Hankala sanoa mitään, kun ei tiedä perheen taustaa, mutta kyllä mielestäni on sallittua iloita vaikka syy olisikin materialistinen =). Ja että kaverit muistaisivat, _vaikka_ jollakin olisikin enemmän. On usein vaikeampi hyväksyä toisen menestys kuin se, että jos asiat menevätkin huonosti. Se on sääli.

Se on tietenkin arvostuskysymys. Minusta on hienoa, jos joku äveriäs ihminen vaikkapa käyttää niitä rahoja siihen, että lapsen kanssa käydään vaikka kalliissa kulttuuriharrastuksissa.

Vaikea antaa esimerkkiä, mutta esim. minä laitan joka kuukausi rahaa kummitytölle Kolumbiaan ja toivon että tämän rahan myötä tämä kummityttö ja hänen yhteisönsä voi paremmin JA että minun lapseni tutustuvat toisenlaiseen kulttuuriin ja toisenlaisiin elämänolosuhteisiin ja siihen, mitä tämä globaali elämä oikein tarkoittaa. Tietysti saman rahan voisi laittaa vaikka leluihin tai merkkivaatteisiin.

Yritän kaiketi sanoa, että olisi hienoa, jos henkiset arvot korostuisivat näissä varakkaista ihmisistä kertovissa jutuissa (ja maailmassa yleensäkin) näiden pikkutytöille ostettujen designmekkojen sijasta.

Se on tietenkin arvostuskysymys. Minusta on hienoa, jos joku äveriäs ihminen vaikkapa käyttää niitä rahoja siihen, että lapsen kanssa käydään vaikka kalliissa kulttuuriharrastuksissa.

Vaikea antaa esimerkkiä, mutta esim. minä laitan joka kuukausi rahaa kummitytölle Kolumbiaan ja toivon että tämän rahan myötä tämä kummityttö ja hänen yhteisönsä voi paremmin JA että minun lapseni tutustuvat toisenlaiseen kulttuuriin ja toisenlaisiin elämänolosuhteisiin ja siihen, mitä tämä globaali elämä oikein tarkoittaa. Tietysti saman rahan voisi laittaa vaikka leluihin tai merkkivaatteisiin.

Yritän kaiketi sanoa, että olisi hienoa, jos henkiset arvot korostuisivat näissä varakkaista ihmisistä kertovissa jutuissa (ja maailmassa yleensäkin) näiden pikkutytöille ostettujen designmekkojen sijasta.

mistä ihmeestä tiedät että hän ei lahjoita rahaa?
mutta pitääkö ihmisen tehdä töitä ja kaikki rahat laittaa muille? ei omalle lapsenlapselle?
olento ajatellut että tälle ikä ihmiselle varmaan itsenäisyys on tärkeä juhla. Ehkä vuoden tärkein?

Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
mutta pitääkö ihmisen tehdä töitä ja kaikki rahat laittaa muille? ei omalle lapsenlapselle?
olento ajatellut että tälle ikä ihmiselle varmaan itsenäisyys on tärkeä juhla. Ehkä vuoden tärkein?

Voi olla, että lahjoittaa. Mutta pointtini oli se, että hän kuitenkin tulee esille TÄMÄN PUVUN kautta.

Ja oikeasti pitää muistaa, että ei 10-vuotias tyttö taatusti välitä onko hänellä Rintalan iltapuku vai mikä muu. Isoäiti itse arvostaa sitä pukua, minä en ihan tältä istumalta tuttujen 10-vuotiaiden perusteella usko, että tyttö arvostaa designpukua enemmän kuin tavallista kaupan pukua. Tämä koko juttu on siis lähtöisin isoäidistä, ei tytöstä.

Tulkintani siis on, että isoäiti halusi enemmän julkisuutta ITSELLEEN kuin sille, että itsenäisyyspäivä on hänelle mielettömän suuri juhla ja että hän haluaa täysin epäitsekkäästi muistaa lapsenlastaan - tai ainakin hän onnistui nämä ajatuksensa kätkemään hyvin. :)

mummoni kertoi juuri, että hänen eräs ystävänsä järjesti lapsenlapselleen (10v tyttö) "bileet" Kalastajatorpalle. Eli huone kaikilla hänelle ja tytön ystäville kaikilla mukavuuksilla sekä täysi ylläpito jne. joten en ihmettele yhtään jos joku mummo teettää Rintalalla mekon lapsenlapselleen. Näitähän löytyy =)

Alkuperäinen kirjoittaja pikkuvaemo:
Satun tietämään, että Rintala on suunnitellut kys. juhliin asun kymmenelle lapselle, ettei toi hesarin tyttö ole ainoa.
Ja aivan varmasti asun erottaa välkesamettihirvitysten joukosta.

Kyllähän ne erottaa. Jokainen käyttäköön rahat miten haluaa. Tyylikkään asun lapsi varmasti saa.

Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:

Voi olla, että lahjoittaa. Mutta pointtini oli se, että hän kuitenkin tulee esille TÄMÄN PUVUN kautta.

Ja oikeasti pitää muistaa, että ei 10-vuotias tyttö taatusti välitä onko hänellä Rintalan iltapuku vai mikä muu. Isoäiti itse arvostaa sitä pukua, minä en ihan tältä istumalta tuttujen 10-vuotiaiden perusteella usko, että tyttö arvostaa designpukua enemmän kuin tavallista kaupan pukua. Tämä koko juttu on siis lähtöisin isoäidistä, ei tytöstä.

Tulkintani siis on, että isoäiti halusi enemmän julkisuutta ITSELLEEN kuin sille, että itsenäisyyspäivä on hänelle mielettömän suuri juhla ja että hän haluaa täysin epäitsekkäästi muistaa lapsenlastaan - tai ainakin hän onnistui nämä ajatuksensa kätkemään hyvin. :)

no mitä sitten vaikka haluaakin enemmän kun se tyttö?
niiku mitä sitten?
mä en taas tajua et jos jollekin on niin tärkeetä se puku itsenäisyysjuhlissa niin mitä sitten? hänellä on varaa ja halua. Ja mistä sitä tietää arvostaako se tyttö sitä. ehkä arvostaakin jos on syntynyt perheeseen missä suomalaisella suunnittelulla on väliä.
ei se että on lehdessä sillä että pikkutytölle teetättää puvun tarkoita sitä että on itsekäs mahtailija joka ei muita ajattele,
saa kait sitä itseäänkin ajatella.
Itse olen ollut "liian kiltti" ja aina ajatellut muista. Onneksi olen saanut tervettä itsekkyytä ja ajattelen myös itseäni.
Kyllä ihminen saa nauttia elämästään ja jos joku nauttiin puvun tilaamisesta niin nauttikoot ja hänelle se suotakoon. =)

Ihanaahan se on että joskus saa ihan uniikin, teetetyn puvun. :)
Ja käsityötaidot kunniaan.
Mutta juuri tuo "Jukka Rintala" tuos vähän ehkä herättää jonkinlaista kummastelua..

ja ei millään pahalla, mutta miksi kuvittelet olevasi parempi kun tämä lehden nainen. Et sano niin suoraan mutta tuntuu että yrität lytätä tämän.
Todellisuudessa et kuitenkaan tiedä hänestä mitään.
Mistä edes tiedät että hän on rikas. Ehkä hän haluaa että muutkin teetättäisi suomalaisella puvun. Voihan sen myydä eteenpäin.

ei ajatella niin kapeesti asioista. Ja tuomita ihmistä josta ei mitään tiedä.
Hän kertoi vain yhdstä osasta elämästään. Nyt on tulossa itsenäisyyspäivä jota hän juhlii. Ehkä hän on kertonut toimittajalle että lahjoittaa rahaa, ehkä se ei sovi tuohon juttuun.
Mitä jos hän kertoisi lahjoittavansa rahaa. Häntä syytettäisiin taas leuhkimisesta jne.

miksi kaikesta etitään se paha eikä katota mitään hyvää?

Yhteistyössä