Lukekaa tää ja antakaa mielipide..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mii

Vieras
Onko teistä ok, et muslimilapset joutuu päiväkodissa kuulemaan jouluevankeliumia ym.kristin uskoon kuuluvaa? Mä en todellakaan usko että heidän vanhemmiltaan on kysytty.. Nyt vaivaa tää todella kovaa, koska jos asia on niin kuin pelkään niin ei mun mielestäni mitenkään hyväksyttävää.. Mitä ootte muut mieltä? Pitäiskö mun hienovaraisesti kysyä työkavereilta ensin et, mitä..onko noille muslimilasten vanhemmille kuitenkin ok että lapset ovat mukana kristillisessä kasvatuksessa? Mä oon itse opiskelija ja ens viikolla näyttö, niin en haluis sotkee kaikkea.. Mut jos mä oon oikeassa, niin jotainhan mun on tehtävä ennen ku lhden tuolta.. Mielipiteitä? Ehdotuksia?

jotkut vanhemmat antavat lasten osallistua joulu yms juttuihin, jottei he jää "yksin" siksi aikaa. eikähän se varsinaisesti ole kiellettyä,kunhan eivät nyt rukoilemaan ala. jotkut sitten kieltävät kaikki laulu ja askrtelu jututkin.

mielestäni voit ihan hyvin mainita asiasta johan sen luulis olevan plussaa ttä kysyt ja olet kiinnostunut ja osoitat tietäväsi asiasta jotakin. reilusti kysyt vaan,miten lasten vanhemmat asiaan suhtautuvat. tai onko lapset teidän ryhmässä? ehkä asia selviää hoito ja kasvatussuunnitelmasta?

ei ole oikein. valtaväestöstä poikkeavien uskontoon kuuluville vaikka jotain muuta kivaa tekemistä. tuskin tykkäisitte, jos teidän lapsille opetettaisiin toista uskontoa.

No justiinsa.. Mä en usko et 3-5vuotiaat lapset tosta vaan poistuu halutessaan.. Ymmärrän täysin ettei meidän pidä "ohittaa"ihanaa jouluamme joka on jeesuksen syntymän juhla.. Mutta musta näille muslimeille voi tarjota mahdollisuuden vaikka askarrella tms jotain muuta sillä aikaa.. Jotain fiksumpia kommentteja kellään?

Ei tarvitse kuunnella evankeliumia, niinkuin ei tarvitse suomalaisten Jehovan Todistajienkaan lasten.

Yleensä on näille lapsille, jotka ei joulujuttuihin osallistu, järjestetty muuta ohjelmaa. Tyttö alotti pk: ssa nyt syksyllä ja kun on eka joulu nyt tulossa niin tarkkaan on meiltä kyselty että osallistutaanko joulunviettoon (ja meillä osallistutaan).

Mulle ei oo mitää väliä, osallistuuko joku jouluun vai ei, se on jokaisen oma valinta. Ja mulle ihan yks lysti :)

kyllä lasten kotiuskontoa kunnioitetaan päivähoidossa, mutta suomessa luterilainen kasvatus kuuluu myös päivähoitoon. Jos vanhempi ei halua että lapsi osallistuu niin sitten ei. Jos aiot alalle ryhtyä ap, niin kyllä tollasista asioista täytyy suu saada auki!

No ei ole oikein. Eikö kaikissa päiväkodeissa kysytä vanhempien mielipide noihin uskonnollisiin asioihin? Meillä ainakin kysyttiin jonkun keskutelun yhteydessä ja siitä ja muista asioista tehtiin kirjallinen paperi joka piti allekirjoittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sariel:
ei ole oikein. valtaväestöstä poikkeavien uskontoon kuuluville vaikka jotain muuta kivaa tekemistä. tuskin tykkäisitte, jos teidän lapsille opetettaisiin toista uskontoa.

Nimenomaan..ehkä mä kysyn eka nätisti et onko niiden vanhemmille ok et osallistuvat..Olen oikeasti hämmästynyt jos näin on,koska yksikään heistä ei ilmestynyt koko päivänä hoitoon kun tarjolla oli lapsille ja heidän vanhemmilleen joulupuuroa.. Luulen että käsittivät vain sanan joulu...

Siis mitä hemmetin väliä sillä on kuuleeko muslimilapsi evankeliumia vai ei. En käsitä muutenkaan tätä sokeutta ja ahdasmielisyyttä eri uskontoja kohtaan... ei ne lapset vielä ajattele, että on väärin kuulla jotakin muutakin, vaan me vastuulliset vanhemmat vääristetään kaikki asiat! Kukin opettakoon kotonaan sellaisen pohjan uskonnolle kuin haluaa, mutta jokaisen pitäisi opettaa myös kunnioittamaan muita asioita ja tapoja tässä elämässä.
Tämä maailma olisi niin paljon parempi paikka elää, kun liika ahdasmielisyys ja suvaitsemattomuus riisuttaisiin kaikista uskonnoista.

Voithan sä sitä kysyä... oikeesti.. ei tälläisessä asiassa voi sanoa että maassa maan tavalla.... poikani päiväkodissa on muslimilapsia eikä he osallistu joulukirkkoon... Ei uskontoa voi tuputtaa!!! Jos mä asuisin muslimimaassa en haluasi että pojalle tuputettaisiin koraanin opetuksia!! Haluaisinko sinä?

Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Siis mitä hemmetin väliä sillä on kuuleeko muslimilapsi evankeliumia vai ei. En käsitä muutenkaan tätä sokeutta ja ahdasmielisyyttä eri uskontoja kohtaan... ei ne lapset vielä ajattele, että on väärin kuulla jotakin muutakin, vaan me vastuulliset vanhemmat vääristetään kaikki asiat! Kukin opettakoon kotonaan sellaisen pohjan uskonnolle kuin haluaa, mutta jokaisen pitäisi opettaa myös kunnioittamaan muita asioita ja tapoja tässä elämässä.
Tämä maailma olisi niin paljon parempi paikka elää, kun liika ahdasmielisyys ja suvaitsemattomuus riisuttaisiin kaikista uskonnoista.

tästä nyt tuskin onkaan kyse vaan siitä,onko vanhemmille tiedotettu asiasta ja antaa tilaisuus päättää miten toimitaan. kyllä sinäkin varmaan haluat tietää jos lapsillesi opetetaan Koraanin sanaa, ei väliä ymmärtävätkö he vai eivät. Vaan nimenomaan,että SINÄ olet vanhempi ja SINÄ päätät mitä lapsesi osallistuu päiväkodissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:
kyllä lasten kotiuskontoa kunnioitetaan päivähoidossa, mutta suomessa luterilainen kasvatus kuuluu myös päivähoitoon. Jos vanhempi ei halua että lapsi osallistuu niin sitten ei. Jos aiot alalle ryhtyä ap, niin kyllä tollasista asioista täytyy suu saada auki!

Se on niin helppo tula sanomaan kun et tiedä tilannetta.. Mä täs kyselinkin vain mielipiteitä et sanonko jotain ja miten vai kuinka..en kaivannut sulta arvostelua kiitos vaan.. Juu kyllä mulle on koulussa opetettu että mamu-lapsen kulttuuritaustaa jne kunnioitettava.. tämän lisäksi se on musta itsestään selvyys.. näinpä teki pahaa itsestä istua siellä.."syntyi Jeesus..Jeesus on JUMALAN poika ja siksi..Jeesuksen syntymän kunniaksi me vietämme joulua..Siis se oli oikeen jankkausta..

Alkuperäinen kirjoittaja Mr Pervo:
Eikä niille saa antaa erivapauksia prkl, uskonnon takia

miksi se olisi jotai "erivapauksia"? varmasti vanhemmat hoitavat heidän uskontokasvatuksensa sitten muulla tavalla,joten mitään vapauksia ei ole kukaan saamassa,tuskin lapset sitä niin kokevat.

Alkuperäinen kirjoittaja Mii:
Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:

Se on niin helppo tula sanomaan kun et tiedä tilannetta.. Mä täs kyselinkin vain mielipiteitä et sanonko jotain ja miten vai kuinka..en kaivannut sulta arvostelua kiitos vaan.. Juu kyllä mulle on koulussa opetettu että mamu-lapsen kulttuuritaustaa jne kunnioitettava.. tämän lisäksi se on musta itsestään selvyys.. näinpä teki pahaa itsestä istua siellä.."syntyi Jeesus..Jeesus on JUMALAN poika ja siksi..Jeesuksen syntymän kunniaksi me vietämme joulua..Siis se oli oikeen jankkausta..

siis tottakai juttelet asiasta oman ohjaajasi kanssa. opiskelijan kuuluukin kyseenalaistaa asioita ja tuoda omia näkemyksiään ilmi. ei ne sun harjottelua hylkää sen takia.

Olen teologi ja haluan että lapseni saa monipuolisen uskonnollis-filosofisen kasvatuksen, ainakin jos se on minusta kiinni. En usko vahingoittavani lastani kertomalla että on asioita, joista ihmiset ajattelevat eri tavalla...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Minna:

tästä nyt tuskin onkaan kyse vaan siitä,onko vanhemmille tiedotettu asiasta ja antaa tilaisuus päättää miten toimitaan. kyllä sinäkin varmaan haluat tietää jos lapsillesi opetetaan Koraanin sanaa, ei väliä ymmärtävätkö he vai eivät. Vaan nimenomaan,että SINÄ olet vanhempi ja SINÄ päätät mitä lapsesi osallistuu päiväkodissa.

Nimenomaan..mun mielestä ois ihan jees jos alettas opettaa kaikille joiden vanhemmat vaan suostuvat niin sadun muodossa tms.kaikki mahdolliset uskonnot.. Näin ois lapsella oikeesti se valinnan vapaus kun ois tietoakin.. Tässä nyt vaan toimitaan nähtävästi vasten vanhempien tahtoa.. ja nimenomaan siitä oli kyse.

Uusimmat

Yhteistyössä