Lukekaa tää ja antakaa mielipide..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Maassa maan tavalla.
Tuskimpa suomalaiseltakaan missän niissä maissa paljoa kyseltäis että saako hoidossa/koulussa hoilata ja pyllistellä.

Mun mielestä ihan tuo ^sun kommenttis kertoo aika paljon.. nyt vaan muutit vähän ääntä kellossa.. >Tosiaan..jos siitä olisikin kyse et vanhemmat tietäis et heidän lapsensa hoilaavat näin joulun alla joka aamu joululauluja..kuuntelevat evankeliumin ja opetuksen siitä ym.ym.. Sittenhän mulle ois yksi lysti..

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Maassa maan tavalla.
Tuskimpa suomalaiseltakaan missän niissä maissa paljoa kyseltäis että saako hoidossa/koulussa hoilata ja pyllistellä.

Mun mielestä ihan tuo ^sun kommenttis kertoo aika paljon.. nyt vaan muutit vähän ääntä kellossa.. >Tosiaan..jos siitä olisikin kyse et vanhemmat tietäis et heidän lapsensa hoilaavat näin joulun alla joka aamu joululauluja..kuuntelevat evankeliumin ja opetuksen siitä ym.ym.. Sittenhän mulle ois yksi lysti..

"ääni kellossa" ei oo muuttunu mihinkään, ihan samaa mieltä mä olen edelleenkin.
Mun mielestä uskonnonopetus ei kuulu päiväkotiin, mutta normaaleita perinteitä pitää saada vaalia. (Kuten joulumusiikki hiljakseen radiosta ja tontut ikkunoissa ja koulussa joulujuhla)

Maassa maan tavalla.

"ääni kellossa" ei oo muuttunu mihinkään, ihan samaa mieltä mä olen edelleenkin.
Mun mielestä uskonnonopetus ei kuulu päiväkotiin, mutta normaaleita perinteitä pitää saada vaalia. (Kuten joulumusiikki hiljakseen radiosta ja tontut ikkunoissa ja koulussa joulujuhla)

Nimenomaan! Saa vaalia..mä ihmettelinkin tässä et miks ihmees nää muslimit ei saa tehdä jotain muuta sen aikaa.. lapsilla kun on kaksi huonetta käytössään.. ei ois mikään ongelma..

Entäs ne suomalaiset lapset jotka kuuluvat ortodoksiseen uskontoon?Minun mielestäni vanhemmilta pitää kysyä lupa.Poikani ei kuulu mihinkään uskontoon ja minulta kysyttiin aina voiko osallistua.

Pitäisi vähän kunnioittaa toisten uskomuksia.

Ei mun mielestä uskontoa pitäisi koskaan tuputtaa (missään maassa tai opinahjossa) mutta onhan se ikävää kun näin tehdään. Mun mielestä esim. nää muslimilapset vois vaikka piirtää omista juhlistaan tms sillä aikaa, ja muuten mitä hittoa niitä suomalaisia nappuloita oikeen laulatetaan siellä päiväkodissa? Joululaulut on kivoja, mutta pakkosyötöllä nekään ei enään maistu hyvälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Mii:
Onko teistä ok, et muslimilapset joutuu päiväkodissa kuulemaan jouluevankeliumia ym.kristin uskoon kuuluvaa? Mä en todellakaan usko että heidän vanhemmiltaan on kysytty.. Nyt vaivaa tää todella kovaa, koska jos asia on niin kuin pelkään niin ei mun mielestäni mitenkään hyväksyttävää.. Mitä ootte muut mieltä? Pitäiskö mun hienovaraisesti kysyä työkavereilta ensin et, mitä..onko noille muslimilasten vanhemmille kuitenkin ok että lapset ovat mukana kristillisessä kasvatuksessa? Mä oon itse opiskelija ja ens viikolla näyttö, niin en haluis sotkee kaikkea.. Mut jos mä oon oikeassa, niin jotainhan mun on tehtävä ennen ku lhden tuolta.. Mielipiteitä? Ehdotuksia?

itse kysyisin henkilökunnalta, että miten lasten vanhempien kanssa on sovittu.
ammattitaitoahan se on jos sellaisen asian huomaa ja siitä huolehtii!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diamond:
Entäs ne suomalaiset lapset jotka kuuluvat ortodoksiseen uskontoon?Minun mielestäni vanhemmilta pitää kysyä lupa.Poikani ei kuulu mihinkään uskontoon ja minulta kysyttiin aina voiko osallistua.

Pitäisi vähän kunnioittaa toisten uskomuksia.

Löysinhän jonku joka ehkä ajattelee edes vähän samalla tavalla.. Meidänkin luokassa oli aikoinaan ortodoksinen poika joka sai osallistua ja kolme jehovaa joista yksi osallistui.. Tosiaan vanhemmilta pitäis kysyä lupa.. olisivat joutuneet hommaamaan tulkin tätäkin varten..luulen että tästä löytyy se syy..

Ei mun mielestä uskontoa pitäisi koskaan tuputtaa (missään maassa tai opinahjossa) mutta onhan se ikävää kun näin tehdään. Mun mielestä esim. nää muslimilapset vois vaikka piirtää omista juhlistaan tms sillä aikaa, ja muuten mitä hittoa niitä suomalaisia nappuloita oikeen laulatetaan siellä päiväkodissa? Joululaulut on kivoja, mutta pakkosyötöllä nekään ei enään maistu hyvälle.

Suomalaisille lapsille kuuluu edelleen ihan läkisääteisenä uskontokasvatus niin päiväkodissa kuin koulussakin. Suomi on edelleen kristillinen maa. Jos näin ei ole, niin sitten käytännötkin ovat tietysti toiset.

Alkuperäinen kirjoittaja Faktaa pöytään:

Suomalaisille lapsille kuuluu edelleen ihan läkisääteisenä uskontokasvatus niin päiväkodissa kuin koulussakin. Suomi on edelleen kristillinen maa. Jos näin ei ole, niin sitten käytännötkin ovat tietysti toiset.

Muistan kyllä joulujuhlat yms päiväkodista, mutta ei meidän joka päivä tarvinnu laulaa, eikä meille "opetettu" uskontoa sen enempiä, kuin pääsiäisen vietto yms.
Sen takia ihmettelenkin, miksi uskontoa pitäisi sitten päiväkodissa sen enempiä opettaa, kun kaikki eivät edes käy päiväkodissa/esikoulussa.
Peruskoulussa on paremmin järjestetty niin, ettei sitä tuputeta kenellekkään kenelle ei pitäisikään.
Jos lapsia päiväkodissa "laulatetaan" ja heille kerrotaan paljon uskonnon asioita (eikä vain miksi joulua vietetään yms) niin silloin muun uskonnon edustajille pitää järjestää jotain omaa tekemistä siksi aikaa, kuten vaikka oman uskontonsa tutkimista.

Alkuperäinen kirjoittaja LH-opiskelija:
Onko teistä ok, et muslimilapset joutuu päiväkodissa kuulemaan jouluevankeliumia ym.kristin uskoon kuuluvaa? Mä en todellakaan usko että heidän vanhemmiltaan on kysytty.. Nyt vaivaa tää todella kovaa, koska jos asia on niin kuin pelkään niin ei mun mielestäni mitenkään hyväksyttävää.. Mitä ootte muut mieltä? Pitäiskö mun hienovaraisesti kysyä työkavereilta ensin et, mitä..onko noille muslimilasten vanhemmille kuitenkin ok että lapset ovat mukana kristillisessä kasvatuksessa? Mä oon itse opiskelija ja ens viikolla näyttö, niin en haluis sotkee kaikkea.. Mut jos mä oon oikeassa, niin jotainhan mun on tehtävä ennen ku lhden tuolta.. Mielipiteitä? Ehdotuksia?

Jeps, näin mä teen heti huomenna :) Ajattelin et kysyn tosiaan saavatko he tosiaan osallstua tähän.. Jos ovat silleen et no ei mut eihän toi nyt niin paha ole tms.. niin sit en kyllä tiedä mikä ois paras tapa edetä, mut musta niiden vanhempien kuuluu tietää.. Ja kun kyseessä ei tosiaan ole vain mikään tonttujen askartelu tai joululaulujen kuuntelu..

Alkuperäinen kirjoittaja LH-opiskelija:

Jeps, näin mä teen heti huomenna :) Ajattelin et kysyn tosiaan saavatko he tosiaan osallstua tähän.. Jos ovat silleen et no ei mut eihän toi nyt niin paha ole tms.. niin sit en kyllä tiedä mikä ois paras tapa edetä, mut musta niiden vanhempien kuuluu tietää.. Ja kun kyseessä ei tosiaan ole vain mikään tonttujen askartelu tai joululaulujen kuuntelu..

kyllä he ovat varmaan tehneet hoidon alussa varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesti lapsen henkilökohtaisen suunnitelman ja sopineet siinä näistäkin asioista.

Omalla työpaikallani päiväkodissa osa muslimilapsista saa osallistua ja osa ei tällaisiin juttuihin, riippuu ihan perheistä. Samaten joskus sattuu kohdalle joitakin kristittyjä lapsia joiden perheen uskonto kieltää tv:n katselun (eipä tosin päiväkodissa olla katseltu mitä nyt joskus harvoin käyty jossain lastenesityksessä), että eivät kristitytkään mikään samanlainen joukkio ole vaan löytyy monenlaista suuntausta, ja jotkut elävät uskontoaan joka päivä, joillekin se näkyy vain kirkollisina häinä, hautajaisina jne. Muslimithan uskovat myös Jeesukseen, ei Jumalan poikana vaan profeettana, joten kasvatuskeskusteluissa on tullut joskus ilmi että jotkut perheet ihan mielellään toivoisivat että päiväkodissa kerrotaan Jeesuksen teoista, vaikka harvemmin tällaiset tulee päiväkodissa puheeksi kun uskontokasvatus ei kuitenkaan ole se tärkein juttu päiväkodissa.. Joillekin joulukuvaelman tapahtumat ovat satua yhtä lailla kuin vaikka keijukais- tai lohikäärmenäytelmä, etteivät niistä pahastu, jotkut taas eivät halua niihin osallistua ja se heille suotakoon.

musta on ihan hyvä että mietit tuota asiaa ja ota se ihmeessä puheeksi.

Itte muistan tunteneeni itteni jotenkin noloksi ja hämmentyneeksi (en siis kuulu kirkkoon), kun koulussa oli uskonnollisia aamunavauksia. Kaikki muut ympärillä ristivät kätensä ja mie en tienny mitä pittää tehä. Niin sitten ristin siinä muiden mukana ja toistin samaa kuin muutkin ilman, että se merkitsi minulle mitään. Hämmentyneenä tein vain niin kuin muutkin, kun en halunnut erottuakaan.

Ja meidän koulussa lestadiolaisten ei tarvinnu osallistua tunneille, joissa käsiteltiin evoluutiota, ehkäsyä tms., eikä myöskään kevyen musiikin konsertteihin. Eli siis ihan jo maan sisällä on olemassa erilaisia kulttuureja, joita pyritään kunnioittamaan koulumaailmassa. Ei se maassa maan tavalla - perustelu minusta oikein toimi tässä asiassa.

Yhteistyössä