Lumi vyöryi katolta 1-vuotiaan Emmin vaunuihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mikään ei poikennut tavallisista rutiineista.

Keravalainen äiti Eveliina Partanen oli pukenut yksivuotiaan tyttärensä Emmi Alatalon ulkovaatteisiin. Koiralle hän oli laittanut valmiiksi hihnan, jotta sen noutaminen käy ripeästi. Elettiin viime viikon maanantaita.

Äiti ja tytär menivät yhdessä luhtitalon toisesta kerroksesta varastoon, jossa säilytetään lastenrattaita. Kuten tavallisesti, Eveliina laittoi Emmin kuomullisiin rattaisiin ja jätti tytön hetkeksi ulos rappusten alapuolelle.

Hän käveli takaisin ylös, nappasi koiran ovenraosta ja oli palaamassa tyttärensä luokse.

Avautunut näkymä oli hänelle elämänsä järkytys. Vetiset ja raskaat lumimassat vyöryivät jyrkältä katolta rattaiden päälle peittäen ne hetkessä alleen. Pudotusta on noin 2,5 metriä.

Kinosten sisään jäi myös pikku-Emmi.

Vaunut romuksi

- Lumet lensivät kaaressa rattaiden päälle niin, ettei sieltä jäänyt mitään näkyviin, Eveliina Partanen kertaa kauhunhetkiään.

Hän ryntäsi rattaiden luokse, kaivoi ja huusi apua täysin palkein. Huuto herätti naapurin huomion. Hän tuli avuksi. Lumimassan alta kantautui Emmin lohduton itku.

Kaivamiseen kulunut aika tuntui ikuisuudelta.

Lopulta nietosten alta paljastuivat rungostaan mutkalle vääntyneet rattaat sekä säikähtänyt, mutta päällisin puolin hyväkuntoinen pikkutyttö. Rattaiden ylle vedetty kuomu pelasti paljon, Eveliina uskoo.

- Emmi rauhoittui saman tien, kun pääsi syliin.

Lumet pelottavat

Illalla Emmin vointi heikkeni tilapäisesti. Hän oli itkuinen ja oksenteli, mikä sai vanhemmat epäilemään aivotärähdystä.

- Mitään ei ollut kuitenkaan vialla, ja seuraava yö meni ihan hyvin.

Onnettomuudesta uutisoi eilinen Keski-Uusimaa -lehti.

Järkyttävällä tarinallaan Eveliina Partanen toivoo pitävänsä yllä keskustelua katoille pakkautuvien lumien vaaroista, jotta ne puhdistettaisiin ajoissa. Tällä hetkellä häntä pelottaa liikkua ulkona.

Onnettomuuden jälkeen isännöitsijä tuli järkyttyneenä käymään Partasen perheen luona. Vuokra-asunnon omistava VVO korvasi puolestaan romuttuneet vaunut.

- Kysyttiin myös, että tarvitsenko jotakin keskusteluapua, mutta se ei ollut tarpeen Eveliina Partanen toteaa.

Pitää muistaa mihin vaunut jättää tai missä lapset leikkivät.

Vaunuissa ollut lapsi jäi katolta vyöryneen lumen alle

Julkaistu: 28.02.2010 16:45, päivitetty: 01.03.2010 07:39

Lastenvaunuissa ollut poika jäi katolta putoavan lumen alle Hirvensalon laskettelukeskuksessa Varsinais-Suomessa.

Tapaus sattui lauantaina puolilta päivin. Turkulaisperhe oli viettämässä talvipäivää Hirvensalossa ja heidän poikansa oli lastenvaunuissa suksivuokraamon edessä.

Paksu lumimassa vyöryi alas rakennuksen katolta. Osa siitä tuli suoraan vaunun ja lapsen päälle. Lapsi peittyi lumeen.

Lumi saatiin hänen päältään pian pois, eikä poika vahingoittunut. Hän oli kuitenkin pahasti järkyttynyt.

Vuokraamon työntekijä Jussi Lindström kuuli lumen putoamisen sisälle asti.

- Katto on laaja, ja sieltä putosivat melkein kaikki lumet.

Järkyttyneet vanhemmat ihmettelivät, miksi vuokraamon edessä ei ollut putoavasta lumesta varoittavia kylttejä.

Silminnäkijät kertovat Turun Sanomien mukaan käyneensä kahteen kertaan ennen onnettomuutta varoittamassa vuokraamon työntekijöitä vaarallisen näköisestä lumesta.

Lindströmin mukaan vuokraamon työntekijät puhdistivat onnettomuuden jälkeen lumet kaikilta keskuksen kaltevilta peltikatoilta.

IS

eikö ihmiset ymmärrä kattella pikkusen ympärilleen... mä olen jo huomioinut katolta tippuvan lumen mahdollisuuden jo useita vuosia... en ikinä jätä rattaita katon läheisyyteen....

Mäkään en anna meidän 3-v:n leikkiä lumikasoissa mitkä on talon räystäitten alla jos on vaaraa että lumi tulee alas. Päädyissä vaan ja kauempana pihalla, eli alueilla jonne lumi ei tipu. Olen pitänyt itseäni vähän ylihysteerisenä mutta en pidä enää. Onneksi tuossa ei käynyt pahemmin!

Kyllä tuollainen voi käydä sellaisellekin, joka aina on katsonut tarkkaan mihin vaununsa jättää. Ei sitä tarvitse kuin kerran olla sen verran ajatuksissaan, että jättääkin vaunut liian lähelle seinän vierustaa, vaikka muutoin aina tarkistaisi senkin etäisyyden. Katolta tuleva vaara voi helpommin unohtua tarkistaa kuin vaikka autojen tai veden läheisyys.Ei sillä taas ole mitään tekemistä uusavuttomuuden kanssa. Hyvä muistutus jokaiselle. Onneksi pieni ei loukkaantunut!

[QUOTE="vieras";22944561]Siis käsittämätöntä uusavuttomuutta :O. Miten ihmisillä itsellään ei ole vastuuta enää mistään![/QUOTE]

Ei sitä aina tule ajatelleeksi. Mun mielestä käsittämätöntä äidin syyttelyä tässä ketjussa.

Mä olen omalle 4-vuotiaalleni yrittänyt selittää, että katolta voi pudota painavaa lunta ja pitäisi katsoa missä leikkii ja kertonut joissain paikoissa, että tuossa voi olla vaarallista, mutta ne kiellot äkkiä unohtuu. Kyllä mä toivoisin että huoltoyhtiöt pitäisivät huolen, että putoava lumi pudotettaisiin katoilta ennenkun se putoaa jonkun, vaikka juurikin lapsen, päälle.

[QUOTE="huhhuh";22944551]eikö ihmiset ymmärrä kattella pikkusen ympärilleen... mä olen jo huomioinut katolta tippuvan lumen mahdollisuuden jo useita vuosia... en ikinä jätä rattaita katon läheisyyteen....[/QUOTE]

No hyvä sulle!
Sitä voi usein omassa pihapiirissä unohtua tollaset asiat kun tekee asioita vanhan tottumuksen mukaan.

Minusta ikävä piirre noissa kyseisissä jutuissa on se, että edes OSAvastuuta kummatkaan eivät ottaneet. Samaa kertoo myös se, että omilla nimillään kehtasivat tulla esille.

[QUOTE="vieras";22944641]Minusta ikävä piirre noissa kyseisissä jutuissa on se, että edes OSAvastuuta kummatkaan eivät ottaneet. Samaa kertoo myös se, että omilla nimillään kehtasivat tulla esille.[/QUOTE]

Ja sinä pidät huolen, että vastaisuudessa tälläset jutut lakastaan hiljasuudessa häpeän takia maton alle, niinkö?? On erittäin hyvä, että äiti toi asian julki ja muistuttaa muita ajattelemattomia asiasta! Ja myös kenties osaltaan ripeyttää (onko se edes sana :D) huoltoyhtiöitä toimimaan, jotta vastaavat ei toistu!

Ihan oikeasti, voi käydä kelle vaan.

Mä olen tarkka lumien suhteen ja tiirailen jopa puun oksiakin, että katkeeko mahd. lumikuormasta ja putoaa meidän päälle. Olen suorastaan neuroottinen. Mutta minäkin kerran ajatuksissani unohdin rattaat rappukäytävän katoksen räystään alle, niin että lumet olisi voinut pudota rattaisiin. Olin ihan kauhuissani heti kun huomasin, että miten mä saatoin olla niin ajattelematon.

Huolto yhtiö tarkkailee aina lumilippoja..
Ei voi vssn minkään kun emmin äiti on uus avuton. Kyllähän lehdet toitottaa koko ajan varokaa tippuvia lumia.. Joten ei voi vedota että en tullut ajatelleeksi..
Tai ne vanhan rutiinin mukaan.. on se nyt itsestään selvyys ettei vaunuja yms. jätetä lähellekkään katon reunaa.. OMA MOKA!!!!!
V*ttu kun ihmiset on tyhmiä ja sitten kehtaavat vielä itkeä asiasta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Voi lapsi raukkaa...

emmi_juttu_1901JID_uu.jpg

Ei taida olla katolla edes lumiestettä?
Vaikka ei nekään välttämättä mitään auta.

Ei sitä aina tule ajatelleeksi. Mun mielestä käsittämätöntä äidin syyttelyä tässä ketjussa.

Mä olen omalle 4-vuotiaalleni yrittänyt selittää, että katolta voi pudota painavaa lunta ja pitäisi katsoa missä leikkii ja kertonut joissain paikoissa, että tuossa voi olla vaarallista, mutta ne kiellot äkkiä unohtuu. Kyllä mä toivoisin että huoltoyhtiöt pitäisivät huolen, että putoava lumi pudotettaisiin katoilta ennenkun se putoaa jonkun, vaikka juurikin lapsen, päälle.

no oman nelivuotiaan kanssa ulkoilin minä joten pääsin koko ajan katsomaan missä lapsi liikkuu... ei sen ikäinen voi yksin ulkoilla... saati voi muistaa missä ei leikitä... vaikka vastuu on myös huoltoyhtiöllä, niin kyllä mä ite otan vastuun lapsesta ennenku mitää sattuu...

Samaan aikaan suureen ääneen toitotetaan, että niitä kattojen lumimassoja ei pidä mennä pudottamaan vaan pitää odottaa että lumet tulee itsekseen. Viimetalvena oli todella ongelmana katolta pudonneet ja itsensä loukanneet.

Onneksi oli sentään vaan tuollainen terassinkatto mistä lumi tuli alas. Mutta pikkuisen minäkin ihmettelen tätä äitiä että jättää vaunut tuohon alle! Varsinkin plussakelillä luulisi aikuisella ihmisellä olevan sen verran järkeä päässään,sillon ne lumet yleensä alas tulee... Onneksi ei käynyt kuinkaan, mutta minusta äiti on tässä tapauksessa ihan yhtä syyllinen kuin huoltoyhtiökin.

Siis tuollainen katto mikä näkyy kuvassa, luulis olevan sen verran älliä päässä että todellakaan ei tuon katon alle mitään laiteta , etenkään näin lumisena talvena????

kotonakaan lasta lampun alle esimerkiksi vaikka nyt sitteriin istumaan. Mitenkummassa joku voi jättää raystään alle. Taas sarjassamme tyhmiä vanhempia ketkä ei lapsistaan välitä laisinkaan.
Itse ole oppinut supervarovaisksi ja katselemaan myös ylös päin esim kaupassa. Meille sattui eteleänmatkalla niin,että poikani sai melkein matkalaukusta päähänsä kun joku riitelevä pariskunta heitti sen parvekkeelta alas juuri rattaiden eteen. pisti pelästyttäen ja sen jälkeen olen katsonut myös ylöspäin. Liikaa varovaisuuttako en tiesä, mut ei sille minkään voikkaan.

Ihan äidin omaa ajattelemattomuutta. Täysin urpoa laittaa vaunut aivan katoksen alle, kyllä se pitäisi "muistaa" ihan joka kerta. Vai ketä sitten syyttelee jos olisi käynyt pahemmin?
Eihän talonyhtiö niitä voi olla aina pudottelemassa ,jos on juuri aamulla muuttunut nollakeliksi.

Ihan hyvä muistutus kaikille, mutta en kyllä menisi itse poseeraamaan tuollaisesta mogasta!!

Yhteistyössä