Luomumaito ja laktoosi-intoleranssi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Do dii, jotkut väittävät, että luomumaitotuotteet sopivat laktoosittomillekin. Huomenna sitten teen empiirisen tutkimuksen asiasta. Jos mua ei palstalla pahemmin näy, hypoteesi luomumaitotuotteiden soveltuvuudesta laktoosi-intolerantikoille on osoittautunut vääräksi. Onko kukaan muuten voinut luomumaitotuotteita käyttää, vaikka olisikin "laktoositon"?

En tiedä tuosta varsinaisesta laktoosittomuudesta, mutta yksi kaveri ei pystynyt enää juomaan ns. normaalimaitoa, luomumaito sen sijaan sopii. Ei ole käynyt lääkärillä toteamassa allergiaa tms. Mutta normaali maito alkaa pierettämään ja mahaa vääntämään.

Itse en myös pysty juomaan tavallista maitoa kuin korkeintaan pari lasia päivässä, ja sitten alan haista. Mutta ulkomailla (UK) pystyin juomaan sikäläistä maitoa rajattomasti ilman oireita. Luomumaitoa en ole kokeillut, koska loppujen lopuksi en yleensä juo sitä maitoa kuin lasin tai pari päivässä, niin ongelmaa ei tule.

Mä en suoraan sanottuna usko, että tuo luomutuote sopisi mulle yhtään sen paremmin kuin muutkaan. Oireeni aiheuttaa laktoosi eikä se, miten laktoosia tuottava eläin on kasvatettu ja ruokittu. Mutta hullun pitää aina kokeilla :D

Väittävät homogenoimisen jotenkin muuttavan maidon koostumusta enemmänkin. Meillä muksut kestävät tankkimaitoa ja luomumaitoa ja yömaitoa... siis heteromaitoja :D

Mutta ei lehmänmaito ole ihmisen ruokaa muutenkaan.

Keittis, varaa hyvää vessa-luettavaa.... :saint:

Meillä sopi maitoallergikolle luomumaito paremmin, kuin tavallinen. Sillä se maitoallergiakin jäi alussa vähän huomaamatta, kun ei se maito aiheuttanut oireita paitsi jos joi jossain muualla kuin kotona, kun ei saanut luomumaitoa. Nykysin ei kyllä siedä luomumaitoakaan..

Alkuperäinen kirjoittaja ammuli:
Meillä sopi maitoallergikolle luomumaito paremmin, kuin tavallinen. Sillä se maitoallergiakin jäi alussa vähän huomaamatta, kun ei se maito aiheuttanut oireita paitsi jos joi jossain muualla kuin kotona, kun ei saanut luomumaitoa. Nykysin ei kyllä siedä luomumaitoakaan..

maitoallergiselle ei sovi maitoproteiini, joten hälle ei voi sopia luomumaitokaan!

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja ammuli:

maitoallergiselle ei sovi maitoproteiini, joten hälle ei voi sopia luomumaitokaan!

Joo, mut ei saanut luomumaidosta samanlaisia oireita! Eli tav. maidosta tuli nokkosrokko ja refluksi ja raju ripuli. Luomumaitoo joi koko ajan, eikä tullut mitään noista. Kyllä se luomumaitokin jätettiin pois sitten kun maitoallergia selvis, ja lapsen puna poskilla (tosi lievä, eikä ihottumaakaan) ja pikkuisen löysä vatsa jäi siihen (ei ripulia). Kyllä sekin siis aiheutti oireita, mutta ei mitään sellaisia että oltais edes epäilty maitoallergiaa. Kun luomumaitoa meni litra ilman mitään ongelmaa, ja tav maidosta nous pienestä määrästä nokkosrokot ja tuli refluksia ja kovat kivut.

Lääkäri arveli, että olisko se että se tavis imeytyy nopeammin, kun on pilkottua, sanoi että tietää muitakin joilla luomumaito sopii paremmin vaikkei pitäis olla eroa.

Ei me sitä enää anneta kuitenkaan, kun maitoallergia tuli virallisesti selville.

Meille sopii yömaito ja luomumaito ja kaikkein pahinta ruoassa on hyla-tuotteet. Lapsen posket parani heti, kun siirryttiin yömaitoon. Refluksitautikin helpotti.
Meillä aikuisilla alkaa vuorokauden mittainen vessaistunto, jos ruoassa sattuu olemaan jotain hyla tai into tuotetta eli galaktoosiksi pilkottua laktoosia. Tavallinen maito menee mulla vielä, mutta ei oikein miehellä.

Ikävää, ettei mikään testi testaa tuota galaktoosi-intoleranssia ja kaikkialla nykyisin vain käytetään sitä hylaa.

Ehkäpä allergiat voivat olla siitäkin kiinni, että tavallisessa maidossa on kaikenlaisia ympäristön kemikaaleja, mitkä on luomumaidossa pyritty minimoimaan. Luomumaitoa tekeville lehmille syötetään vain luonnonmukaisesti kasvavaa rehua, ei lannoitteilla pilattua tusinatavaraa.

Juon itse luomumaitoa ihan siitä syystä, että se on kestävää kehitystä; ympäristön, ihmiset ja eläimet huomioon ottavaa tuotantoa. Ei pilata ympäristöämme ja itseämme myrkyillä. Ja kyllä se paremmalta maistuukin :-).

Jos todella on laktoosi-intoleranssi, niin eipä silloin tuo luomumaito sovi sen enempää kuin tavallinenkaan. Itselläni epäiltiin laktoosi-intoleranssia, koska maha oli jatkuvasti sekaisin maidon juonnin jälkeen. Vaihdoin luomuun ja oireet hävisivät. Mahani ei siis vaan sietänyt tuota homogenoitua maitoa. Suomessa on jo vuosia tuomittu kaikki maitotuotteista oireita saavat virheellisesti laktoosi-intolerantikoiksi vaikka todellisuudessa homogenointi voi olla se, mikä oireita aiheuttaa. Toki näitä oikeitakin laktoosi-intolerantikkoja on paljonkin, mutta kehotan kaikkia, jotka yhtään asiaa epäilevät kokeilemaan luomumaitotuotteita.

Itse olen juonut luomumaitoa jo 7-8 vuotta ja oireet ovat pysyneet poissa.