Luomuruokailijat - Auttakaa aloittelijaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avuton

Vieras
Haluaisin ruveta ostelemaan luomuruokaa. En ole siis ikinä ennen ostanut.
Millaisia on hedelmät ja vihannekset verrattuna tavallisiin? Onko ne jotenkin huonokuntoisemman näköisiä tms?
Saako normimarketeista luomuna lihaa, kananmunia? Ja mitäs muuta syötte luomuna?
Pärjääkö tavallisella cittarilla vai onko tarpeen etsiä erikoisempia kauppoja tms?
Miksi syötte luomua?
Kaikkea saa kertoa ihan vapaasti, mielelläni luen :)

Hyvin löytyy, ainakin täälläpäin cittarista, laaja valikoima Pirkallakin luomua. Hyväkuntoisia hedelmät ovat, ihan normaalin näköisiä siis. Syön luomua, koska en halua lasteni elimistöön turhia kemikaaleja eli luomu kodinpuhdistusaineet, shampoot ja saippuatkin käytössä.

Syön luomua rahatilanteen mukaan... Tietyt jutut aina luomua :) Esim sipulit & kananmunat aina luomuna. Nykyään luomu on parempilaatuista kun määrätkin ovat suurempia mitä joskus alkuaikoina ovat olleet. Tavis cittareista ja prismoista löytyy yleensä aika kattavat luomuhevitiskit.

Luomua kaapeissa tällä hetkellä:

-sipuli
-kuivatut herneet
-muut kuivatut palkokasvit
-tomaattia
-kananmunaa
-soijajugurttia
-soijamaitoa
-kukkakaalia

Lihaa en osta kotioloihin paitsi poikkeustapauksissa. Tällä hetkellä pakkasessa on poronlihaa ja lohta, palstakaverilta ostettuja :p

Nykyään saa tosi hyvin luomua.

Syödään luomua, koska vastustan geenimanipulaatiota ja pelkään suomalaisen ruoan puolesta. Ostan kyllä ulkolaistakin, fanaatikko en ole :) Mutta geenimanipulaatio on mulle tärkeä asia, samoin lisäaineettomuus.

Ostan lähes kaiken ruuan luomuna. Eipä se kovin vaikeeta oo, eli rohkeesti vaan :)
Kaikki kasvikset yms vaan tosi paljon paremman makuisia, porkkanasta esim huomaat kyllä heti eron!

Marketeista ja Ruohonjuuresta ostan luomua. Pyrin ostamaan aina luomua (ellei ko tuote ole todella pahan makuista verrattuna normituotteeseen). Tosi paljon löytyy luomutuotteita nykyään. Kasvissyöjänä en osta luomulihaa, mutta kananmunia ostan luomuna. Hedelmät ja vihannekset ovat hyviä luomuna enkä osta nahistuneita joita joskus näkee.

Miksi syön luomua? Eikai siihen mitään suurempaa syytä ole, olen vain ajautunut siihen ekojuttujeni (kasvissyönti, kierrätys yms) vuoksi ja kokenut sen jännittäväksi omaksi jutuksi. Uskon luomun olevan myös terveellisempää.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitoksia :)
Mitäs nuo tarkalleen ottaen on nuo mainitsemasi luomu kodinpuhdistusaineet jne? Se kiinnostaisi myös.

Mä käytän ecoverin astianpesukoneainetta, mutta petyin niitten pyykinpesuaineeseen, sisältää zeoliittia... Pyykinpesussa nyt suomalaista nestettä, en muista merkkiä, ostin pikkukaupasta. Pesupähkinät ovat myös yksi vaihtoehto. Sappisaippua tahranpoistoa varten. Noita löytää esim Life-luontaistuotekaupoista!

Voisin lisätä tuohon mun juttuun, että syön luomua koska luomuruoassa on enemmän ravintoaineita ja koska se on ympäristöystävällisempää.

Aina luomuna ostan myös jauhot ja leseet :) Ei ole kallista. Leipää saa myös valmiina luomuna, mm Oululaisen jälkiuunileipä on hyvää.

Sokerina käytän intiaanisokeria, lienee luomua myös.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Voisin lisätä tuohon mun juttuun, että syön luomua koska luomuruoassa on enemmän ravintoaineita ja koska se on ympäristöystävällisempää.

Eka väite ei pidä paikkaansa, tästä oli just joku tutkimus, joka uutisoitiin ainakin Hesarissa.

Täältä lisää tietoa: www.ruokatieto.fi/Suomeksi/Ruoka_ja_terveys/Luomutuotteet_ruokavaliossa/Luomu_ja_koettu_terveellisyys

Alkuperäinen kirjoittaja eo:
onko parempi ostaa ESIM. ulkomainen luomukurkku vai kotimainen "normi"kurkku?

mä ostan kyllä kotimaisen kurkun. Tosin ei se kasvihuonekurkku ole hyvä vaihtoehto ympäristön kuormituksen kannalta, mutta maistuu paremmalta :)

Meillä ostojärjestys on usein kotimainen luomu, reilukauppa, kotimainen, ulkolainen luomu.

Kaikki joista vaihtoehto on luomua yleensä ostetaan, ainoastaan tietyt vihannekset saattavat vaihtua kotimaiseen. Ja jugurttia en osta aina luomuna ja koska edam on ainoa luomujuusto, sitä ei osteta.

Jauhot, puurot, marjat, jauheliha, nakit&leikkeleet (huono saatavuus), kananmunat, makarooni (huono saatavuus), näkkileipä, öljy, sokeri, maito, kerma, oliivit, vihanneksia ja hedelmiä, appelsiini&omenamehu. Noi nyt ainakin. Kaakao, kahvi ja tee taitaa olla reilua.

Kuivatuotteet, esim. jauhot, hiutaleet, pavut ja linssit yms. niitä löytyy kaikista Siwaa isommista kaupoista, joskus esim. Pirkan luomupuurohiutaleet ovat halvempia kuin muiden valmistajien ei-luomut!

Kananmunia löytyy nykyään helposti, mutta ovat kalliihkoja tavallisiin verrattuina. Mutta ovat varmasti terveellisempiä.

Vihanneksia ja hedelmiä löytyy sesongin mukaan. Leipää löytyy muutamaa erilaista, luomujälkiuunileipä on IHANAA!

Maitoa ja jogurtteja on melkolailla joka marketissa. Valmistaako muuten kukaan luomukermaa ja luomuvoita?

Alkuperäinen kirjoittaja upupaepops:
Vihanneksia ja hedelmiä löytyy sesongin mukaan. Leipää löytyy muutamaa erilaista, luomujälkiuunileipä on IHANAA!

Maitoa ja jogurtteja on melkolailla joka marketissa. Valmistaako muuten kukaan luomukermaa ja luomuvoita?

Luomuna Oululaisen jälkiuunileipä muuten ei taida olla edes kalliimpaa kuin normileipä.

Luomukermaa Valiolta.l

Meillä on yleensä jäätelökin luomua, kun sen teen itse. Luomukermaa, sokeria ja kananmunia. Ja vaikka luomumansikoita. Tosin oman pihan marjat eivät kyllä taida luomukriteerejä täyttää. Ei taida kanankakka ola hyväksyttyjen listalla...

Yhteistyössä