Luottotiedot, eikä puoliso tiedä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ollaan oltu yhdessä kohta vuosi ja yhteen muuttoa harkittu.
Mieheni ei kuitenkaan tiedä että luottotietoni ovat menneet ja ulosotossa useita tonneja. Kerran hän kysyi onko minulla velkaa mutta vastasin ei, koska koin sen noloksi. Hoidan velkoja kk pois päin mutta en tiedä miten miehelle asian kertoisin. pelkään että hän jättää minut vaikka itse en sellaisesta syystä jättäisi. On vain niin noloa ja hävettävää kertoa että raha asiat on menneet päin puita aikanaan.
Tuntuu ahdistavalta että ku asutaan yhdessä mikäli edes vuokra kämppää luottotietojeni takia saisi, että postin mukana tulee sitten perintä ja ulosotto lappuja.

Miten te joilla luottotiedot menneet, niinkuin hyvin monella suomalaisella on, olette kertoneet siitä puolisolle ja kuinka hän on reagoinnut?
Minua todella ahdistaa tämä asia.

Kyllä tuollainen asia pitäisi kertoa. Itse OLIN naimisissa sellaisen miehen kanssa, jolla oli luottotiedot menneet ja tehtaili mun selän takana lisää lainoja jne. Yhtäkkiä sain tietää, että hän oli ottanut pikavippejä ja oli yhteensä 10 000 e lainat :/ En tiedä, kenen nimissä niitä otti ja mitä teki, mutta lopulta päätin että en kanna niistä huolta ja erosimme. Luulen, että olisi hyvä kertoa siitä jo nyt eikä myöhemmin. Se tulee ilmi kuitenkin jossain vaiheessa ja mies voi syyttää sua valehtelemisesta. Itse ainakin olisin rehellinen.

Sinä hoidat velkoja, eli kannat vastuusi hölmöilyistä tai siitä mikä nyt on taloudelliseen ahdinkoon ajanut. Hyvä, mahtava juttu! Oikeasti.
Jos sun mies sua rakastaa, ja tahtoo kanssasi asunnon jakaa, ehkä hän ymmärtää kun olet avoin ja ensimmäisenä pyydät anteeksi "paniikki-valhetta". Kerrot, että häpeät asiaa ja että on vaikea tunnustaa olleensa huolimaton. Ehkä miehesi ottaa kertomisen luottamuseleenä..? Jaa tunteesi miehesi kanssa, olosi helpottuu kun ei tarvitse elää valheessa ja saatte alkaa etsimään yhteistä kotia.
Mitä asunnon saantiin tulee, käviskö jommankumman jo olemassa oleva asunto yhteiseksi kodiksi?

Niin, kertominen on vain vaikeaa kun en tiedä kuinka sen tekisin ja vielä pelkään että mies jättää minut. Velkaa en tee itse yhtään lisää, enkä tule siinäkään vaiheessa ikinä ottamaan tai tekemään kun saan tiedot puhtaiksi. Yritän parhaani niitä järjestää mutta kun ei talous anna periksi kaikkeen.

No ei ainakaan kannata valehdella ja piilotella vaan kertoa just niinkuin asia on :O

Hamassa nuoruudessani seurustelin vanhemman miehen kanssa, joka oli melkoinen luikuri. Olevinaan varakas insinööri mutta tosiasiassa isoissa veloissa ja aina vippaamassa kavereilta rahaa. Niin sitä lopulta tulin itsekin höynäytetyksi, edellämainituista asioista en aluksi tiennyt, ja kun sain tietää niin asuimme jo yhdessä. Kulut jaoimme mutta omat rahat pidin visusti ominani - mutta lopulta tämä tapaus valitettavasti puhui vanhempani ympäri takaamaan hänelle ison summan lainarahaa pankista, jotta saisi velkansa maksettua.
Ja jos joku ihmettelee että miksi vanhempani ovat suostuneet - tyyppi oli onnistunut vakuuttaamaan vanhempani siitä että minulla oli näppini pelissä noiden velkojen kanssa, mutta häpesin liiaksi kertoakseni !!!

Noh, lopulta kyllästyin tyypin käsittämättömiin selittelyihin ja valheisiin ja muutin pois. Mikäli olisin tiennyt asian oikean laidan, tuskin olisin muuttanut tyypin kanssa yhteen ollenkaan. Mutta ainakin minulla olisi ollut edes hitusen kunnioitusta jäljellä ko retkua kohtaan, nyt ei sitäkään vähää, koska YLLÄTTÄEN äijä katosi ja jätti lainaamansa rahan maksamatta.

Kannattaa kertoa asia mahdollisimman pian. Ilmi luottotietojen puute tulee ennemmin tai myöhemmin. Jos mies sinua rakastaa, niin kaikki menee hyvin. On ihan ymmärrettävää, et ensin sanoit, et ei ole velkaa. Asia on kumminkin arka, eikä siitä heti halua puhua.

voiko asian kertoa esim. tekstiviestillä? miehellä on itselläänkin joitain tonneja velkaa ja hän niistä kertoi mutta ei ole luottotiedot hänellä menneet. Asia ei minua häiritse mutta omasta tilanteesta vaikea ja häpeä kertoa.

[QUOTE="vieras";25992792]voiko asian kertoa esim. tekstiviestillä? miehellä on itselläänkin joitain tonneja velkaa ja hän niistä kertoi mutta ei ole luottotiedot hänellä menneet. Asia ei minua häiritse mutta omasta tilanteesta vaikea ja häpeä kertoa.[/QUOTE]

No voi mutta itse kertoisin kyllä kasvotusten.

En kertoisi tekstarilla. En itse haluaisi saada tuollaista uutista tekstiviestillä, vaan kasvotusten.

Ja miten kertoa? Suoraan. Sanoa, että olisi taatusti pitänyt kertoa jo aikaisemmin, mutta hävetti ja pelotti miten mies suhtautuu. Ja kertoa kaunistelematta kaikki: ulosottovelan määrä, kuukausittainen lyhennyssumma, jne. Sekä pyytää suuresti anteeksi sitä, että aikaisemmin valehteli velka-asiasta.

Kannattaa myös hyväksyä se, jos mies suuttuu. On hänellä siihen oikeus. Ja leppyy hän siitä kyllä. Jos ei lepy, suhde olisi ollut alunperinkin tuhoon tuomittu.

[QUOTE="vieras";25992792]voiko asian kertoa esim. tekstiviestillä? miehellä on itselläänkin joitain tonneja velkaa ja hän niistä kertoi mutta ei ole luottotiedot hänellä menneet. Asia ei minua häiritse mutta omasta tilanteesta vaikea ja häpeä kertoa.[/QUOTE]

Melko luuseritouhua ja vielä teinimeininkiäkin jos näistä jutuista ei kasvokkain pysty puhumaan.

Otat asian esille pian, selvin sanoin. Kerroin paljonko lyhennät velkoja kuukausitasolla, kauanko sulla vielä vie ennenkuin sulla on taas luottotiedot kunnossa.

Toiselle nämä jutut ovat tärkeämpiä kuin toiselle ja toiselle epärehellisyys talousasioista (luottotietojen menon salaaminen) on pahempi kuin uskottomuus, mitä se sitten ihmisestä kertookaan.

Pahinta on mielestäni se, että olet valehdellut miehellesi ja salannut tilanteen, ja se kertoo sinusta ja suhteestasi totuuteen, ihmisiin ja elämään paljon.

siis ette edes vielä asu yhdessä???jos ymmärsin oikein? Et ole tehnyt mitään väärää, älä syyllistä itseäsi. Ei minulla ainakaan tulisi mieleenkään alkaa seurusteluvaiheessa laukoa että muuten mulla ei ole luottotietoja...sekö on nykyään joku parisuhteen mittapuu???LUOTTOTIEDOT jotta voisi yhdessä tehdä lisää velkaa. En ymmärrä miksi ihmisten ylipäätään pitää ostaa kaikki velax tyyliin mulle heti kaikki nyt. Paljon paremmalta tuntuu hankittu asia johon on esim säästänyt pari kuukautta ja sitten ostaa sen ihan käteisellä. Kuule aloittaja, jos miehesi yhtään sua rakastaa ja omaa normaalit terveet arvot ja ihmisyyden mitta ei ole raha niin se ei ole moksiskaan sun veloista..jos lähtee lätkimään niin ole onnellinen että sellaisesta tyypistä pääsit eroon.

Tosiaan ei asuta yhdessä. Mies omistaa itse luottokortin jossa velkaa ja usein kortti mennyt kiinni kun ylittänyt rajoja. Minulla ei korttia ole koskaan ollut vaan laskut kertyneet kun olin työttömänä ja aiemmassa suhteessa jossa kaikki minun nimellä ja kun ero tuli jäi ne minun kontolle, ja kun lasku jää maksamatta niin tuntui epätoivoiselta saaa laskuja joissa perintä kuluja, oikeuskulut jne. koko ajan tuli vaan laskuja lisää ja aloin tukehtua tilanteeseen koska maksukykyä ei ollut :( koitan kuitenkin parhaani mukaan järjestää velkojani ja päästä velkajärjestelyyn.

Minulla ihan täsmälleen sama tilanne :( Yhteen ollaan muuttamassa (ei vielä, mutta lähitulevaisuudessa) ja pelottaa kertoa totuus taloudellisesta tilanteestani. Tietää kyllä että olen aika onneton rahan kanssa ja kauan sitten on jo sovittu että mies sitten hoitaa raha-asiat yhteisessä taloudessa, mutta minua itseäni ahdistaa se kuinka pahasti olen aikoinaan sössinyt omat henkilökohtaiset raha-asiani. Jossain vaiheessa olen muistaakseni sanonut että ulosotossa on vanhoja opintolainoja, mutta en tiedä tajusiko mies edes että se on vienyt myös luottotiedot mennessään.
Tiedän että asia on pakko kertoa, vaikkei se miesta haittaisi, niin oman mielenrauhani vuoksi. Saatan tehdä tästä nolosta jutusta itse itselleni isomman mörön kuin se edes on.
Tekstarilla en kertoisi, mutta kirje ei ole ollenkaan huono idea.

Yhteistyössä