Luottotiedottomat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Hei!

Tälle palstalle mahtuu monenlaista asukasta ja haluaisinkin avata yhden keskustelun ja saada muilta vinkkejä...

Eli miten pystyttä elämään sen asian kanssa että olette joskus menettäneet luottotiedot. Tiedän, eihän se ole pysyvää jos osaa hoitaa asiansa. Mutta minulle se on piikkilihassa. En ole koskaan pystynyt naamatusten kertomaan tätä asiaa kenellekkään, olen pitänyt sen tiedon aina sisälläni että olen menettänyt luottotietoni omien tyhmyyksien takia. Nyt ollaan taas tilanteessa etten pysty lyhentämään velkoja yhtään joten ei ole tiedossakaan millon saisin puhtaat paperit. Miten teidän puolisot on asian ottanut? Itse en ole pystynyt päästämään yhtään parisuhdettani vakavammaksi koska häpeä on suuri tämän oman tyhmyyden takia. En kehtaisi myöntää koskaan rakastamalleni ihmiselle että olen tehnyt tuollaisia tyhmyyksiä. Kertokaa omia kokemuksia, miten asian kanssa pystyy elämään. Jospa sitten saisin jollain konstin itsekkin elämää kasaan. Se on asia joka on mielessä joka päivä, pelkään että joku saa sen tietää minusta.

Kiitos!

Itselläni on ollut miesystävä joke ei kertonut minulle tilanteestaan lähes vuoteen, asuntokin oli yksin minun nimissä.
Se että hänellä oli luottotiedot menneet eivät tehneet hänestä huonoa ihmistä ja hyvä vakituinen työpaikkakin oli. Asia tuli ilmi kun satuin näkemään hänen palkkalaskelmansa. Hän oli vaan minulle valehdellut tulonsa alaspäin koska osa ulosmitettiin. Muuten osallistui kyllä kaikkin menoihin ihan kiitettävästi. Asia mitä ihmettelin että miksi käytti Visa Elektron korttia mutta sehän selittyi tuolla luottotiedottomudella.
Nykyään emme ole enää yhdessä eikä suhde loppunut luottotietojen takia.
Asia ei kuulu tuntemattomille mutta jos joku ihminen on sinulle tärkeä niin neuvo jonka voin antaa on olla rehellinen. Luottotiedottomuus ei tee automaattisesti ihmisestä huonoa. Enemmän minua loukkasi se että minulle ei asiaa oltu kerrottu vaikka avoliitossa elimme. Ja voin vain kuvitella miten vaikeaa oli kun aina piti keksiä jotain tekosyitä miksi kaikki piti ostaa minun nimiini.

Minulla luottotiedot myös menneet, kerroin siitä rehellisesti puolisolleni, koska hän oli aikaisemmin jo kertonut minulle luottohistoriastaan, hänellä luottotiedot tosin mennyt eri syistä kuin itselläni, mutta kerroin miksi minulla menneet, meillä menee silti hyvin eikä luottotietojen puuttuminen ole vaikeuttanut elämääni. Itse nielin ylpeyteni ja ensin tunnustin itselleni että sinä saatanan idiootti, tämän siitä hölmöilystä saa, sitten kun itse olin sinut asian kanssa ja tiesin että peiliin saa tästäkin hyvästä katsoa mitä seurasi, niin oli helpompaa puhua avoimesti puolisolle ja yhdelle sukulaiselleni, sekä kaverille, minua ei ainakaan kukaan ole tuominnut, mielipiteitä jokaisella varmasti on, mutta kun nuo luottotiedot nykyään ei ole niin tabu, kun uskaltaa puhua niin ainakin omasta kaveripiiristä löytyi saman kohtalon kokeneita, ja siksi helpompi purkaa omaa pahaa mieltä.

Nykyiselleni olen kertonut, ettei minulla ole luottotietoja. Häntä se ei ole häirinnyt tai haitannut, sillä hän ei juokse sen perässä, minkälainen varallisuuden tilanne toisella on. Puolisoni neuvoi minua myös siinä, kuinka parhaiten pääsen veloista eroon - joten ei siitä ainakaan haittaa ollut.

Kyllä mullekin on ollut piikki lihassa nuo luottotiedot tai niiden olemattomuus, ja vasta nykyinen on sellainen, jolle olen rehellisesti ja kohtuullisen neutraalisti pystynyt asiasta kertomaan.

Hei aloittaja,
kuinka paljon sinulla on velkaa? Minkälainen työllisyystilanne sinulla on nyt? Mene käymään velkaneuvojan pakeilla, voitte tehdä sinulle suunnitelman, jonka avulla saat luottotietosi kuntoon 3-5 vuodessa. Kannattaa.

Ja kyllä luottotiedottomuudestaan voi avautua, kunhan se oikea tulee kohdalle. Ehkä ensimmäisellä tapaamisella moista ei kannata paljastaa, mutta jos yhtään näyttää siltä että juttu jatkuu, niin kannattaa aukaista suunsa. Et ainakaan valehtele tai jätä kertomatta asioita, joten toinen ei sitten ainakaan sen takia saa syytä miettiä, minkälainen ihminen olet. Varallisuus merkitsee ihmisille eri asioita, minulle niillä ei ole väliä. Miesystävälläni on luottotiedot, minulla ei.

Tällä hetkellä vajaa tonni, nyt on saattanut muutama satku tulla lisää, sairastuin eikä jaksanut välittää tuollaisesta. Nyt olen pääsemässä elämään taas kiinni, mutta tuloni on tippunu roimasti, joten alkuvuodesta en pysty maksamaan mitään kun en tiedä edes että millon mulle tulee seuraavan kerran rahaa. Syksyyn asti maksoin säännöllisesti velkaa pois. Toiveissa on että kesään mennessä taloudellinen tilanteeni kohenee ja pystyisin sitte taas alkaa maksaan tuota pois.

Yhteistyössä