Luovutetut alkiot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raakku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Raakku

Jäsen
14.11.2007
33
0
6
Alustavasti ollaan mietitty, mitä tehdä meidän pakasteille jos ei niitä itse tarvita... Aikaahan on vielä päätöksen tekoon, mutta mieleen on tuokin kysymys jo tullut.

Sääli tavallaan olis tuhota ne (sotii jotenkin meidän elämänkatsomusta vastaan), tutkimuskäyttöön luovutus on vähän niin ja näin... Eli jäljelle jää luovutus jollekin hoidettavalle parille.

Missä tilanteissa noita luovutettuja alkioita käytetään? Onko niille edes tarvetta? Niin paljon puhutaan luovutettujen munasolujen puutteesta ja spermakin taitaa olla nykyään enemmän "kortilla" kuin ennen, mutta entäs valmiit alkiot???

Kiitos jos joku osaa mua tässä asiassa valaista!

Lahja-alkiot ovat varmasti haluttuja ja luulen,että niitä käyttää ensisijaisesti pariskunnat, joilla on häikkää sekä munasoluissa että siittiöissä. itse lahjasolun saaneena ja sen mukana pienen pojan olen todella kiitollinen kaikille lahjoittajille. hieno juttu!

hei Raakku, piinapinokaveri!

Toivottavasti voit oikein hyvin ja alkiosi myös! Ihana, että ajattelet jo muita lapsettomia. En tiedä, mutta luulisin, että joku pariskunta, jolla omien sukusolujen tuotanto/laatu on minimissä ottaisi mielellään vastaan teidän ylimääräiset alkionne. Minäkin saattaisin pyytää, jos tilanteemme olisi vielä vähän nykyistä huonompi. Voisiko niitä tarjota usemmalle klinikalle tai pyytää omaa klinikkaasi tiedottamaan muille klinikoille, että olisivat tarjolla.

Me lähdemme Pietarin AVAan kokeilemaan luovutetuilla munasoluilla ja luulenpa että siihen se jää, jos ei tärpää. Mieheni kun toivoo, että lapsi olisi oma (muutenkin kuin synnyttämäni) ja alkaa ikänikin jo tulla väliin...

Kannustan teitä kovasti antamaan alkiot lapsettomien parien käyttöön, sitten kun olette aivan varmoja, että ette niitä itse tarvitse myöhemmin.
Oikein positiivista jatkoa sinulle!

Lämpöiset halit sinulle, kun jaksat empaattisesti miettiä jo "ylimääräisten" alkioidesi kohtaloa. Aihe koskettaa minua erityisen lujasti juuri tänään lauantaina, sain iltapäivällä tietää, etten tule koskaan saamaan lasta omilla munasolullani. Endometrioosi on tuhonnut munasarjani niin perusteellisesti, etteivät ne kykene tuottamaan terveitä soluja. Eka ivf-hoitoni siis alkoi loistavasti, mutta päättyi tähän katastrofiin; kolme munista saatiin ja kaikki jakaantuivat virheellisesti eli monitumaisesti. Tuomio oli selvä; mulla on ikää 39 vuotta ja endo on syyllinen iän lisäksi.

Ajatuksesi alkioiden/munasolujen lahjoittamisesta on todella kaunis. Itselleni se on ainoa vaihtoehto oman lapsen saamiseen.

Kaunista lauantai-iltaa,
suvituuli

Meillä on ollut myös mietinnässä kolmen alkion kohtalo ja vaihtoehdot ovat joko tutkimuskäyttöön tai tuhottavaksi. Minä eikä mieheni olla avoimia lahjoittamaan alkioitamme muille. Tiedän, että niistä on kysyntää ja on monia, jotka eivät voi tulla raskaaksi ilman niitä, mutta se on meidän kantamme. Meillä on jo laput, että kun allekirjoitamme ne niin alkiot tuhotaan...en vaan ole saanut aikaiseksi täyttää niitä.

Yhteistyössä