Lyhyt luteaalivaihe

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja white gold
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

white gold

Jäsen
03.07.2009
42
5
8
Haluaisin kuulla kokemuksia lyhyestä luteaalivaiheesta.

Minulla oli keskeytynyt keskenmeno 01/11, joka hoidettiin lääkkeellisellä tyhjennyksellä ja kaavinnalla. Sen jälkeen olen alkanut tikuttamaan ovulaatiota ja olen huomannut, että luteaalivaihe on 11 päivää. Uutta raskautta ei kuulu ja oma henkinen jaksaminen alkaa olla nollassa. Odottelen juuri menkkojen alkamista, jotka alkavat siis ilmeisesti tänään (tuntemuksia on jo) tai huomenna. Jos raskautta ei kuulu lyhyen luteaalivaiheen vuoksi ja keltarauhasvajeen takia, niin haluaisin jo alkaa tehdä asialle jotain. Olen taas niin rikki, että mietin miten tämän pettymyksen jälleen käsittelen :'(

Jos joku viitsii vastata kysymyksiini : /

1) Kuinka lyhyt luteaalivaiheesi on?
2) Jos olet raskautunut lyhyellä luteaalivaiheella niin, kuinka lyhyt se oli sinulla?
3) Onko luteaalivaiheesii ollut aina lyhyt vai, onko siihen vaikuttanut jokin tekijä, esim keskenmeno?
4) Oletko hakenut asiaan apua? Mitä apua? Kuinka nopeasti?
5) Mistä esim Lugesteron reseptin saa? Varataanko aika julkiseen terveyskeskukseen vai yksityiselle gynelle?
6) Voiko esim. Lugesteron-reseptin saada ilman kokeita?
Haluaisin aloittaa sen heti seuraavan kierron lopussa.
7) Tuottiko hoito tulosta?

En osaa kaikkiin kysymyksiin vastata, mutta 11 päivää pitäisi riittää gynekologien mukaan. Samaan tulokseen tulin googlettelulla, kun asiaa selvittelin eli 11 päivällä raskautuneita on. Itselläni myös usein miten sama aika. Tiputteluvuoto ennen menkkojen alkamista voi olla oire keltarauhashormonin vähyydestä.

Kiitti vastauksesta! :)

Olen myös googletellut aiheesta ja tosiaan jossain mainitaan, että 11 pvä riittäisi. Se lähinnä mietityttää että, onko se kuitenkin vaikeuttava tekijä : / Yleisimmin kuitenkin puhutaan, että 12-16 pvä on normaali pituus. Olen ehkä malttamaton, mutta en haluaisi tahkoa montaa kuukautta vain sillä verukkeella, että 11 pvänkin luteaalivaiheella tärppää jossain vaiheessa, jos voisimme onnistua nopeammin esim Lugesteronin avulla.

Keskenmennyt raskaus sai alkunsa niin pienestä. Kai sitä vain hakee selitystä tälle kaikelle.

MUOKS. Minulla ei ole ikinä ollut tiputtelua ennen kuukautisten alkua. Sen sijaan kuukautiset ovat aika niukat. Vaikea sanoa, kun ei ole vertailukohdetta mutta normaalisti kestävät 5 päivää ja ensimmäiset 2 pvä on vuotoa, sen jälkeen vähenee huomattavasti. Viimeksi menkat kestivät 4 päivää. Näin ei ole ollut ikinä ennen.

Viimeksi muokattu:
Mulla oli viime kierrossa kun ovista tikutin niin luteaalivaihe 9 päivää, joten sillä ei paljon juhlita. Edellisessä taisi olla 10.
Tosin gynellä kun kävin muista syistä ja näistäkin juteltiin niin hän sanoi että esim lapsettomuushoitoihin erikoistuneet lääkärit kiinnittävät enemmän huomiota itse follikkelin kokoon ja irtoamiseen liittyviin seikkoihin kuin että tuijottaisivat suoraa luteaalivaiheen kokonaispituutta.
Mulla on kyllä aina tiputellut pari päivää ennen kun kunnon vuoto alkaa mutta en ole siihen kiinnittänyt itse huomiota. Jos nämä omat YK:t tässä vielä kasvaa (nyt mennään yk6) niin kyllä sitten otan enemmän selvää ammatti-ihmisiltä. Eli siis en ole itse raskautta vielä kokenut, mutta ilmeisesti suhteellisen lyhyilläkin ovat ihmiset raskautuneet, jostain taisin lukea muistaakseni että 8pvä olisi sellainen minimi milloin alkaisi olla mahdotonta.

Mulle vain gyne totesi, ettei sillä ole mitään merkitystä raskautumisen kannalta (siis, että l-vaihe on 11 päivää). Meillä ei ole vielä kuudessa kierrossa plussaa tullut, mutta taustalla on endometrioosi, joten se on todennäköisempi selittävä tekijä.

Minäkin stressasin kovasti tuota lyhyyttä ja yrityksen aikana alkaneita tiputteluvuotoja, mutta jos asiasta enemmän tietävä gyne on tuota mieltä, niin päätin vain luottaa häneen.

Viimeksi muokattu:
Mandala: Olen myös lukenut, että lyhyt luteaalivaihe ei sinänsä välttämättä ole se ongelma vaan ennemminkin oire huonosta munasolusta. Tiedä sitten. Toiset sanovat, että pelkästä Lugesteronista on ollut apua ja toiset sanovat, että lääkäri on ehdottomasti laittanut rinnalle myös Clomit. Vaikea saada selvää kokonaiskuvaa, kun toinen lääkäri sanoo niin ja toinen näin ja sen lisäksi vielä kirjoittajien omat kokemukset netissä. Jokainenhan on yksilö ja se mikä toimii toisella ei toimikaan välttämättä toisella.

Aiemmin kun testasin ovulaatiota luteaalivaihe jäi vai 8pvän mittaiseksi. Nyt taas "pitkästä" aikaa aloin testaamaan ja toivon että olisi pidentynyt. Mulla varmaan kyllä vaikutti e-pillereiden pois jättö ja toivon että nyt olisi pidentynyt.

Mä oon metsästänyt ovistesteillä 11 päivän luteaalivaiheen. 5 yrityskiertoa, joista kolmessa tärpännyt. Yksi kemiallinen raskaus, yksi keskeytynyt keskenmeno ja nyt tällä hetkellä menossa rv 12+5. En tiedä onko noi 11-päiväiset johtuneet keskenmenoista (molemmat siis km:n jälkeisissä kierroissa) vai onko tuo ihan normaalia mun kohdalla.

Mä oon käsittänyt, että noi Luget saa melko helposti kun vaan mainitsee asiasta. Kannattaa ottaa puheeksi esim. oman kunnan neuvolassa.

White gold, toivon sydämeni pohjasta, että saat pian oman pikkuisen. :hug:

Itse asiassa laskin väärin, se lyhyin l-vaihe mulla oli just 8 päivää eli ihan totaalisen hanurista. En tiedä nyt sitten oviksesta oikein mitää kun en nyt tässä kierrossa testaa. Tosin tänään kp20 oli kyllä pöksyissä "mukavasti" valkkaria että olisikohan ovis vasta tulossa, tiedä häntä.

Hei vaan :wave:

Vastailen omalta osaltani niihin kysymyksiin joihin voin:

1) Kuinka lyhyt luteaalivaiheesi on? Huonoimmillaan 8 päivää ja parhaimmillaan 11 päivää (yleensä 10 pv). Tämä tieto siis ovulaatiotikkujen avulla selvinnyt.
2) Jos olet raskautunut lyhyellä luteaalivaiheella niin, kuinka lyhyt se oli sinulla? Keskenmeno joulukuussa 2009 ja sen tärppikierrossa en tikutellut, mutta kahdessa edellisessä kierrossa oli luteaalivaihe tuon 10 päivää. Pysyvä plussa elokuussa 2010 ja silloin ovistesti positiivinen kp 16 ja kp 17, ensimmäiset haamut tuon mukaan jo dpo 8, mutta luteaalivaiheen pituutta en tarkalleen voi sanoa kun varsinaiset menkat ei alkaneet. Edellisessä kuudessa kierrossa tuon 8-11 pv oletetusta ovulaatiosta alkoi menkat.
3) Onko luteaalivaiheesii ollut aina lyhyt vai, onko siihen vaikuttanut jokin tekijä, esim keskenmeno? En osaa sanoa kun minulla ei yleensä ole kummoisia ovulaatio oireita, mutta testien avulla olen tuon lyhyen luteaalivaiheen huomannut nyt pari vuotta. Tuon edellisen keskenmenon jälkeen alkoi olemaan myös tiputteluvuotoa ennen menkkoja ja vähäisetkin ovulaatio oireet katosivat, joten epäilin, että jotain häikkää hormonitoiminnassa kun aikaisemmin ei tuota ollut. Lyhyt luteaalivaihe kuitenkin jo aikaisemmin todettu testien avulla. Minun siskollani myös lyhyt luteaalivaihe (n. 10 pv) ja hän aina tullut kahden kuukauden sisällä raskaaksi yrittämisen aloittamisesta. Minulla siis tämän ongelman kanssa kesti raskaaksi tuleminen 3 kk (meni siis kesken) ja pysyvä plussa tuli yk 7 tuon jälkeen. Myös näitä aikaisemmin neljä raskautta (joista 2 keskenmenoa), ja ne saaneet alkunsa parissa kuukaudessa. Luteaalivaiheesta en tuolloin osaa sanoa mitään kun en ovistestejä käyttänyt.
4) Oletko hakenut asiaan apua? Mitä apua? Kuinka nopeasti? En ole

Anteeksi tämä sekava sepustus :ashamed: Tuli kuitenkin ehkä selväksi se tärkein, että lyhyellä luteaalivaiheellakin voi raskautua. Tsemppiä yritykseen ja kovasti plussatuulia d=)b

Kiitos vastauksista! =)

Tämän pienen otannan perusteella voisi ajatella, että lyhyelläkin luteaalivaiheella voi raskautua, mutta siinä on sitten suurempi keskenmenoriski, koska ei ole tarpeeksi sitä keltarauhashormonia : / Miksi naisen kehon pitää olla näin kummallinen kapistus!?!

Ehkä mä nyt sitten vain odottelen vielä. Pakko vielä odotellakin, kun menkat eivät ole jostain syystä alkaneet. Nyt sitten luteaalivaihe olisi 1. kertaa keskenmenon jälkeen noussut ainakin 12 päivään. Se on tietty positiivinen asia. Arvatkaa vaan herääkö tässä jo vähän muutkin toiveet! Tein negatiiviset raskaustestit DPO 10 ja 11, joten yritän pysyä nyt kuitenkin realistisena :headwall: Olen muuten tätä ennen yhden kerran aloittanut täällä viestiketjun ja sekin koski luteaalivaiheen pituutta. Silloin vain ihmettelin, miksi se venyy ja venyy, mutta se johtuikin sitten raskaudesta.

Kiitos Leena ja Syyslaulu tsempityksistä! :heart: Sä olet Leena mun sellainen toivoa herättävä tapaus, kun olet raskautunut pienen ajan sisällä kolmesti! Nyt sinäkin menet loppuun asti ja saat oman pienokaisen syliin. Sitä kovasti toivon sinulle =)

Yhteistyössä