lymfaa sektion jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pallomaha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pallomaha

Vieras
Vähän vauvanhoidon vierestä, mutta onko täällä sektioäitejä jotka ovat saaneet lymfahoitoja? Siis nimenomaan sektion jälkeen?

Luin että sektion jälkeen olisi hyvä muutama hoitokerta, se nopeuttaa aineenvaihdunnan palautumista. Varsinkin vaakaleikkauksessa tärkeitä imusuonistoja vaurioituu.

Jos olet saanut lymfahoitoja, saitko lähetteen lääkäriltä vai etsitkö hoitoa itse?

Kyselen siksi, että muuten olen palautunut sektiosta hyvin (8kk), mutta vatsa on välillä tosi turvoksissa. Turvotus alkaa rintojen alta ja on haavaan saakka. Silloin vatsa tuntuu koko ajan. Normaalistihan raajoja, vatsaa ym ei tiedosta, ne vaan on kulkee mukana. Ja normaalistikin vatsani on lähes yhtä iso kuin 26. viikolla raskaana ollessa. Ylimääräistä painoa ei ole kuin pari kiloa (172/70).

Ai tuosko se munkin turvotus johtui...? Mulle tehtiin vuosi sitten sektio ja vaikka kilot lähti niin maha turposi helposti ja vyyötärö oli muutenkin paksumpi kuin aiemmin.

Kävin selkäkipujen vuoksi fysioterapiassa 10 kertaa ja jumppasin melkein päivittäin syvin ja vinoja vatsalihaksia ja syviä selkälihaksia. Mulla nää on eka juttu mikä on auttanut lististämään vatsaa.

Lymfan osalta en osaa neuvoa. Toivottavasti joku vastaa, minuakin kiinnostaa =)

Heips!

Minä kävin niska-hartiahieronnassa ennen ristiäisiä. Siinä kun fysioterapeutin kanssa rupattelimma hieronnan lomassa kaikenlaista vauva-asiaa, niin hän kertoi myös lymfaavansa. No siinä samalla hän lymfasi haavan. Oli aika makeeta kun koko illan vaan juoksi vessassa ja housujen vyötärö meni helposti kiinni siitä lähtien. Eli mulla riitti kerta. Samalla jutellessa kerroin, että mulla ei maitoa oikein meinaa tulla, niin hän sitten tarjoutui lymfaamaan myös rinnat. Ja avot - tuttelit jäi pois seuraavalla viikolla ja vauva imee rintaa ihan nautinnokseen ilman itkua. Suosittelen!

Mulla ei ekasta sektiosta jäänyt mitään ongelmia, vyötärön sai jumppaamalla kauniiksi, mutta nyt on jo kaksi sektiota lisää takana ja lymfaa olen ajatellut minäkin, jahka tästä toivun hieman (sektio juuri tehty).

kiitos vastauksista! ja hienoa kuulla kokemuksista. pitääkin kokeilla vaikka kerran oma-aloitteisesti ja sitten kysäistä lääkärin kantaa jos tarvetta on.

Mulla imetys oli onnetonta. joka kerran lapsi parkui kun ei tullut maitoa kunnolla ja jäi nälkäiseksi. alusta asti korvikkeita lisänä joka syötöllä. taistelua ja yritystä riitti n 4 kk. Tämä lymfa olisi saattanut siis auttaa. Harmi että nyt vasta kuulen.

Kiitos vinkistä! Miten sektiolaiset muuten, oletteko jo urheilleet ja miten aloititte/jatkoitte? Mä aloitin sauvomisen nyt 2,5 kk:n jälkeen, vaunulenkkiä tossa vähän vedellyt. Maha tuntuu jotenkin vielä kyllä.