Mä en enää jaksa tuota lasta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elämä on paskaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[]

Kiitos vinkistä, muillekin mutta mä en ikinä jätäisi sitä yksin minnekään jos ei ole ihan pakko.
Sehän tässä oliskin sille vielä kamala temppu kun silläkin kait on paha olla.[/quote]

Niin, kunnasta vois ehkä saada kodinhoitajaa, se voi tulla vaikka oot itse kotonakin. Hoitaa vaikka vauvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja KaksiKertaaPienempi:
Ei 2,5v osaa kertoa jos allergian takia sattuu vaikka kuinka hyvin puhuisi. Kun se on joskus aikuisellekin työ ja tuska saada selitettyä toiselle, jos jossain päin sisintä kipristää tai paisuttaa... Käytä se lapsi lääkärissä ja selittäkää tuo tilanne. Monesti sairaalat voivat ottaa valvovan lapsen yöksi osastolle, jolloin vanhemmat saavat levätä. Siellä on osaavat hoitajat lapsen kanssa hereillä illasta aamuun.

Kiitos vinkistä, muillekin mutta mä en ikinä jätäisi sitä yksin minnekään jos ei ole ihan pakko.
Sehän tässä oliskin sille vielä kamala temppu kun silläkin kait on paha olla.

En kyllä missään tapauksessa suosittele tota sairaalajuttua! "Koska et ollut kunnolla, hylkäämme nyt sut." Kauheeta...

Alkuperäinen kirjoittaja apuva:
Musta kuullostaa kans että tarviit apua. Varmasti oot väsynyt, jos on ollut vaativa lapsi koko pienen elämänsä. Että jaksaisit tulevaisuudessakin ja vauvan kanssa, niin apua olis saatava. Neuvolassa ehkä osaisivat kertoa, mistä saa kunnalllista apua? Entäs sukulaiset ja kaverit? Jos saisit vähän voimia itselle, niin jaksais sitten taas miettiä, miten toimia tuon lapsen kanssa. Väsyneenä sitä ei jaksa. Onko tuo lepo mahdollista mitenkään?

Vielä tähän kun vauva tuossa vieressä rauhottu..
Saan joskus apua, mutta tuntuu ettei saa valittaa kun heti syyllistetään, joko sanattomasti tai sanomalla.
Mun ei saisi siis hermostua, ei koskaan, edes vähää.

Lepo on outo sana, en edes saa nukuttua vaikka saisin olla koko päivän yksin. Siitä on tullut mulle jo niin vierasta.

ja tiedän että vähän nukkuneena olen vihainen, mutta kun aina kun nukahdan yölää alkaa pian taas raivoaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunokka:
Sinun jaksaminen minullakin huolestuttaa. Masennusta? Lapsi varmasti hermostuu ja huutaa ja karjuu ja kiukuttelee jos sinä olet oman jaksamisesi/väsymyksesi takia ärtynyt.
Ota syliin se pieni! Ja rauhoittele siinä.

Voi kuule, ei mulla mitään masennusta ole.
Muut lapset kyllä voivat ihan hyvin joten musta tuo huuto tuskin johtuu.
Jos tähän lisättäis masennus, olisin häipynyt aikapäiviä sitten.

Mä olen väsynyt sen kiukuttelun takia, ei toisinpäin.

En mä tarkoittanut olla sulle ilkeä, en todellakaan. Ei ihminen välttämättä tiedosta omaa masennustaan. Se voi olla lieväkin. Ei tuo ihan normaalia ole, että se lapsi huutaa ja raivoaa koko ajan. Eikä se ole ihme, että sä olet siihen väsynyt.
Tulee tunne, että sä et halua ottaa apua vastaan. Kauhean kielteisesti suhtaudut kaikkeen. Ei masennus ja väsymys ole häpeä. On häpeä jos ei tajua tehdä asialle jotain ja päästää tilanteen riistäytymään kokonaan käsistä.

:hug: Toivon, että osaat pyytää tilanteeseen apua. Aloita juttelemalla vaikka neuvolassa?

Mä en vaan näe tuohon luonteeseen mitään pysyvää apukeinoa, siinä se.

Meillä on ihan samanlainen neiti! Onneks mä ainakin toistaseks vielä jaksan, mutta ymmärrän 100 prosenttisesti miltä tuntuu! Helpottaisi tietää että ois ees joku vikana, mutta tämä on vaan niin temperamenttinen, kovakallonen ja äkkipikanen. Mistäköhän lie periny.. :whistle:

No niin, kaks ja puolivuotias ei raivoa ilman syytä. Mustasukkaisuus tms? Huomion kipeys? Oli alkuperäinen syy mikä tahansa, fakta on se, että kierre vain pahenee, ellet saa apua tilanteeseesi. Eli lapsi on jo oppinut sen, että raivoamalla saa huomiosi. Toinen pointti on se, että hän on itsekin jo väsyksissä, jos raivoaa yöt sekä päivät. Ota nyt vaan puhelin käteen ja järjestä apua jostain. Neuvola olisi hyvä aloituspaikka, jos et sukulaisista/tuttavista apua saa. Eikä siitä tarvitse tuntea syyllisyyttä, tilanne on mennyt jo liian pitkälle - sekä sun että lapsen kannalta katsottuna - katkaisu olisi tarpeen - vaikka sen tekisikin raakasti.

Alkuperäinen kirjoittaja apuva:
Musta kuullostaa kans että tarviit apua. Varmasti oot väsynyt, jos on ollut vaativa lapsi koko pienen elämänsä. Että jaksaisit tulevaisuudessakin ja vauvan kanssa, niin apua olis saatava. Neuvolassa ehkä osaisivat kertoa, mistä saa kunnalllista apua? Entäs sukulaiset ja kaverit? Jos saisit vähän voimia itselle, niin jaksais sitten taas miettiä, miten toimia tuon lapsen kanssa. Väsyneenä sitä ei jaksa. Onko tuo lepo mahdollista mitenkään?

Vielä tähän kun vauva tuossa vieressä rauhottu..
Saan joskus apua, mutta tuntuu ettei saa valittaa kun heti syyllistetään, joko sanattomasti tai sanomalla.
Mun ei saisi siis hermostua, ei koskaan, edes vähää.

Lepo on outo sana, en edes saa nukuttua vaikka saisin olla koko päivän yksin. Siitä on tullut mulle jo niin vierasta.

ja tiedän että vähän nukkuneena olen vihainen, mutta kun aina kun nukahdan yölää alkaa pian taas raivoaminen.

Voisko lapsen kanssa nukkua joku muu muutaman yön?
Saisit itse unirytmistä kiinni, jos esim mummi tai kummi rauhoittelis kiukkuavaa lasta ja sinä edes yrittäisit nukkua?
Tuo ei vaan ole kenenkään edun mukaista, ettette nuku sinä eikä lapsi...

Eihän niitä lapsia tarvitsisi kovin pitkäksi aikaa saada johonkin hoitoon. Tai Mll:sta hoitaja kotiin...niin eiköhän helpota. Olen itse huomannut, et jaksan paremmin kun olen hetken ihan itsekseni vaikka ruokakaupassa. Se luottamus toisiin hoitajiin kuin itse tulee kyllä ajan kanssa. Ensimmäisen kerran jälkeen on jo helpompaa jättää lapset vieraalle hoitajalle.

Ja lapselle kelpaa mikä tahansa huomio silloin kun se saa raivarit. Oli se negatiivinen tai positiivinen huomio. Paras keino olisi jättää huomiotta. Huomata lapsi positiivisesti vasta sitten kun raivari on mennyt ohitse.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti2000:
Eihän niitä lapsia tarvitsisi kovin pitkäksi aikaa saada johonkin hoitoon. Tai Mll:sta hoitaja kotiin...niin eiköhän helpota. Olen itse huomannut, et jaksan paremmin kun olen hetken ihan itsekseni vaikka ruokakaupassa. Se luottamus toisiin hoitajiin kuin itse tulee kyllä ajan kanssa. Ensimmäisen kerran jälkeen on jo helpompaa jättää lapset vieraalle hoitajalle.

Kyllä ne ovat olleet hoidossa nuo isommat, tarkotin et en pidemmäks aikaa kuten viikoksi.

mun siskon tyttö reilu 3v tekee aivan samaa pitkän ajan..en meinannu loppua millään..mutta kun oli minun luona siskonsa kanssa ei kiukutellut yhtään..meillä nukkui myös päiväunet ja myöskin yöunet meni ilman kiljumisia,mutta kun kotiin pääsi alkoivat taas monta tuntea kestävät kirkumiset..siskoni meni perheneuvolaan ja heidän neuvojen avulla kohtaukset on vähentynyt huimasti!!uskon kyllä että ottaa päähän ja paljon..

Ja lapselle kelpaa mikä tahansa huomio silloin kun se saa raivarit. Oli se negatiivinen tai positiivinen huomio. Paras keino olisi jättää huomiotta. Huomata lapsi positiivisesti vasta sitten kun raivari on mennyt ohitse.

Nämä raivarit menee ohi vasta tunnin jälkeen sitten kun lapsi ei enää itse pysty lopettaa huutamista

Alkuperäinen kirjoittaja KaksiKertaaPienempi:
Alkuperäinen kirjoittaja Sopraano:
En kyllä missään tapauksessa suosittele tota sairaalajuttua! "Koska et ollut kunnolla, hylkäämme nyt sut." Kauheeta...

Ja ei muuten todellakaan ole noin. Samalla periaatteella voitaisiin kauhistella vuorohoitolaisten hylkäämistä yöksi hoitoon...

No vuorohoitolainen on kyllä päiväkodissa yötä... 2.5v kyllä tietää jo mikä on sairaala ja milläs perustelet lapselle miksi se jätetään uppo-outoon paikkaan yksin...

Alkuperäinen kirjoittaja viiden äiti:
Jokuhan sitä ilmeisesti vaivaa. Eikö saa huomiota tarpeeksi? Montako lasta teillä on? Ja peräjälkeen tietysti? Kannattaisko kokeilla viereen tai samaan huoneeseen teidän kanssa, jos mustis?
Meillä oli jo 4v eikä millään lailla mustasukkainen vauvasta ja nukkunut kauan omassa huoneessaan.
Alkoi tulla vauvan synnyttä makkarin lattialle nukkumaan yöllä. Toimme sänkynsä sinne ja muutaman kuukauden nukkui. Kun muutimme laitoimme heidät yhteiseen huoneeseen nukkumaan, vauva ensin ja sit hän, hyvin meni.

Älä yleistä, ettäkö pienellä ikäerolla aikaansaadaan mustasukkaisuutta. Meillä 17kk eikä olis paremmin voinu mennä. Mutta totta, lapsi voi reagoida jos vanhemilla ei ole riittävästi aikaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Sopraano:
No vuorohoitolainen on kyllä päiväkodissa yötä... 2.5v kyllä tietää jo mikä on sairaala ja milläs perustelet lapselle miksi se jätetään uppo-outoon paikkaan yksin...

Kyllä sen voi selittää, ihan samalla tavalla kuin sillekin lapselle, joka sairauden takia joutuu olemaan sairaalassa yötä.

Lapsilla on myös temperamenttieroja, joten jotkut vaan on vaativampia. Musta tuon ap Äidin pitäis kyllä saada levätä. Mulla on vain yksi lapsi, hyvä oon siis huuteleen, mutta se myös valvotti mua kovin, ja ajatukset muuttui silloin jotenkin mustavalkoisiksi, tuntui, ettei mikään onnistu ja mee hyvin. Sain kodinhoitajan meille ja nukuttua muutamana päiänä, niin se helpotti. Kun sai yliväsymystä pois niin, sitten uni tuli paremmin yölläkin, kun vauva nukkui. Ajattelisin, että kun on vielä tuo taaperokin, joka vaatii voimia, niin lepo olis paikallaan. Jos joku voi hoitaa, niin anna hoitoon, lasta voi joku hoitaa, eikä se parista kerrasta varmasti traumaa saa, mutta jos sulta sippaa totaalisesti voimat, niin hoitajaa on vaikeampi löytää perheelle. En sano tätä pahalla, vaan lämpimästi sua ajatellen.

ajattelin kirjoittaa samalla otsikolla viestin.
Meillä vuoden vuorempi poika, apua jos tämmöistä vielä vuodenkin päästä, olen tosin siihen mennessä pimahtanut. Anteeksi vain, mutta minua naurattaa nämä vastaukset täällä. Tuntuu että täydellisesti äidit puhuvat jostain mistä eivät tiedä, "Hae Apua".
Ok, neuvolasta ne voi lähettää kotiin perhetyöntekijän, joka käy teillä ehkä auttelemassa isomman kanssa.. (riippuu paikkakunasta) ja juttelemassa ja jos hyvä työntekijä niin osaa laittaa lähetteen eteenpäin, tosin sun täytyy silloin olla tosi seko, jotta pääset eteenpäin..

NO meillä se rumba oli jo viime kesänä, kun poika 6-8kk. Tehtiin jotain kotiunikoulua yms. Sitten se loppui, kun taidettiin pärjätä paremmin. No nyt ei ihan samat ongelmat enään, mutta melkein. En kyllä kehtaa enään soittaa neuvolaan, tuntuu että "enkö vieläkään oppinut". Niin, en vissiin oppinut kun lapsi ei nuku öitään ja päivisin kiukkuaa niin että.. argghh...
Kyllä, taidan olla masentunut, lääkkeet olen unohtanut ottaa ja en tidä onko niistä apuakaan. Ehkä lapsi vaistoaa minu väsymykseni ja kiukkuaa entistä enemmän..

Apuva, viestin aloittaja, kyllä rakastaa lastaan, vaikka vihan tunne voimakas. Muuten olisi jo jättänyt hoitoon kenelle vain. MEillä käyt välillä anoppi hoitelee ja olen sen jälkeen seur pvän ihan seko-tilassa. Lapsi kiukkuaa entistä enemmän ja minulle pinna kireellä kaiksita hänen sanomisista...

AVUN HAKEMIN JA AVUN LÖYTÄMINEN ei ole helppoa. En minä ainakaan tiedä mitä tehdä, en vaan jaksa, oen ihan loppu, ja vain yksi lapsi minulla. Olen lukenut kaiksta äiti-lapsi ryhistä , jotak tarkoitettu äideille joilla vuorovaikutus ongelmia lapsen kanssa, ongela lapsi ja jaksamisen kanssa ongelmia tms... vissiin ensikoti järjestää ja joku muukin. Mutta niihin ei ole helppo päästä, en edes tiedä miten.

Suosittelen kirjaa "Äitiyden kielletyt tunteet"!!

Sitten vielä siitä masennuksen myöntäisestä;Se ei ole HELPPOA, eikä ole tyhmää jos ei myönnä, se on vain sellaista selviäis kamppailua että taistelee viimeiseen saakka eikä halua myöntää. Totta on että masennus on niiiin yleistä ja niiin normaalia nyky-yhteiskunnassa, jossa ihaillaan pärjäämsitä, selviytyistä, jaksaista, tehokkuutta, pirteyttä, aikaansaamisia, osaamista, saavutuksia...kaikkea sitä siis mitä kotiäitiys OIKEASTI ONKIN, just silloin kun lapset vain raivoaa ja tuntuu että omat panoksen on loppu.

Alkuperäinen kirjoittaja pimahdan:
ajattelin kirjoittaa samalla otsikolla viestin.
Meillä vuoden vuorempi poika, apua jos tämmöistä vielä vuodenkin päästä, olen tosin siihen mennessä pimahtanut. Anteeksi vain, mutta minua naurattaa nämä vastaukset täällä. Tuntuu että täydellisesti äidit puhuvat jostain mistä eivät tiedä, "Hae Apua".
Ok, neuvolasta ne voi lähettää kotiin perhetyöntekijän, joka käy teillä ehkä auttelemassa isomman kanssa.. (riippuu paikkakunasta) ja juttelemassa ja jos hyvä työntekijä niin osaa laittaa lähetteen eteenpäin, tosin sun täytyy silloin olla tosi seko, jotta pääset eteenpäin..

NO meillä se rumba oli jo viime kesänä, kun poika 6-8kk. Tehtiin jotain kotiunikoulua yms. Sitten se loppui, kun taidettiin pärjätä paremmin. No nyt ei ihan samat ongelmat enään, mutta melkein. En kyllä kehtaa enään soittaa neuvolaan, tuntuu että "enkö vieläkään oppinut". Niin, en vissiin oppinut kun lapsi ei nuku öitään ja päivisin kiukkuaa niin että.. argghh...
Kyllä, taidan olla masentunut, lääkkeet olen unohtanut ottaa ja en tidä onko niistä apuakaan. Ehkä lapsi vaistoaa minu väsymykseni ja kiukkuaa entistä enemmän..

Apuva, viestin aloittaja, kyllä rakastaa lastaan, vaikka vihan tunne voimakas. Muuten olisi jo jättänyt hoitoon kenelle vain. MEillä käyt välillä anoppi hoitelee ja olen sen jälkeen seur pvän ihan seko-tilassa. Lapsi kiukkuaa entistä enemmän ja minulle pinna kireellä kaiksita hänen sanomisista...

AVUN HAKEMIN JA AVUN LÖYTÄMINEN ei ole helppoa. En minä ainakaan tiedä mitä tehdä, en vaan jaksa, oen ihan loppu, ja vain yksi lapsi minulla. Olen lukenut kaiksta äiti-lapsi ryhistä , jotak tarkoitettu äideille joilla vuorovaikutus ongelmia lapsen kanssa, ongela lapsi ja jaksamisen kanssa ongelmia tms... vissiin ensikoti järjestää ja joku muukin. Mutta niihin ei ole helppo päästä, en edes tiedä miten.

Suosittelen kirjaa "Äitiyden kielletyt tunteet"!!

Sitten vielä siitä masennuksen myöntäisestä;Se ei ole HELPPOA, eikä ole tyhmää jos ei myönnä, se on vain sellaista selviäis kamppailua että taistelee viimeiseen saakka eikä halua myöntää. Totta on että masennus on niiiin yleistä ja niiin normaalia nyky-yhteiskunnassa, jossa ihaillaan pärjäämsitä, selviytyistä, jaksaista, tehokkuutta, pirteyttä, aikaansaamisia, osaamista, saavutuksia...kaikkea sitä siis mitä kotiäitiys OIKEASTI ONKIN, just silloin kun lapset vain raivoaa ja tuntuu että omat panoksen on loppu.

peesi ja täällä myös kohta pimahtava äiti

mun poika on huutanu aina. luenteeltaankin jo sellanen äkäpussi ja se kyllä jaksaa huutaa ja pienempänä heittäyty lattialle. jas sitten ne yö huudot huusi n. 10min-1h ja saatto monta kertaa yössä tämäkin oli jo ekan kerran siinä 4-6kk ikäsenä mitä ny eka 2kk oli lievää koliikkia jolloin itki ainoastaan n. 16-22 välillä
nyt ikää 3v 11kk ja tuollanen äkäpussi se vieläkin on. yö huudot toisin oon tulkinnu kasvuksi joka sattuu mutta en oikeesti tiä mistä johtuu. yö huutoja ei oo joka yö eikä joka viikko mutta tasasesti niitä on ollut

Alkuperäinen kirjoittaja äiti2000:
Oisko isompi mustasukkainen vauvalle. Meillä on ollut just samanlaista huutoa ja raivoamista ku vauva on ollu pieni. Jätä välillä huutamaan, jos et jaksa kuunnella. Voitko laittaa vauvan ulos nukkumaan, ettei isompi herätä? Jaksamista...

Tuli sama mieleen. Minä laitoin vanhemman huoneeseensa huutamaan ja totesin, että sieltä voi tulla ulos, kun on rauhoittunut. Esikoinen oli tuolloin 3-vuotias, hiukan vanhempi kuin sinun.

Nyt voin tosiaan sanoa, että tiedän ap miltä tuo tuntuu :hug: Kaikki myötätuntoni sinulle, vaikkei se tosiaan autakaan.

Meillä myös 2v 9kk poika huutaa ja raivoaa, pienemmästäkin syystä saa kohtauksen, yöllä tai päivällä. Ei mitään normaalia uhma- tai tahtokohtausta, vaan ihan hirveän. Ja öisin se tuntuu erityisen inhottavalta =( Viimeyönä sitä yskitti, kun oli huutanut illalla toista tuntia ennenkuin nukahti, ja kiukkus äidille (isi ei tietenkään kelpaa), ja erityisesti se harmitti, että kaksosvauvat nukkui sikeästi ja isoveli valvotti...

Poika on sairastanut kaikkea mahdollista tavallista lastentautia noin kerran kuussa ja 13 korvatulehdusta. Viikko ennen sairastumista alkaa olla erityisen hermostunut, sairastamisajan tietysti on ärtyisä, ja viikko sen jälkeen menee taas toipilaana. Eli noin viikon kuukaudessa meillä kyllä menee aika hyvin.

En ole keksinyt mitään keinoa tilanteen ratkaisemiseksi, todennut vaan että poika on heikkohermoinen. Ainoastaan sen olen tajunnut, että on hidas heräämään, joten herättyään en edes yritä ottaa kontaktia. Jos hän itse haluaa niin toki näytän ilahtuneelta aamun jälleennäkemisestä, mutta aloite aiheuttaa mattoonkitoutumisen ja hirveän 1-2 tuntia kestävän huudon. Luulimme jo että tunnelin päässä alkaa näkyä valoa, koska viimeisen nuhan jälkeen ei tullutkaan korvatulehdusta, mutta nyt alkoi taas uusi nuha, ja ärripurri kiukkuaa. Meillä ei enää kukaan jaksa yrittääkään ymmärtää, toimitaan vaan miten pitää, eli illalla mennään nukkumaan, ruoka-aikoina tarjotaan ruokaa, ulos mennään aikanaan jne. Lautasia on rikkonut 12 (myös muovisia), laseja monta. Eilen, kun pyysi maitoa ja kun annoin mukin, niin huusi ei kun lasinsiruun :D

Poika on välillä kuin itse aurinko, hyväntuulinen, huumorintajuinen vauhtiveikko. Mielialat vaan vaihtelevat nopeasti laidasta laitaan.

Voimia ap:lle!