Mä en ihan oikeasti käsitä tätä asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ottaa päähän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Ottaa päähän

Vieras
Mä teen tunnin reippaan kävelylenkin koiran kanssa. Mä ihan oikeasti kävelen ripeästi, tunnen että syke nousee ja hengästyttää, pidän vauhdin samana ja mulle tulee hiki. Lihaksissa tuntuu että olen liikkunut.

Ja kun tulen kotiin, katson netistä kartalla mitaten kuinka pitkän lenkin tein; ja se on aina se sama n. 5km. Tunnissa!

Ja täällä on sanottu monet kerrat, että 5km/tunnissa kävelyvauhti on löntystelyä eikä sen kanssa kiinteydy saati laihdu. Mutta kun mä en pääse lujempaa! Seuraava vauhti ois hölkkä sitten hölkkä mun lyhyillä jaloillani. :(

ei kävellen laihdu, et pysty kävelemään niin paljon että se auttaisin muuhun kuin yleiskuntoon. Laihtuminen lähtee siitä mitä suuhusi pistät, tai paremminkin siitä mitä jätät suuhusi pistämättä.

Alkuperäinen kirjoittaja niinpa:
ei kävellen laihdu, et pysty kävelemään niin paljon että se auttaisin muuhun kuin yleiskuntoon. Laihtuminen lähtee siitä mitä suuhusi pistät, tai paremminkin siitä mitä jätät suuhusi pistämättä.

Huoh. Ihan sama.
Pointti on se, että mä en pääse lujempaa kuin 5-6km/h vaikka OIKEESTI kävelen ripeästi. Ja silti se on löntystelyvauhtia.

Sä kuitenkin pysähtelet sen koiran kanssa, kyllähän se pissii ja kakkii lenkillä, eikö?
Ja kyl 6 km/tunnissa on ihan hyvä kävelyvauhti, joka tosta varmaan noin tulee, kun vähennetään ne koiran pysähdykset.

Juoksunopeus 10 km/h kevyt, juoksunopeus 12 km/h kohtalainen, juoksunopeus 14 km/h raskas. Kävelyssä rasittavuustason valinta kävelyvauhti <3 km/h (hidas) kevyt, kävelyvauhti 4 km/h kohtalainen, kävelyvauhti 6 km/h (reipas) raskas. Rasittavuustasoa ei aina pysty tarkasti määrittelemään, joten tee rasittavuustason arviointi oman tuntemuksesi mukaan.

Mä kävelen n.6 km lenkin 50-55 minuutissa. Jalat viuhtoo kuin mielipuolet, kauhee hiki, syke nousee... menen todella kovaa. Joten tuo sun vauhti on varmasti aivan riittävä. Älä huoli.

On se lyhkäsillä jaloilla ja koiran pysähdykset miinustaen ihan tosi hyvä vauhti.

Mä olin joskus salilla alkuverkoissa kävelymatolla vierekkäin sellasen toooosi pitkän kaverin kanssa samaan aikaan. Tosi reilulta tuntui, kun itse kipitin ihan "hiki lentää, happi loppuu" -meiningillä ja se kundi siinä vieressä löntysteli rauhallisesti n. 1,5km/h KOVEMPAA vauhtia kuin minä |O

Alkuperäinen kirjoittaja Ottaa päähän:

Huoh. Ihan sama.
Pointti on se, että mä en pääse lujempaa kuin 5-6km/h vaikka OIKEESTI kävelen ripeästi. Ja silti se on löntystelyvauhtia.

Oletko kävellyt pitkään? Kunto nousee kävelyn myötä. Viime keväänä aloin kävellä noita viiden kilometrin työmatkoja kaverin kanssa joka oli ylipainoinen eikä oikeastaan liikkunut vuosiin mitään. Alkuun minusta nuo tuntui ihan löntystelyltä vaikka kaveri käveli sen minkä jaksoi. Kuitenkin kevään/kesän myötä hänenkin kunto kasvoi ja loppukesästä käveltiinkin jo reippaasti.

muoks. ja tosissaan ne koiran pysähdykset kyllä tuovat kivasti lisäaikaa tuolle vitoselle, eli ilman koiraa olisit varmasti kävellyt nopeampaa.

Täysin väärin! Kävelemällä pystyy laihduttamaan, mä olen sen tehnyt. Ja jokainen kävelee sen minkä lyhyillä jaloillansa pystyy. Pää asia että se tuntuu. Kilometrejä tulee vähitellen lisää. Tsemppiä.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Missä netissä on kartta jolla pystyy mittaamaan matkan pituuden? Siis jos matka alkaa vaikka Yliopistonkadulta ja päättyy yliopistonkadulle?

Ainakin eniron reittihaku näyttää myös matkan, laittaa vaan niiden pisteiden kautta kun on kulkenu.

250 kcal/h * 356 h = 89000 kcal

89000 kcal/ 7000 kcal/kg = 12,7 kg

Laihdut päivän kävelylenkilläsi 12,7 kiloa vuodessa, jos syöt peruskulutuksesi verran.

Kenen mielestä 12,7 kg ei ole mitään?!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Täysin väärin! Kävelemällä pystyy laihduttamaan, mä olen sen tehnyt. Ja jokainen kävelee sen minkä lyhyillä jaloillansa pystyy. Pää asia että se tuntuu. Kilometrejä tulee vähitellen lisää. Tsemppiä.

No niinpä, kävellen laihtuu kyllä! Tyhmiä käsityksiä ihmisillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ottaa päähän:

Huoh. Ihan sama.

Tuohan on ripeää kävelyä. Jos haluat nopeammin niin sinun täytyy hölkätä välillä.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Missä netissä on kartta jolla pystyy mittaamaan matkan pituuden? Siis jos matka alkaa vaikka Yliopistonkadulta ja päättyy yliopistonkadulle?

Mä käytän tätä, löytyy pienetkin paikkakunnat ja pikkutiet, joita pitkin lenkkeilen.

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?lang=FI

Mä oon miettinyt kanssa että mittari valehtelee, kun matka tuntuu oikeasti pitemmältä.. mutta en tiedä sitten. Sauvat ois kiva lisä, mutta koiran kanssa ei tosiaan toimi. Sitten toimis, jos vois lenkkeillä teillä, jossa ei muuta liikennettä =vois pitää koiran irti. Kaduilla en viitsi.