mä en jaksa tätä valvomista enää :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja enoliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

enoliini

Vieras
Mä oon niin väsynyt jatkuviin yöheräilyihin, enää ei päivisinkään kykene kuin haahuilemaan päämäärättömästi. Itkettää ja kiukuttaa. Tyttö, 7 kk, heräili taas viime yönä 10-30 min välein. Yritin äsken ottaa päikkäreitä kun neiti meni unille, mutta eikös se taas herännyt itkemään kun juuri nukahdin. Odotin hetken sängyllä, ja kun jatkoi huutoaan menin katsomaan. Huuto loppui samalla hetkellä kun nousin ylös, ja kun menin ulos katsomaan vaunuihin, tää nukkuu tyytyväisenä. Mistä hemmetistä se tietää että äiti just nukahti. Aina sama juttu, yöllä ja päivällä. Jos en yritä nukkua päikkäreitä, se nukkuu parin tunnin unet.

ai heräilee siis aina öisin 10-30 min välein tai lähes aina.? ei ole normaalia. mutta siis jos ei yleensä herää noin usein, niin oisko tulossa kipeeksi.

ei ton ikäisen kuulu heräillä tolallailla... onko päivällä kiukkusempi kun on hereillä? onko kakka normaalia? sinuna kääntyisin neuvolan/lastenlääkärin puoleen

Meillä neiti 8kk tekee ihan samaa..
Eihän neidille tule hampaita? korvatulehdusta..
Meillä kävi niin että tuli keuhkoputken tulehdus , antibiootti kuuri, räkätauti ja kaiken lisäksi vauvarokko. Kylläpä viikon ajan olin pahalla päällä.
Laita joku ilta suppo tytölle ennen yö unia.
Jos nukkuu paremmin niin hampaat voi olla kyseessä tai sitte se korvatulehdus.
Kannattaa varmistaa asia terveydenhoitajalla/lääkäriltä!

Alkuperäinen kirjoittaja olisko:
olisko jotakin tautia taustalla? mahanpuruja? korvatulehdusta? maito allergiaa?

Päivisin tyytyväinen ja iloinen vauva, ja tosiaan nukkuu parit hyvät päikkärit (paitsi silloin kun itse yritän nukkua), eli en usko noihin tauteihin. Välillä on selvästi mahanpuruja, mutta silloin on itku erilaista ja paukuttelee, mutta tätä harvoin.

Ei aina heräile ihan noin usein, mutta 4-12 krt kuitenkin. Jatkunut melkein syntymästä saakka. Neuvolassa olen puhunut, kuulemma yleistä. Hampaita puhjennut jo 4, ei vaikuttanut suuntaan tai toiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Nukkuuko lapsi päivällä? Tulee mieleen oma refluksilapsi, joka ei nukkunut, koska ei pystynyt olemaan makuulla. Neuvolaan yhteys ja sitä kautta lääkärille.

Tätäkin neuvolassa ehdottelin, ei kuulemma "oireet" sovi tähän.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nukkuuko lapsi päivällä? Tulee mieleen oma refluksilapsi, joka ei nukkunut, koska ei pystynyt olemaan makuulla. Neuvolaan yhteys ja sitä kautta lääkärille.

Ja siis nukkuu yleensä päivisin ihan hyvin, 2x1,5-2 tunnin unet.

Ei aina heräile ihan noin usein, mutta 4-12 krt kuitenkin. Jatkunut melkein syntymästä saakka. Neuvolassa olen puhunut, kuulemma yleistä. Hampaita puhjennut jo 4, ei vaikuttanut suuntaan tai toiseen.

No voi. Tuo on niin raastavaa ja väsyttävää. Nukkusko lapsi eri huoneessa paremmin, vai tekeekö hiljaisuus lapsen olon turvattomaksi? Taustamusiikkia? Vaikea tilanne teillä, toivottavasti asia helpottuu pian.

Oireet? Meillä lapsi ei pulautellut koskaan, ei röyhtäillyt, ei oksennellut. Itki vain, oli levoton yskäinen ja limainen aina.

Oireet? Meillä lapsi ei pulautellut koskaan, ei röyhtäillyt, ei oksennellut. Itki vain, oli levoton yskäinen ja limainen aina.

Oliko myös päivällä? Meillä kun tyttö on levoton/itkuinen pääasiassa vain öisin. Eikä ole yskäinen/limainen tms.

Jaksuja. Toki kannattaa miettiä kaikki mahdolliset sairaudet, mutta toiset vaan heräävät silti. Meillä esikoinen alkoin nukkua kunnolla vasta 2½ vuotiaana...vilkas terve tyttö. Nyt kuopus reilu 1v ja hieman parempaan suuntaa menty. Herää enää n.3-4xyössä. Vielä viime viikolla heräsi jopa 10xyössä. Imetystä olen nyt vähentänyt yösin niin tämä auttanut uniin. Minä nukun tyttöjen kanssa perhepedissä ja mies sohvalla. Tällä tavalla jaksetaan.

No voi. Tuo on niin raastavaa ja väsyttävää. Nukkusko lapsi eri huoneessa paremmin, vai tekeekö hiljaisuus lapsen olon turvattomaksi? Taustamusiikkia? Vaikea tilanne teillä, toivottavasti asia helpottuu pian.

No ensimmäiset pari(-kolme) tuntia nukkuu yksin meidän makkarissa, ja sitten mennään itse nukkumaan. Ei vaikutusta, heräilee samalla lailla kummallakin lailla.

Oliko myös päivällä? Meillä kun tyttö on levoton/itkuinen pääasiassa vain öisin. Eikä ole yskäinen/limainen tms.

Päivällä oli myös levoton. "Vaativa" vauva. Sylissä viihtyvä. Nukkui pätkiä vain ja oli koko ajan kuin lentoon lähdössä. Ongelmaan löytyi syy, joka oli hoidettavissa helposti. Vauva oli syntymästään asti levoton.

Päivällä oli myös levoton. "Vaativa" vauva. Sylissä viihtyvä. Nukkui pätkiä vain ja oli koko ajan kuin lentoon lähdössä. Ongelmaan löytyi syy, joka oli hoidettavissa helposti. Vauva oli syntymästään asti levoton.

No ei sitten täsmää. Tyttö on hereillä ollessaan kuin pikkuinen aurinko :) Tykkää touhuta lattialla itsekseen, nauraa ja hymyilee kaikelle ja kaikille.

Meillä oli vähän sama juttu tuossa iässä ja juostiin jos jonkinmoisissa tutkimuksissa (maitoallergia ym.) turhaan. Tosi levoton nukkuja ja päikkäreitä nukkui puolen tunnin pätkissä. Vanhemalla iällä oli sitten lukuisia korvatulehduksia ja jouduttiin korvat putkittamaan n. 3-v ikäisenä. Lapsemme oli muutenkin vaativa vauva, oli mm. koliikkia. Oletko kokeillut omaa ruokavaliota muuttaa suuntaan tai toiseen, esim. gluteeniton?

Alkuperäinen kirjoittaja Epsu:
Meillä oli vähän sama juttu tuossa iässä ja juostiin jos jonkinmoisissa tutkimuksissa (maitoallergia ym.) turhaan. Tosi levoton nukkuja ja päikkäreitä nukkui puolen tunnin pätkissä. Vanhemalla iällä oli sitten lukuisia korvatulehduksia ja jouduttiin korvat putkittamaan n. 3-v ikäisenä. Lapsemme oli muutenkin vaativa vauva, oli mm. koliikkia. Oletko kokeillut omaa ruokavaliota muuttaa suuntaan tai toiseen, esim. gluteeniton?

En imetä enää,valitettavasti. Vauvalle annettu lisämaitoa 3 kk:n iästä alkaen, kun paino ei noussut vaikka kuinka imetin. Eli ruokavalion muutoksesta ei taida olla apua... :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jaksuja. Toki kannattaa miettiä kaikki mahdolliset sairaudet, mutta toiset vaan heräävät silti. Meillä esikoinen alkoin nukkua kunnolla vasta 2½ vuotiaana...vilkas terve tyttö. Nyt kuopus reilu 1v ja hieman parempaan suuntaa menty. Herää enää n.3-4xyössä. Vielä viime viikolla heräsi jopa 10xyössä. Imetystä olen nyt vähentänyt yösin niin tämä auttanut uniin. Minä nukun tyttöjen kanssa perhepedissä ja mies sohvalla. Tällä tavalla jaksetaan.

*huokaus* Tätä mä pelkäänkin. Miten rikki olen jos tää vielä jatkuu :( Minä nukun makkarissa tytön kanssa (tyttö pinniksessä), mies sohvalla. Välillä vaihdetaan kun mihen työt antaa periksi valvomisen. Oon nyt jo aikamoinen zombie, mitenköhän jos tätä jatkuu muutaman kuukaudenkin vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

*huokaus* Tätä mä pelkäänkin. Miten rikki olen jos tää vielä jatkuu :( Minä nukun makkarissa tytön kanssa (tyttö pinniksessä), mies sohvalla. Välillä vaihdetaan kun mihen työt antaa periksi valvomisen. Oon nyt jo aikamoinen zombie, mitenköhän jos tätä jatkuu muutaman kuukaudenkin vielä.

Jaksamista toivotan minäkin täältä. Meillä on myös tilanne, että kaikki kolme lasta alkoivat nukkua kunnolla vasta vähitellen kaksi-vuotta täytettyään. Pidä OIKEASTI huoli nyt omasta jaksamisestasi, se on tärkeätä!!! Itse uuvuin tuohon yövalvomiseen ja uupumuksesta toipumassa olen edelleen... Sinun kannattaisi kuitenkin aloittaa se nukkuminen niiden päiväunien aikaan - tiedän kyllä, että se ei houkuttele varsinkaan, kun tietää, että kohta pitää kuitenkin taas nousta ja juuri kun saa unen päästä kiinni jne. Kidutusmenetelmähän tuo on, ettei anna ihmisen nukkua ja herätetään heti kun saa unen...

Mutta siis nyt kehoitan miettimään kaikki keinot, millä saat itsellesi muutaman ehjän yön alle, että jaksat taas. Imetätkö öisin (anteeksi en lukenut tätä kunnolla)? Jos et imetä niin lapset yöheräilythän voisi hoitaa isi tai joku ystäväsi? Tai jos isovanhempia voi vaivata tai kummeja? Ota tosissasi tämä väsymisesi NYT ja mieti, miten olosi helpottuisi ja tee töitä sen eteen, että saat toteutumaan nämä helpotukset.

Mitenkä hän nukahtaa iltaisin? Eli siis nukutatko vai nukahtaako itsekseen? Vauvoillahan se unisykli on just jotain ½h, jonka välein on se herkempi unijakso, jolloin saattaa havahtua hereille, että jos hän ei vain osaa nukahtaa itse uudelleen?

Alkuperäinen kirjoittaja Nanne:
Mitenkä hän nukahtaa iltaisin? Eli siis nukutatko vai nukahtaako itsekseen? Vauvoillahan se unisykli on just jotain ½h, jonka välein on se herkempi unijakso, jolloin saattaa havahtua hereille, että jos hän ei vain osaa nukahtaa itse uudelleen?

Tätä se on ollut ainakin meillä...lapset on tosiaan pitänyt OPETTAA nukkumaan eli nukahtamaan itekseen ja kahdesta kolmeen vuotta se on kestänyt. Meillä tassuteltiin ja nukuttiin perhepedissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nanne:

Pääosin nukahtaa itsekseen omaan sänkyyn. Joskus harvoin iltamaitoa juodessa.

Yhteistyössä