mä en käsitä joitain laktoosittomia ja keliaakikkoja..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heh! Opimpas taas uuden termin "muoti-allrgikko" :) En ole koskaan tullu edes ajatelleeks et se vois jonku mielestä olla muotia. Onkohan niitä paljonkin....

OT Ihminen on muuten luonnostaan laktoosi-intolerantti. Suomalaiset on mutantteja, koska meistä niin moni aikuinen pystyy pilkkomaan laktoosia.

En kyllä ymmärrä miten joku haluaa olla ns "muodikkaasti allergikko"! Mulla on maitoallergia ja keliakia,eikä paljon naurata. Siis keliaakikon ei tule syödä pienintäkään määrää kotim. viljoja, koska vähäkin aiheuttaa suoliston nukan jne vaurioitumista. Sama pätee maitoallergiaan. Raivostuttavaa näin kuluttaja/asiakasnkökulmasta oli alkuun se kun koulun ruokalassakaan ei tajuttu et mulle EI TODELLAKAAN käy mikään laktoositon. Ja gluteenittoman kanssa ne oli ihan hätää kärsimässä kun olin ainoa sillä ruokavaliolla tuolloin, ja valittivat mulle et kun tulee kalliiks yhdelle tehdä. Ihan kuin mullekaan ois noi helppoja. Enkä ala heidän takiaan itseäni enempää sairastuttamaan.

Musta oli tosi kiva, kun mä menin kahvilassa tilaamaan lapselle gluteenittoman sämpylän, jonka välissä sai olla vain maidotonta rasvaa, kurkkua, salaattia ja kinkkua.

Kivaa siinä oli se, että kun myyjä pyysi toista työntekijää tekemään tälläisen leivän, niin tämä toinen pyöritteli silmiään ja huokaili suurieleisesti. Siinä tiskillä. Jee, on kivaa olla hankala asiakas =)

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Musta oli tosi kiva, kun mä menin kahvilassa tilaamaan lapselle gluteenittoman sämpylän, jonka välissä sai olla vain maidotonta rasvaa, kurkkua, salaattia ja kinkkua.

Kivaa siinä oli se, että kun myyjä pyysi toista työntekijää tekemään tälläisen leivän, niin tämä toinen pyöritteli silmiään ja huokaili suurieleisesti. Siinä tiskillä. Jee, on kivaa olla hankala asiakas =)

no siinäpä on ollut asiakaspalvelua parhaimmillaan taas :/

meillä kyllä saa melkein millä vaan täytetyn sämpylän ilman silmän pyörittelyjä, mut siinä vaiheessa kun sama asiakas ottais munkin tms jälkiruoaks, voisin vaikka huokaista :D

Olisipa kaikissa ruokapaikoissa yhtä tietäväistä henkilökuntaa kuin ap. Ja jos lisää haaveilen, ravintolat voisivat laittaa menuuseen enemmän kuin kaksi laktoositonta vaihtoehtoa.

Mä kans hiukan kiinnitin huomiota ap:n tarinaan jossa puhuttiin laktoosi-intoleranssista ja sitten se olikin maitoallergia. Nehän ei ole sama asia lainkaan.
Mua raivostuttaa kun puhutaan laktoosittomasta ja aina ihmiset sanoo että on hylaa. Aina saa olla selittämässä että ne ei ole sama asia.
Mulla on lievä laktoosi-intoleranssi ja sitähän ei tahdota käsittää millään. Mun maha siis ei kestä maitoa, sen juon laktoosittomana mutta pieniä määriä siedän muuten.

Mulla on laktoositon ruokavalio ja sitä pyrin myös noudattamaan. Joskus kuitenkin tekee mieli herkutella ja asennoidun kestämään oireet, joita laktaasitabletit hieman hillitsee. Vähälaktoosinen on mun mahalle kaikkein pahin, joten mieluummin otan sit ihan tavallista... Pienet määrät ei joskus tee mitään, mut sitähän en voi ennalta tietää.

Fetaa ja raejuustoakin on laktoositonta... Jotkut ei tuu ajatelleeks, että se tarjolla oleva ei sitä välttämättä ole. Ite joko jätän syömättä tai kestän mahdolliset seuraukset.

Sitä inhoon, että pyydän jossain laktoositonta (juhlissa tms, johon on tarvinnu erikoisruokavalio ilmottaa enkä viiti päivää epäsopivalla sapuskalla pilata) ja saankin vähälaktoosista. Oon siis joskus varmistanu onko laktoositonta ja vastaus on ollu "joo joo on hylaa". :headwall: Helppohan se olis, jos niillä tableteilla sais pelastettua tilanteen, mutta ne kun ei kokonaan oireettomaks tee. Jotkut ei vaan tajua.

*Muoks* Niin ja vielä tuosta maitoallergiasta. Pojalla kun on se ja kyselen senkin takia miten ruuassa yms on maitoo, niin se se vasta onkin vaikee tajuta. Sanotaan olevan sopivaa, vaikka on käytetty esim. voita tai laktoositonta maitoo. Onneks tajuun tarkistaa, ennen ku annan pojalle. Oma kokemuskin on opettanu.

Meidän koulun keittiössä hoituu kyllä ilman enempiä kitinöitä ja sen suurempia kustannuksia gluteenittomien ja maidottomien vaihtoehtojen valmistaminen. Välillä on opettajien kanssa ihan pihalla, kun siinä jonossa sanovat että tälle oppilaalle pitää saada maidoton ruoka, ja kun oppilasta haastattelee, niin käykin ilmi että tälle sopii vähälaktoosinen. Kaikille maidottoman ja vähälaktoosisen ruokavalion erot eivät ole selvillä.

Olen itse laktoosi-intolerantti. Minulle ei sovi hyla, enkä ole edes aikoihin mitään kapseleita kokeillutkaan, vuosia sitten olen joskus niitä yrittänyt, ei ollut apua. Pakkohan se on tiskillä kysyä, onko ruoassa laktoosia. Olen jo oppinut kysymään sen muodossa "onko ruoassa maitovalmisteita", koska moni ruokapaikka yhä myy Hyla-tuotteita nimellä laktoositon. Ja sen jälkeenhän meikäläinen kiirehtää vessaan ripuloimaan, eikä ole hauskaa. Vatsa voi mennä moneksi päiväksi tolaltaan. No en tietenkään ota perään fetaa tai muuta sellaista.

Mutta toivoisin, että ruokapaikkojen henkilökunta ei kutsuisi HYLA-tuotteita laktoosittomiksi, kun se jollekin ihmiselle on tosi ikävä valhe!

Alkuperäinen kirjoittaja kumpi:
Mä kans hiukan kiinnitin huomiota ap:n tarinaan jossa puhuttiin laktoosi-intoleranssista ja sitten se olikin maitoallergia. Nehän ei ole sama asia lainkaan.
Mua raivostuttaa kun puhutaan laktoosittomasta ja aina ihmiset sanoo että on hylaa. Aina saa olla selittämässä että ne ei ole sama asia.
Mulla on lievä laktoosi-intoleranssi ja sitähän ei tahdota käsittää millään. Mun maha siis ei kestä maitoa, sen juon laktoosittomana mutta pieniä määriä siedän muuten.

otsikosta tosiaan puuttui tuo sana maidoton, mut noi 1, 2 ja 3 oli siis eri tarinoita, ekassa oli nimenomaan kyse maidottomasta, tai siis näin asiakas asian ilmoitti, toisessa sit laktoositon ja gluteiiniton ja kolmannessa vain gluteiiniton.

Luulisi et ammattilainen tietää maidottoman, laktoosittoman ja "hylan" eron. Outoa et on noin epätietosia ihmisiä semmosella alalla töissä. Ja en tarkoittanut ap:ta, sinä näytät asiasta tietävän =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Luulisi et ammattilainen tietää maidottoman, laktoosittoman ja "hylan" eron. Outoa et on noin epätietosia ihmisiä semmosella alalla töissä. Ja en tarkoittanut ap:ta, sinä näytät asiasta tietävän =)

Muakin ihmetyttää, mutta oon ennenkin kuullut juttuja tälläsestä.

nykyään on hienoa olla erikoinen. Että onkohan läheskään kaikki alerkigot allergisia vai hienostelijoita.

Sairasta mutta totta.

Jos oikeasti on keliaakikko tietää että pienikin määrä väärää viljaa voi sekoittaa kropan pitkäksi aikaa.

Jep täällä yksi rajatapaus. Ostan maidon itse laktoosittomana, sillä sitä käytetään määrinä paljon. Mutta muuten vähälaktoositon käy. Pieninä määrinä tavallinen menee, mutta esim maitokiisseli ei

Mun ystävälläkin pitäis olla maitoallergia, no ostin sitten synttärijuhlille häntä vartan kaikkea maidotonta tarjottavaa.. niin eiköhän sitten syönytkin ihan niitä tavallisia juttuja. Olis vain säästynyt 20 erkkiä jos olisin tiennyt et syö silti ihan tavallisia tuotteita.

Vähälaktoosinen, laktoositon ja maidoton menee monella sekaisin.

Oon itse keittiössä töissä ja ärsyttää kun ruokakortteihin merkitään LA, tämä koko firmassa yleinen käytäntö ja tarkoittaa siellä vähälaktoosista eli Hyla tuotteet käy :headwall:

Hyla ja Into ovat tuotemerkkejä joita firmat käyttää vähälaktoosista tuotteistaan.

Keliaakikoitakin on paria eri lajia, myös keliaakikolle ei käy kaikki gluteenittomat tuotteet vaan pitää olla luontaisesti gluteenitonta.

Tarkkana saa näiden ruoka-aine allergioiden kanssa olla ja mun luonne ei ainakaan anna periksi tarjota väärää ruokaa.

Välillä on muotia millon mikäkin. Minä vein asiakkaita lounaalle vakiravintolaan. Seisovassa pöydässä oli tarjolla lohta jossain kermakastikkeessa ja kanaa currykastikkeessa. No yhdelle tämä vaihtoehto EI käy, koska ruoan pitää olla maidotonta (hän on allerginen siis maitoproteiinille), eikä hän syö lihaa. Eli keittiöstä a la carte annos. Muut söimme salaattiamme odotellen hänen annostaan ja kyllä meinasin kiljasta kun se hiivatin pitkään lounasaikaan kestänyt annos tuli! Sehän oli kanaa KERMAISESSA sienikastikkeessa. :headwall:

Eli me muut sitten odoteltiin ja hukattiin hyvää työaikaa siihen, ettei nirppikselle kelvannut lohi tai possu. Nirppis istutti taas asenneongelmaa oikeiden allergikkojen harmiksi.

No mä oon sekä kana-allergikko, että hiiva-allergikko (molemmat ihan lääkärin lausunnolla).
Oli "kiva" olla firman lounaalla, kun ruokavaihtoehdot oli 1) kukkoa punaviinikastikkeessa ja 2)paneroitua possua jossain muussa kastikkeessa. Kävi ilmi, että panerointi on tehty korppujauhoilla, joissa oli ihan hiivaa. Siinä sitten raavin panerointia puukolla irti ja lopuksi jätin lähes koko pihvin syömättä.
Mulle olis kelvannu ihan lounassalaatti, mut ei ollu tarjolla ko. ravintolassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Välillä on muotia millon mikäkin. Minä vein asiakkaita lounaalle vakiravintolaan. Seisovassa pöydässä oli tarjolla lohta jossain kermakastikkeessa ja kanaa currykastikkeessa. No yhdelle tämä vaihtoehto EI käy, koska ruoan pitää olla maidotonta (hän on allerginen siis maitoproteiinille), eikä hän syö lihaa. Eli keittiöstä a la carte annos. Muut söimme salaattiamme odotellen hänen annostaan ja kyllä meinasin kiljasta kun se hiivatin pitkään lounasaikaan kestänyt annos tuli! Sehän oli kanaa KERMAISESSA sienikastikkeessa. :headwall:

.

Mut kana on lihaa.

mulla on yks tollai kaveri aina saa hävetä kun JOKA paikassa nostaa äläkän että varmaan kaikki nyt huomaa hänen allergiat joita ei siis ole todettu on vaan päättäny et hänelle on keliakia.

just yksissä häissä mouhos kovaan ääneen että varmaan koko hääväki kuuli että miten huonosti hänen tarjoilut oli järjestetty

Silloin kun mulla todettiin keliakia, siitä oli paljon vähemän ns yleistä tietoa,nythän noista saa tietoa jo vaikka mistä ja kuinka paljon. Tuosta on noin 15v aikaa,ja silloin se oli suoranaista draamaa mein koulun keittäjälle... Nykyään kyllä alkaa valikoimaa olla ihan kohtuullisesti. Mut edelleen saa olla tarkkana,kun valmistajat muuttavat tuotteiden sisältöä niin,et ennen turvalliseksi opittu tuote sisältääkin "makuparannusten" jälkeen vehnää tai kermaa tms...

Alkuperäinen kirjoittaja CorpseBride:
. Mut edelleen saa olla tarkkana,kun valmistajat muuttavat tuotteiden sisältöä niin,et ennen turvalliseksi opittu tuote sisältääkin "makuparannusten" jälkeen vehnää tai kermaa tms...

Juu, tää vaivaa myös mua allergiani kanssa. Ja sit ne ei edes viitti kirjoittaa siihen pakkaukseen, et "uusi koostumus" tms.
Pari kertaa on tullu vedettyä jotain sopimatonta ja vasta parin päivän päästä tajunnu, et mitä tuli syötyä( mulla oireet tulee yleensä parin päivän päästä ).

Joskus oli kans "kiva" kun miehen sisko kutsui meidät sinne illanviettoon ja heti piti lähteä meiltä. Sanoin, et me syötäs eka, ennen ku tullaan, mut se sano, et eikun tulkaa tänne syömään, mä oon just laittanu jotain pientä purtavaa. Kysyin sit vielä, et mitä me tuodaan tullessamme, ni "ei mitään" oli vastaus. Joten veimme vain viinipullon.
No, siellä oli pizzaa (pohjassa hiivaa) ja kanasalaattia+ valkosipulipatonkia.

Ja siis mä olen kana-ja hiiva-allergikko (ja miehen sisko tän tietää ).
Mä otin sen ihan suorana vittuiluna.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Sitä inhoon, että pyydän jossain laktoositonta .... ja saankin vähälaktoosista. Oon siis joskus varmistanu onko laktoositonta ja vastaus on ollu "joo joo on hylaa".

Tutut fiilikset.

Täällä kans. :headwall: Ja ottaa aivoon se miten pidetään hankalana asiakkaana, kun kyselee ja varmistelee jostain pullasta kahvilasta et onhan tää nyt varmasti laktoositonta, voisitko tarkistaa. Minkä mä sille voin, että mun maha ei kestä jotain laktoosia ja lisäksi tulee ihottumaa :(. Jos saisin valita, olisin mieluummin ns. normaaliruokavalioinen.

Hassuin määritelmä, mihin oon jonkun ruoan kohdalla törmännyt, oli "vähälaktoositon" eli sehän olisi sitten nimenomaan "runsaasti laktoosia sisältävä", heh... Hassua, etteivät ruoka-alan ammattilaisetkaan läheskään aina tosiaankaan osaa kertoa luotettavasti ruokien sisältämistä aineista.

Yhteistyössä