Mä en kertakaikkiaan osaa tätä :( Enkä kestä tätä kaaostakaan!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The Maiden
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

The Maiden

Aktiivinen jäsen
28.09.2009
1 576
0
36
Tää kaaos syö mun mielenterveyttä, tuntuu että olen tikittävä aikapommi joka räjähtää kohta! |O

Miten tästä pääsee eroon? Lasten huone on täynnä P'skakamaa jota en kuitenkaan pysty heittämään menemään. Palapelit, muotolelut ja lelutalot ovat kauan sitten kadonneet osiansa ties minne, taapero kulettelee loppuja ja viisivuotias huutaa kuin tapettava kun alan jotain heittämään roskiin.

Lastenhuone on ruma röykkiö, ei yhtään sellainen missä kuvittelisin lapsen haluavan leikkiä :'(

meillä ei ole juuri muulloin ostettu leluja kuin merkkipäivinä, mutta jostain sitä muovikrääsää vaan meille tunkee!!

Niitä kamoja on lastenhuone levällään, vaatehuoneessa ja kahdessa eri varastossa. Osa on mun vanhoja. Lahjoitettiin juuri säkillinen pehmoleluja että niitä ei paljon ole mutta niitä kirottuja muovi nippeleitä on!! Enkä osaa heittää niitä menemään kun ne on osa jostakin, jota ei varmaan ikinä löydy!

|O AARRGGHHH!!! |O

No mikset osta säilytyslaatikoita, johon lajittelet leluja? Yhteen pehmot, toiseen palapelit. Ja roskiin rikkinäiset. Ja palapelit, joihin ei ole kaikkia osia pois kans.

Meillä ei ole edes lapsia ja silti sitä tavaraa on aivan liikaa. Mutta tein aloitteen kaaoksen suhteen ja varasin kirpparipöydän, yritän päästä edes liiasta vaatemäärästä eroon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mikset osta säilytyslaatikoita, johon lajittelet leluja? Yhteen pehmot, toiseen palapelit. Ja roskiin rikkinäiset. Ja palapelit, joihin ei ole kaikkia osia pois kans.

Onhan noille lelutynnyrit ja laatikot, mutta aina ne revi,tään sieltä ja sekotetaan ja levitellään. Sekaan vielä päivän askartelut, silput kynät sunmuut.

Siivoa huone yksin, ilman lapsia. Kaikki rikkinäiset roskiin, pilpehöörit johonkin omaansa astiaan... yms. Mutta hoidat homman niin, että lapset eivät ole näkemässä, silloin mikään ei mene roskiin, kun kaikki on niin rakkaita...

Mä tekisin nyt niin, että veisin muksut jollekin hoitoon ja sitten kävisin kaikki tavarat läpi ihan yksin. Ja raa'alla kädellä. Sen verran tavaraa, että kaikille on oma paikkansa, muut laitat pois (rikkinäiset roskikseen ja ehjät lahjoitat vaikka jonnekin.)

Alkuperäinen kirjoittaja The Maiden:

Onhan noille lelutynnyrit ja laatikot, mutta aina ne revi,tään sieltä ja sekotetaan ja levitellään. Sekaan vielä päivän askartelut, silput kynät sunmuut.

Eikö lapsillekin vois alkaa opettamaan siisteyttä, en tiedä minkäikäisiä ovat, mutta meillä opetettiin jo varhain siivoamaan sotkut. Roskikseen silput ja askerteluille oma säilytyspaikka. Jos leluja on todella paljon, tarviiko kaikkien olla aina saatavilla? Laittaa tietyntyyppiset samaan laatikkoon ja antaa leikkiä niillä. Sitten saa seuraavilla leikkiä, kun on edelliset siivonnu...tai jotain tähän suuntaan.

Eikö lapsillekin vois alkaa opettamaan siisteyttä, en tiedä minkäikäisiä ovat, mutta meillä opetettiin jo varhain siivoamaan sotkut. Roskikseen silput ja askerteluille oma säilytyspaikka. Jos leluja on todella paljon, tarviiko kaikkien olla aina saatavilla? Laittaa tietyntyyppiset samaan laatikkoon ja antaa leikkiä niillä. Sitten saa seuraavilla leikkiä, kun on edelliset siivonnu...tai jotain tähän suuntaan.

Olen vaatinut paljon, mutta tilanne on mennyt niin pahaksi ettei tästä tule enää miteen. Noi sotkee parin tunnin aikana koko huoneen ja tyttö itkee ihan hirveänä kun se sotku on aivan mahdoton sen jälkeen kun noi kaksi on olleet vauhdissa.

Niin pitäisi tehdä joo. Haluaisin nollata tilanteen kokonaan. Kuvitelkaa, tyttö sai lahjaksi ihanan puisen teesetin, josta yksi kakkupala hukkui jo ensimmäisen tunnin aikana!

Siivoa ilman lapsia. Resut pois, sälä ja roina pois. Karusti vaan ja säälimättä. Just eilen ja tänään tein tuon homman, kuten aina ennen joulua. Samalla kartotan, kuka on kasvanut ulos mistäkin lelusta, millä leikitään ja millä ei.

Lopputulos oli, että muovipussillinen leluja lähti tarvitseville. Meillä ei juurikaan leluja tule, ku synttäreinä ja jouluna. Panostetaan ennemmin laatuun, ku määrään. Liian valmiiksi mietittyjä ja meluavia leluja ei osteta ollenkaan. Sen verran pitää olla mielikuvitusta, että keksii äänen lelulleen.

Mää oon aika karu näissä tuhoamistöissäni. Mitä ei tarvita, se joutaa pois.
:o :D

Niin ja lapsen on hyvä oppia siivoamaan leikkinsä jäljet.

:hug: Leluvuoresta PÄIVÄÄ!! Tiedän tunteen, meilläkin lelut on vallanneet aivan liikaa alaa.
Niitä ei voi lajitella(koska nyt riitti ja jokaikinen jossa pienikin vika, lentää pois!) kun tytön hereillä/kotona.

Joten mikäs sen hauskempi tapa viettää miehen kanssa perjantai-iltaa, kun kerätään kaikki lelut olkkariin ja siinä sitten lattialla istuen sidukka/viinilasi kädessä nakkelee "jää", "pois", "jää", "pois" :laugh:

:hug: Todellakin, tiedän tunteen enkä osaa auttaa, koska painiskelen saman ongelman kanssa. Minulle ei ole mahdollista siivota ilman lapsia, koska en saa pienimmäistä mihinkään..ja hän on se, joka repii kaiken alas heti kuun saan jotain korjattua. Eikä huvita siivota ja motkottaa toiselle samaan aikaan.

Tää linkki on pelastanut mut järkyttävästä kaaoksesta niin, että nykyisin meille voi tulla yllätysvieraita milloin vain ja kaikki paikat (no ainakin melkein) on katseenkestäviä ja mukulankin huone pysyy järjestyksessä. Kannattaa ehdottomasti tutustua!

http://flylady.net/index.asp

Samansuuntainen systeemi meilläkin;

Leluille on 4 laatikkoa; Legot, ukkelit, autot ja eläimet.
Kaikki muu kirjoja ja pehmoleluja lukuunottamatta on pakattu pois, varastoon.
Laatikoita saa olla leikissä auki 1 kerrallaan, ja seuraavan saa ottaa vasta kun edelliset on siivottu.

Tai no, en sentään niin natsi ole ettei poikkeusta voisi joskus olla, mutta säännöt on nämä ja kyllä lapset hyvin sen muistaa.

Lähetä lapset hoitoon ja järjestä ne itse, jos et henno laittaa paljon roskiin niin pakkaa varastoon odottamaan. Sieltä voi sitten välillä vaihtaa "uusia" leluja tilalle... :whistle:

Meillä on säilytyspaikka kaikille leluille lastenhuoneessa ja ne tavarat siivotaan paikalleen. Oon yrittänyt pitää huolta että palapelien palat kerätään laatikoihinsa, nuppipalapelit paikoilleen, kirjat hyllyyn jne.

Molemmat lapset ovat pienestä pitäen siivonneet/olleet mukana iltasiivouksessa joten siitä on tullut jo tapa. Pysyy paremmin kontrolli noissa leluissa. Ja ehkä vähän paremmin osat tallella kun tietää että eilen oli vielä kaikki palat ja tänään ei, niin tietää vähän jo mistä etsiä kun tietää mitä lapset ovat touhunneet...

Alkuperäinen kirjoittaja Lex:
Leluille on 4 laatikkoa; Legot, ukkelit, autot ja eläimet.

Laatikoita saa olla leikissä auki 1 kerrallaan, ja seuraavan saa ottaa vasta kun edelliset on siivottu.

Tai no, en sentään niin natsi ole ettei poikkeusta voisi joskus olla, mutta säännöt on nämä ja kyllä lapset hyvin sen muistaa.

Meillä on samansuuntainen systeemi. Edellinen leikki siivotaan pois ennen kuin aloitetaan uutta. Ei ole sen jälkeen niin kaaos lastenhuoneessa iltaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Gwenhwyfar:
Tää linkki on pelastanut mut järkyttävästä kaaoksesta niin, että nykyisin meille voi tulla yllätysvieraita milloin vain ja kaikki paikat (no ainakin melkein) on katseenkestäviä ja mukulankin huone pysyy järjestyksessä. Kannattaa ehdottomasti tutustua!

http://flylady.net/index.asp

Onpa hyvät sivut!

Kävitkö kaikki noi babystepsit läpi? Ei tää lastenhuone ainoa ongelma meillä ole, joten hyvät neuvot on kalliit. Kiitos paljon :flower:

Mä löysin noi sivut viime keväänä, luin silloin kaiken ja en jälkeen oon enemmän ja vähemmän aktiivisesti noudattanut tuota systeemiä. Tuo logiikka vaan kävi niin hyvin yksiin mun luonteen ja toimintatavan kanssa, että kuin itsestään oon ruvennut järjestelmällisemmäksi.

Esim tuo 15 min vekkari on aivan mielettömän hyvä tapa, vartinhan nyt seisoo vaikka päällään ja heti kun kello pärähtää, mä rupean tekemään jotain kivaa seuraavan 15 min ajan. Tällä systeemillä esim. viikkasin törkeen läjän puhdasta pyykkiä kesällä, aina vartti viikkausta, vartti hyvää kirjaa, vartti viikkausta ja vartti hyvää kirjaa. Menihän siinä sit oikeesti pari tuntia, mutta oli paljon kivempaa ja mikä tärkeintä - mä sain sen homman tehtyä kokonaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Gwenhwyfar:
Mä löysin noi sivut viime keväänä, luin silloin kaiken ja en jälkeen oon enemmän ja vähemmän aktiivisesti noudattanut tuota systeemiä. Tuo logiikka vaan kävi niin hyvin yksiin mun luonteen ja toimintatavan kanssa, että kuin itsestään oon ruvennut järjestelmällisemmäksi.

Esim tuo 15 min vekkari on aivan mielettömän hyvä tapa, vartinhan nyt seisoo vaikka päällään ja heti kun kello pärähtää, mä rupean tekemään jotain kivaa seuraavan 15 min ajan. Tällä systeemillä esim. viikkasin törkeen läjän puhdasta pyykkiä kesällä, aina vartti viikkausta, vartti hyvää kirjaa, vartti viikkausta ja vartti hyvää kirjaa. Menihän siinä sit oikeesti pari tuntia, mutta oli paljon kivempaa ja mikä tärkeintä - mä sain sen homman tehtyä kokonaan!

Mulle ei toimis toi. Haluan mielummin tehdä jonkin asian kokonaan kuin pätkissä. On todella ahdistavaa juuri lasten kanssa tehdä kotihommia kun se on tuota pätkissä sen ja sen välissä tekemistä.

Onpa vaikeaa yrittää tiivistää tuota ideaa... Mutta yritetään :D

Koko homman idea on siis opetella järjestelmälliseksi ja opetella rutiinit, joita noudatamlla koti pysyy kurissa "kuin itsestään". Näiden rutiinien lisäksi opetellaan pääsemään eroon romusta (declutter). Kaiken a ja o on opetella olemaan itselleen armollinen, (FLY tulee sanoista Finally Loving Yourself), älä vaadi itseltäsi täydellisyyttä nyt ja heti, älä ruoski itseäsi kaikesta tekemättömästä jne. Muutamia avainlauseita tuolla tädillä ovat mm.

1) Koti ei päässyt räjähdyspisteeseen yhdessä päivässä, se ei myöskään siivoonnu yhdessä päivässä.

Tällä tarkoitetan sitä, että on aivan turhaa stressata itsensä kuoliaaksi yrittämällä saada KAIKKI kuntoon yhdessä päivässä. Hitaasti "vauvanaskelin" yksi asia kerrallaan se kyllä tulee kuntoon, älä stressaa.

2) Et voi organisoida romua, voit vain hankiutua eroon siitä

Romua on siis kaikki se roina, joka täyttää kaapit, laatikot, pöytäpinnat ja muut säilytystilat. Romua on vanhat aikakauslehdet, joita muka "voi vielä joku päivä lukea". Romua on vaatteet, jotka ovat vääränkokoisia. Romua on astiat, joita et käytä. Romua on kaikki kamalat anopilta/tädiltä/keneltävaan saadut koriste-esineet, joista et ole kehdannut hankkiutua eroon. Romua on kaikki, mikä on turhaa, vie tilaa, sekoittaa asunnon ja mikä tärkeintä, ei tee onnelliseksi/iloiseksi.

Kun romusta on päästy eroon, on järjestyksen ylläpitäminen huomattavasti helpompaa.

Rutiineja lähdetään luomaan yksi kerrallaan. Ensin luodaan muutama iltarutiini, sitten luodaan aamurutiinejakin jne. Ideana on se, että toiminta ei muutu rutiiniksi sillä, että nenän eteen lyödään 20-kohtainen lista ja tästä eteenpäin tehdään ne kaikki. Siihen väsyy ja se unohtuu. Kun aloitetaan yhdellä iltarutiinilla ja lisätään vasta myöhemmin seuraava jne. toiminta muuttuu rutiiniksi kuin itsestään. Nämä aamu-, päivä- ja iltarutiinit vievät vain muutamia minuutteja ja ne ovat koko järjestelmällisyyden perusta.

Kun koti on vielä täynnä romua, ei mennä vielä yksityiskohtaiseen siivoukseen. Ensin hankkiudutaan romusta eroon, sitten vasta aletaan kuurata "nurkkia". Koska kaikki pilkotaan pienempiin osiin tässä puuhassa, on kotikin jaettu alueisiin. Jokaiselle alueelle on oma viikkonsa kuukaudessa. Alkuvaiheessa tehdään romunhävitysta 15 min kerrallaan päivässä kyseisen viikon alueella. Kun romut on hävitetty (kuukauden parin päästä) voidan alkaa tekemään perusteellisempaa siivousta. Tätäkin tehdään 15 min päivässä. Ja rutiinit tietysti siihen päälle.

Jokaiselle viikonpäivälle tehdään oma teema. Esim. maanantaina yleisluontoinen koko kodin siistiminen, tiistaina "vapaapäivä" = vain 15 min viikon alueella, keskiviikkona aluesiivous- ja ruokapäivä (suunnittele seuraavan viikon ruokalistat), torstaina asiointipäivä (kaupasta viikon ruuat, pankissa, postissa, kirjastossa ym paikoissa käynnit), perjantaina papereidenpyörityspäivä (laskujenmaksut ym paperiasiat kuntoon), lauantaina perhepäivä ja sunnuntaina akkujenlatauspäivä.

En mä nyt tiedä osasinko mä yhtään järkevästi selittää. Kannattaa mennä noille sivuille ja klikata niitä How to get started ja Are you living in CHAOS -linkkejä. Kyllä se niistä selviää...

Yhteistyössä