Mä en kestä kun tällä palstalla joka toinen valittaa kun ei ole vara ostaa joululahjoja lapsille, en usko puoliakaan noista jutuista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyyntynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Palstamammoilla onkin se ongelma, että kun he ovat ostaneet jonkin oikein kivan lahjan lapselleen, niin he eivät malta odottaa jouluun, vaan antavat sen heti saadakseen lapsen iloiseksi. Sitten vain uuden lahjan hakuun...

Minun miehelläni on tuo ongelma, minulle ostettujen lahjojen suhteen. :xmas:

Keittis on oikeassa siinä että vaatimustaso on nykyään isompi.
Muksut on julmia,jonkun muksu saa yli kahdensadan kännykän lahjaksi ja jonkun muksu sen halvimman alta kolmenkympin.
Siinä sitten vertaillaan ja eihän se halpa ole mitään kun siihen ei voi imuroida musaa eikä siinä ole liikkuvaa nauhottavaa kameraa vaikka se puhelin täyttää just ne tarpeet mihin se on tarkoitettu,sillä voi soittaa ja lähettää viestejä ja vastaanottaa niitä.
Eipä rahaa ole mullakaan yhtään ylimääräistä,silti mun lapset saa kaikki jotain pientä ja kivaa ja mieluista vaikkei ne todellakaan saa satojen eurojen arvoisia kamoja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ristiinkulkija:
...en ole aiheesta valittanut aiemmin, mutta kaikki ei ole niin mustavalkoista..
Esimerkkitilanne.. ; Osa-aikatyöläinen ilmoittautuu työnhakijaksi, pitää selvittää oikeus päivärahoihin..ja paperit seisoo yli 2kk työnantajalla! Sama osa-aikatyöläinen joutuu sairaslomalle, saa työnantajalta sairasloma-ajan palkkaa ja olisi oikeutettu saamaan myös sairaspäivärahoja kelasta, kunhan työnantaja ensin ilmoittaisi sinne maksamansa palkat. Tämä yhtälö on = viimeinen pieni tili tullut elokuun lopussa, sen jälkeen vielä pienemmät sairaslomakorvaukset ja paperit seisoo pyynnöistä huolimatta työnantajilla, ja hakemukset jonossa käsittelemättä kun paperit puuttuu. Ei muuten paljoa naurata!

sossu on juuri tälläisiä väliaikaisia hätätilanteita varten

Sossussakin avustukset jaetaan niin oudoin perusten, että esim. yrittäjä jonka tulot laskenut/toimita loppunut ei saa välttämättä mitään tai ainakin vasta yli kk odottamisen jälkeen.
Samoin, jos omistaa vaikkapa osuuden kuolipesästä jota ei ole jaettu, eikä siitä oile tuloja niin voi jäädä nuolemaan näppejään, kun sossu katsoo, että se pitää myydä. Mites myyt, kun muut osakkaat ei ole halukkaita myymään, mutta eivät osta myöskään osuuttasi? Ja tällaiset prosessitkin kestää niin kauan, että kyllä siinä saa jo vyötä kiristää.
Samoin opiskelijan pitää nostaa laina, mutta sitten, kun sitä pitää alkaa maksaa pienituloisena takaisin niin lainaa ei kuitenkaan lasketa enää menoksi.
Ja on näitä tapauksia muitakin...
Ei se sossu mikään pelastus ole kaikille, mutta sillä toimeentulotuella kyllä elää ihan kivasti ja ostelee myös lahjoja.

Ihmettelen myös sitä, että jos tietää, että ennen joulua ei tulot nouse yms. Eikö silloin voisi pikkuhiljaa pitkin vuotta laittaa niitä lahjoja. Kustannuksetkin tulee jaettua useammalla kuukaudella. Oon ostanu jo kaiken ennen marraskuuta alesta ja sitten jos on löytyny jotain pientä kivaa oon ostanu sen. Juuri siksi, kun tuo kodinhoidon tuki ei päätä huumaa ;) Silti lapset saa kivoja lelulahjojakin ja sellaisia mitä ovat toivoneetkin.

Alkuperäinen kirjoittaja miää:
Meillä ainakin ollut köyhää jo monta vuotta kuukaudesta toiseen elellään minimi rahalla.
Edes jouluna haluaisin lapselle extraa, lapsi jo koulussa ja marras/joulukuussa en lasta kauppaan vie, joka paikka täynnä leluja sun muuta tavaraa, totta kai lapsi haluaa kaikkea.
Muutamia paketteja saa kyllä hommattua pyjaman ja pikkuhousuja, minusta olisi kivaa ostaa lapselle kivat todelliset lahjat, mitä toivoo.
Tommosia ajatuksia mulla.

Me jätetään ne tapreelliset joulukuussa ostamatta. Enemmän se lasi iloitsee lelusta ja käyttää reikäisiä pikkuhousuja ne ostetaan sitten alesta.
Kyllä 1kk menee ilman mitään hankintoja, kuin .lahjat

Alkuperäinen kirjoittaja VIERAS:
jep, tuolla anna hyvän kiertää-ketjussakin eräs tunnistamani äiti valittaa kun puolet laskuista jää maksamatta ja HE OVAT JUURI OSTANEET TALON??? HALOO?? Tai siis tämän miehen vanhemmat ottivat lainan, he maksavat sitten vanhemmille... Jos tähän on varaa, niin on kyllä varaa ostaa kahdelle lapsellekin pikkupaketit.

oletpas järjen jättiläinen :D Monesti vuokra on paljon isompi, kuin omasta maksettava laina+vastike.

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja VIERAS:
jep, tuolla anna hyvän kiertää-ketjussakin eräs tunnistamani äiti valittaa kun puolet laskuista jää maksamatta ja HE OVAT JUURI OSTANEET TALON??? HALOO?? Tai siis tämän miehen vanhemmat ottivat lainan, he maksavat sitten vanhemmille... Jos tähän on varaa, niin on kyllä varaa ostaa kahdelle lapsellekin pikkupaketit.

oletpas järjen jättiläinen :D Monesti vuokra on paljon isompi, kuin omasta maksettava laina+vastike.

näinpä, eiväthän HE sitä omista vaan juuri ole puhetta että maksavat vanhemmilleen eli tavallaan vuokraa...huoh.
Eli kaikki jolla on asunto(LAINAA) ovat rikkaita ja vuokralla asuvat köyhiä...ihmisen on PAKKO jossain asua.

Surku tulee kun ajattelee lapsia jotka ei saa edes jotain mukavaa lahjaa jouluna :(

Ja vihaksi pistää ajatella niitä äitejä ja isiä jotka shoppailee itselleen vaatteita ym turhaan. Saati sitten polttaa tupakkaa. En ole itse erityisen köyhä, mutta yhtä talvitakkia käytän ainakin kaksi vuotta, samoin on vk-takin kanssa. Minulla on töihin viisi t-paitaa ja yksi villatakki, kahdet housut. Vanhoja kuluneita sitten käytän kotona. Sitten shoppailen kaapintäytettä kun säästössä on mukavasti rahaa eikä koskaan tarvitse pelätä ylimääräisiä kuluja.
Mutta lapsellani on vaatetta ja lelua yllin kyllin, hänelle ostan vain parasta. Samoin muiden läheisteni lahjoissa en kitsastele.

Surku tulee kun ajattelee lapsia jotka ei saa edes jotain mukavaa lahjaa jouluna :(

Ja vihaksi pistää ajatella niitä äitejä ja isiä jotka shoppailee itselleen vaatteita ym turhaan. Saati sitten polttaa tupakkaa. En ole itse erityisen köyhä, mutta yhtä talvitakkia käytän ainakin kaksi vuotta, samoin on vk-takin kanssa. Minulla on töihin viisi t-paitaa ja yksi villatakki, kahdet housut. Vanhoja kuluneita sitten käytän kotona. Sitten shoppailen kaapintäytettä kun säästössä on mukavasti rahaa eikä koskaan tarvitse pelätä ylimääräisiä kuluja.
Mutta lapsellani on vaatetta ja lelua yllin kyllin, hänelle ostan vain parasta. Samoin muiden läheisteni lahjoissa en kitsastele.

Järjetön tuhlari,mä ostin vuonna 2004 kirpparilta ison pussillisen vaatteita,mukana oli kaks talvitakkia joita käytän vieläkin,samoin niitä paitoja. :D :D :D

Alkuperäinen kirjoittaja h:
Alkuperäinen kirjoittaja miää:
Meillä ainakin ollut köyhää jo monta vuotta kuukaudesta toiseen elellään minimi rahalla.
Edes jouluna haluaisin lapselle extraa, lapsi jo koulussa ja marras/joulukuussa en lasta kauppaan vie, joka paikka täynnä leluja sun muuta tavaraa, totta kai lapsi haluaa kaikkea.
Muutamia paketteja saa kyllä hommattua pyjaman ja pikkuhousuja, minusta olisi kivaa ostaa lapselle kivat todelliset lahjat, mitä toivoo.
Tommosia ajatuksia mulla.

Me jätetään ne tapreelliset joulukuussa ostamatta. Enemmän se lasi iloitsee lelusta ja käyttää reikäisiä pikkuhousuja ne ostetaan sitten alesta.
Kyllä 1kk menee ilman mitään hankintoja, kuin .lahjat

Näin on. Ei pikkuhousut ja sukat ole mitään lahjoja, ne ostetaan tarpeen mukaan silloin kun tarve on, ei lahjaksi vaan ne kuuluvat lapsen huoltoon!
Ja takuulla menee 1kk, kaksikin ilman semmoisia ostoksia.

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:

Järjetön tuhlari,mä ostin vuonna 2004 kirpparilta ison pussillisen vaatteita,mukana oli kaks talvitakkia joita käytän vieläkin,samoin niitä paitoja. :D :D :D

Mä ostin toissa talvena talvitakin, kun käytiin Lapissa ja samalla takilla ajattelin pärjätä nyt kolmannen talven. Jotkut noista mun takeista on vieläkin vanhempia, ei sitä nyt joka vuosi uutta takkia osteta, jos vanhakin on vielä ihan hyvä.

no mulla on turvattoman lapsuuden takia sellainen pakkomielle turvallisuteen, ja säästän ja olen pihi joten tilillä on aina tonneja vähintään ja en oikein osaa tuhlata. jopa opintorahasta säästin.

mutta luulen, että silti voisi tulla tilanne, että esim. sairaus tai avioero aiheuttaisi tilanteen jossa koti olisi pakko myydä. tai sairastuminen tilanteen, että rahaa ei tulisi oikein mistään.

suurin osa rahattomista lienee aiheuttanut tilanteensa ihan itse, mutta kyllä suomessakin on köyhiä. eikä lapsiperheitä suomessa tueta enemmän vaan vähemmän kuin muualla. suomessa lapsiperheet ovat verojen suhteen nettomaksajia toisin kuin muualla euroopassa. esim. keskituloinen ei maksa veroja paljon mitään jos on parikin lasta, esim. ranskassa. ei se 200 euron kotihoidontuki korvaa sitä että maksat nniiden parin lapsen takia 20 vuotta vähemmän veroa. kotikhoidontuki on tosi pieni, sen sijaan nuo veronalennukset lasten takia muissa maissa paljon isompia.

Kyllä mäkin uskon että monella noilla jotka valittaa, ei oikeasti niin huono tilanne ole. He vaan eivät oikein osaa järjestellä raha-asioita niin, että olis mahdollista.... Meilläkin tilanne on se, että itse olen kotihoidontuella, mies saa opintotuen. Asumistukea tietysti saadaan. Meillä on kolme pientä lasta, ja kyllä me pystytään ostamaan lapsille joululahjat. Me nipistetään vähän ruoasta tässä kuussa, mutta syödään silti hyvin. Lahjoja ei osteta muille kuin lapsille ja mun mielestä se on tärkeintä.

Yhteistyössä