Mä en kestä tätä elämää!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono-oloinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huono-oloinen

Vieras
Mä en tiedä enää mistä saan voimia jatkaa eteenpäin. Vaikka kuinka yritän niin kaikki menee pieleen ja kaatuu niskaan. Mä olen ollut 9-vuotiaasta asti masentunut, masennuksen aste vaan on vaihdellut keskivaikeasta vaikeaan ja takaisin. Mä en oo käynyt mitään koulua peruskoulun jälkeen, tai oon, mutta oon neljä kertaa aloittanut ja lopettanut kesken amiksessa, ja aina vielä samalla linjalla. Tuntuu jo pelkästään ton takia että oon luusereista luuserein.

Mä en tiedä enää jaksanko mun parisuhdetta, mutta pakko jaksaa kun en pärjää yksin vauvan kanssa. Meidän vauva on vajaa 10kk vanha, ja mä oon ollut hänen syntymästään asti taas pahemmin masentunut. En uskalla kertoa siitä muille kuin miehelleni, ja hänkin vaan kysyi kauanko se kestää, mutta muuten vaan vaatii multa ihan samaa kuin ennenkin, koti pitäis siivota, pyykit pestä, ruoka laittaa ja vauva hoitaa. En mä vaan jaksa, jaksan just ja just pakolliset asiat.

Mun mies käy töissä ja mä oon kotihoidon tuella. Ei auta vaikka koittas saada duunia, ei kukaan palkkaa mua kun ei oo mitään järkevää selitystä sille miks en oo käyny koluja ja oon ollut töissäkin vaan pätkittäin. En voi sanoa masennusta syyksi, koska silloin vielä vähemmän työnantajia kiinnostais. Enkä kyllä haluis laittaa vielä lasta hoitoonkaan. Miehen palkalla tultais ees joten kuten toimeen jos se edes joskus tulis ajallaan. Mä en voi käsittää miten jossain työpaikassa e oo tarkkaa palkanmaksu päivää, sanotaan vaan että viikon sisällä tuntien ilmoittamisesta tulee palkka, ja koko miehen tysuhteen aikana se todellisuudessa on tullut kolme kertaa sen viikon sisällä mitä on luvattu, muuten on aina mennyt pidempään. Siitä johtuen me eletään koko ajan kädestä suuhun, kaiki rahat mitä tulee, menee suoraan vuokraan, ruokakauppaan, laskuihin, ja velkojen maksuun kun on pakko lainata rahaa kun se palkka on aina myöhässä. Nytkin meillä on kaks vuokraa myöhässä eikä mitään hajua mistä saadaan rahat niihin. Puhelin menee kohta kiinni kun lasku on maksamatta ja nett katkee päivän minä hyvänsä.

Kaiken tän lisäks just tänään tuntuu et kaikki kaatuu niskaan. Vauvalla alkoi taas nenä vuotamaan vaikka edellisestä flunssasta parannuttiin vajaa viikko sitten. Oon nukkunut viimeisen 2 viikon aikana yhteensä ehkä 24h, ja sekin pahentaa tätä ahdistusta. Sen lisäks tuntuu että mun miehelle tupakka, niin naurettavalta kuin se kuulostaakin, on tärkeempää kuin minä ja lapsi. Aina kun pyydän vaikka yölläkin jotain apua lapsen heräilyn kanssa, on ensimmäinen kommentti mieheltä "mä käyn eka röökillä" enkä mä tosiaan halua että se ottaa lasta syliin heti tupakalta tultuaan.Päivällä sama juttu, kesken lapsen syöttämisenkin hän saattaa lähteä tupakalle jne.

Kaiken päälle mä pelkään että oon raskaana taas. Mä en tiedä kuka voi olla näin sikiävä, mulla on jo kolme kertaa pettänyt ehkäisy elämäni aikana. Oon vasta 27v, mutta mulla ois jo viides lapsi tulossa jos oisin jättänyt 3 edellistä aborttia tekemättä. Mä en halua toista lasta, mulla ei riitä voimavarat. Mulle ei ilmeisesti sovi mikään ehkäisy, tähän mennessä onpettäneet ehkäisyrengas, kondomi ja kierukka, ja nyt ilmeisesti taas kondomi. Mä en kestä. Muuten menisin ilomielin lahjoittamaan munasoluja kun ne kerran on näin tehokkaita, mutta ei huolita kun on masennusta taustalla. Enkä pääse sterilisaatioonkaan kun oon nin nuori ja mulla on vaan yksi lapsi.

Kiitos, tässä on mun tämän päivän avautumiseni.

:hug:

Suosittelen menemistä lääkäriin, saisit keskusteluapua, kenties jokin lääkitys olisi kohdallaan. En tarkoita tuota pahalla, sillä osa kirjoituksestasi kuulosti liian tutulta ja haluan vain sanoa, ettei elämän tarvitse tuntua kurjalta loputtomalta suolta josta ei ole pääsyä pois. Asiat voisi saada kuntoon ja arkikin tuntuisi hyvältä.
Rohkeasti lääkäriin ja kerrot tuntemukset!

minä ymmärrän sinua. kyllä sitä kuka tahansa menettäisi ilon elämästä noin vähäisillä unilla+ sillä että mies on noin törkeä! ihan älytöntä, sellaisia aika moni mies tuntuu olevan : /

voit kirjoittaa minulle jos haluat :hug:

Viimeksi muokattu:
:hug:

Suosittelen menemistä lääkäriin, saisit keskusteluapua, kenties jokin lääkitys olisi kohdallaan. En tarkoita tuota pahalla, sillä osa kirjoituksestasi kuulosti liian tutulta ja haluan vain sanoa, ettei elämän tarvitse tuntua kurjalta loputtomalta suolta josta ei ole pääsyä pois. Asiat voisi saada kuntoon ja arkikin tuntuisi hyvältä.
Rohkeasti lääkäriin ja kerrot tuntemukset!

Mä en uskalla kertoa neuvolassa tai lääkärissä. Kävin kyllä ennen psyk.polilla juttelemassa masennuksestani, mutta kun tulin raskaaksi ja päätimme lapsen pitää, halusin mielummin esittää tervettä etten joudu sossujen kanssa vaikeuksiin. Pelottaa että lapsi otetaan huostaan, koska tunnen erään äidin jonka lapsen sijaisperhe kaappasi koska hän kärsi synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Tiedän että kuulostaa hullulta ja vainoharhaiselta, mutta siinä oikeasti kävi niin.

miehesi ei kyllä vaadi liikaa, kun olettaa että sinä teet peruskotihommat. Ja kolmen abortin(?) jälkeen olet taas raskaana??? Kyllä kaveriperheessäsi on jokin muu ollut pielessä, kuin masennus, jos lapsi on huostattu noin.

Mä en uskalla kertoa neuvolassa tai lääkärissä. Kävin kyllä ennen psyk.polilla juttelemassa masennuksestani, mutta kun tulin raskaaksi ja päätimme lapsen pitää, halusin mielummin esittää tervettä etten joudu sossujen kanssa vaikeuksiin. Pelottaa että lapsi otetaan huostaan, koska tunnen erään äidin jonka lapsen sijaisperhe kaappasi koska hän kärsi synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Tiedän että kuulostaa hullulta ja vainoharhaiselta, mutta siinä oikeasti kävi niin.

Hei, hei heiii, sä et joudu vaikeuksiin vaan saat apua. Ihan sellaista tilannetta varten kuin sinulla nyt on, nuo systeemit on kehitetty ja ihmisille maksetaan palkkaa. Sä olet kuitenkin hoitanut lapsen ja masennus on TODELLA tavallista vauva-aikana. Kerro neuvolassa, se osoittaa että olet vastuullinen kun haet apua. Vauvallekkin on tärkeää että äiti on kunnossa.

Ymmärrän kyllä "vainoharhaisuutesi" , mutta jos aloittaisit menemällä tk:n ja vaikka ensin lääkitys, ilman mitään tukitoimintaa soskun puolelta? Aikoinaan käytiin ( olin vielä silloin lasten isän kanssa yhdessä ) ns perheneuvolassa puhumassa minun tilasta, mutta se ei johtanut mihinkään.

Itse kuljen juttelemassa psyk.polilla, olen ollut hullujen huoneella ja ja ja 1,5 vuoden jälkeen voin jo sanoa, että lääkitys on kohdallaan ja elämä alkaa luistaa ilman jatkuvaa ahdistusta. Ja kertaakaan minulta ei ole uhattu ls-ilmoituksella tms. Vaan minut on hoidettu ns asiallisesti.

miehesi ei kyllä vaadi liikaa, kun olettaa että sinä teet peruskotihommat. Ja kolmen abortin(?) jälkeen olet taas raskaana??? Kyllä kaveriperheessäsi on jokin muu ollut pielessä, kuin masennus, jos lapsi on huostattu noin.

Et taida masennuksesta mitään ietää? Joka päivä saan taistella itseni kanssa että jaksan edes sängystä nousta. Kodin koitan pitää siinä kunnossa että lapsi voi täällä elää, ja hänen perustarpeensa tyydyttää, mutta kaikki sen yli on mulle tällä hetkellä liikaa. Ja kuten sanoin, muhun ei tunnu ehkäisykeinot tehoavan, syytön mä siihen olen että jokainen raskauteni on ollut vahinko. Ja kyllä kaverillani ainoa syy huostaanottoon oli se, että pyysi apua masennukseensa, kyseessä on mun entinen paras ystävä, joka oli 19v yksinhuoltaja tuolloin. Tiedän 100% varmasti ettei mikään muu ollut huonosti.

Ymmärrän kyllä "vainoharhaisuutesi" , mutta jos aloittaisit menemällä tk:n ja vaikka ensin lääkitys, ilman mitään tukitoimintaa soskun puolelta? Aikoinaan käytiin ( olin vielä silloin lasten isän kanssa yhdessä ) ns perheneuvolassa puhumassa minun tilasta, mutta se ei johtanut mihinkään.

Itse kuljen juttelemassa psyk.polilla, olen ollut hullujen huoneella ja ja ja 1,5 vuoden jälkeen voin jo sanoa, että lääkitys on kohdallaan ja elämä alkaa luistaa ilman jatkuvaa ahdistusta. Ja kertaakaan minulta ei ole uhattu ls-ilmoituksella tms. Vaan minut on hoidettu ns asiallisesti.

Kiitos tästä, ehkä mäkin sitten uskallan. Ahdistaa vaan kun pelkään niin paljon hulluksi leimaamista ja kamalan kyttäämisen alkamista. :( En myöskään halua että mieheni joutuu jäämään kotiin hoitamaan lastaan, sillä sen jälkeen ei hänelläkään ole työhönsä palaamista. Mieheni työ on hänen unelmaduuninsa, en voi sitä häneltä riistää.

Ystäväperheessäsi on varmasti ollut muutakin vialla. Uskaltaudu juttelemaan neuvolassa, niin saat lähetteen lääkärille tai terapeutille. Saat vähintäänkin lääkkeet, joilla olosi pitäisi parantua muutamassa viikossa. Älä turhaan pelkää huostaanottoa.

Olen syönyt masennuslääkkeitä ennenkin, 16-vuotiaasta alkaen. 7 eri merkkiä on vuosien aikana kokeiltu, eikä mikään niistä sopinut mulle. Joko sain allergisia reaktioita, tai muutuin aivan tunteettomaksi, joten lääkitystä en enää halua. Kelan maksamaan terapiaan haluisin, mutta kaupunki panttaa niitä lähetteitä jostain syystä.

Kiitos tästä, ehkä mäkin sitten uskallan. Ahdistaa vaan kun pelkään niin paljon hulluksi leimaamista ja kamalan kyttäämisen alkamista. :( En myöskään halua että mieheni joutuu jäämään kotiin hoitamaan lastaan, sillä sen jälkeen ei hänelläkään ole työhönsä palaamista. Mieheni työ on hänen unelmaduuninsa, en voi sitä häneltä riistää.

Sä pyörität nyt päässäs sellaista kauhuskenaariota, että ihan oikeasti mene juttelemaan niin huomaat että huolesi on turha esim. miehen työn puolesta. Ei tuo homma niin toimi, että teidät ohjattais ojasta allikkoon. :) Nyt ihan rohkeasti hakeen helpotusta tilanteeseen.
Ja sen voin sanoa että masennuksen takia kaverisi lasta ei ole otettu huostaan. Sä et selvästi tiedä koko totuutta.

Ystävälläni ei oikeasti ollut mikään muu huonosti. Sijaishuollon sossu päätti ottaa lapsen huostaan, ja koska tämä oli 4kk vanha vauva, ja antoi tämän lapsettomalle tuttavaperheelleen jonka itse oli pyytänyt mukaan pride-koulutukseen koska heille ei löytynyt adoptiolasta vuosien odotuksesta huolimatta. Uskokaa tai älkää, kyseessä on täysin itsekkäistä syistä tehty huostaanotoksi naamioitu kidnappaus.

[QUOTE="vieras";23463769]Sä pyörität nyt päässäs sellaista kauhuskenaariota, että ihan oikeasti mene juttelemaan niin huomaat että huolesi on turha esim. miehen työn puolesta. Ei tuo homma niin toimi, että teidät ohjattais ojasta allikkoon. :) Nyt ihan rohkeasti hakeen helpotusta tilanteeseen.
Ja sen voin sanoa että masennuksen takia kaverisi lasta ei ole otettu huostaan. Sä et selvästi tiedä koko totuutta.[/QUOTE]

Kyllä tiedän koko totuuden, olen nähnyt paperit ja kaikki, ja tällä hetkellä asiasta käydään oikeutta. Ainoa asia mitä ex-ystäväni teki väärin, oli että hän pyysi lapsen väliaikaista sijoitusta siksi aikaa että hän sai masennustaan hoidettua pahimman vaiheen yli. Alunperin sijoituksen piti kestää kuukauden, mutta ymmärtämätöntä nuorta masentunutta yksinhuoltajaa vietiin sijoituksen alkupäivästä alkaen kuin pässiä narussa.

Ystävälläni ei oikeasti ollut mikään muu huonosti. Sijaishuollon sossu päätti ottaa lapsen huostaan, ja koska tämä oli 4kk vanha vauva, ja antoi tämän lapsettomalle tuttavaperheelleen jonka itse oli pyytänyt mukaan pride-koulutukseen koska heille ei löytynyt adoptiolasta vuosien odotuksesta huolimatta. Uskokaa tai älkää, kyseessä on täysin itsekkäistä syistä tehty huostaanotoksi naamioitu kidnappaus.

Jos noin on, niin se vaatii jo totaalista selvitystä ja se on ystäväsi tehtävä. Ei tuollainen mielivaltaisuus ole mahdollista ja jos noin toimittaisiin niin se olisi jo Amnestyn asia .

Sie tarviat nyt selkeästi elämääsi apua,hae sitä rohkeasti.:hug:

[QUOTE="vieras";23463814]Jos noin on, niin se vaatii jo totaalista selvitystä ja se on ystäväsi tehtävä. Ei tuollainen mielivaltaisuus ole mahdollista ja jos noin toimittaisiin niin se olisi jo Amnestyn asia .[/QUOTE]

On se mahdollista, ihan tässä hyvinvointivaltiossakin. En kai mä tuollaista päästäni keksisi.

On se mahdollista, ihan tässä hyvinvointivaltiossakin. En kai mä tuollaista päästäni keksisi.

Kaikki on mahdollista mutta asiat oikaistaan. Tuo ei ole sinun tapauksesi. Täällä on ihmisillä hyviä ja kannustavia kokemuksia kuuntele niitä, äläkä kuormita itseäsi turhaan jollain marginaalitapauksella. En voi muuta sanoa kuin hae apua, sitä on saatavilla. Loppu on sinusta kiinni.

kortsu pettänyt jo kaksi kertaa?? Et siis osaa käyttää kortsua. Ketään ei huostata niin, että sossu antaisi kaverilleen lapsen, vaan jokin muu on taustalla.

[QUOTE="Höpöhöpö";23463881]kortsu pettänyt jo kaksi kertaa?? Et siis osaa käyttää kortsua. Ketään ei huostata niin, että sossu antaisi kaverilleen lapsen, vaan jokin muu on taustalla.[/QUOTE]

Okei, selvä. Sinähän sen tiedät. :(

Tosi kauhea tuo ystäväsi tapaus, mutta ei yleensä mene noin. Mene nyt lääkäriin että saat edes jotain apua. Oletko melatoniinia saanut, joillakin auttaa nukkumiseen ja turvallisempi kuin nukahtamislääkkeet. Paras olis tietysti jos löytyis kunnon masennuslääke, pakkohan kaikille on jonkun lääkkeen sopia. Ja se psykoterapia olis hyvä varmaan.
Miehelläs on unelmatyö muttei saa palkkaa ajallaan? Joku yksityisyrittäjäkö esimies? Miehen kannattais kysyä luottamusmieheltä tai liitosta tuosta. Vaikka melkein arvaan että tuolla työpaikalla ei ole luottamusmiestä...
Käytä tästä lähin tuplaehkäisyä, kondomit varsinkin yksin kovin epävarmoja. Tsemppiä.

:| Voi ei..

Tiedän tunteen kun tuntuu ettei mikään enää auta. Nousin kuitenkin pahimmasta masennuksesta muutama vuosi sitten, ja mitä kauemmaksi lapsuus jää, sitä helpompaa ja valosampaa mun elämä on. Lääkkeitä en ole syönyt, mutta jos masennus joskus tulee takasin eikä lähde niin olen valmis kokeilemaan niitäkin.

Ihmisen mieli on oikeasti valtava voima. Muistan miettineeni silloin kun olin ihan pohjalla, että jos ihminen voi sairastua fyysisesti psyykkisen sairauden myötä, niin kyllä sillä mielellä täytyy olla myös se voima joka nostaa sieltä mudasta ylös. Ja se nosti.

En mä missään huipulla ole siis edelleenkään. Mutta kovasti luotan siihen että vielä joku päivä olen päässyt tästä inhottavuudesta eroon kun vaan jaksan taistella.

Ja siis täytyy lisätä että nyt kun mulla on lapsia, niin jos kävisi niin että huomaisin taas vajoavani, niin olisin todellakin valmis ottamaan apua vastaan. Tottakai noita kauhutarinoita aina kuulee, mutta... Onko se sitten parempi vaihtoehto että sitä vaan vajoaa ja vajoaa ja kohta ei enää tunne mitään? Oman kokemuksen mukaan se oli kaikista pahinta, ei itkettänyt, ei naurattanut, kun vaan oli..

Yhteistyössä