Mä en kohta jaksa tuota lasten sienivillitystä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hömppö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hömppö

Aktiivinen jäsen
19.08.2006
5 080
2
36
Mä vaan niin inhoan sieniä :ashamed: Mua siis suorastaan oksettaa koko sienet niin miten ihmeessä meidän lapset on niistä niin kiinnostuneita? Pari vuotta takaperin vanhin poika joka silloin täytti 7v toivo synttärilahjaksi SIENIKIRJAA! Ostin, koska ajattelin, ettei pitäs siirtää tätä mun sienikammoa lapsiin mutta en kyllä enää millään jaksais ku ne tuo niitä (haisevia) sieniä roppakaupalla PÄIVITTÄIN enkä mä tajua niistä holkäsen pöläystäkään :ashamed: Reppanat ovat sitte niin kauhean pettyneitä kun en laita niistä mitään ruokaa.....

En tiiä, miten oppisin tunnistamaan edes jonkun yleisen sienen, että voisin edes niille laittaa jotain? Ja miten pääsen tästä iljetyksestä sieniä kohtaan....mua puistattaa ajatus, että ne on toukkien valloittamia kaikki ja ja ja ....... :|

:laugh: Ihana! Voi että, saisivatpa munkin muksut jonakin päivänä sienivillityksen kun ovat vähän isompia :D Mä nimittäin rakastan sieniä...
Mutta joo, sun tilanteesi ongelmallisuuden ymmärrän kyllä. Onko mitään sieniruokaa jota voisit kuvitella laittavasi ja syöväsi? :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
:laugh: Ihana! Voi että, saisivatpa munkin muksut jonakin päivänä sienivillityksen kun ovat vähän isompia :D Mä nimittäin rakastan sieniä...
Mutta joo, sun tilanteesi ongelmallisuuden ymmärrän kyllä. Onko mitään sieniruokaa jota voisit kuvitella laittavasi ja syöväsi? :)

No oikeesti tää on jatkunu jo tosi kauan, tää taitaa olla jo kolmas syksy peräkkäin kun näitä haalitaan mulle tutkittavaksi :laugh: :kieh:

Periaatteessa juu voisinhan mä niitä lapsille paistaa tai laittaa vaikka pizzaan mutta mua jotenki vaan niin ällöttää ajatus sienistä kun niissä on aina toukkia. Ja miten ikinä opin tunnistamaan mitään sieniä, edes YHDEN? Yhtenä päivänä tuo pienempi poika (6v) toi sienen joka näytti mun mielestä aivan kantarelliltä mutten heitin sen roskiin kun en vaan luota itseeni. Lapsi oli tietenki kauheen pettyny ku ajatteli löytäneensä sienistä parhaimman (ja saattohan se ollaki mutta kun en vaan tajua noista mitään!) niin jouduin hätäsesti selittämään lapselle jotain kuinka just tuo sieni tais olla jo liian vanha syötäväksi :ashamed: :whistle: :saint:

ehkä kannattais vilkaista sitä sienikirjaa.. tai lähteä metsään jonkun sieniä tuntevan kanssa.
Juuri siivosin monta litraa suppilovahveroita ja kastikettakin tein, todella hyvää kaikkien mielestä, kenelle olen tarjonnut.

Heh, otan osaa kun noin paljon sieniä inhoat. Mä olen vain mielissäni kun lapset tuo sieniä mulle ja saan sitten kertoa mitä ne on. Ne on ihan innoissaan ja pyytävät sieniruokaa, vaikkeivat kuitenkaan oikein tykkää :D Toivon kyllä että jättävät ne sienet rauhaan, joita voin paistaa. Ja meillä siiis piha täynnä erilaisia sieniä.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
ehkä kannattais vilkaista sitä sienikirjaa.. tai lähteä metsään jonkun sieniä tuntevan kanssa.
Juuri siivosin monta litraa suppilovahveroita ja kastikettakin tein, todella hyvää kaikkien mielestä, kenelle olen tarjonnut.

No pöh :( Sitähän me tehdään sata kertaa päivässä, joka kerta kun lapset taas tuo kasan sieniä. Mutta mitä se auttaa kattoa kirjaa jos kuitenkaan ei voi olla ihan satavarma onko juuri tämä sieni kyseessä? Kai se pitää löytää joku joka osaa näyttää ihan varmasti mikä sieni on kyseessä koska yksin sitä on vaikea oppia.

Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Heh, otan osaa kun noin paljon sieniä inhoat. Mä olen vain mielissäni kun lapset tuo sieniä mulle ja saan sitten kertoa mitä ne on. Ne on ihan innoissaan ja pyytävät sieniruokaa, vaikkeivat kuitenkaan oikein tykkää :D Toivon kyllä että jättävät ne sienet rauhaan, joita voin paistaa. Ja meillä siiis piha täynnä erilaisia sieniä.

Joo mä aluks toivoin vaan, että unohtaisivat koko sienihomman mutta joka syksy sama homma jatkuu, sienikirjat kaivetaan esille ja hartaasti etsitään josko joku sieni ois semmonen jonka äiti tunnistais

:ashamed: :laugh:

ap, mitäs jos lähtisitte yhdessä metsään vaikka suppilovahvaroita tai mustatorvisieniä etsimään? Jos opettelisitte tunnistamaan vaikka muutaman erityisen herkullisen sienilajin ja sitten muksut saisivat roudata niitä sulle?
Hyvin tehtyä ja täyteläistä suppilovahveromuhennosta ei voi varmaan kukaan vastustaa :p

No oikeasti opettelet tunnistamaan suppilovahverot edes. Sovitte, että ette poimi mitään sekalaisia, koska kaikki sienet pitää valmistaa vähän eri tavalla. Kyllä tuonikäinen jo tajuaa, että jotkin sienet on myrkyllisiä eikä niitä voi poimia, ja siksi tää on aika tarkka juttu. Suppiloita ei vielä niin kauheasti ole, mutta pian niitä on metsä täynnä, se on helppo tunnistaa oranssista varresta, helppo valmistaa ja herkullinen. Voitte vaikka kuivata niitä mummeille vietäväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
sitten vaan torilta hakemaan niitä kanttarelleja tai kaupasta herkkusieniä, siitä sitten ruokaa, eihän niiden tarvii tietää mistä ne sienet tuli.

Näin mä tein viime vuonna :ashamed: Nyt vaan on vähän vaikea kun vanhin poika haluais olla itse mukana siinä ruoanlaitossa :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No oikeasti opettelet tunnistamaan suppilovahverot edes. Sovitte, että ette poimi mitään sekalaisia, koska kaikki sienet pitää valmistaa vähän eri tavalla. Kyllä tuonikäinen jo tajuaa, että jotkin sienet on myrkyllisiä eikä niitä voi poimia, ja siksi tää on aika tarkka juttu. Suppiloita ei vielä niin kauheasti ole, mutta pian niitä on metsä täynnä, se on helppo tunnistaa oranssista varresta, helppo valmistaa ja herkullinen. Voitte vaikka kuivata niitä mummeille vietäväksi.

Toki tajuaa ja hyvin tajuaakin. Itseasiassa minun mielestä nämä pojat tajuavat sen varsin hyvin koska ovat sienien kanssa äärimmäisen varovaisia: valkoisia sieniä eivät koske, eikä myöskään kärpässieniä (se on muuten ainut jonka tunnistan ihan varmasti :D ) ja aina pesevät kädet heti sen jälkeen kun ovat keränneet. Mutta se, että ne tajuaa joidenkin sienien olevan myrkyllisiä ei auta heitä tunnistamaan juuri niitä myrkyllisiä. En tiiä ymmärrätkö mitä tarkoitan.

Kai se täytyy opetella jonkun kanssa yksi sieni vuorenvarmasti ja opettaa lapsia poimimaan vain niitä sieniä.....

tatit. kaikki muut tati kelpaa syötäväks paitsi sappitatti. sekään ei oo myrkyllinen se on vaan pahanmakuinen.
haaparousku. mikään muu ei varmaan oo kivennäköinen ja yhtä limainen sateen jälkeen.
kanttarelli. ei voi sekoittaa mihinkään.
meillä poika alle 4vee tunnistaa haaparouskun, kalvakan haparouskun, maiteroisen, kanttarellin ja kärpässienen sekä karvalaukun.
helppo käydä sienessä ku poika kerää ite pitää vaan pussia..

Ja nuoret eli ne pienemmät sienet ei yleensä ole madon syömiä. ite oon joutunu poistokoriin laittaa tänä syksynä vain 5 sientä kun oli niin matosia, ja meillä on sieniä kerätty 4kg.
Kanttarellia on muuten sitten olikohan kolmea eri väriä. mutta kaikki on hyviä, meillä kasvaa ainakin kahta eri mallia niitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
tatit. kaikki muut tati kelpaa syötäväks paitsi sappitatti. sekään ei oo myrkyllinen se on vaan pahanmakuinen.
haaparousku. mikään muu ei varmaan oo kivennäköinen ja yhtä limainen sateen jälkeen.
kanttarelli. ei voi sekoittaa mihinkään.
meillä poika alle 4vee tunnistaa haaparouskun, kalvakan haparouskun, maiteroisen, kanttarellin ja kärpässienen sekä karvalaukun.
helppo käydä sienessä ku poika kerää ite pitää vaan pussia..

Ja nuoret eli ne pienemmät sienet ei yleensä ole madon syömiä. ite oon joutunu poistokoriin laittaa tänä syksynä vain 5 sientä kun oli niin matosia, ja meillä on sieniä kerätty 4kg.
Kanttarellia on muuten sitten olikohan kolmea eri väriä. mutta kaikki on hyviä, meillä kasvaa ainakin kahta eri mallia niitä.

Hei tatitki mä muuten tunnistan! :D :attn: Mutta just ne on aina niin kauhean täynnä matoja, että niistä se toukkasienikammo tais saada alkunsa :|

Siis kanttarelliäkö ei voi sekoittaa? :ashamed: Meille poika toi yhden sellaisen joka oli muodoltaan mielestäni ihan sen näköinen mutta oli aika oranssin värinen ja semmoinen "kuiva" niin heitin menemään. Voi kun ois joku joka tulis tänne näitten lasten kans tutkimaan niin ne ois ikionnellisia :)

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Ok, rupesin nyt googlestaki kattomaan tuota suppilovahveroa niin kattokaas iteki, nehän on joka kuvassa erinäköisiä |O Pläääh.

Olkoon lakki minkä näköinen vaan niin varma tunnusmerkki on keltainen jalka. Lakki voi olla lähes musta tai ruskea jopa vaalean ruskea (riippuu paikasta missä kasvaa) mutta jalka on aina keltainen.
Entäs kanttarelli (keltavahvero) sen nyt kaikki tuntee?

Meijän muksuille kanttarelli on parasta herkkua, paistetaan vaan pannulla voissa ja perunoiden kaveriksi, muuta ne ei kaipaa

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Ok, rupesin nyt googlestaki kattomaan tuota suppilovahveroa niin kattokaas iteki, nehän on joka kuvassa erinäköisiä |O Pläääh.

Olkoon lakki minkä näköinen vaan niin varma tunnusmerkki on keltainen jalka. Lakki voi olla lähes musta tai ruskea jopa vaalean ruskea (riippuu paikasta missä kasvaa) mutta jalka on aina keltainen.
Entäs kanttarelli (keltavahvero) sen nyt kaikki tuntee?

Meijän muksuille kanttarelli on parasta herkkua, paistetaan vaan pannulla voissa ja perunoiden kaveriksi, muuta ne ei kaipaa

Mä taidan tehdä niin, että seuraavan kerran ku lapset tuo sieniä niin laitan tänne joitaki kuvia niin voitte olla apuna tunnistamassa niitä :) Nuo pojat ois ikionnellisia kun onnistuisivat löytämään edes JONKUN sienen jonka vois laittaa ruoaksi. Se on jotenki niin sydäntäsärkevää aina sanoa, että voi kun äiti ei nyt vaan uskalla näitä laittaa :(

Kesällä käytiin mökillä onkimassa ja mummun kanssa saivat 8 pikkukalaa niin kylläpä olivat mielissään kun saivat syödä itse ongittua kalaa :heart: Jopa tuo nirso 6v söi hyvällä ruokahalulla kun oli itse saanu napattua =) :heart:

Karvalaukku on helppo tunnistaa, tai karvarousku taitaa olla oikea nimi. Vaaleanpunaisen värinen (lue possunpunainen) Ja se lakki on karvanen. Todella hyvän makuinen sieni ja todella helppo tunnistaa =)

Itseasiassa kanttarellinkin voi sekoittaa valevahveroon. Onneksi se ei kuitenkaan ole myrkyllinen mutta pahanmakuinen ilmeisesti. Jalka on sitkeä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Valevahvero

Sieniä tutkiessa on otettava huomioon lakki, malto, maitiaisneste ja jalka niin ja heltat millaiset ovat. Niiden avulla pääseekin jo pitkälle. Ja opettelee vaikka muutaman varman nakin. Tatit on just yks hyvä mistä voi aloittaa, tosin toi toukkaisuus on miinuksena :( Voitatti on helppo tunnistaa limaisesta lakista (se on helppo kuoria peratessa) ja myös herkullinen paistettaessa. Ja mä ainakin olen sitä tattia löytänyt paljon ilman että olisivat toukkaisia.

Karvarousku on helppo tunnistaa vaaleanpunertavasta lakista jossa karvareunus. Sen seuraksi voisi kerätä vaikka kangasrouskuja, jotka on myös suht helppo tunnistaa ja noiden etuna on toukattomuus. Pitää vain sitten ne keittää ja voi sitten käyttää suolasieninä vaikkapa sienisalaatissa.

Yhteistyössä