Mä en nyt keksi järkevää ratkaisua tähän kiusaamishommaan :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Pojan luokalla on eskarista lähtien ollut poika, joka on koko ajan näppinyt ja nyppinyt meidän poikaa (nyt tokalla). Aina kun jotain sattuu, niin meidän poikaa rangaistaan, vaikka toinen poika olisi lyönyt, potkaissut tai haukkunut ensin :( Tänään jopa kolme muuta lasta oli sanonut, että meidän poika ei tehnyt mitään ja silti oli saanut jälki-istuntoa... ehkä on silmätikkuna ad/hd-diagnoosinsa takia, vaikka lääkityksen kanssa ei eroa millään tavalla normaalista lapsesta. Tämä kiusaaja on pienen kunnan varmasti yhdestä rikkaimmista ja vaikutusvaltaisimmista perheistä, eli en tiedä mättääkö joku myös opettajien asenteessa. Tämä vaan jatkuu ja jatkuu, enkä tiedä mitä kautta olisi paras lähteä selvittämään.

Pienessä kunnassa vaikutusvaltaisimmat pesee toistensa selät ja antavat samalla lapselleen sellaisen kuvan, että koska oot meikäläisiä, voit tehdä mitä mieleen juolahtaa :(.

Näissä otetaan yhteyttä
a) luokanopettajaan
b) rehtoriin
c) kiusaajan vanhempiin.

Kannattaa silti lähteä avoimin mielin ja asiallisesti selvittämään, ja oikeasti kuunnella mitä muut sanovat. Enpä itse ole tainnut ikinä törmätä tuollaiseen "vaikutusvaltaisimmat tekevät mitä haluavat"-juttuun, eikä se ole niin, että valta tuo vastuuta?

Opettajaan olin viime vuonna yhteydessä jo monta kertaa, muttei ne mitään kuria saa, eikä pojan äiti kotona :( Meidän poika on niin kiltti, ettei osaa vielä valehdella tuommosista asioista ja moni oppilas on myös nähnyt, että toinen on tehnyt ensin, niin en ymmärrä miksi meidän poika saa aina sen rangaistuksen. Harrastuksissa vie pojalta juomapullon ja juo/kaataa tyhjäksi, vie kengät, ja uhkailee kaikenlaista. On niin ovela, että pystyy manipuloimaan aikuisia 10-0.

Kun kuopus oli ala-asteella, sain pariin kertaan kavereiltaan kuulla, miten reilu jätkä kuopus on: lusii muidenkin jälki-istunnot. Onpa toi kolli istunut jälkkäreitä sellaisistakin asioista, joiden tapahtumisaikaan makasi kotona kovassa kuumeessa. Alussa yritin hakea jonkinlaista oikeudenmukaisuutta, mutta luovutin. Sanoin pojalle, että on järkevämpää istua se 30 min jälki-istuntoa kuin vääntää opettajan kanssa 60 minuuttia kättä siitä, olitko syyllinen vai et.

Vaan samaa oli jo mun ja siskoni kouluaikoina. Systeri on syntynyt 1955 ja hänen luokassaan opettaja karjaisi aina "Saikkonen ulos", kun joku piti meteliä. Mun luokalla opettaja karjaisi aina "Koponen ulos", jos joku piti luokassa meteliä. Ei sillä ollut mitään väliä, oliko metelin pitjä Saikkonen tai Koponen...pääasia oli, että joku lensi luokasta ulos.

Maailma ei ole oikeudenmukainen ja mitä varhemmin lapsi sen oppii, sitä helpommalla hän pääsee elämässä :)

Ekalla luokalla poika tuli itkien kotiin milloin joku kaatanut kumoon matkalla tai muuten piruillut koulussa. Pihalla oleville pennuille kerroin heti mielipiteeni ja koulussa opettaja ja rehtori kenen kuuluu auttaa siinä asiassa. Poika nyt toisella ja kaikki ok..pelkään toki milloin alkaa uudestaan toivottavasti ei koskaan mutta en epäröi hetkeäkään mennä avautumaan niille pennuille jotka kiusaa ja väheksyy muita.

Yhteistyössä