Mä en oikein käsitä miten se voi olla niin vaikeeta laittaa ne muksut ajoissa nukkumaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tuttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Jenis";22748329]Ihanko kaikki aikuiset ja lapset vaatii sen, että ne joku muu (kuka?) pakottaa illalla nukkumaan? Oisko sulla vinkkiä, miten tota rytmiä saa myöhäistettyä lapsella joka ei nuku enää päiväunia? Ois iiiiiihanaa nukkua joskus vaikkapa yhdeksään...[/QUOTE]

Ehkä en osannut kirjoittaa selvästi. Siis suomennan: Kaikki ovat aamun torkkuja jos eivät itse tajua mennä riittävän aikaisin nukkumaan eikä kukaan myöskään 'pakota' heitä menemään riittävän aikaisin nukkumaan.

Ei tainnut nytkään kieli kääntyä minulla... :)

[QUOTE="etana";22748369]Ehkä en osannut kirjoittaa selvästi. Siis suomennan: Kaikki ovat aamun torkkuja jos eivät itse tajua mennä riittävän aikaisin nukkumaan eikä kukaan myöskään 'pakota' heitä menemään riittävän aikaisin nukkumaan.

Ei tainnut nytkään kieli kääntyä minulla... :)[/QUOTE]

Mutta ku ei ne oo :) Mun lapset (ja sisko, ja mies) herää aamulla aikaisin riippumatta siitä, mihin aikaan ovat menneet nukkumaan. Mä taas mieluusti kukkuisin puolille öin ja nukkuisin aamulla pitkään. Vaikka oisin herännyt kukonlaulun aikaan, en vaan pääse syvään uneen ennen puolta yötä. Väitän, että ihmiset on (tässäkin suhteessa) yksilöitä.

tutkimusten mukaan alkuyön unet klo21-24 on kaikkein tärkeimmät lapsen kehitykselle. jos lapsi aina nukahtaa puolilta öin niin se jää niistä paitsi. samoin se on aikuisellakin, pelkästään nukuttujen tuntien määrä ei ole merkitsevä tekijä vaan myös se unien ajankohta.

Nollatutkimus. Koska jokaiselle nukkumaanmenevälle tärkeät alkuyön unet ovat ne ensimmäiset tunnit. Alkavat ne sitten klo 20 tai klo 23.

Lapseni eivät voisi olla enää kehittyneempiä. Heillä ei ole mitään ongelmaa missään, ei fyysisessä eikä psyykkisessä kehityksessä.

tutkimusten mukaan alkuyön unet klo21-24 on kaikkein tärkeimmät lapsen kehitykselle. jos lapsi aina nukahtaa puolilta öin niin se jää niistä paitsi. samoin se on aikuisellakin, pelkästään nukuttujen tuntien määrä ei ole merkitsevä tekijä vaan myös se unien ajankohta.

Laitatko linkkiä tuohon tutkimukseen, en ole nimittäin ikinä moista nähnyt. Mistä ihmeestä lapsen kroppa tietää mitä kello on, varsinkin kun valonkin määrä vaihtelee vuoden aikojen mukaan? Sen sijaan olen nähnyt lukemattomia tutkimuksien unen tarpeen määrästä, nukuttujen tuntien määrästä.

siksi että selkeä päivärytmi luo lapselle turvallisuutta ja alkuyön tunteina(21-24) nukutut unet on ne tärkeimmät.

Meillä on 2 tasapainoista lasta, toinen täytti juuri 7 v ja toinen täyttää parin päivän päästä 5 v. Turvallisuudentunne on taatusti kunnossa, sitä on ihan ns. asiantuntijatkin kehuneet :)

Mä väitän, että lapsia on monenlaisia. Jotkut reagoi herkästi muutoksiin joko luonnostaan tai siksi, että ovat tottuneet tiettyyn rytmiin joka säilyy päivästä toiseen samanlaisena. Ja toiset taas ei kaipaa säännöllisiä kellonaikoja, ja sitä että esim. päiväunet nukutaan aina samassa paikassa, vaan he ovat tyytyväisiä siihen että päivää seuraa ilta ja iltaa yö, eikä ole niin väliä missä milloinkin ollaan. Ehkä sekin on tottumuskysymys, tai osittain synnynnäistä :). Jos meidän perheessä olisi kaksi hyvinkin rytmiriippuvaista lasta niin olisin ihmeissäni, koska me miehen kanssa emme kumpikaan pidä säännöllistä vuorokausirytmiä yllä.

[QUOTE="etana";22748369]Ehkä en osannut kirjoittaa selvästi. Siis suomennan: Kaikki ovat aamun torkkuja jos eivät itse tajua mennä riittävän aikaisin nukkumaan eikä kukaan myöskään 'pakota' heitä menemään riittävän aikaisin nukkumaan.

Ei tainnut nytkään kieli kääntyä minulla... :)[/QUOTE]

Höpönlöpön. Mä olen aamuntorkku riipumatta siitä olenko nukkunut 5,8 tai 12 tuntia. Ja meidän likka on aamuvirkku, nousee viimeistään klo 7 ihan riippumatta siitä moneltako on mennyt nukkumaan.

Jokaisella lapsella on omat yksilölliset tottumuksensa ja unen tarpeensa. Jotkut lapset kaipaavat enemmän unta kuin toiset. Lapsista toiset heräävät aikaisin aamulla ja menevät nukkumaan aikaisemmin illalla. Nukkuakseen lapsen on oltava väsynyt; häntä ei voi väkisin nukuttaa. Lapsen unen määrään vaikuttavat elintoimintojen rytmi, unen ja valveillaolon ajankohdat sekä unen rauhallisuus.

Höpönlöpön. Mä olen aamuntorkku riipumatta siitä olenko nukkunut 5,8 tai 12 tuntia. Ja meidän likka on aamuvirkku, nousee viimeistään klo 7 ihan riippumatta siitä moneltako on mennyt nukkumaan.

Juuri siksi kirjoitinkin riittävän aikaisin. Toisille riittä vähemmän unta ja toisille enemmän.

Olen varma, että sinuakin väsyttää aamulla, jos takana on esimerkiksi kaksi-kolme 3-4 tunnin yöunta.

ettei todellakaan oo mikään ihme että nykyään on maailma piukassa häiriintyneitä adhd lapsia!!! ennen on menty nukkuun ilta 7 ja herätty aamu 4. Nykyään lapset saa valvoo just miten paljo tykkää, tehdä mitä tykkää jne. Sit valitetaan ku on niin mahdottomia lapsia. Aikuiset on idiootteja jotka ajattelee tasan sitä OMAA parastaan, että saavat ITE nukkua aamulla pitkään. Painukaa itteenne ja miettikää vähän. Lapsi tarvii säännölliset rutiinit ja kunnon yöunen. Piste.

[QUOTE="etana";22748437]Juuri siksi kirjoitinkin riittävän aikaisin. Toisille riittä vähemmän unta ja toisille enemmän.

Olen varma, että sinuakin väsyttää aamulla, jos takana on esimerkiksi kaksi-kolme 3-4 tunnin yöunta.[/QUOTE]

Luitko mitä kirjoitin? Mua väsyttää aina aamulla, ihan riippumatta nukutuista tunneista...

[QUOTE="julia";22748257]
Pointti on siis siinä, että aamulla herätys, sängystä pois siinä puoli seittemän aikaan. Kyllä saisin teidänkin esikoisen parin-kolmen vuorokauden jälkeen illalla aikaisin nukkumaan.[/QUOTE]

Kerroppa minulle yksikin hyvä syy, miksi aamulla pitäisi nousta jo puoli seitsemältä? Minä en nimittäin keksi ainuttakaan, varsinkin kun näin talvella on ulkona pimeää. Itsekin vielä nukkuisin mieluusti tuohon aikaan, mutta nousen ylös, juuri tuolloin, että olen itse valmis herättelemään lapseni ja laittamaan heidät valmiiksi kouluun ja eskariin. Lasten ei todellakaan tarvitse nousta tuommoiseen aikaan, ei edes kahdeksan kouluaamuna!

[QUOTE="poikia3";22748457]Kerroppa minulle yksikin hyvä syy, miksi aamulla pitäisi nousta jo puoli seitsemältä? Minä en nimittäin keksi ainuttakaan, varsinkin kun näin talvella on ulkona pimeää. Itsekin vielä nukkuisin mieluusti tuohon aikaan, mutta nousen ylös, juuri tuolloin, että olen itse valmis herättelemään lapseni ja laittamaan heidät valmiiksi kouluun ja eskariin. Lasten ei todellakaan tarvitse nousta tuommoiseen aikaan, ei edes kahdeksan kouluaamuna![/QUOTE]

NO KUULE, ihan vaan vaikka tulevaisuuden kannalta!!! Helpommin saat lapses aamulla ylös, kerhoon, kouluun, hoitoon, jne jne. Katos ku niihin yleensä mennään ennen klo 12. vai jos sun lapsi menee 8 kouluun, ni mihin aikaan ne sitte herää?? Entä ootko tietonen, että lapset tarvii 10 tuntia unta yössä.

Alkuperäinen kirjoittaja tiettekö;22748440:
ettei todellakaan oo mikään ihme että nykyään on maailma piukassa häiriintyneitä adhd lapsia!!! ennen on menty nukkuun ilta 7 ja herätty aamu 4. Nykyään lapset saa valvoo just miten paljo tykkää, tehdä mitä tykkää jne. Sit valitetaan ku on niin mahdottomia lapsia. Aikuiset on idiootteja jotka ajattelee tasan sitä OMAA parastaan, että saavat ITE nukkua aamulla pitkään. Painukaa itteenne ja miettikää vähän. Lapsi tarvii säännölliset rutiinit ja kunnon yöunen. Piste.

Lueppas itse tuo viestisi ajatuksella, ja mieti sitten miten esimerkiksi lasten rutiinit ja kunnon yöuni vaarantuvat, jos lapsilla on säännöllinen rytmi, menevät nukkumaan klo 21.00 ja nousevat klo 7.30? Se, että eri perheet noudattavat erilaista rytmiä johtuu ihan tasan tarkkaan jokaisen perheen omista tarpeista.

Esim. itse haluan viettää aikaa lasteni kanssa. Koska keskimmäisellä on aamuja, jolloin koulu alkaa kello yhdeksän, ja koska koulumatka on turvaton ja minun on mahdollista viedä hänet kouluun, olen töissä vasta 9.30 noina aamuina - siitä seuraa, että lopetan työt 17.30. Olen kotona klo 18.00 ja ehdin viettää aikaa lasteni kanssa. Lapsilla on säännöllinen rytmi ja riittävän pitkät yöunet.

Sinun mallillasi lapset menisivät nukkumaan vaikka kuinka aikaisin, hädin tuskin ehtisin tehdä mitään lasteni kanssa, ja aamulla ajettaisiin lapset roikkumaan pystyssä kotiin, jolloin myös kouluun lähtö vaikeutuisi, kun kotona pitäisi notkua odottamassa, koska kello on tarpeeksi. Edelleen, minun pitäisi viedä koululainen ja edelleen olisin samaan aikaan töissä.

Tässä maailmassa kun ei tasan ole yhtä ainutta oikeaa tapaa toimia.

Se mihin viittaat ennen, on kyllä ollut sidottuna valon määrään, illalla on talvella, ja nimenomaan talvella menty nukkumaan aikaisin, koska ei ole ollut lamppuja, kesäisin on valvottu ja tehty töitä pitkään iltaan, kun valo on riittänyt. Aamulla ei ole talvisin noustu neljältä, vaan noin kuuden aikaan ja menty suoraan navetalle huolehtimaan eläimistä. Kesällä on saatettu nousta aiemminkin.

[QUOTE="mä";22748474]NO KUULE, ihan vaan vaikka tulevaisuuden kannalta!!! Helpommin saat lapses aamulla ylös, kerhoon, kouluun, hoitoon, jne jne. Katos ku niihin yleensä mennään ennen klo 12. vai jos sun lapsi menee 8 kouluun, ni mihin aikaan ne sitte herää?? Entä ootko tietonen, että lapset tarvii 10 tuntia unta yössä.[/QUOTE]

Hehe, nyt haukut ihan väärää puuta. Mulla on kolme lasta, vanhin niistä on 13-vuotias, keskimmäinen 8-vuotias ja kuopus 6-vuotias. Eli meillä eletään joka ikinen arkipäivä normaalia elämään jossa lapset menee kouluun ja minä töihin.

Kun meillä on 8 aamu koulussa, ylös noustaan kello 7.00 se on aikaisin kellon aika kun tarvitsee nousta. Kun menee nukkumaan klo 21.00 ehtii nukkumaan sen 10 tuntia. Olen hyvin tietoinen lasten unen tarpeista.

Sen sijaan sinä et tunnu hahmottavan edes sitä, että ihmiset voivat järjestää arkensa ihan eri tavoin.

[QUOTE="shihtzu";22748556]Niinhän ne sanoo sitäkin, että pieni vauva nukkuu n. 22 tuntia vuorokaudessa, mutta tää meidän pieni valvoo jo nyt prin tunnin pätkiä.[/QUOTE]

Niinpä. Mun molemmat lapset on nukkuneet tasan kerran 22h/vrk - syntymän jälkeisenä vuorokautena - ja sen jälkeen on ollu luksusta jos on ees se 14h menny rikki.

[QUOTE="mä";22748474]NO KUULE, ihan vaan vaikka tulevaisuuden kannalta!!! Helpommin saat lapses aamulla ylös, kerhoon, kouluun, hoitoon, jne jne. Katos ku niihin yleensä mennään ennen klo 12. vai jos sun lapsi menee 8 kouluun, ni mihin aikaan ne sitte herää?? Entä ootko tietonen, että lapset tarvii 10 tuntia unta yössä.[/QUOTE]

No lol...

Pitääkö koulurytmin harjoittelu aloittaa jo vauva/taaperoikäisenä?

Meillä onnistuu arkirytmiin siirtyminen aina erinomaisesti. Lomalla lapset saa valvoa puoleenyöhön jos siltä tuntuu, ja paluu arkeen (eli klo 20 mennessä nukkumaan) käy käden käänteessä.

Ai hitsi, me kun ollaan harkittu, että voitaisiin muuttaa ulkomaiile 3-4 vuoden kuluttua, niin pitää varmaan alkaa nyt jo heti heräämään Yhdysvaltain aikaa klo 6:30, eli mitä se on? Klo 13:30 Suomen aikaa? Kun eihän tuo lapsi voi pystyä muuttamaan rytmiään 5-6 vuotiaana, jos ei nyt heti kaksi vuotiaana elä sen rytmin mukaisesti, missä pitää elää silloin? Ja onko peli jo menetetty, kun lapsi on kuitenkin jo 2 v? Pystyykö se enää muuttamaan rytmiään noinkin monta tuntia, olisiko pitänyt aloittaa heti vauvasta tuo Yhdysvaltain kellon mukaan eläminen?

Mutta mitä jos me päädytäänkin länsirannikolle, kun sinne on monen tunnin aikaero lisää?

Ja sitten mulla on kaveri joka on jo kahdesti muuttanut kolmivuotiaan kanssa Amerikkaan ja pois. Pitäiskö mun ilmoittaa lasten suojeluun vai mihin, kun ne on joka muutossa muuttanut lapsen rytmin paikalliseen aikaan eivätkä ole noudattaneet vauvasta saakka samaa rytmiä. Miten se lapsi voi ikinä pystyä heräämään kouluun? Senhän täytyy olla ihan sekaisin.