Mä en oikein käsitä tuota ruokahommaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neljän äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Neljän äiti"

Vieras
Aina kun luen noita ruoka-aloituksia, en voi kuin ihmetellä, miten usein ihmiset syö! Meillä 6-henkinen perhe ja me kyllä pärjätään oikein hyvin yhdelläkin aterialla päivässä. Lapset syö aamulla kaakaota ja leipää tai muroja. Vanhemmille kahvia ja leipää. Teen ruuan n klo 13-14 aikoihin ja sitten illalla klo 18 aikoihin syödään joskus puuroa, joskus pannaria, joskus lämpimiä voileipiä jne. Joskus lapset saattaa ottaa iltapalaa, kuten aamulla, mutta yleensä tuo klo 18 aikoihin syöty ruokamäärä riittää. Mutta varsinaista potturuokaa ei siis syödä kuin kerran päivässä. Kukaan ei ole lihava, mutta ei kyllä laihanlaihakaan. En tajua, kuin joissakin perheissä vedetään kaksi tuhtia ateriaa plus kolme pienempää...eihän siinä ehdi muuta ku syödä ja mitään ei voi tehdä extemporena, kun jo seuraava ruoka-aika painaa päälle...?

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
No sulla on jäänyt ihan selvästi ravitsemuskasvatus välistä. Ei siinä mitään. Se vaan että yhdellä aterialla päivässä verensokeri laskee niin että on vaaraa pitkin päivää napostella. Ja se johtaa ylipainoon.

Kunnon rytmi ruokailussa takaa että verensokeri pysyy normaalinia jolloin ei tee mieli napostella mitään ylimääräistä.

Joillakin verensokerin laskiessa olo menee huonoksi, joten sen vuoksi on hyvä syödä jotain muutaman tunnin välein. Ja jos on kova nälkä, silloin tulee helposti syötyä liian nopeasti eli syökin liikaa.

Ihmiset on nyt erilaisia. Toiset eivät pysty syömään aamulla mitään, toiset eivät pysty olemaan syömättä aamupalaa.

Mä myös ihmettelen, sillä meillä ei yksinkertaisesti ole aikaa kokata viittä kertaa päivässä, eli aamupala, alkuiltapäivän runsas lämmin ateria ja iltapala ovat riittävät. Itseasiassa rahallinen tilannekin sotii useita aterioita vastaan, muuhunkin kun rahaa tarvitaan.

Tuo on ihan kiinni ihmisten fysiologiasta. Minun lapseni pärjäisi varmaan vain kahdella aterialla päivässä (aamulla ei suostu kuin juomaan yhden lasillisen maitoa), mutta minulle tulee paha olo, jos en syö useasti. Kyse ei ole verensokereista vaan siitä, että maha alkaa murista ja möykätä ja minua alkaa oksettaa, jos en saa jotakin mahaani. Aamuisin sen huomaa selvimmin, jos aamupala jostain syystä myöhästyy eli olen hereillä pari tuntia ennen aamupalaa. Silloin meinaa todella yrjö lentää ja pitää syödä oksennusta vastaan taistellen. Olo helpottuu kyllä nopeasti. Olen varmaan todella outo ihminen, mutta näin se vaan on ja sitä ei muuta se, että joku pystyy olemaan 6 h syömättä ilman mitään ongelmia.

No meillä syödään kaksi lämmintä ateriaa päivässä, mutta en mä koko päivää köökissä vietä. :D lounaaksi teen aika ison satsin, joten siitä riittää usein myös päivälliseksi. Kun teen esim salaatin, se riittää kahteen ateriaan myös. Harrastan jatkojalostusta ruoan kanssa, eli saatan säveltää lounaasta jonkin muunlaisen päivälliseksi.

Sepä siinä onkin kun sen ruuan ei tarvi olla tuhtia. Ei meillä ainakaan mahdu kenenkään mahaan niin että sillä jaksais tuntitolkulla. Salaatti ja vihannekset täyttää. Tuolla aapeen tyylillä voidaan syödä joskus viikonloppuna, mutta harvoin.

Arkisin meillä lapset ja usein aikuistekin syövät kaksi ateriaa päivässä, tosin aina se toinen ateria ei ainkaan aikuisilla ole se lämmin ateria. En edelleenkään vanno vaan sen ruoan lämpöasteen nimeen. Ruokaisa salaattikin voi olla ateria, vaikkei se lämmin olekaan.

Ja lapset syövät aamupalan ennen kouluun menoa, välipalaa tultuaan koulusta ja illalla on tarjolla vielä pientä iltapalaa.

Viikonloppuisin ei aterioita ole välttämättä kahta, aamupalan syöminen venyy usein myöhempään ja se siirtää ateriarytmiä, joten se arkisin keskipäivän tienoille sijoittuva lounas syödäänkin vasta usein iltapäivällä ja toista varsinaista ateriaa ei sitten aina tarjota vaan runsaamman ruokaismman iltapalan ja lounaan välissä saattaa olla tarjolla välipalaa.

Meillä syödään 4kertaa. Lapsi on vähäruokainen joten syö aamu ja iltapalan ja kaksi ruokaa. Vanhemmat syö yleensä illallakin ruokaisampaa. Kun ei viitsi mitään leipää pupeltaa ja on aika huono mielikuvitus pikkusnäksien suhteen, helpompi pistää jotain ruokaa tulemaan. Päivällä ja iltapäivällä ruokaa ja illalla sitten tehdään jotain yhdessä miehen kanssa riippuen mitä molemmat haluaa, tehdään pitsaa, kanasalaattia, tortilloja, jotain tavallista ruokaa tms. Siinä on vielä se hyvä puoli että jos ei jäänyt päivälliseltä evääksi niin saa iltapalalta sitten töihin eväät, jos minä olen tullut myöhään niin mies tekee melkein aina lasagnea (-.-) ja siitä ei eväitä jää.

Jos kenellekään perheessä ei maistu kaksi lämmintä ateriaa, niin mikäs siinä. Mielestäni kuitenkaan pelkkä jaksamattomuus laittaa ruokaa ei saa olla syy, että edes lapsille ei tarjota kahta lämmintä ateriaa.

Meillä syödään poikkeuksetta kaksi lämmintä ruokaa. Jos lounas jostain syystä myöhästyy, niin päivällinen on myös myöhempään, esim klo 19 tai jopa 20. Toki vuoden ikäisen ruokailu on aina säännöllisempää ja yleensä myös muulla perheellä. Tosin mies saattaa syödä kolmekin lämmintä ruokaa päivässä nyt kun rakentaa taloa. Eikä siinä ole yhtään liikaa. Siihen muutama välipala päälle. Silti vuodessa pudonnut hänellä paino 10kg.

Viimeksi muokattu:
Ruokahalun säätely ja energian kuluttaminen elimistön vararavintovarastoista vaikeutuvat selvästi silloin, kun ateriat ovat suuria ja elimistö saa kerralla valtavasti ravintoaineita, terveellisempää ja painonhallinnan kannalta hyödyllisempää on syödä useammin ja pienempiä ateroita. Suositus on se 5 ateriaa/päivä. Myös verensokerin kannalta on hyvö syödä tiheämmin; kun verensokeri pysyy tasaisempana, olo on pirteämpi ja jaksaa paremmin, eikä niin helposti sorru herkuttelemaan jotain pientä aterioiden välissä.

Briteissähän syödään usein tuon 3 ateriaa päivässä, ja ei mikään ihmekään että ovat maailman kärkisijoilla lihavuudessa. Liian harvakseltaan syöminen kun hidastaa myös aineenvaihduntaa, + tietysti tulee herkemmin naposteltua aterioiden välissä jotain "pientä"..

[QUOTE="Neljän äiti";28871181]En tajua, kuin joissakin perheissä vedetään kaksi tuhtia ateriaa plus kolme pienempää...eihän siinä ehdi muuta ku syödä ja mitään ei voi tehdä extemporena, kun jo seuraava ruoka-aika painaa päälle...?[/QUOTE]

Kyllä hyvin pystyy tekemään asioita extemporena. Ruokaa saa myös muualta kuin kotoa. Jos liikutaan jossain esim lounasaikaan, niin käydään jossain syömässä. Ei se sen vaikeampaa ole. Kyläilyt usein ajoitetaan päiväunien jälkeen, jolloin kahvit ym tarjoilu kyläpaikassa on sitten se välipala.

Lounas meillä syödään viimeistään klo 12, koska kuopus ei jaksa pysyä pidempään hereillä. Meillä on tapana, että koko perhe syö yhdessä. Näin siitä asti, aina kun lapsi on tullut siihen ikään, että on alkaneet syödä muun perheen kanssa samaa ruokaa.

Jos aterioita on kovin vähän, niin eikö se rajoita enemmän? Luulisi, että silloin ei voi jättää niistä mitään väliin tai siirtää myöhemmälle, jos jotain muuta yllättävää tulisi.

[QUOTE="Vieras";28871199]Lapsien pitää syödä 3-4h välein.
Jos aamupala on 8.00 nii ruuan pitää olla edessä viimeistäänklo 12.00[/QUOTE]

Tämäpä mielenkiintoista. Meillä on aina syöty vain kaksi kertaa päivässä ja lapset ovat nyt terveitä teinejä. Afrikassa lapset syövät joka kolmas päivä.

Surullista, että joissain perheissä ei ole oikeasti varaa/halua ruokkia lapsia kunnolla, melko edullisestikin tekee isolle perheelle ruoan, varsinkin kun taas ovat juurekset, kaali, jauheliha tarjouksessa. Isoja satseja, joista annosrasioihin pakastimeen - kaalilaatikko nyt ei kauan vie :) Aamupala 8 ja seuraava ruoka 14? 6h väliä.. Aivan liian pitkään :( Toivottavasti ap lapsenne eivät kärsi aliravitsemuksesta, se voi ilmetä muutenkin kuin laihuutena.

• Tykkää
Reactions: Doves
Muistanpa täältä takavuosilta viestiketjun, jossa perhettä oli nimenomaan ohjattu syömään vain kolme kertaa päivässä. Perhe asui Englannissa ja sielllä hammaskääkäri oli sanonut, että päivittäin saa syödä vain kolme kertaa.

Riskinä siinä, että vähennetään päivän pääaterioita on yleensä se, että sitten tulee syötyä enemmän epäterveellistä ja vähemmän terveellistä ja monipuolista ruokaa - esim. kasviksia joita usein liitetään vaikka salaattina pääaterian kylkeen. Kyllä lapset riittävästi energiaa saavat muroja, leipää ja pannariakin puputtamalla, mutta ei se ravintosisällöltään ihan optimaalista ruokaa ole. Nälkä kyllä pysyy pois eikä toisaalta kaikki liho, mutta saako lapset riittävästi kaikkia tarvittavia hineaineita, kivennäisaineita ja vitamiineja?

En minakaan ymmarra tuollaista neljan tunnin valein syomista. Taalla Keski-Euroopan maassa ihmiset syovat useimmiten kolme kertaa paivassa, lapset ehka jonkun hedelman myos valissa.

Eli aamupala, lounas ja illallinen.

Miksi ihmeessa Suomessa pitaa noin usein syoda?

[QUOTE="Lis";28871631]En minakaan ymmarra tuollaista neljan tunnin valein syomista. Taalla Keski-Euroopan maassa ihmiset syovat useimmiten kolme kertaa paivassa, lapset ehka jonkun hedelman myos valissa.

Miksi ihmeessa Suomessa pitaa noin usein syoda?[/QUOTE]

En tiedä muista mutta en syö kovin isoa aamupalaa kun en ole aamuihmisiä oikein. Kolme ruokaa on oikein hyvä, tulee syötyä sopivasti kasviksia ja en laihdu enkä liho. Tuosta kun poistaisi siis yhden ruuan niin oltaisiin samassa, eli pitäisi syödä vielä enemmän kerralla ettei laihdu, ei kiitos kun nytkin on yleensä että hyvä jos lautaselle mahtuu.

[QUOTE="Lis";28871631]En minakaan ymmarra tuollaista neljan tunnin valein syomista. Taalla Keski-Euroopan maassa ihmiset syovat useimmiten kolme kertaa paivassa, lapset ehka jonkun hedelman myos valissa.

Miksi ihmeessa Suomessa pitaa noin usein syoda?[/QUOTE]
Suomessa suositaan vähärasvaista ruokavaliota. Maidon pitää olla rasvatonta, juustojen vähärasvaisia eikä ruuassa saa olla juurikaan rasvaa. Proteiinimäärät ovat myös vähäisiä. Tämän vuoksi ruokaa on saatava muutaman tunnin välein, jotta verensokeri saadaan pysymään tasaisena.

Itse väänsin aiemmin kaksi lämmintä, mutta nyt olen löytänyt meille hyvän rytmin. Syömme aamupalan (yleensä puuroa tai leipää, joskus kiireessä muroja). Lounaaksi lämmitän eilisiä, mikäli niitä on. Harvemmin on. Mikäli ei, niin teen jotain simppeliä kuten munakas tai lämmin voileipä, joskus kiehautan mannapuuron. Lisäksi sitten porkkanalohkoa ym. ym. vähän vihreämpää mitä lapset tykkää napostella.

Kunnon ruoka syödään sitten 17-18. Lapset vetävät välissä hedelmää tai muuta vastaavaa, jos nälkä yllättää. Jos kunnon ruoka venyy tuonne kuuteen, niin sitten ei enää suuremmin iltapalaa, jotain pientä ehkä. Lapser kun käy jo seitsemän jälkeen hampaiden pesuun ym.

Aiemmin tuntui että ruokaa oli ihan liian tiuhaan ja sitten ei ruoka oikein maistunut. Nyt syövät hyvällä ruokahalulla. Itse myös mietiskelin esim. brittien ruokameininkejä (olen asunut siellä nuorempana), niin siellähän lapset syövät joka päivä lounaaksi sandwichin, suklaapatukan ja pienen pussin sipsejä (koululaiset ainakin). Sitten illalla vedetään kunnon ruokaa, joka on kyllä ihan liian usein sarjassa ranskalaisia ja purkkipapuja ym. Että kyllähän täällä syödään kuitenkin kohtuu terveellisesti, vaikka syötäisiinkin lounaaksi ihan vaan lämmin voileipä salaattikamojen kanssa tms.

Mulla kolme laihanluirua lasta, jos sillä nyt mitään merkistystä on. Itse olen lihava mutta se johtuu ihan muusta kuin meidän yhteisistä ruoka-ajoista.
Ja meillä syödään aamulla leipää, muroja, kaakaota, mehua jne, lounasaikaan lämmin ruoka, välipalaa iltapäivällä(hedelmää jne), päivällinen eli oikea ruoka sekin klo 18 ja kevyt iltapala klo 19.30 maissa.

Yhteistyössä