Mä en ollu ikinä ennen ku muutin yksin asumaan: pessy pyykkiä, tehny ruokaa,... Kertokaa tekin!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Niin en ollut siis ikinä pessy pyykkiä, tehny ruokaa en siis edes keittäny perunoita. Äiti aina teki kaiken silleen et jos hän ei ollu kotona niin tarvi lämmittää vaan mikrossa ruoka. Sitten en ollut myöskään silittäny vaatteita, pessy ikkunoita, pyyhkiny pölyjä, leiponu, ommellu edes nappeja, en käyny kesätöissä. Äiti kyl osti vaatteetkin kun on vaatekaupassa töissä. 19vuotiaana muutin sit poikaystävän kanssa asumaan ja hyvin oon oppinu kaikki. Vuos meni sillein et arki haki vähän rutiinejaan esim ku en osannu tehdä ruokaa niin ostettiin kioskilta ym
Nyt oon 25v ja osaan kyllä kaiken tarvittavan ja käyn töissäkin=)
 
Aika pienestä oon joutunu olemaan omatoiminen. Vanhemmat eros kun olin 7v. isän kanssa sitten asustelin 19 vuotiaaseen asti. Heti kun ikää kerty tarpeeks, aloin tehdä ruokaa, siivota ym. Olen käynyt kaupassa ruokaostoksilla jne.
 
kamalaa... tämä täytyy ihan oikiasti liimata joka oveen kiinni kotona että muistan antaa oman ipanan auttaa minua jokaikisessä kotihommassa missä hän auttaa haluaa....

mitähän mie EN ois tehny ennenku muutin kotoa pois? no, ostanu autoa tai maksanu ite vuokraa ja muita itsenäiseen elämään liittyviä laskuja.

paras juttu minkä tiiän näistä avuttomista ja passatuista ihmisistä on yks oma ystäväni jolle äiti kuori potutki vielä lautaselle kun oltiin lukiossa. tyttö ei osannu pottujaan kuoria kun muutti omilleen :laugh: ja tälle me naurettiin siis ihan yhessä :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika pienestä oon joutunu olemaan omatoiminen. Vanhemmat eros kun olin 7v. isän kanssa sitten asustelin 19 vuotiaaseen asti. Heti kun ikää kerty tarpeeks, aloin tehdä ruokaa, siivota ym. Olen käynyt kaupassa ruokaostoksilla jne.

niin ja lisäks olin suorittanu ravintola-alan tutkinnon ennenkuin muutin omilleni, joten ruuanlaitto sujui jo senkin vuoksi.
 
Minä osasin myös joskus 15-16-vuotiaana paljon sellaista, mistä nyt en suoriutuisi, elämä maalla kahden pienemmän isosiskona isossa omakotitalossa opetti. Lahna jäisi esimerkiksi tätä nykyä perkaamatta.
 
mä en kyllä osannut myöskään kuoria kunnolla perunoita koska ne oli kotona aina kuorittuja siinä vaiheessa kun tulivat lautaselle =) koulussa oli koko peruna aina muusina ennenku kuoret lähti=)
 
Mut opetettiin tekee ruokaa heti kun ite kiinnostuin siitä eli joskus 10v, pesukonetta käyttelin 13 kesäsenä..jne jne..Oikeestaan 12-13 vuotiaana mä hoidin välillä pankkiasioita, kaupassa käynnit, ruuanlaiton ja siivouksen.
 
Meillä äiti teki aina itse kaiken. Tosin jossain vaiheessa alkoi matkustella enemmän ja silloin tuli ajankohtaiseksi opetella pyykinpesu, ruuanlaitto jne. En mä silloinkaan juuri muuta tehnyt kuin spagettia ja jauhelihakastiketta :D . Muutin pois kymmenen vuotta sitten ja kyllä se alkuun oli vähän hankalaa. Puhelin kuumana sai soitella äidille, että mitäs mä nyt teen! Mutta elämä koulii... Myöhemmin äiti on kyllä sanonut, että hänen olisi pitänyt enemmän opettaa mua ja myös patistaa mua tekemään asioita.
 
mä oon siis ihan sosiaalinen ja normaali ainakin omasta ja miehen mielestä ja kavereitakin on=) Mutta ihmettelen tosiaan joskus et mitä mun äiti on oikeesti ajatellu kasvattaessaan mua! No olihan se ihan ok et joku on aina pedannu sängyn ja imuroinu huoneen mut voishan sitä ees opetusmielessä antaa jotain pientä tehdä. Nykyäänkin kun perheenä mennään äidille niin kyllä siellä aina on täysihoito vieläkin.
Voin sanoo et isä 60v ei oo mun elinaikana koskaan vieny roskia pihalle!
 
Mä muutin kotoa 19-vuotiaana ja ikkunoiden pesu tais olla ainut mitä en ollu koskaan tehny. Meidän äiti oli kans aika kova passaamaan meitä muuta kotiväkeä, mutta kun hän kuitenkin kävi töissä, niin joitain asioita oli pakko tehdä itsekin
 
meillä oli kotona aina kauhee taistelu äitin kans siitä että se valitti etten tee mitään kotona. Eli en muka pessy pyykkiä tai tyhjentäny/ täyttäny astianpesukonetta, siivonnu ym. Meidän perheeseen siis kuului myös kaks pikkuveljeä ja iskä. Sitten ku muutin pois kotoo niin äiti oli ihan surkeena ku jätkät ei tee MITÄÄN kotona ja hän joutuu tekeen kaikki ite, mä kun olin niin paljon auttanu äitiä kotiaskareissa....HA!
 
Ei meilläkään kotona tarvinnut paljoa muuta kuin laittaa pestyt pyykit narulle tai ruoka lämpiämään. Nyt sitten oma 2v poika osallistuu ihan innolla pyykin pesuun, ruoanlaittoon, siivoukseen ja muihin kotihommiin :D Ruoanlaitto on lempparihomma ja saa auttaa aina kun vaan mahdollista.
 
Mä kyl ihan omasta tahdostani aloin kokkailemaan ja ompelemaan jo ala-asteiässä. Myöhemmin aloin myös pestä pyykkini, jottei lempivaatteeni lojuisi päiviä pyykkikorissa. Oman huoneeni siivosin ikkunoineen päivineen, muuten olin laiska siivoilemaan ja esim. ensimmäisten kämppien vessoista sen huomasi. Kyllä mä rättiä käytin ja lattian luutusin, mutta tiettyihin paikkoihin töhnää kertyi vuosien varrella. Kahvinkeitto on oikeastaa vieläkin semmoinen asia, jota en mielelläni tee. Mä kun en itse juo kahvia, niin annan yleensä juojien se keittää esim. miehen tai yövieraatkin saavat keitellä silloin kun kahvittaa.
 
Mä muutin 16v pois ja kyllä mä olin sitä ennen pessy omat ja koko perheenkin vaatteet useamman vuoden, tehnyt ruokaa ja leiponut, siivonnut koko kodin, hoitanut pienempia sisaruksia esim viikonlopun yksinään yms.

MUTTA olen (27v) kuitenkin melko uusavuton monessa asiassa ja soitan usein äidille, miten kananmunia keitetään, mitä tehdä kun ikkunat vetää, mitä tehdä kun tietokoneen hiiri ei toimi, mitä pitää sanoa lääkärille jos epäilen jotain sairautta jne listaa voisi jatkaa loputtomiin :D

Joku aika sitten opin uuden asian ja tiesin mikä on sulake, mutta en sellaista kyllä osaisi/uskaltaisi yksin vaihtaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Mä muutin 16v pois ja kyllä mä olin sitä ennen pessy omat ja koko perheenkin vaatteet useamman vuoden, tehnyt ruokaa ja leiponut, siivonnut koko kodin, hoitanut pienempia sisaruksia esim viikonlopun yksinään yms.

MUTTA olen (27v) kuitenkin melko uusavuton monessa asiassa ja soitan usein äidille, miten kananmunia keitetään, mitä tehdä kun ikkunat vetää, mitä tehdä kun tietokoneen hiiri ei toimi, mitä pitää sanoa lääkärille jos epäilen jotain sairautta jne listaa voisi jatkaa loputtomiin :D

Joku aika sitten opin uuden asian ja tiesin mikä on sulake, mutta en sellaista kyllä osaisi/uskaltaisi yksin vaihtaa.



Juu, itsekin tulee monesti soitettua äidille ja kysyttyä apua, tosin noihin sulakkeisiin ja hiiriin kysyn mieheltäni neuvoa. Jos/kun vanhemmistani aika jättää, niin en tiedä kuka muu voisi olla niin läheinen (oman perheen ulkopuolelta), jolle olisi niin helppo soittaa. Tietty kavereiltakin apua saa, mutta ei se ole ihan sama asia.

 

Yhteistyössä