Mä en oo koskaan käsittänyt verojuttuja, mut nyt vedin kyllä pohjat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fjonga
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

fjonga

Aktiivinen jäsen
11.10.2004
20 142
6
38
mulla on tuommoinen verokortti missä rastitaan a tai b. olen sitten sen b) valinnut missä lukee "vaihtoehto sopii henkilölle joka on töissä vain osan vuotta tai jolla on useita työnantajia ja tulot vaihtelevat huomattavasti..."
tänään jouduin soittaan yhden työpaikan tilintarkastajalle et voinko kyseisen kortin hänelle sähköpostilla lähettää. hän sitten siihen mulle et onko tämä tulo sivutuloa vai päätuloa jolloin olin aivan :o :o :o
en mä oo mistään tämmöisestä tiennytkään :ashamed: :ashamed:
kuinkahan moni työnantaja viime vuonna makso mulle tuon päätulon mukaan, käsittääkseni kaikki :|
nyt on niin aasi olo ettei mitään järkee, vituttaa oma blondius :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Venlakoo:
:laugh:
Et ole ainut joka ei tommosia tajuu :whistle:
Onneks on äiti joka tietää kaikesta kaiken :D

mulla turhan myöhäistä, nyt odotan verokarhun puuttumista asiaan koska koko viime vuosi meni et 4 työnantajaa maksoi päätulona mulle tulot :|
näin se täti mulle tiesi kertoa puhelimessa et verotoimisto asiaan puuttuu...

Mä tapaan vastata näihin ihmetelyihin aina ihan samoin; verotus on kokonaisuus.

Se että joku käyttää tuota ns. normiverokorttia eri työnantajille on periaatteessa väärin. Silloin jos on monta työnantajaa kannattaa ottaa sellainen Freelancer verokortiksi kutsuttu.

Jos taas on käyttänyt tuota ns. tavallista ja kaikki on kuitenkin ns. päätuloa- ero on oikeastaan siinä että jos se työnantaja ilmoittaa nämä ja nämä tulot sivutuloina, niin silloin työmatkakuluja ei saa vähentää.

Lopullinen verotus on nämä tulot yhteensä. Ei niistä sivutuloista mene sen suurempi prossa kuin muistakaan tuloista, vaikka verokortit usein näin lasketaankin.

Jos nimittäin itse tietää mitä vuodessa tienaa ns. päätoimesta ja sitten on jotain sivutuloja, niin näille kaikille voi saada saman prosentin.

Verottajan sivuilla on tosi helppo laskuri. Sinne syöttää vaan tulot, maksetut verot ja niitä tyel ja työttömyysmaksuja ei edes tarvi laittaa. Sitten jos on jotain korkomenoja, työmatkakuluja tms. niin niillekin on oma kohtansa. Suuntaa antavan saa pelkästään jo sillä että syöttää pelkät tulotiedot ja maksetut verot.

Avot, voipi ihan itse katsoa mitä on esim. ensi joulukuussa odotettavissa.

Löytyy siis vero.fi sivuilta ja kohta laskurit. Ja sieltä veroprosenttilaskuri 2009....

en mä oo tajunnu, luulin et tä kortti on nimenomaan se freelancer malli kun b) vaihtoehto antaa tekstissään niin ymmärtää... nyt kun olen tarkemmin tutkinut, on näköjään päätulon vero% tippunut 11%iin ja sivutulosta pitäisi maksaa 30%

Yhteistyössä