Mä en osaa lähteä ulos tuon uuden vauvan kans :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Arkailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Arkailija

Vieras
Pikkuinen on jo kolmeviikkoinen, mutta mulla on jotenkin niin kova "ramppikuume" et en vaan osaa tai uskalla lähteä vauvan kans ulos... Mitäs jos seottaa hirmu itkuraivarit heti kun päästään kadulle? Ja mitä sille laittais edes päälle..? Mulla on kova vaunukoppa ja äp-makuupussi.. riittääkö sinne alle sisävaatteet + villahaalari, villamyssy, tumput ja töppöset, vai pitäskö olla joku toppis tai vanupuku? Täällä pohjosemmassa on +6 astetta ja pilvistä tänään.

Tuttuja ajatuksia varmasti monelle vastasyntyneen äidille. Opit kyllä itse pian mikä vaatetus jne on riittävä ja siitä huolimatta tulee tilanteita että lapselle tuli vähän lämmin/viileä vaikka kuinka optimoit vaatetustakin =) Laittaisin vielä jonkun toppapuvun tms. noin pienelle näillä keleillä. Itkuraivarit tulee varmasti jossain vaiheessa, kaikille lapsille. Voin kertoa että 2v. itkuraivarit on vielä haastavampia kuin vastasyntyneen ja meidän lapsi on aina ollut sieltä äänekkäimmästä päästä kun itku tulee :-) Tsemppiä, hyvin se menee.

No ensin meette 10 min kävelylle, jos ette oo aiemmin olleet. Kierrät vaikka kotikorttelin. Mä laittaisin varmaan noihin asteisiin vanupuvun ja kevyet välivaatteet sisävaatteiden päälle. Ja sitten makuupussiin, toki lisäksi myssy, tumput tai paksummatkin ja töppöset. Sitten kun tuutte sisälle, kokeilet onko lapsi hikinen/ kylmissään ja teet siitä johtopäätökset, mitä laitat seuraavalla kerralla samanlaiseen keliin.

Ja sitten huomenna käytte 20 min lenkin, ei sun tarttee kauas lähteä jos itkahtaminen pelottaa, sahaat vaikka pientä lenkkiä.

Ja seuraavana päivänä 30 min jne. Yleensä vauvat huutaa puettaessa ja vaunuissa ennenkuin ne lähtevät liikkeelle, liike yleensä hiljentää/ nukuttaa vauvan.

Rohkeasti vaan liikkeelle, kokemus ja itseluottamus karttuu. Sitäpaitsi kukaan meistä ei oo ekoilla kerroilla osannut arvioida vaatetarvetta oikein, mutta kokeilemalla homma hoituu.

Heh heh, muistan tuon paniikin. Alussa oli ihan paniikissa, jos lapsi alkoi vaikka bussissa tai kaupassa itkemään. Yritä vain muistaa, että kukaan ei oikeasti juuri edes huomaa, vaikka se vauva itkisi. Ja jos huomaakin, niin kaikki vain ajattelevat, että aina ne vauvat huutaa.

Ota vaikka mies tai kaveri mukaan, niin on helpompaa lähteä. Ensin kannattaa ihan pieni lenkki tehdä, mutta uskon kyllä että näin pieni nukkuu vaunuissa makoisesti koko ajan. Tsemppiä!

Ja lähet ulkoilee vasta kun vauva on syönyt eli ei ala heti nälkäänsä itkee :) Body, potkarit, pitkähihaset paita+housut ja kevyttoppis makuupussin (ja tietty hattu ja tumput) lisäksi mun mielestä riittää. Kokeile vauvan niskaa hetken päästä, onko kylmä vai lämmin. Eikä tosiaan kannata lähtee ekalla kertaa kauppareissua heittämään, jos vauva sattuukin pillastumaan. Ja jos vauva nyt pillastuukin niin kyllä maailmaan ääntä mahtuu :) Tuttia suuhun ja hyssytystä ja sitte kotiin jos ei muu auta.

Ootkin saanu jo monta hyvää neuvoa. Olisko sulla ketään (toista äitiä) joka vois tulla mukaan? Ehkä jopa niin että miettisitte vaatteet yhdessä? Itse tykkäsin kun kaverini (jolla siis lapsia itselläänkin) tarjoutui tulemaan "tueksi ja avuksi" kun lähdin vauvan kanssa ekaa kertaa julkisilla liikenteeseen. Lähikaduilla oli siis jo kävelty ja koko perheenä olimme liikkuneet autolla,mutta bussissa ja metrossa en ollu vaunujen kanssa kulkenu.

Vaunuissahan vauva on tuulelta suojassa,että tärkeämpää on lämpö kun tuulenpitävyys vaatteissa. Tarkoitan siis että jos et omista "toppista" tai ulkohaalaria,niin se ei noin pienen kanssa vaunuilua estä.

Ja kuten joku muukin jo sanoi,heti ei tarvitse eikä kannata lähteä kauas kotoa,vaan ihan vaikka korttelin ympäri kävelet.. Ja kannattaa tietysti syöttää vauva ennen lähtöä,niin ne "itkuraivarit" on epätodennäköisemmät.

Ensimmäisiä kertoja kun ulkoiltiin niin poika alkoi kuitenkin itkeen 30min jälkeen joskus vaikka ennen lähtöä oli syönyt... Yhdellä kertaa oli sen verran matkaa kotiin että en viitsinyt vaunuissa huudattaan ku ei rauhoittunut tuttiin/hyssytteleen niin kannoin sit paketin sylissä <3

Kyllä se alkaa sujumaan ja älä säikähdä jos heti ei mene niinku "pitää" :)

Minullakin on kolmeviikkoinen vauva ja ulkoilemassa olemme käyneet joka päivä (-sadekelit) kotiin tulosta asti.

Vanupuku ja sen alla sisävaatteet + viltti ja pehmeä kantokoppa. Hyvin ollaan tarettu. Asumme jonkun verran Siilinjärveä etelämmässä.

Ei kun ulos vaan, niin siitä se päivärytmi pikkuhiljaa muodostuu :)

muistan itsekin hyvin ekat lenkit..(poika nyt 6kk),lokakuussa syntynyt ja noin pariviikkonen oli kun lenkit alotettiin..pienilläkin lenkeillä piti tarkistaa että onko se vielä hengissä..heh..ja tuli niitä huutokohtauksiakin..ei auttanut kuin antaa huutaa..rohkeasti vaan ulkoilemaan!

Kiitos tsemppauksesta. Josko sitä rohkenisi yrittämään... Kaveria en tähän aikaa päivästä löydä, mutta jos ihan varovasti tuohon lähikadulle ihan kahdestaan vauvan kanssa...

hassua, ajattelin olevani ainoa..aikoinaan mullakin kynnys lähteä vauvan kanssa vaunuttelemaan jos vaikka herää kesken kaiken ja rupeaa huutamaan yms. hassua.Eka lenkki olikin pikainen pyrähdys korttelin ympäri ja siitä ne pikkuhiljaa piteni.Tsemppiä, kyllä se siitä :)

Hih, mieko olin aluks ihan paniikissa että mitä jos se herää kesken kaiken? Huoli oli turha ku tuo nukku vaunuissa kuin tukki vaikka puettaessa huusi kuin syötävä.

Yhteistyössä