Mä en tiedä jaksanko enää..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pikku Mii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pikku Mii

Aktiivinen jäsen
21.05.2005
4 220
0
36
Mun äiti on alkoholisti..juonut ihan mun lapsuudesta asti,mut ollut nyt kuitenki kuivilla melkein 2v..mut nyt ratkes taas..Mitä helvettiä mä teen?Mä oon itkenyt kaksi päivää ja viime yön...Välillä tunnen tosi suurta vihaa ja välillä suurta tuskaa ja surua..Kauanko mun tarvii jaksaa?Mun 16v pikkusisko joka asuu laitoksessa,oli juuri pääsemässä kotiin ja pikkuveli 9v asuu aivan kamalassa sijaisperheessä..Mitä mä voin tehdä? Mun oma tyttö 2v 8kk rakastaa mummiaan yli kaiken.."mummi mummi mummiiii.."Oppi tuntemaan hänet selvänä aikana..Ja kelaan vaan et jos tilanne menee samaan,en halua(kuinka kamalalta kuulostaakin)et mummi tapaa enää lapsenlastaan..Tytöllä tulis varmasti kamala ikvä..jo muutamassa päivässä..Mut ku en vaan usko et ymmärtäis miks mummi onkin yhtäkkiä semmonen ku on humalassa..V.ittu kaikista pahinta on että äiti syyttää tästä meitä lapsia..oli joskus neljän lapsen yksinhuoltaja..On kuulema kaikkensa tehnyt nmeidän eteen ja kaipaa nyt lomaa..Mä oon vuodet yrittäny autaa täs et sais nuo nuorimmat kotiin..Tehny kaikkeni et kaikilla ois hyvä olla.Paljonko mun tarvii vielä kestää..? :'(

Niin ja toisen mumminsa tyttö menetti vähän yli vuosi sitte.. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Pikku Mii:
Mun äiti on alkoholisti..juonut ihan mun lapsuudesta asti,mut ollut nyt kuitenki kuivilla melkein 2v..mut nyt ratkes taas..Mitä helvettiä mä teen?Mä oon itkenyt kaksi päivää ja viime yön...Välillä tunnen tosi suurta vihaa ja välillä suurta tuskaa ja surua..Kauanko mun tarvii jaksaa?Mun 16v pikkusisko joka asuu laitoksessa,oli juuri pääsemässä kotiin ja pikkuveli 9v asuu aivan kamalassa sijaisperheessä..Mitä mä voin tehdä? Mun oma tyttö 2v 8kk rakastaa mummiaan yli kaiken.."mummi mummi mummiiii.."Oppi tuntemaan hänet selvänä aikana..Ja kelaan vaan et jos tilanne menee samaan,en halua(kuinka kamalalta kuulostaakin)et mummi tapaa enää lapsenlastaan..Tytöllä tulis varmasti kamala ikvä..jo muutamassa päivässä..Mut ku en vaan usko et ymmärtäis miks mummi onkin yhtäkkiä semmonen ku on humalassa..V.ittu kaikista pahinta on että äiti syyttää tästä meitä lapsia..oli joskus neljän lapsen yksinhuoltaja..On kuulema kaikkensa tehnyt nmeidän eteen ja kaipaa nyt lomaa..Mä oon vuodet yrittäny autaa täs et sais nuo nuorimmat kotiin..Tehny kaikkeni et kaikilla ois hyvä olla.Paljonko mun tarvii vielä kestää..? :'(

Niin ja toisen mumminsa tyttö menetti vähän yli vuosi sitte.. :(

:hug: :hug:

On rankkaa kun läheinen sairastaa, eteenkin se kun sitä yrittää auttaa ja olla tukena ja kaikkea mutta mikään ei auta... ihan turhan kanssa. Siitä sitten vaan kyrsiintyy ja *ittuuntuu.

Ikävä kyllä ei taida paljoa kun odottaa ja toivoa ihmettä... kyllä se siitä.
Parempaa tulevaa!

Itsehän hän on teidät tehnyt. kai nyt jo tajusi mitä on olla vanhempi (raskasta työtä yötä päivää) kun on useampi lapsi, silti on tehnyt vielä tuon 9-vuotiaankin.

Oma äitini oli yli vuoden selvinpäin kunnes ratkesi. Ensin olin surun murtama, mutta sitten aloin toimiin ja menin ja vein hoitoon. Hoidoissa olin mahdollisimman paljon mukana. Nyt ollutkin pari vuotta raittiina. Käy a-klinikalla keskustelemassa. Se jatkuvan tuen saaminen varmaan auttaa myös. Voit joko olla tekemättä mitään, tai sitten kokeilla vielä. Raskasta se on ja voimia tarvit :hug:

No, teidän syynne se ei ainakaan ole, itseäsi sinun ei tule syyttää.
Äitisi aikuisena ihmisenä vastaa itsestään, auttaa voit yrittää mutta vastuu on hänen, toivottavasti ymmärtää lopettaa tuon "lomailun". :hug:

Tiedän tunteen. Äiti täysi alkkis ollu jo vuosikymmeniä mutta itsensä mielestä ei ongelmaa ole hällä. Vaikka pakkohoidossakin on ollut alkoholista johtuvista syistä.

Kyllä sä jaksat.
Jos se on kertaretkahdus, ja yrittää, olet tukena, jos ei aio lopettaa,
unohdat, tai yrität.
Ehkä se lasten palauttaminen jännittää liikaa, pelottaa, hävettää,
kaikkea. Sitähän se, alkoholismi, on että paha olo on liian pahaa kestettäväksi, häpeä liian suurta voitettavaksi , pelko on helpompi sumuttaa, kuin voittaa.

voimia, oman äitini kanssa samoissa tunnelmissa, tosin 4 kk selvää, 1 kk juomista jne. Mutta pettymys on joka kerta niiin suuri, pelko menettämisestä kova, vaikka vihaankin sitä , kun se on kännissä.

Alkuperäinen kirjoittaja almie:
Oma äitini oli yli vuoden selvinpäin kunnes ratkesi. Ensin olin surun murtama, mutta sitten aloin toimiin ja menin ja vein hoitoon. Hoidoissa olin mahdollisimman paljon mukana. Nyt ollutkin pari vuotta raittiina. Käy a-klinikalla keskustelemassa. Se jatkuvan tuen saaminen varmaan auttaa myös. Voit joko olla tekemättä mitään, tai sitten kokeilla vielä. Raskasta se on ja voimia tarvit :hug:

Kyllä mä haluan silti aina vaan tehdä kaikkeni autaakseni häntä.Vielä näin alkuvaiheessa siihe on ehkä mahdollisuus.Dokasi eilen ja oli vielä aamullakin humalassa.Mut osasi pyytää jo anteeksi.Lupas kovasti et se loppuu nyt ennen ku pääsee kunnolla alkamaankaan.Yhden krapulasiiderin oli kuulema joutunut ottamaan.Vaikka haluisin on vaikeaa uskoa et loppuu tohon,mutta toivon sitä enemmän kuin mitään muuta.Kyllähän mä vien sen hoitoon ja olen mukana ja tukena jos hän suostuu,mut ketäänhän ei voi valitettavasti pakottaa siihen..
:(

:hug:

Teidän syynne ei äitisi alkoholismi ole.
Alkoholisti löytää aina tarvittaessa syyn juomiseen.

Jos hän ei halua hoitoon niin en tiedä mitä muuta voi tehdä kuin katkaista välit.
Sun lapsesi ei tee mitään juopolla mummilla.
Loppupeleissä siitä suhteesta seuraa vain huonoa, vaikka alkuun ikävöisikin.

Sä elät omaa elämääsi oman perheesi kanssa, äitisi on aikuinen ja vastuussa itsestään.

>Vaikeaa, tiedän, mutta sun täytyy huomioida lapsesi.

Voi että... Voi kun olisi vaan kertarysähdys ja pääsisi taas kuiville. Miksi tuo alkoholi pitääkin olla toisille niin vastustamatonta myrkkyä :headwall:

Voimia sinulle! Pikkusiskosi on jo melkein aikuinen ja toivottavasti hänellä on asiat laitoksessa kunnossa. Minua jäi kovasti mietityttämään kun kerroit että pikkuveljesi sijaisperhe on aivan kauhea. Mikä siellä mättää? Vai onko kyse siitä että sinun ja äitisi on vaikea hyväksyä sijoitusta toiseen perheeseen? voi laittaa vaikka yytä jos haluat, mun mies on sijaisperheessä kasvanut, tyttären paras kaveri on sijoitettu lapsi ja itse toimitaan tukiperheenä.

että toisen aikuisen puolesta ei voi elää! jos tollasta alkaa paapomaan, se vaan menee entistä pahemmaksi. kokemusta on!
Pidät sillon tällön yhteyttä, ja teet selväksi sen, että kerrot lapsellesi, että äitisi eli lapsen mummo on alkoholisti. Muista, että sitä totuutta ei saa lapselta koskaan kieltää, lapselle kasvaa väärä kuva "oikeasta".

piti vielä sanomani, että sinulla ap on kyllä vaikeaa.. Mutta koita jotenkin jaksaa!!!! se voi olla vaikeaa välillä, mutta kyllä selviät kun luotat itseesi! Voimia!"

onneen johtaa vain yksi tie,lakata kantamasta huolta sellaisesta mihin ei voi vaikuttaa,et voi saada äitiäsi lopettamaan juomista,se hänen täytyy tajuta itse,et ole syypää siihen että pikkusiskosi on laitoksessa ja vaeljesi kamalassa sijaiskodissa,et ole vastuussa heistä,ja sinun on lakattava murehtimasta jo oman lapsen ja itsesi takia,alkoholistin omaisen osa ei ole helppo,mullakin isä joi itsensä hengiltä,en pystynyt häntä auttamaan ja se oli kaikista raskainta kun täytyi päästää irti kun oli omat lapset,oma perhe mikä kaipasi kaiken energian.en tietenkään tarkoita ettet voisi yhteyttä pitää mutta muista ettet rasita itseäsi liikaa.voimaa,en muuta osaa sanoa,tilanne on vaikea tiedän,mutta joillekin asioille ei vaan voi mitään vaikka kuinka haluaisi.

Mä tiedän tunteen :hug: Mutta äitini on pisimmillään ollut 2 kk:tta juomatta.
Isompi lapseni ymmärtää jo miksi mummo on välillä outo, mutta tuo 2 vee ei . Ja hänen vuokseen harmittaa eniten koska pitää mummosta :'(

Mä tiedän tunteen :hug: Mutta äitini on pisimmillään ollut 2 kk:tta juomatta.
Isompi lapseni ymmärtää jo miksi mummo on välillä outo, mutta tuo 2 vee ei . Ja hänen vuokseen harmittaa eniten koska pitää mummosta :'(

Todella tutun kuuloista, samaa mä olen saanut kanssa kuulla pienen ikäni ja äitini on jokin sortin juoppo.
Muista te lapset ETTE OLE SYYLLISIÄ HÄNEN ONGELMIIN, hän itse sen viinan kurkustaan alas kaataa. Ja parasta ihan tylysti nyt yhteydet poikki joksikin aikaa häneen.
Voimia ja suuri halaus!

..V.ittu kaikista pahinta on että äiti syyttää tästä meitä lapsia..oli joskus neljän lapsen yksinhuoltaja..On kuulema kaikkensa tehnyt nmeidän eteen ja kaipaa nyt lomaa..Mä oon vuodet yrittäny autaa täs et sais nuo nuorimmat kotiin..Tehny kaikkeni et kaikilla ois hyvä olla.Paljonko mun tarvii vielä kestää..? :'(

Niin ja toisen mumminsa tyttö menetti vähän yli vuosi sitte.. :( [/quote]

Yhteistyössä