mä en tiedä jaksanko imettää..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haluaisin kai
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haluaisin kai

Vieras
eli meillä tilanne tämä : vauva on nyt kuukauden vanha ja täysimetyksellä mennään. nyt vauvalle on ilmaantunut vatsavaivoja joihin alettu käyttää tippoja .. on pumppailtu myös jalkoja, imetetty eriasennoista ja kanniskeltu ja pidetty masullaan pientä, mutta ei auta. oon omasta ruokavaliostani jättänyt pois kahvin, ruisleivän, suklaan. . . ja nyt tuntuu että mulle riittää. mä en jaksais enää tätä yhtään. kun ei pääse mihkää lähtee ilman vauvaa kun pitää imettää niin usein vielä ja vauva vetää välillä muutenkin hirveitä kilareita kun masua kipristää.. ja sekin ahdistaa että kaikki mun syötävät herkut on kiellettyjen listalla - ei oo siis sitäkään iloa enää =( itsekästä, tiedän.
mies koittaa kannustaa imetyksessä ja itekin kai haluisin, mut miks tää on niin vaikeeta. tai tuntuu ainakin kun on noita ilmavaivoja.esikoisen kanssa imetin vain kaks viikkoa täysin sit tuli pullo mukaan.

Voi olla maitoallergiaakin.Ja sehän pahenee jos korviketta syötät.
Ite tiiät parheiten.

Mutta kallista on jos apteekin maitoja joudut syöttämään,ne ihan järkkyhintaisia.Eikä vakuutus korvaa!

Mä olen ihan samaa mieltä siitä että sinä päätät mitä teet mutta ei se korvikkeen antokaan mikään taivas ole. Ja toisaalta sitten voi harmittaa jos lopetat ilmeisesti tähän asti hyvin onnistuneen täysimetyksen, vaihdat korvikkeeseen ja lapsi jatkaa huutamista. Koliikkiinhan ei auta vaikka ruokavaliota vaihtaiskin, lapsi huutaa joka tapaukses. Mites iho, kakka ja pissa, onko niissä jotain siihen viittaavaa että vois olla allergiaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Mä olen ihan samaa mieltä siitä että sinä päätät mitä teet mutta ei se korvikkeen antokaan mikään taivas ole. Ja toisaalta sitten voi harmittaa jos lopetat ilmeisesti tähän asti hyvin onnistuneen täysimetyksen, vaihdat korvikkeeseen ja lapsi jatkaa huutamista. Koliikkiinhan ei auta vaikka ruokavaliota vaihtaiskin, lapsi huutaa joka tapaukses. Mites iho, kakka ja pissa, onko niissä jotain siihen viittaavaa että vois olla allergiaa?

ei oo mitään allergioihin viittaavaa..

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
ja jos ei saa kahvia,ruisleipää eikä suklaata niin ei kai se nyt ylitsepääsemättömän vaikeeta ole??
Kuulostaa perin omituiselta.

Kaikki ilot pois...jaa..
:headwall:

no anteeks vaan, mutta mulle kahvi ja sen kanssa herkuttelu on ollut viime aikoina yks harvoja iloja.
kun muuten olen aika kotiin sidottuna.mut paukuta vaan sä päätäs.

Tuskin se pullo niitä ilmavaivoja poistaa, ikävä kyllä..
Ja päälle tulee sitten maidon lämmitys ja pullonpesurumba. Ei se oikeasti ole mitenkää helpompaa.
Jos haluat ilman vauvaa hetkeksi jonnekin, lähde toki ja lypsä maitoa pulloon - ei sitä varten tarvitse korvikkeeseen siirtyä.
Ja kannattaa ehkä kokeilla maidotonta ruokavaliota hetki, maitoallergia on aika yleinen vauvojen oireilun syy. Suklaata saa maidottomanakin :) Ja jos tilanne ei ole mihnkän parantunut poistamiesi herkkujen myötä, silloin syy tuskin on niissä ja täytyy jatkaa etsimistä.
Vyöhyketerapiaakin suosittelisin, jos ei syy löydy esim juuri tuosta maidosta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:

ei oo mitään allergioihin viittaavaa..

Allergia voi oireilla ihan pelkkinä kuvaaminasi vatsavaivoinakin.

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
ja jos ei saa kahvia,ruisleipää eikä suklaata niin ei kai se nyt ylitsepääsemättömän vaikeeta ole??
Kuulostaa perin omituiselta.

Kaikki ilot pois...jaa..
:headwall:

no anteeks vaan, mutta mulle kahvi ja sen kanssa herkuttelu on ollut viime aikoina yks harvoja iloja.
kun muuten olen aika kotiin sidottuna.mut paukuta vaan sä päätäs.

No sellaista se tahtoo pienen vauvan kanssa olla, väkisinkin se sitoo. Mutta mitä jos kokeilisit jotain uusia herkkuja? Tai jos lapsen mahakipuun ei ole ollut vaikutusta juotko kahvia vai et, niin miksipä et sitä sitten voisi juoda :)?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suklaa itessään aiheuttaa vatsavaivoja ei sen maito.

..paitsi, jos kyseessä on maitoallergia eikä kaakaoallergia, ja sehän ei tässä ollut selvillä :)
Ei suklaa mitenkään automaattisesti aiheuta rintalapselle vaivoja, eikä mikään muukaan ruoka.

Meilläkin oli pikkuisella ilmavaivoja ja iltahuutoja. Monta kertaa tuntui siltä, että nyt loppuu imetys, vauva saikin aina välillä korviketta pullosta ja oli pari tuntia vain isänsä kanssa kun kävin happihyppelyllä. Eroa en kuitenkaan huomannut vauvassa, söi hän sitten korviketta tai tissimaitoa.
Itselläni oli jokin sisäinen pakko imettää edes puoli vuotiaaksi, tunsin olevani tosi huono äiti, jos en näin tekisi. Pakolla siis jatkoin imetystä ja yllätyksekseni koko homma helpottui vauvan täytettyä kolme kuukautta! Syytä tähän en tiedä, mutta nyt olen onnellinen, että jaksoin hankalat syötöt, niiden jälkeen kun tuli ne palkitsevatkin ruokailuhetket eteen.
Ehkä kyse oli osittain maidontuotannon tasaantumisesta. Maitoa tuli aluksi niin paljon, että vauva meinasi tukehtua, varmaan nieli ilmaakin siinä samalla melkoisesti. Ehkä kyse oli siitä, että vihdoinkin saatoin rentoutua syöttöhetkellä, kun tunsin hallitsevani homman.
Onneksi ei ole ollut yhtä vaikeaa siirtyä ''oikeisiin'' ruokiin. Kauheata, jos joka kerta uuden ruokailutavan tullessa vuoroon, pitäisi panikoida yhtä paljon kuin imettäessä.
Meillä imetys jatkui yli vuoden ikäiseksi, ja vasta silloin imetys tuntui hyvältä ja oikealta tavalta ruokkia lasta.
Kuulostele itseäsi ja lastasi. Muut eivät tämmöisiä asioita voi puolestasi päättää. Teit mitä tahansa, päätös on kuitenkin oikea. Oikotietä onneen ei kuitenkaan ole =)

Ja maitoallergiasta...ennemmin itse kattoisin syömisiäni sillä esim Neocate maksaa liki 70 e ja siitä saa sen 3 litraa valmista "maitoa".
Eli kolmeksi päiväksi...

KAntsii miettiä mitä tekee,ottaaako suklaat ja maidot pois ruokavaliosta vaiko onko rahaa ihan älysti heittää 2 vuotiaaksi asti esim tuohon Neocateen... :o

meillä myös pikkumies oli itkunen ihan vastasyntyneenä ja varsinkin itki kun olin syönyt suklaata tai juonut kahvia tai limsaa.ainut minkä pystyin lopettaan oli limsa,jatkointäysimetystä ja söin melkei päivittäin suklaata ja kahvia juon n4kuppia pvässä.itkeskelyt loppui pikkuhiljaa.kait se tottui vauveli suklaan ja kahvin aromeihin =) nlasta sanottii ettei tarvi välttää mitn ruokia jos ei t7ule iho oireita...

Alkuperäinen kirjoittaja katsukka:
meillä myös pikkumies oli itkunen ihan vastasyntyneenä ja varsinkin itki kun olin syönyt suklaata tai juonut kahvia tai limsaa.ainut minkä pystyin lopettaan oli limsa,jatkointäysimetystä ja söin melkei päivittäin suklaata ja kahvia juon n4kuppia pvässä.itkeskelyt loppui pikkuhiljaa.kait se tottui vauveli suklaan ja kahvin aromeihin =) nlasta sanottii ettei tarvi välttää mitn ruokia jos ei t7ule iho oireita...

TÄssä taas huomaa miten neuvolaan "voi" aina luottaa.
Allergiat eivät aina oirehdi iho-oirein.Todella usein maitoallergia esiintyy suolisto-oireisena.Kipuja ja löysää kakkaa,pulauksia tai jotain näistä.

Alkuperäinen kirjoittaja äipsä:
Oletko kokeillut jättää maitoa pois omasta ruokavaliostasi? Mun siskolla tämä ainakin auttoi. Vauvan vatsakivut hävisivät.

mä en juo maitoa muutenkaan tai käytä sitä esim.kahvissa jne.pitäskö mun siis siirtyä maidottomalle valiolle kaikis tuotteis?*varmaan tyhmä kysymys*

Allergiat eivät aina oirehdi iho-oirein.Todella usein maitoallergia esiintyy suolisto-oireisena.Kipuja ja löysää kakkaa,pulauksia tai jotain näistä.

ei vaan kysyin neuvoa vain nlasta...tiedän kyllä että allergia voi oireilla muutenkin!!!no onneksi en ajatellutkaan lopettaa imetystä missään vaiheessa sillä nyt tuo meidän 5kk jäbä on mitä hyväntuulisin pikkumies =) nytkin muuten syön suklaata ja juon kaffea,sattuipa somasti =D

Alkuperäinen kirjoittaja äipsä:
Oletko kokeillut jättää maitoa pois omasta ruokavaliostasi? Mun siskolla tämä ainakin auttoi. Vauvan vatsakivut hävisivät.

mä en juo maitoa muutenkaan tai käytä sitä esim.kahvissa jne.pitäskö mun siis siirtyä maidottomalle valiolle kaikis tuotteis?*varmaan tyhmä kysymys*

NO,eikö se sitten kävis aika helposti.
Mutta sinänsä pari viikkoa pitäis koittaa vähintään,sen aikaa voi kestää maitoproteiinien poistuminen.

Ja jätä ne relat-dropsit oikeesti pois,mulla nelosella tuli kaameet ilmavaivat niistä.

Ja monet saman todenneet.

Alkuperäinen kirjoittaja katsukka:

ei vaan kysyin neuvoa vain nlasta...tiedän kyllä että allergia voi oireilla muutenkin!!!no onneksi en ajatellutkaan lopettaa imetystä missään vaiheessa sillä nyt tuo meidän 5kk jäbä on mitä hyväntuulisin pikkumies =) nytkin muuten syön suklaata ja juon kaffea,sattuipa somasti =D

Juu,juu,mutta ei neuvola sais tuollatavoin sanoa.
Ei voi olettaa että kaikki tietää.

Mä olen todennut että neuvolassa ei todellakaan tiietä juur mitään.
Allergioista varsinkaan.

Yhteistyössä