Mä en ymmärrä ihmisiä, jotka....

Alkuperäinen kirjoittaja Hilkka:
Minä olen jo luovuttanut. Maailmassa on niin paljon tietoa, että ei millään muista eikä opi kaikkea. Minä opiskelen ja opiskelen, ja sitä mukaa kun opiskelen niin unohdan vanhan. En kyl ole tyytyväinen tilanteeseen, mutta ei sitä voi kaikkea itseltä vaatiakaan. :)

Ymmärrän pointtisi kyllä. Toisaalta ovatko nämä ns. "vaatimattomat" ihmiset onnellisempia, kun eivät vaadi itseltään mitään.

Se voi olla niinkin...

En mäkään sitä tarkoittanut, että pitäisi kaikki tietää, vaan tosiaan sitä, että jotain edes... Siis yleisistä asioista, kyllä mä tiedän että kaikki täällä tietää miten vaippa vaihdetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Alkuperäinen kirjoittaja Hilkka:
Minä olen jo luovuttanut. Maailmassa on niin paljon tietoa, että ei millään muista eikä opi kaikkea. Minä opiskelen ja opiskelen, ja sitä mukaa kun opiskelen niin unohdan vanhan. En kyl ole tyytyväinen tilanteeseen, mutta ei sitä voi kaikkea itseltä vaatiakaan. :)

Ymmärrän pointtisi kyllä. Toisaalta ovatko nämä ns. "vaatimattomat" ihmiset onnellisempia, kun eivät vaadi itseltään mitään.

Se voi olla niinkin...

En mäkään sitä tarkoittanut, että pitäisi kaikki tietää, vaan tosiaan sitä, että jotain edes... Siis yleisistä asioista, kyllä mä tiedän että kaikki täällä tietää miten vaippa vaihdetaan.

Jooh, mut kato toiset tietää toista ja toiset toista. Kaikkia ei kiinnosta kaikki se mikä sua kiinnostaa. :whistle:

...ovat tyytyväisiä, jos eivät osaa perusjuttuja yleisimmistä kielistä. Eivät puhu/ymmärrä kuin ala-astetason englantia, ruotsista osaavat sanoa että "Jag heter Matti Nykänen", eivätkä ymmärrä kaikkein tavallisimpien asioiden selityksiä fysiikan lakien mukaan, eivätkä tiedä perusasioita terveydestä ja sen ylläpitämisestä, eivätkä tiedä perusasioita historiasta yms. Mä ymmärrän, että kaikki eivät ole hyviä joka asiassa, se ei ole pointti tässä. Mutta siis, että voi olla tyytyväinen vaikka ei tajuaisikaan mistään mitään :o

Ja tässä samassa voitaisiin kysyä, miten joku voi olla onnellinen, jos ei tunne Nigerian historiaa. Tai jos ei puhu portugalia ja venäjää. Tai jos ei ole matkustanut kaikissa Euroopan maissa, ja samalla tutustunut kaikkien niiden maiden taiteeseen, historiaan ja kulttuuriin. Ihmiset on erilaisia. Kaikkia ei kiinnosta samat asiat, onneksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Koska tieto lisää tuskaa, olisin tyytyväinen, jos en tietäisi mistään mitään.

Mä olen pohtinut tota. Mutta jotta olisi edes jotenkin tervejärkinen, niin pitäisi tietää että tietoa on olemassa. Mutta miten sitä sitten voisi olla niin, ettei haluaisi omaksua sitä tietoa?

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
...mä odotan niitä yksityisviestejä nyt sitten, mitä luvattiin laittaa :xmas: ;) ;)
:whistle:

Ei oo vieläkään tullut. Tarvii keksiä vielä provosoivampi aloitus... Mä haen mietintämyssyn komerosta.
Mää laitoin sulle! |O

...ovat tyytyväisiä, jos eivät osaa perusjuttuja yleisimmistä kielistä. Eivät puhu/ymmärrä kuin ala-astetason englantia, ruotsista osaavat sanoa että "Jag heter Matti Nykänen", eivätkä ymmärrä kaikkein tavallisimpien asioiden selityksiä fysiikan lakien mukaan, eivätkä tiedä perusasioita terveydestä ja sen ylläpitämisestä, eivätkä tiedä perusasioita historiasta yms. Mä ymmärrän, että kaikki eivät ole hyviä joka asiassa, se ei ole pointti tässä. Mutta siis, että voi olla tyytyväinen vaikka ei tajuaisikaan mistään mitään :o

Noo, näillä eväillä olen pärjänny tähänkin asti ja eteenpäin mennään...
Meillä vaan sattu niin typerästi, että peruskoulun 7.luokalla alkoi ruotsi. 7. ja 8. luokan aikana luettiin 7.-9. luokan aineisto, ja 9.luokalla ei ollu koko ruotsia. Sit menin amikseen ja siellä oli 1.vuonna vaan enkkua ja vaan 2.vuonna ruotsia. Eli 2 vuotta oli siinä välissä, ja mä OIKEESTI unohdin perusasiat. Ja ei olis voinu vähempää kiinnostaa alkaa itsenäisesti opiskelee ruotsia välivuosina... Mutta olen pärjänny ilman ja pärjään jatkossakin.

Alkuperäinen kirjoittaja AinaHarmaana:

Ja tässä samassa voitaisiin kysyä, miten joku voi olla onnellinen, jos ei tunne Nigerian historiaa. Tai jos ei puhu portugalia ja venäjää. Tai jos ei ole matkustanut kaikissa Euroopan maissa, ja samalla tutustunut kaikkien niiden maiden taiteeseen, historiaan ja kulttuuriin. Ihmiset on erilaisia. Kaikkia ei kiinnosta samat asiat, onneksi.

Toi on nyt aivan täysin eri asia. En tarkoittanut lainkaan tuollaista.

Minua saalittaa nama kirja viisaat jotka osaa mita ovat pantanneet, mutta maalaisjarki heilta puuttuu kokonaan. Yritapa kertoa heille etta sampyloita voi tehda ilman ohjetta tai etta matkustaessa kartta ja opaskirjat seka etukateen suunnittelu eivat ole valttamattomia..

Kaikki eivät ole kirjaviisaita, joidenkin viisaus piilee ammattiosaamisessa. Taitava koristeveistäjä voi tietää kaiken kaivertamisesta, puulajeista, väriopista ja valojen ja varjojen kontrasteista, osaamatta silti yleissivistäviä asioita. Kirjaviisas taas voi lukea kaiken kirjoista tietämättä kuitenkaan juuri mitään koristeveistämisestä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minua saalittaa nama kirja viisaat jotka osaa mita ovat pantanneet, mutta maalaisjarki heilta puuttuu kokonaan. Yritapa kertoa heille etta sampyloita voi tehda ilman ohjetta tai etta matkustaessa kartta ja opaskirjat seka etukateen suunnittelu eivat ole valttamattomia..

Joo, no ne vois rinnastaa tähän samaan ryhmään kyllä, koska sämpylöiden tekemisenkin pitäis olla niin vahvana tuntumana persposkissa, että sen voi lukea yleissivistyksen piiriin :D

Kyllä sitä silti monesti pohtii, miksi itse pitää uuden oppimista ja asioiden tietämistä tärkeänä ja joku toinen ei ollenkaan. Tässä on siis kyse erilaisista arvoista! Miksi joku ei halua kehittää itseään ja osaa silti elää sillä tavalla, en minäkään sitä täysin ymmärrä.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmmmm...:
Kyllä sitä silti monesti pohtii, miksi itse pitää uuden oppimista ja asioiden tietämistä tärkeänä ja joku toinen ei ollenkaan. Tässä on siis kyse erilaisista arvoista! Miksi joku ei halua kehittää itseään ja osaa silti elää sillä tavalla, en minäkään sitä täysin ymmärrä.

Mä en ihan oikeasti ymmärrä tätä asiaa. Mutta kirjoitin ihan tarkoituksella vähän provosoivasti, että porukka heräisi :xmas:

Joo.

Ja viisauttakin on monenlaista...

Toiset rakentaa ehkä elämänsä tieteelliselle pohjalle, mutta elämä on aika pitkälle kumminkin käytäntöä... :whistle:

Ja eikos se yleisin kieli ollut joku mandariini kiina etta monikohan palstailia sita osaa...

Jos sain ap:n ajatuksesta kiinni niin ei hän kai tuollaista tarkoittanut. Käsitin että lähinnä yleistä kiinnostusta ympäristöä, historiaa ja näiden asioidemme pyörimistä kotaan. Että haluaa tietää edes niitä perusjuttuja eri asioista.

Mutta ihmiset siis ovat erilaisia ja kiinnostuksenkohteet vaihtelee. itse haluaisin kovin ymmärtää noita kaikkia ap.n mainitsemia juttuja ja siksi ole kokenut esimerkiksi lukion hyväksi valinnaksi opiskeluissani. Mutta juu, ikävä kyllä aika ja paikalleen pyörimään jääminen tekee tehtävänsä, asiat vaan jäävät taka-alalle ja unohtuvat. :ashamed: Siksi ajoittain sitä kaipaisi opiskelemaan.

Ja eikos se yleisin kieli ollut joku mandariini kiina etta monikohan palstailia sita osaa...

Ei se liity tähän, koska me asumme Suomessa, ei täällä puhu lainkaan niin moni mandariinikiinaa kuin vaikkapa ruotsia.

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Joo.

Ja viisauttakin on monenlaista...

Toiset rakentaa ehkä elämänsä tieteelliselle pohjalle, mutta elämä on aika pitkälle kumminkin käytäntöä... :whistle:

Mä oonki sit superhyperviisas; on hallinnassa tiede ja käytäntö - tosin tuo tiede perusteellisesti vaan yhdeltä osa-alueelta...:D

Alkuperäinen kirjoittaja ei hyvää päivää:
Tää oli varmaan ihan porvoosta tää aloitus, olihan?

ei ku perseestä! siis täytyy ihmisen olla raukka, jos luulee fiksu olevansa kun tollasta trivial pursuit nippelitietoa on ulkoa oppinut. aikuisten oikeesti, en tiennyt ton ap:n olevan noin raukka vaik kyl se jonkinmoinen säälittävyys on näkynyt ihan siitä saakka kun hän tuli tänne pienen pieni-nikillä. mut että noin säälittävä. :(

Yhteistyössä