Mä en ymmärrä miksi naiset tekee lapsia....

Mä en ymmärrä miksi kukaan tekee lapsia.

Tätä meinasin tulla myös kommentoimaan!! Mä en oikeasti ymmärrä miksi ihmiset tekevät lapsia. Jokaisen ei tarvitse lisääntyä, kaikkien ei tarvitse tehdä montaa lasta, miksi näin sitten tehdään? Minulla on yksi lapsi ja enempää ei tule, muut suoltavat niitä lapsia kuin tehtaasta, miksi minun tarvitsisi?

Minun lapsilla on kertakaikkisen ihana PPH, ja varmasti lapseni ovat siellä hyvässä hoidossa. Uskallan jopa väittää että paremmassa hoidossa kuin kotona, kun heillä on samanikäisiä leikkikavereita. Minä saan päivällä tehdä itseäni kiinnostavaa työtä ja ladata akkuja lastenhoidosta.

Miten se voisi olla huonompi ratkaisu kuin se että olisin kotona ja ilman tukiverkkoa, vähissä rahoissa ja aina väsynyt? Ei tässä lähellä ole kotona olevia lapsiperheitä, joissa olisi samanikäisiä lapsia. Lapsillani on päivällä turvallinen ja lempeä hoitaja, ja kyllä meille jää aikaa myös perheen kesken.

Miten se on pois ja keneltä jos lapseni viihtyvät perhepäivähoidossa?

Anteeksi nyt mutta KOSKA äidit on olleet kotona leikkimässä lastenhoitajaa? Ei koskaan. Naiset on aina raataneet ja tehneet töitä, pelloilla, tehtaissa, keskiajalla ties missä. Lapsista on huolehtineet yleensä vanhukset, jotka eivät enää kykene työhön.

Tämä on ihan nykyajan keksintö että äitien pitäis olla kotona ihan vaan lasta hoitamassa. Ihan kuin koskaan ois pystytty sellaseen ylellisyyteen. :D

Sinähän väität siis ettei lasten hoitaminen ole työtä, vaan se sujuu myös vanhuksilta ja äideiltä muiden töiden lomassa. Mut, voitaisiinhan me tosiaan yhdistää lasten- ja vanhustenhoito.

Mun mutsi muuten hoiti meidän lapsikatrasta kotiäitinä ja silti pärjättiin hyvin vaikka faija oli pelkkä duunari.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;23145281:
Ihmettelen kyllä miten voit muistaa nauttineesti 1-3 vuotiaana hoidossasi olosta ;)

Kylla voin ja kuvat kertovat lopun tarinaa. Myos hoitotatini ja aitini voivat vahvistaa taman ;). Aina olin innoissani hoitoon menemassa.

Tätä meinasin tulla myös kommentoimaan!! Mä en oikeasti ymmärrä miksi ihmiset tekevät lapsia. Jokaisen ei tarvitse lisääntyä, kaikkien ei tarvitse tehdä montaa lasta, miksi näin sitten tehdään? Minulla on yksi lapsi ja enempää ei tule, muut suoltavat niitä lapsia kuin tehtaasta, miksi minun tarvitsisi?

Miksi olet tehnyt tuon yhden lapsen? Vahinko vai koska niin "kuuluu" tehdä? Sääliksi käy lastasi kun ei vanhemmat koe että hänestä mitään iloa olisi :(

Entisaikaan naiset teki todellakin töitä eikä kaikissa perheissä ollut aikaa äidillä huolehtia lapsista kuin välttämättömimmät. Esim. tiedän perheen, jossa useita lapsia. Yhtä lasta pidettiin kolme-vuotiaaksi asti samassa huoneessa ja äiti kävi välillä antamassa ruokaa ja vaihtamassa vaippaa. Yksi perheen lapsista laitettiin isovanhemmille monen kymmenen kilometrin päähän useaksi vuodeksi, kun ei vanhemmilla ollut aikaa huolehtia. Lapsia laitettiin koulukotiin jne. Oli se entisaika niin ihanaa ja nykyään on kaikki ihan päin persettä suorastaan!!!!!

:D Niin, voi hitto kun oli ennenvanhaan hienoa, äidit vaan leipo pullaa ja jokelteli lapsilleen päivät pääksytysten..

Kyllä on totuus ollut ihan jotain muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;23145281:
Ihmettelen kyllä miten voit muistaa nauttineesti 1-3 vuotiaana hoidossasi olosta ;)

Varmaan samalla lailla kuin minä muistan nauttineeni kotonaolosta tuon ikäisenä?

- Tai ehkä en nauttinutkaan vaan halusin kokoajan pois, ahdistuin ja sain traumoja joita en ole vaan vieläkään itse myöntänyt itselleni.

Hyvä otsikko.

Pitää saada OKT + volvo + 2 lasta ennen kuin on 30v.

Se on vikana. Ja tuota ei saa ilman rahaa.

Eikä kyllä yhteiskunta pyöriskään jos äidit on vaan kotona. Lastenhoito on ulkoistettu päiväkoteihin ja kouluihin.

Meillä on nuo kaikki:) ja nyt vielä kolmas lapsi ja kaikkien lasten aikana olen ollut ja olen kotiäiti. ja miehellä ei ole älyttömiä tuloja..ihan keskiverto palkka vakityönä. Mua on soiteltu töihin jatkuvasti, mutta nuorin vielä niin pieni etten raaski hoitoon laittaa näitä. Ja kuinka monesta asiasta jäisin paitsi jos töihin menisin:/

[QUOTE="vieras";23145309]Sinähän väität siis ettei lasten hoitaminen ole työtä, vaan se sujuu myös vanhuksilta ja äideiltä muiden töiden lomassa. Mut, voitaisiinhan me tosiaan yhdistää lasten- ja vanhustenhoito.

Mun mutsi muuten hoiti meidän lapsikatrasta kotiäitinä ja silti pärjättiin hyvin vaikka faija oli pelkkä duunari.[/QUOTE]

Ennenvanhaan lapsia ei hoidettu kuten nykyään. Lapset vain pääasiassa olivat ja tekivät nekin hommia aamusta iltaan. Nykyään kun pitää katsos kokoajan katsoa perään, keksiä virikkeitä jne. Ennenvanhaan riitti paljon vähempi hössötys ja lapsia ei pidetty mitenkään arvokkaampina kuin muitakaan ihmisiä. Ne joutuivat tekemään myös osansa, ja vanhusten sana oli laki.

Ennenvanhaan lapsia ei hoidettu kuten nykyään. Lapset vain pääasiassa olivat ja tekivät nekin hommia aamusta iltaan. Nykyään kun pitää katsos kokoajan katsoa perään, keksiä virikkeitä jne. Ennenvanhaan riitti paljon vähempi hössötys ja lapsia ei pidetty mitenkään arvokkaampina kuin muitakaan ihmisiä. Ne joutuivat tekemään myös osansa, ja vanhusten sana oli laki.

Mikä estää toimimiasta tänään samalla tavalla kuin ennen?

Tää palsta on vinkee paikka, lapset pitäis hoitaa kotona, mutta sitten kauhistellaan kun jollakulla ei ole kuin 20€ loppukuuksi rahaa tai ei ole varaa ostaa sitä reimatecin vk-haalaria..Ristiriita näissä jutuissa on melkoisen silmäänpistävä aina..

Eläminen maksaa melkoisen paljon täällä, kotona oleva äiti ei juuri rikastumaan pääse (ei näillä tuloilla kuitattais edes meidän vuokraa) ja kaikkien miehet ei tienaa tonnitolkulla, joten vaihtoehtoina on mennä itsekkin töihin, jonottaa sossun luukulle (mistä et tod.näk.mitään saa ja taas palstalla riehutaan sossupummeista) tai kituuttaa kuukaus toisensa perään olemattomilla rahamäärillä.

Jokainen toteuttaa elämäänsä niinku parhaaksi näkee ja mikä heidän tilanteeseensa sopii, itsellä on se onnekas tilanne että mies pystyy ylläpitämään meidän talouden tasapainon omilla tuloillaan mutta esim. jos taloa meinataan ostaa, tarvitaan siihen jo kahden työssäkäyvän tulot.

Vaikka tää aloitus on kuinka "vastaveto" toiselle aloitukselle, mä koen erittäin loukkaavana ap:n aloituksen ensimmäisen lauseen, kuinka ei viitsitä hoitaa lastansa, kun jotenkin en usko että se olis monellakaan siitä viitsimisestä kiinni..

Ja kuten aikaisemmin on puhuttu, on niillä lapsilla yleensä isätkin jotka on yhtälailla vastuussa muksujen hyvinvoinnista.

Tää on kakspiippunen juttu. Periaatteeni on,että jos tekee lapsia,heidän elatuksestaan täytyy myös itse ottaa vastuu. Toimeentulotuki ei ole mikään ensisijainen tulojen lähde,eikä sen varaan pidä laskea elämäänsä. Olen siis sitä mieltä,että ne jääköön kotiin kenellä siihen on varallisesti mahdollisuus. Ja tästä päästäänkin sujuvasti siihen kysymykseen kenellä sitten on oikeus tehdä lapsia ja kenellä ei.

Mä en ole ikinä ymmärtänyt tota "miksi sitten teet lapsia jos et halua niiden kanssa jäädä kotiin" - jauhantaa. Lapsen kanssa touhuilu on mukavaa vastapainoa työlle, halusin jatkaa sukuani, olisi kiva, että vanhempana olisi lapsenlapsia joiden kanssa touhuta kun en enää ole töissä, haluan, että minua tulee joku vanhainkotiin katsomaan jne jne. Lapsi on lapsi vain 18 vuotta. Lapsen hankkinimen on niin paljon muutakin kuin kuusi vuotta kotona oloa. Miten ihmiset ei tajua, että meitä on erilaisia ihmisiä ja että kyllä myös ei-niin-lapsirakkailla ihmisillä on oikeus hankkia lapsia.

Ja ihan oikeasti, nyt on nyt eikä ennen vanhaan. Move on.

Eläminen maksaa melkoisen paljon täällä, kotona oleva äiti ei juuri rikastumaan pääse (ei näillä tuloilla kuitattais edes meidän vuokraa) ja kaikkien miehet ei tienaa tonnitolkulla, joten vaihtoehtoina on mennä itsekkin töihin, jonottaa sossun luukulle (mistä et tod.näk.mitään saa ja taas palstalla riehutaan sossupummeista) tai kituuttaa kuukaus toisensa perään olemattomilla rahamäärillä.

Tähän vastaan sen verran että ei ongelmana ole tulojen pienuus vaan menojen suuruus. Nykyihmiset ovat niin materialistisia. On pakko olla sitä ja tätä ja sellainen asunto jne ja sitten sanotaan ettei rahat riitä. Ja huom, en itsekään ole kotiäitinä ja tartuin vaan tuohon kappaleeseen.

[QUOTE="vieras";23145481]Tähän vastaan sen verran että ei ongelmana ole tulojen pienuus vaan menojen suuruus. Nykyihmiset ovat niin materialistisia. On pakko olla sitä ja tätä ja sellainen asunto jne ja sitten sanotaan ettei rahat riitä. Ja huom, en itsekään ole kotiäitinä ja tartuin vaan tuohon kappaleeseen.[/QUOTE]

Kai tuokin pätee osassa ihmisiä, mutta kyllä ihan peruseläminen maksaa jo runsaanlaisesti..

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;23145373:
Harva varmaan oikeasti muistaa miltä 1-3-vuotiaana tuntui olla kotona tai hoidossa.

Kylla minulla muistikuvia on, mutta luotan myos aitini seka hoitotatini kertomuksiin eli kylla viihdyin hoidossa. Toki palstan mukaan he varmasti valehtelevat minulle koska toki aitini ura oli tarkeampi kuin minun hyvinvointini.

Itseasiassa olen hyvin iloinen etta aitini jatkoi uraansa kun olin 6 kk. Tyo on perheen ohessa asia mika on tehnyt aitini elamasta mielekkaan, han todellakin nauttii tyostaan. Silti han on ollut aina lampoinen ja laheinen aiti minulle. Ei se tyo poissulje sita.

Ennenvanhaan kunnioitettiin ihmistä sitä enemmän mitä enemmän tällä oli ikää. Nykyään lapsi on jumala ja nuoruus ihanne.
On menty ihan järjettömille urille. Tästä ei ole seurannut kuin pahoinvointia yksilö- ja yhteiskuntatasolla.

Kai tuokin pätee osassa ihmisiä, mutta kyllä ihan peruseläminen maksaa jo runsaanlaisesti..

aivan! ruuan hinta nousee koko ajan, lämmityksen hinta nousee, sähkö kallistuu ihan saatanasti.. Kaikki menot nousee mutta tulot junnaa paikallaan. Asuminen kallistuu, vuokrat kallistuu, korot nousee.

Kun tuet nousevat murto-osan siitä mitä kaikki muu eläminen kallistuu niin ei sii paljoa jää vaihtoehtoa kuin mennä töihin.

Viimeksi muokattu:

Se riippuu aivan omista kulutustottumuksista. Harva nykyihminen vaan haluaa, osaa tai kehtaa tarkastella tulojaan ja menojaan ja kulutustottumuksiaan. On totuttu niin hyvälle. Ja huom, en ole sanonut tämän olevan väärin joten ei tarvitse vetää herneitä nenään.

Yhteistyössä