Mä en ymmärrä miten 120/62 voi olla alhainen verenpaine. Osaako joku perustella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Tuli vaan mieleen kun ollessani siellä ensiavussa, multa mitattiin koko ajan verenpainetta. Siis oli se vempele kädessä ja tasaisin väliajoin tuli verenpaine näytölle. Mä sitten tokaisin lääkärille jossain vaiheessa että verenpaine näyttää hyvältä, niin hän vastasi mulle että se on jopa vähän alhainen :o .

Ja sitten taas verensokeri oli muistaakseni 7,3 ja mun mielestä se tuntuu korkealta. Kun taas hoitajan mukaan se oli ihan hyvä.

Joo, onneks mä en oo lääkäri/hoitaja. Pisti vaan mietityttämään :xmas:

Mikä sen alapaineen sit pitäis olla? Kun mä muistan miten neuvolantäti aina kehui että mulla on ihanne verenpaine kun se oli 120/60 ensimmäisen raskausajan.

Se on alhainen silloin, jos se on oikeasti normaali. Muuten se on alhainen, mutta hyvä juttu, jos se on kyseiselle ihmiselle normaalia. EA:ssa ajatella vaan heidän käytännön kautta. Ei ne voi tietää mikä sinun normaali verenpaine on.

eli siis alhainen verenpaine on hyvä juttu jos se on luontaista. Jos tulee esim. sairauden tai loukkaantuminen vuoksi niin se on tietysti negatiivista. Alhainen verenpainen on huono juttu vasta silloin, jos esim. noustessa aina huimaa. Sekään ei ole terveydelle vaarallista, mutta voi kertoa esim. kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

http://www.verkkoklinikka.fi/?id=6929707&page=5578929

Alkuperäinen kirjoittaja narikka83:
onko siittä mithään haittaa jos on matalat paineet?

Voi huipata. Ei ole vaarallista. Joskus kun mua on enempikin huipannut, lääkäri on käskenyt syödä suolaa, esim sipsejä, suolakurkkua, salmiakki... sitten mä olen vetänyt pringlesejä lääkärin määräyksestä. :D

Mulla on suunnilleen samoja lukemia ja hieman alhaisempiakin ja olen törmännyt kahdenlaisiin reaktiohin. "Eikö sinua pyörrytä? Sinulla on varmasti nestehukka... Onpas alhainen verenpaine" jne ja sitten sitä ihastelua "Aivan loistavat paineet! Erinomaiset lukemat. Todella hyvät. Ei voi olla totta, mitataanpa uudelleen, jos samat lukemat vielä niin kylläpä on hyvä verenpaine!" jne.
Ja lisäkommenttina että alhainen verenpaine pienentää riskiä sairastua sydän ja verisuonitauteihin. Suositusarvoja harkitaan muutettavaksi nykyisiä alemmaksi.
Eipä ehkä vastausta ap:n kyssäriin mutta....

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
eli siis alhainen verenpaine on hyvä juttu jos se on luontaista. Jos tulee esim. sairauden tai loukkaantuminen vuoksi niin se on tietysti negatiivista. Alhainen verenpainen on huono juttu vasta silloin, jos esim. noustessa aina huimaa. Sekään ei ole terveydelle vaarallista, mutta voi kertoa esim. kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

No nih, nyt ymmärsin minäkin :). Kiitos linkistä. Hah, siellä luki että mitä korkeampi paino, sitä korkeampi verenpaine. Pitänee siis pitää tiukasti näistä ylikiloista kiinni että on edes jotain painetta :xmas: :D .

Minä olen nyt raskaana ja verenpaineet pyörii siinä 110/65 ja koko ajan sanotaan, että ihanteelliset verenpaineet mulla on. Mun siskolla on pahimmillaan ollut niin huonot verenpaineet, ettei ne saanut niitä edes mitattua ja silloin tuli hoitajalle pieni paniikki ja siskoani ei edes huipannut, eikä ollut mitenkään kummoinen olo, olivat olleet vähän ihmeissään :)

Meillä on sukuvikanan alhainen hemoglobiini, josta mä saan aina sanomista neuvolassa, kun se huitelee siellä 100-120 välillä. Joskus kouluaikana mulla on hemppa ollut korkeimmillaan 133 ja se on ollut mulle paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:

No nih, nyt ymmärsin minäkin :). Kiitos linkistä. Hah, siellä luki että mitä korkeampi paino, sitä korkeampi verenpaine. Pitänee siis pitää tiukasti näistä ylikiloista kiinni että on edes jotain painetta :xmas: :D .

niinpä, samoin suola, rasvainen ruoka, epäsäännölinen rytmi, tupakointi ja mitä muuta niitä vielä on, nostaa paineita, mä oon kans aatellu tän näin, et jos kaikkia noita "harrastan" ja paineet on ton 110/55 ni eihän sitä voi alkaa terveellisesti elämään :saint:

Minäkin luulin että ai no sittenhän minä voi terveyttä vaarantamatta syödä suolaa mielin määrin ja nostaa verenpainetta sillä, kunnes tuli tutkimus että niillä joilla on luontaisesti alhaiset paineet niin esim. keski-ikäisenä verenpaineen nouseminen aiheuttaa suuremman aivohalvausriskin kuin niillä on, joiden verisuonet on pikkasen "treenantuneet" paineeseen. Eli se luonnonkansainen painetaso pitäisikin säilyttää läpi elämän. Ja nykyisin myös tiedetään, että suolalla on verenpaineesta riippumattomia vaikutuksia verisuonten toimintaan, joten sitä pitää siitä huolimatta välttää. Plääh.

Yhteistyössä