MÄ EN YMMÄRRÄ TÄTÄ YLEISTÄMISTÄ!!!!

Palstan KAUNOTAR

Aktiivinen jäsen
21.08.2007
2 531
1
36
Oulun naapurikunta
Keisarinleikkauksella syntyneillä lapsilla on suurempi tartuntatautien riski kuin alateitse syntyneillä lapsilla, osoittaa tuore tutkimus. Alateitse syntyneet lapset saavat synnytyksessä äidin bakteerikannan, joka suojaa useilta tartunnoilta. Keisarinleikkauksella maailmaan saatetut lapset jäävät vaille tätä luonnollista bakteerikantaa.
Tutkimus osoittaa, että alatiesynnytyksessä lapsi saa hyvänlaatuisen bakteeripeitteen, kun taas leikkauksella syntyneet altistuvat yleisille ihobakteereille. Tämä näyttäisi selittävän, miksi keisarinleikkauksella syntyneet lapset saavat useammin vaarallisia tartuntatauteja.

Tulos selittää myös aiempia tutkimuksia, joiden mukaan sektion kautta syntyneillä lapsilla esiintyy useammin astmaa ja allergioita kuin alateitse syntyneillä. Tutkimus tehtiin Venezuelassa ja sitä varten tutkittiin kymmenen vastasyntyneen bakteerikanta.

STT

#############################################
JA PASKANMARJAT SANON MÄ! MEIDÄN LAPSET ON LEIKATTU ULOS (KOULULAISIA JO) JA OVAT AINA OLLEET TERVEITÄ. NORMI VESIROKOT JA FLUNSSAT JA OKSUTAUDIT JOITA ON ALATIESYNTYNEILLÄKIN..

Kyllä tilastoihin aina poikkeuksia mahtuu. Se, että juuri sinun lapsesi ovat sattuneet olemaan terveitä, ei kumoa tätä tutkimusta. Kumma, että aina joku tulee laittamaan yksittäisen esimerkin omasta elämästään, jolla ei nyt satu olemaan tilastollisesti mitään painoarvoa.

No siis ottamatta kantaa itse tutkimukseen niin ei se ap tarkoita sitä, että joka ikisellä sektiolla syntyneellä olisi astmaa ja vaarallisia tartuntatauteja jne. Eli se, että sinun lapsesi on pysyneet terveinä niin ei tarkoita suinkaan sitä, että tutkimus olisi mitätön.

Mutta siis samaahan sanoo esim. ne jotka tupakoi raskausaikana. "Minun lapseni on ihan terve joten tupakan polttaminen on itseasiassa ihan hyväksi vauvalle."

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmäkö olet:
Kyllä tilastoihin aina poikkeuksia mahtuu. Se, että juuri sinun lapsesi ovat sattuneet olemaan terveitä, ei kumoa tätä tutkimusta. Kumma, että aina joku tulee laittamaan yksittäisen esimerkin omasta elämästään, jolla ei nyt satu olemaan tilastollisesti mitään painoarvoa.

Tyhmä tietenkin B) ja varmaan lääkityskin väärä :wave:

Onhan nuita uitakin tutkimuksia tehty ja vissiin isommilla otoksilla. Ja jos oikein pinnistän, niin muistelen, että jokainen niistä on tukenut alapääsynnytystä bakteerien osalta. Mutta kun kaikki vaikuttaa kaikkeen. Yksinään synnytystapa ei ehkä laukase 'tauteja' mutta ihan raskausajan tavat vaikuttaa, vauva-aika vaikuttaa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmäkö olet:

'poikkeus vahvistaa säännön'

Eihän tuossa sanottukaan, että sektiolla syntynyt on AINA jotenkin sairaampi kuin alateitse syntynyt.

Ps. Mulla 4 sektiolla syntynyttä, toistaiseksi ainakin astma- ja allergiavapaata lasta.

Mitä ihmeen yleistämistä tuo on, jos sanotaan, että on suurempi riski. Aivan kuten tupakoivilla on suurempi riski saada keuhkosyöpä kuin tupakoimattomilla, ei kaikki sitä saa ja osa tupakoimattomistakin sen onnistuu saamaan.

Hippasen nyt tuntuu siltä, että jostain syystä tuo keisarinleikkaus on sulle jotenkin arka paikka tjtn. :o Siis mitä ihmettä sä nainen huudat ja mesoat tällä palstalla jonkun STT:n uutisen vuoksi :o :o :o

Ota ihan lepo vaan :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Palstan KAUNOTAR:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Hippasen nyt tuntuu siltä, että jostain syystä tuo keisarinleikkaus on sulle jotenkin arka paikka tjtn. :o Siis mitä ihmettä sä nainen huudat ja mesoat tällä palstalla jonkun STT:n uutisen vuoksi :o :o :o

Mistä sä tiedät mun olevan nainen?

No en mistään. Se oli oletus joka juonsi juurensa siitä, että varmaan harvalle miehelle keisarinleikkaus on niin arka paikka, kuin mitä se on hyvin usealle naiselle.

No en mistään. Se oli oletus joka juonsi juurensa siitä, että varmaan harvalle miehelle keisarinleikkaus on niin arka paikka, kuin mitä se on hyvin usealle naiselle.

Akkamaista touhottaa näistä asioista. Siitä päättelisin siun olevan eukko ;)

Otanta on pieni, totta. Toisaalta vastaavia tutkimuksia, samoin tuloksin, on ollut aiemminkin. Tutkimustulosten vertaaminen vain niihin omiin lapsiin on turhaa, sillä missään tutkimuksessa ei puhuta, että kaikki tavalla A syntyneet ovat terveitä ja tavalla B syntyneet sairastuvat helposti.

On se miehillekin arka paikka.

On se miehillekin arka paikka.

Okei,mutta mun tuntemille ei. Joten tässäkin se on jokotai. Joko sairastuu jne..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No siis ottamatta kantaa itse tutkimukseen niin ei se ap tarkoita sitä, että joka ikisellä sektiolla syntyneellä olisi astmaa ja vaarallisia tartuntatauteja jne. Eli se, että sinun lapsesi on pysyneet terveinä niin ei tarkoita suinkaan sitä, että tutkimus olisi mitätön.

Mutta siis samaahan sanoo esim. ne jotka tupakoi raskausaikana. "Minun lapseni on ihan terve joten tupakan polttaminen on itseasiassa ihan hyväksi vauvalle."

just näin.
aina löytyy esimerkkejä jotka ei näihin tilastoihin sovi. tuokaan tutkimus ei sanonut että kaikki sektiolla syntyneet saavat niitä tauteja vaan heillä on suurempi riski niitä saada.
ja voi mua ärsyttää nuo tupakoivien odottajien puolustelut. "tupakka on vauvalle pienempi paha kuin stressi tupakoinnin lopettamisesta". ihan uskomatonta juttua.
faktaa on että tupakoimattomuus ja täysin tipaton odottaessa on vauvalle paras, imetys on parempi kuin korvikkeet, alatiesynnytys on paras vaihtoehto sekä äidille että lapselle, poikavauvoilla suurempi riski kuolla kätkytkuolema jne.. ei se kuitenkaan tarkota että kaikki poikavauvat kuolee tai että kaikki pystyis imettämän tai että korvikeäidit olis millään tavalla huonompia äitejä. ei kaikki korvikkeilla kasvaneetkaan saa allergioita vaika heillä siihen suurempi riski onkin. ei meidänkään tytöllä ole, ainakaan vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja joopajoo:
olen itse myös syntynyt sektiolla ja terveenpi en voisi olla.. hyvin harvoin kipeänä. en edes muista milloin olisin kuumeessa,nuhanen ollut.. jne.

mun sektiolla syntyneellä miehellä taas on kaikenlaista vaivaa. en tässä nyt niitä halua eritellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Miksi tämä on niin arka paikka joillekin, kun sektiota ja alatiesynnytystä verrataan tai tutkitaan hyötyjä/haittoja?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä ihmeen yleistämistä tuo on, jos sanotaan, että on suurempi riski. Aivan kuten tupakoivilla on suurempi riski saada keuhkosyöpä kuin tupakoimattomilla, ei kaikki sitä saa ja osa tupakoimattomistakin sen onnistuu saamaan.

Peesi molemmille.