Mä en ymmärrä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taloton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

taloton

Vieras
Miten on mahollista saada järjettömiä lainasummia ja vielä ilman takaajia?

On vaan alkanut tuntua, että mikä meissä on ollut vikana vai pärstäkerroin? Olkoon, että mä olin vain äippälomalla perusrahalla lainaa hakiessamme, mutta ei ne siitä paljon kai voi laskeakaan meijän tulot enää vai? Mies vakituisessa valtion virassa. Tarvittiin takaajat eikä silti saatu edes sataa tonttua.

Enempää ei olisi haluttukaan. Talosta ei ole edes haaveiltu. Silti ois ollu kivempi saada vaikka 20 000 enemmän ni ois päässy jo rivariin kiinni.

Pitkään on ollut trendinä nimenomaan nuo jättipitkät laina-ajat tyylin 30 vuoden asuntolaina. Mikäs sen mukavampaa pankille kuin saada renkejä ja piikoja kymmeniksi vuosiksi korkoja maksamaan. Lisäksi , kuten täällä on jo todettukin monta kertaa, nykypäivän nuoren parin ajatus on ostaa heti kunnon koti. Koetaan että on ihan luuseria asua edullisessa kerrostalokaksiossa vauvan kanssa.
Ajat ovat nyt tällaiset, mutta se kostautuu jossain vaiheessa jos ihmiset eivät opi säästämään lainaa varten alkupääomaa tai kohtuullistamaan asumsiolojaan.

No me jouduttiin kans hommaamaan takaajat ja takuita, vaikka silloin meitä oli kaksi tienaamassa. No takaajat saatiin maksettua pihalle, eikä laina aikakaan ollut kuin 15 vuotta. 10 jäljellä. Mutta olen miekin ihmetellyt miksi meiltä vaadittiin silloin takuita niin paljon. Toiset kun saa vaan, kun hakee pankista rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
samaa olen ihmetellyt! mies töissä ja itse olin äitiyslomalla..ja lupaskohan pankki meille 75 000e lainaa... että kuka noihin yli 200 000 taloihin saa lainaa???

No kiva kuulla ettei sentään olla ainoita. Mutta tota just olen ihmetellyt mitä Savannakin sanoi, että lainaa noin vain. Kun molemmat ollaan raha-asiat hoidettu ja pitkään siinä pankissa asioita mistä laina lopulta otettiin.

Meil meni vielä niin, että samaan aikaan kuin me osti eräs tuttavapariskunta myös asunnon. Hekään eivät takaajia tarvinneet vaikka samantuloisia ovat, silloin jopa himpun verran vähemmän tienasivat. Samoissa summissa vielä liikutaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meil meni vielä niin, että samaan aikaan kuin me osti eräs tuttavapariskunta myös asunnon. Hekään eivät takaajia tarvinneet vaikka samantuloisia ovat, silloin jopa himpun verran vähemmän tienasivat. Samoissa summissa vielä liikutaan.

Oliko heillä etukäteissäästöjä tai muuta varallisuutta?

Yleensä asunto riittää n. 70% arvostaan lainan vakuudeksi. Loppuun lainasummaan voi tarvita takaajat tai muun takuun (esim. muuta omaisuutta). Jos on hyvä asiakassuhde pankkiin, esim. pieni maalaispankki ja suku tunnetaan, ei henkilötakaajiakaan välttämättä tarvita. Joillain voi olla se 20-30% asunnon hinnasta jo valmiiksi säästettynä, jolloin takaajia ei tarvita. Sitten on vielä mahdollista ostaa takaus, esim. Nordeassa nimellä omatakaus.
Ja ihan hyvä, jollei pankista anneta kauheasti lainaa, silloin eivät ilmeisesti usko takaisinmaksukykyynne esim. korkojen mahdollisesti noustessa, jolle saattaa olla hyvät perusteet.

Yhteistyössä